x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Cronica unei demisii cerute

Cronica unei demisii cerute

de Dan Constantin    |    Vali Blanaru    |    21 Aug 2009   •   00:00
Cronica unei demisii cerute
Sursa foto: Dan Marinescu/Jurnalul Naţional

Cazul Udrea a ajuns într-un punct de maximă tensiune, el aruncând în aer relaţiile dinte instituţiile statului cu riscuri de derapaje majore. O acţiune nominală de control a Parlamentului asupra legalităţii şi oportunităţii cheltuielilor banilor publici la Ministerul Turismului s-a transformat rapid într-o criză politică, conflictul fiind exacerbat deliberat de Elena Udrea, ministrul anchetat.



Jurnalul Naţional a făcut în ultimele luni investigaţii amănunţite asupra banilor cheltuiţi de Ministerul Turismului, articolele noastre, împreună cu dezvăluirile altor ziare fiind punctul de plecare al dezbaterilor care au determinat formarea Comisiei Udrea. Ministrul Turismului a negat în totalitate informaţiile publicate de Jurnalul Naţional, dar a fost obligat să "desecretizeze" o serie de contracte de achiziţii. Udrea a încercat să pozeze în victimă, să alăture cu obstinaţie persoana ei de cea a lui Băsescu Traian, dorind să inducă falsa idee că ţinta investigaţiilor nu este justificarea cheltuirii banului public ci preşedintele României.

Interceptări ilegale, decredibilizarea unor înalţi funcţionari din Finanţele Publice, deturnarea unor documente, confruntări în Coaliţia de guvernare au introdus în cazul Udrea elemente care duc spre declanşarea unei crize politice. Când ziarul nostru a titrat "Coaliţia ţine până la Udrea" a intuit evoluţiile periculoase ale acestui caz. Prezenţa sfidătoare a Elenei Udrea la Comisia de anchetă a fost menită ieri să toarne gaz pe foc. Un foc care se transformă astfel într-o vâlvătaie greu de controlat. Prezentăm în continuare radiografia Cazului Udrea care a intrat acum într-o fază acută.
18 APRILIE - LUMINĂ LA MALUL MĂRII
Elena Udrea face Paştele pe Litoralul Mării Negre alături de Traian Băsescu, Elena Băsescu aflată în pre-campanie pentru europarlamentare şi Monica Iocob Ridzi. Ministerul organizează concerte în Mamaia şi Mangalia, vedeta scenei din Mamaia fiind artistul Goran Bregovic. Elena Udrea este şi ea vedetă, pozând în costume populare şi oferindu-i lui Bregovic o traistă bucovineană.
Tot pe 18 mai, Realitatea TV începe derularea contractului cu Ministerul Turismului pentru emisiunea All Inclusive.


1-2 MAI - IMNUL TURISTIC
Ministerul Turismului organizează la Mamaia şi Mangalia concerte pentru deschiderea sezonului estival şi lansarea inmului turistic al României. Udrea se plimbă cu bicicleta prin Neptun, călăreşte un cal alb şi promite creşterea cu 10% a turiştilor care vor vizita anul acesta Litoralul. Udrea anunţă triumfal că au fost 200.000 de turişti pe Litoral. Numărul total al camerelor de hotel şi pensiuni autorizate pe Litoralul românesc este de 37.600.
Jurnalul Naţional publică materiale în care se ridică primele semne de întrebare asupra cheltuielilor făcute de Ministerul Turismului.


5 IUNIE - LAND OF CHOICE, LA PARIS

Udrea participă însoţită de o echipă numeroasă de ziarişti la turneul de tenis Roland Garos din Paris, unde are loc lansarea imnului turistic "Romania - The Land of Choice". În faţa Primăriei din Paris se amenajează un teren de tenis pe care ministrul joacă tenis cu Ilie Năstase. Se semnează autografe, se împart materiale promoţionale şi se cântă imnul compus de Marius Moga. Pe Champs Elysee sunt afişate timp de cinci zile panouri publicitare cu Nadia Comăneci, Gheorghe Hagi şi Ilie Năstase sub sloganul "Romania - Land of Choice".


