x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

CFR Călători, vacă de muls pentru băieţii deştepţi

0
Autor: Elena Stan 17 Sep 2010 - 00:00
CFR Călători, vacă de muls pentru băieţii deştepţi
Vezi galeria foto


După ce mai bine de 20 de ani a fost o vacă numai bună de muls pentru toţi politicienii care s-au perindat pe la conducerea Ministerului Transporturilor, CFR Călători se apropie cu paşi repezi de faliment, înregistrând datorii din ce în ce mai mari de la un an la altul.

Gurile rele spun că această falimentare a operatorului feroviar de stat este una dorită de un "grup de interese". Una dintre metodele de risipire a banului public la care au apelat persoanele aflate la cârma Ministerului Transporturilor constă în cumpărarea de vagoane vechi la preţuri cu mult peste cele practicate pe piaţă pentru cele nou-nouţe sau prin modernizarea unor vagoane vechi cu bani mult mai mulţi decât ar fi fost necesar. Toate bune şi frumoase, însă autorităţile nu au ţinut cont de cererea şi oferta din piaţă, multe vagoane fiind neutilizate.

Astfel, câteva firme româneşti, patronate de importanţi oameni de afaceri, au câştigat de-a lungul anilor sute de contracte de achiziţionare de vagoane noi sau modernizarea vagoanelor vechi ale CFR. Patronii firmelor româneşti care desfăşoară activităţi în domeniul feroviar sunt foşti directori sau angajaţi ai companiei.
Fericitele firme câştigătoare de contracte grase, cu bani de la stat, pentru modernizarea vagoanelor CFR sunt Astra Vagoane Călători Arad, Remarul 16 Februarie Cluj, Remar Paşcani, Griviţa, IRVC CFR SIRV Braşov, IRV Călători, SIRV Titu, Astra Vest Bucureşti, Tristar Bucureşti etc.

Cu firmele menţionate mai sus CFR Călători a semnat contracte de sute de milioane de euro în vederea realizării lucrărilor de reparaţii sau modernizare a vagoanelor companiei, precum şi pentru cumpărarea de automotoare sau rame electrice noi sau vechi. Astfel, la licitaţie, autoritatea contractantă nu scrie că vrea să cumpere automotoare second-hand ca să nu se sesizeze anumite instituţii, însă se menţionează că se caută "automotoare adaptate pentru circulaţia pe Căile Ferate Române". Numai cine nu cunoaşte mersul lucrurilor cere clarificări, fără a-şi da seama ce se ascunde în spatele cerinţelor din caietul de sarcini. Astfel, cunoscătorii ştiu că termenul de "automotoare adaptate pentru circulaţia pe Căile Ferate Române" se traduce prin automotoare second-hand.

"Automotoarele diesel care fac obiectul licitaţiei pot fi noi sau second-hand, dar apte şi adaptate pentru circulaţia pe Calea Ferată Română şi având aprobările de circulaţie pe CFR date de AFER. Automotoarele diesel trebuie să îndeplinească cerinţele tehnice prevăzute în Caietul de sarcini publicat pe SEAP. În cazul automotoarelor diesel second-hand, principalele agregate (motor diesel, transmisie hidraulică etc.) vor avea efectuată reparaţia capitală", potrivit clarificărilor postate pe site-ul SEAP, semnat de Liviu Pescăraşu, directorul general al CFR Călători. Mai mult, la dotările tehnice menţionate iniţial în caietul de sarcini se aduc clarificări prin care se menţionează că se acceptă şi "echivalent" al dotărilor cerute.

CFR Călători a pompat bani mulţi către Astra Vagoane Călători Arad (AVCA), societatea lui Valer Blidar, cunoscut ca fiind apropiat al PDL şi sponsor al partidului. Blidar deţine în mod direct 44,91% din acţiuni AVCA şi un pachet de 51% indirect, prin firma Tristar SRL, unde controlează 80% din părţile sociale.

Valer Blidar are o ofertă variată pentru toate oportunităţile de afaceri cu CFR. Astra construieşte vagoane de călători ce pot merge cu 200 de kilometri pe oră, viteză ce poate fi atinsă, probabil, în centrul de Testări Feroviare de la Făurei. CFR Călători cumpără vagoane de la societatea lui Blidar în condiţiile în care pe linia ferată de la noi se circulă cu o viteză medie de 60 km/h, neexistând nici un proiect de infrastructură feroviară pe care trenul să poată circula cu 200 km/h. În prezent, se lucrează la infrastructura feroviară pe ruta Bucureşti - Constanţa şi Bucureşti - Braşov, unde trenul urmează să circule cu o viteză maximă de 160 km/h.

