x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special CFR Călători, vacă de muls pentru băieţii deştepţi

CFR Călători, vacă de muls pentru băieţii deştepţi

de Elena Stan    |    17 Sep 2010   •   00:00
CFR Călători, vacă de muls pentru băieţii deştepţi

După ce mai bine de 20 de ani a fost o vacă numai bună de muls pentru toţi politicienii care s-au perindat pe la conducerea Ministerului Transporturilor, CFR Călători se apropie cu paşi repezi de faliment, înregistrând datorii din ce în ce mai mari de la un an la altul.

Gurile rele spun că această falimentare a operatorului feroviar de stat este una dorită de un "grup de interese". Una dintre metodele de risipire a banului public la care au apelat persoanele aflate la cârma Ministerului Transporturilor constă în cumpărarea de vagoane vechi la preţuri cu mult peste cele practicate pe piaţă pentru cele nou-nouţe sau prin modernizarea unor vagoane vechi cu bani mult mai mulţi decât ar fi fost necesar. Toate bune şi frumoase, însă autorităţile nu au ţinut cont de cererea şi oferta din piaţă, multe vagoane fiind neutilizate.

Astfel, câteva firme româneşti, patronate de importanţi oameni de afaceri, au câştigat de-a lungul anilor sute de contracte de achiziţionare de vagoane noi sau modernizarea vagoanelor vechi ale CFR. Patronii firmelor româneşti care desfăşoară activităţi în domeniul feroviar sunt foşti directori sau angajaţi ai companiei.
Fericitele firme câştigătoare de contracte grase, cu bani de la stat, pentru modernizarea vagoanelor CFR sunt Astra Vagoane Călători Arad, Remarul 16 Februarie Cluj, Remar Paşcani, Griviţa, IRVC CFR SIRV Braşov, IRV Călători, SIRV Titu, Astra Vest Bucureşti, Tristar Bucureşti etc.

Cu firmele menţionate mai sus CFR Călători a semnat contracte de sute de milioane de euro în vederea realizării lucrărilor de reparaţii sau modernizare a vagoanelor companiei, precum şi pentru cumpărarea de automotoare sau rame electrice noi sau vechi. Astfel, la licitaţie, autoritatea contractantă nu scrie că vrea să cumpere automotoare second-hand ca să nu se sesizeze anumite instituţii, însă se menţionează că se caută "automotoare adaptate pentru circulaţia pe Căile Ferate Române". Numai cine nu cunoaşte mersul lucrurilor cere clarificări, fără a-şi da seama ce se ascunde în spatele cerinţelor din caietul de sarcini. Astfel, cunoscătorii ştiu că termenul de "automotoare adaptate pentru circulaţia pe Căile Ferate Române" se traduce prin automotoare second-hand.

"Automotoarele diesel care fac obiectul licitaţiei pot fi noi sau second-hand, dar apte şi adaptate pentru circulaţia pe Calea Ferată Română şi având aprobările de circulaţie pe CFR date de AFER. Automotoarele diesel trebuie să îndeplinească cerinţele tehnice prevăzute în Caietul de sarcini publicat pe SEAP. În cazul automotoarelor diesel second-hand, principalele agregate (motor diesel, transmisie hidraulică etc.) vor avea efectuată reparaţia capitală", potrivit clarificărilor postate pe site-ul SEAP, semnat de Liviu Pescăraşu, directorul general al CFR Călători. Mai mult, la dotările tehnice menţionate iniţial în caietul de sarcini se aduc clarificări prin care se menţionează că se acceptă şi "echivalent" al dotărilor cerute.

CFR Călători a pompat bani mulţi către Astra Vagoane Călători Arad (AVCA), societatea lui Valer Blidar, cunoscut ca fiind apropiat al PDL şi sponsor al partidului. Blidar deţine în mod direct 44,91% din acţiuni AVCA şi un pachet de 51% indirect, prin firma Tristar SRL, unde controlează 80% din părţile sociale.

Valer Blidar are o ofertă variată pentru toate oportunităţile de afaceri cu CFR. Astra construieşte vagoane de călători ce pot merge cu 200 de kilometri pe oră, viteză ce poate fi atinsă, probabil, în centrul de Testări Feroviare de la Făurei. CFR Călători cumpără vagoane de la societatea lui Blidar în condiţiile în care pe linia ferată de la noi se circulă cu o viteză medie de 60 km/h, neexistând nici un proiect de infrastructură feroviară pe care trenul să poată circula cu 200 km/h. În prezent, se lucrează la infrastructura feroviară pe ruta Bucureşti - Constanţa şi Bucureşti - Braşov, unde trenul urmează să circule cu o viteză maximă de 160 km/h.

La începutul acestui an, AVCA a încheiat cu CFR Călători un acord-cadru în valoare de un miliard de lei, fără TVA, cu privire la livrarea a 400 de vagoane noi, tip salon InterRegio, în următorii patru ani, potrivit Mediafax. Fondurile vor fi asigurate de la bugetul de stat, cuprind contracte atribuite la un interval de şase luni, şi privesc livrarea a 80 de vagoane de clasa I şi 320 de clasa a II-a. Astra Vagoane a primit în 2008 o comandă de 200 de vagoane pentru care urmează să primească 718 milioane de lei, fără TVA.


Astra Vagoane a asamblat "săgeţile"
Firma lui Blidar este cea care a beneficiat de contracte în valoare de peste 320 de milioane de euro pentru furnizarea de "Săgeţi albastre". Cele 120 de Automotoare Desiro, cunoscute sub denumirea de "Săgeată albastră", au fost cumpărate de la Siemens şi asamblate de AVCA. Tot Astra Vagoane se bucură de finanţare consistentă pentru serviciile de întreţinere a automotoarelor vândute. În timp ce preţul de achiziţie al unui automotor a fost de circa 3 milioane de euro, lucrările de reparaţii şi întreţinere la fiecare 750.000 de kilometri parcurşi se ridică la peste 2 milioane de euro. Un automotor parcurge cei 750.000 km cam în doi ani. Şi cum afacerile cu bani grei de la stat nu sunt suficiente, la începutul lunii iunie a acestui an Valer Blidar a cerut insolvenţa CFR Călători pentru a-şi recupera suma de 33 milioane de lei pe care operatorul feroviar de stat trebuia să-i achite. La scurt timp, şi firma Atelierele Griviţa a cerut insolvenţa CFR Călători, pentru recuperarea unei datorii cam de acelaşi nivel cu cea a Astra Vagoane. Gurile rele spun că în spatele Atelierelor Griviţa este tot Valer Blidar, care urmăreşte să pună mâna pe CFR Gevaro, care se ocupă cu exploatarea vagoanelor de dormit, cuşetă, restaurante şi bar ale CFR.

×
Subiecte în articol: special