7 IUNIE - ALEGERI PENTRU PARLAMENTUL EUROPEAN
Udrea votează la Paris pentru alegerile europarlamentare. Echipele de jurnalişti care au însoţit-o la lansarea imnului turistic transmit ştiri despre cum a votat Udrea.


23 IUNIE - PRIMA SOLICITARE
Informaţiile despre cum s-au cheltuit banii până la acel moment sunt inexistente. Jurnalul Naţional solicită MT date despre campania de promovare internaţională a României, posturile tv care au fost desemnate să difuzeze spoturile şi sumele cheltuite pentru difuzarea lor. Contractele semnate până la acel moment nu sunt publicate nici pe site-ul MT, nici pe www.e-licitatie.ro, pagina de internet a Sistemului Electronic de Achiziţii Publice (SEAP).
24 IUNIE - RĂSPUNSURI INCOMPLETE
MT răspunde că spoturile de promovare internaţională a României au fost furnizate gratuit de BRD-Groupe Societe Generale, în baza unui protocol de colaborare, iar în acel moment se desfăşura o licitaţie pentru alegerea posturilor TV internaţionale care vor difuza spoturile. MT ne trimite să căutam date despre licitaţia pentru desemnarea posturilor TV pe SEAP. Pagina SEAP nu conţine însă nici o informaţie!!!


3 IULIE - LUMINĂ LA MALUL MĂRII
MT ne transmite câteva date despre evenimentele de pe Litoral de Paşte şi 1 mai. Valoarea contractului încheiat de Ministerul Turismului cu Media Pro Pictures pentru concerte este de 311.077 de euro, inclusiv TVA. Pentru Goran Bregovic s-au plătit 42.000 de euro, la care se adaugă transportul, cazarea şi masa.
În acceaşi zi sunt postate pe site-ul ministerului contractele pentru spectacolele de la mare. Data la care apar postate: 27 martie!


15 IULIE - ÎNTREBĂRI DESPRE PLIMBĂRI
Continuăm seria solicitărilor către MT cerând date despre suma alocată pentru deplasarea ziariştilor în delegaţile externe care au însoţit-o pe Udrea, câţi ziarişti au făcut parte din delegaţia ministerială şi de ce servicii au beneficiat.


16 IULIE - CEL MAI TRANSPARENT MINISTER
La ora 15:45 Jurnalul Naţional primeşte de la Ministerul Turismului un comunicat lung de 2 pagini, dar cu răspunsuri incomplete la întrebările privind organizarea lansării "Land Of Choice" de la Paris şi a contractului încheiat cu Realitatea TV pentru emisiunea All Inclusive. Ministerul ne avertizează că răspunsul va fi postat concomitent pe site-ul instituţiei, deşi normal ar fi fost ca informaţiile respective să fie furnizate doar ziarului nostru.

Ora 16:00. Elena Udrea are conferinţă de presă în care prezintă bilanţul pe şase luni al ministerului pe care îl conduce şi pe care îl cataloghează ca fiind "cel mai transparent minister". Udrea citeşte cu mândrie date despre bugetul de 352 milioane de lei pe care îi are de cheltuit anul acesta, se laudă cu 54 de proiecte împărţite în 4 programe naţionale ("Schi în România", "Dezvoltarea turismului balnear", "Dezvoltarea turismului în Delta Dunării şi pe Litoral", "Dezvoltarea infrastructurii în zona montană înaltă"), studii de prefezabilitate, semnalizarea obiectivelor turistice, strategii şi studii de piaţă, 49 de târguri internaţionale de turism şi încă 51 la care Ministerul urmează să participe. Nu sunt uitate campaniile de promovare a Litoralului şi Bucovinei, acţiunile de la Paris. Cu această ocazie, Udrea s-a lăudat că Eurosport a difuzat gratuit 309 bill-board-uri de promovare a României pe perioada turneului Rolland Gaross. Apoi a adăugat că a contractat, prin procedură de achiziţie publică, servicii de difuzare a spoturilor pe Eurosport şi CNN.
Toate informaţiile sunt transmise lapidar şi sintetic, într-o aparenţă de maximă transparenţă.