La începutul acestui an, AVCA a încheiat cu CFR Călători un acord-cadru în valoare de un miliard de lei, fără TVA, cu privire la livrarea a 400 de vagoane noi, tip salon InterRegio, în următorii patru ani, potrivit Mediafax. Fondurile vor fi asigurate de la bugetul de stat, cuprind contracte atribuite la un interval de şase luni, şi privesc livrarea a 80 de vagoane de clasa I şi 320 de clasa a II-a. Astra Vagoane a primit în 2008 o comandă de 200 de vagoane pentru care urmează să primească 718 milioane de lei, fără TVA.


Astra Vagoane a asamblat "săgeţile"
Firma lui Blidar este cea care a beneficiat de contracte în valoare de peste 320 de milioane de euro pentru furnizarea de "Săgeţi albastre". Cele 120 de Automotoare Desiro, cunoscute sub denumirea de "Săgeată albastră", au fost cumpărate de la Siemens şi asamblate de AVCA. Tot Astra Vagoane se bucură de finanţare consistentă pentru serviciile de întreţinere a automotoarelor vândute. În timp ce preţul de achiziţie al unui automotor a fost de circa 3 milioane de euro, lucrările de reparaţii şi întreţinere la fiecare 750.000 de kilometri parcurşi se ridică la peste 2 milioane de euro. Un automotor parcurge cei 750.000 km cam în doi ani. Şi cum afacerile cu bani grei de la stat nu sunt suficiente, la începutul lunii iunie a acestui an Valer Blidar a cerut insolvenţa CFR Călători pentru a-şi recupera suma de 33 milioane de lei pe care operatorul feroviar de stat trebuia să-i achite. La scurt timp, şi firma Atelierele Griviţa a cerut insolvenţa CFR Călători, pentru recuperarea unei datorii cam de acelaşi nivel cu cea a Astra Vagoane. Gurile rele spun că în spatele Atelierelor Griviţa este tot Valer Blidar, care urmăreşte să pună mâna pe CFR Gevaro, care se ocupă cu exploatarea vagoanelor de dormit, cuşetă, restaurante şi bar ale CFR.

Citeşte mai multe despre:   special

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Suspecta Kovesi, la un pas de suspendarea din magistratură

Suspecta Kovesi, la un pas de suspendarea din magistratură
Laura Codruța Kovesi, urmărită penal de Secția pentru Investigarea Infracțiunilor din Justiție pentru fapte deosebit de grave, legate de modul în care a fost finanțată aducerea în  țară, în anul 2011,...

Darius, micul filantrop care i-a cântat lui Dalai Lama

Darius, micul filantrop care i-a cântat lui Dalai Lama
Galerie Foto Darius Condurache (11 ani) este un tânăr saxofonist şi pianist român care cântă la diverse evenimente organizate pe teritoriul Marii Britanii, în general cu scop caritabil, debutul în cariera sa făcându-l în...

Scamatorie marca Mircea Băsescu: Din datornic la stat, să transformi statul dator la tine

Scamatorie marca Mircea Băsescu: Din datornic la stat, să transformi statul dator la tine
Mircea Băsescu, fratele fostului președinte Traian Băsescu, încearcă să pună mâna pe 1,1 milioane de lei de la stat, printr-o compensare a unei restituiri de TVA neefectuate de Direcția Finanțelor Publice cu...

Dan Voiculescu: Globalizarea forțată anulează personalitatea și creativitatea individului

Dan Voiculescu: Globalizarea forțată anulează personalitatea și creativitatea individului
Profesorul Dan Voiculescu vorbește, în cadrul unui interviu acordat jurnalistului Ion Cristoiu, despre presiunea globalizării forțate, ca efect al postcapitalismului. Dialogul, pornit de la lucrarea “Doctrina...

Respingerea cărnii şi a pâinii, semne în cancerul de pancreas

Respingerea cărnii şi a pâinii, semne în cancerul de pancreas
Cancerul de pancreas este o boală parşivă fiindcă durerile nu apar decât târziu, dar alte simptome anunţă totuşi instalarea acestei maladii maligne. Despre aceste semne explică profesor doctor Mircea Beuran, de...

Profesorul Dan Voiculescu: Trăim un moment de recalibrare politică și socială

Profesorul Dan Voiculescu: Trăim un moment de recalibrare politică și socială
Interviu eveniment acordat de profesorul Dan Voiculescu renumitului jurnalist Ion Cristoiu. Profesorul Voiculescu trage un semnal de alarmă: capitalismul devine din ce în ce mai puțin sustenabil, iar planurile pentru...

Sechestrul penal pe moșia lui Băsescu, menținut de instanță. Afacerile omului din spatele fraudei cu terenuri prosperă

Sechestrul penal pe moșia lui Băsescu, menținut de instanță. Afacerile omului din spatele fraudei cu terenuri prosperă
Galerie Foto Ioana Băsescu, fiica cea mare a fostului președinte, Traian Băsescu, încearcă, fără succes, să radieze din cărțile funciare ale terenurilor agricole achiziționate în 2013, la Nana, a sechestrelor penale...

Hoda Barakat: Fac experimente pe personajele mele ca un om de ştiinţă nebun

Hoda Barakat: Fac experimente pe personajele mele ca un om de ştiinţă nebun
Hoda Barakat este o scriitoare libaneză de succes în întreaga lume. Locuieşte în Paris de mulţi ani însă scrie doar în arabă, limba de care s-a reîndrăgostit. Autoarea a fost recent în România să-şi...

Audit pentru angajați, de la distanță

Audit pentru angajați, de la distanță
Dezvoltarea tehnologiei a dus într-o nouă eră și domeniul HR, care beneficiază astăzi de foarte multe produse mult mai ieftine și mai rapide decât în trecut. Simpla abonare la un site în spatele căruia se...

Romgaz vrea să meargă în Azerbaidjan după gaze

Romgaz vrea să meargă în Azerbaidjan după gaze
Galerie Foto Extinderea pe pieţele externe, creşterea producţiei şi mărirea portofoliului sunt câteva din variantele luate în calcul de conducerea Romgaz pentru creşterea companiei. Adrian Volintiru, director general Romgaz,...

Adio solniţă! Laptele, legumele, fructele conţin sare

Adio solniţă! Laptele, legumele, fructele conţin sare
Galerie Foto Cele mai frecvente cauze de deces sunt accidentele vascular cerebrale, cauzate de hipertensiunea arterială. Umblă multe legende despre hipertensiune, încercăm lămurirea lor. Interviu cu profesor doctor Daniela...

ANAF cere curator fiscal pentru administrarea averii Elenei Udrea

ANAF cere curator fiscal pentru administrarea averii Elenei Udrea
Galerie Foto Teoretic, până la soluţionarea definitivă a contestaţiei în anulare pe care Elena Udrea a formulat-o împotriva sentinţei Completului de 5 judecători de la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, constituit...

De la asigurări, la bijuterii cu emoţii

De la asigurări, la bijuterii cu emoţii
Galerie Foto De cele mai multe ori antreprenorii români sunt nevoiţi să se reinventeze pentru a putea supravieţui mediului concurenţial sau pentru a-şi găsi adevărata cale în afaceri. Alte ori însă, o puternică dorinţă...

Lux marca Iohannis. 70.000 €, cheltuiți pe mese și scaune

Lux marca Iohannis. 70.000 €, cheltuiți pe mese și scaune
Galerie Foto Două mese pentru convorbiri, patru măsuţe de protocol, opt scaune şi patru fotolii. Acestea au fost obiectivele prioritare ale Administraţiei Prezidenţiale, la sfârşitul anului trecut, în perioada în care preş...

VIP-urile anticorupţiei lui Kovesi, date afară în şuturi din DNA

VIP-urile anticorupţiei lui Kovesi, date afară în şuturi din DNA
Galerie Foto Chiar dacă, oficial, pe numele lui Ciprian Man şi Cristian Ardelean, procurorii de la DNA Oradea care discutau cum să le fabrice judecătorilor neobedienţi dosare penale, nu a fost încă începută urmărirea...
Serviciul de email marketing furnizat de