17 IULIE - UDREA, MAI SCUMPĂ DECÂT RIDZI

Demarează campania Jurnalului Naţional prin care ziarul nostru atrage atenţia asupra şirului de cheltuieli fabuloase făcute de Elena Udrea. Contractul de 200.000 de euro atribuit postului Realitatea TV pentru finanţarea emisiunii All Inclusive şi lansarea imnului turistic "Romania The Land of Choice" pe 5 iunie la Paris deschid seria articolelor pulicate de Jurnalul Naţional. Până la acel moment, sumele cheltuite de Udrea prin cele două contracte erau secrete, iar actele prin care s-au făcut acele cheltuieli nu fuseseră postate pe site-ul ministerului.
O serie de alte întrebări sunt trimise MT pentru a primi clarificări despre suma alocată pentru deplasarea ministrului Udrea în ţară şi străinătate, sumele alocate participării României la târgurile internaţionale, sumele pentru deplasarea jurnaliştilor la evenimente interne şi externe.
O altă solicitare trimisă de Jurnalul Naţional încearcă să clarifice sumele plătite de minister pentru concertul artistului Goran Bregovic, onorariile plătite artistului şi costurile pentru organizarea spectacolului.
19 IULIE - EUROSPORT ŞI-A LUAT TAINUL DE LA ELENA UDREA
Jurnalul Naţional continuă seria dezvăliurilor despre cheltuielile fără limită ale Ministerului Turismului. Difuzarea spotului "Land of Choice" pe canalul Eurosport va costa România de două ori mai mult decât a plătit Croaţia aceluiaşi post de televiziune pentru o campanie similară. În timp ce Croaţia a plătit 400.000 de euro pentru difuzarea a 805 spoturi, România îşi permite luxul de a da un milion de euro penrtu 1.025 de spoturi.


20 IULIE - ALTE ÎNTREBĂRI

Revenim cu întrebările despre ziariştii care au însoţit-o pe Udrea în deplasările externe şi suma totală alocată de la bugetul ministerului pentru diurna acestora. O altă solicitare cere Ministerului să ne furnizeze contractul de coproducţie al emisiunii All Inclusive.
Pagina de media scrie că Pro TV, Realitatea TV şi Antena 3 vor primi 924.000 de euro (fără TVA) pentru promovarea programului "Turist în România". Potrivit caietului de sarcini pentru licitaţie, sunt prevăzute clar sumele care se vor da fiecărui post TV în parte: Pro TV va primi 415.000 de euro, Realitatea TV 323.000, iar Antena 3 va primi un buget de 184.000 de euro.
Udrea merge la Neptun, unde participă alături de preşedintele Traian Băsescu la Consiliul Consultativ al Turismului. Şeful statului afirmă răspicat că Ministerul Turismului este o instituţie care va mai funcţiona doar câţiva ani, dar îşi reafirmă spijinul pentru acest sector important al economiei.


21 IULIE - UDREA L-A SCUMPIT PE BREGOVICI
Jurnalul Naţional publică un articol prin care demonstrează că Ministerul Turismului a plătit 42.000 de euro pentru concertul artistului Goran Bregovic. Bregovic cântase anul trecut la Buzău pentru un onorariu de 25.000 de euro, apăruse la TVR pentru 30.000 de euro.
Apar informaţii despre decizia MT de a cumpăra indicatoare turistice în valoare de jumătate de milion de euro.


22 IULIE - UDREA CUMPĂRĂ IMAGINE PENTRU EA
Jurnalul Naţional scrie despre deplasările externe făcute de Elena Udrea, în care este însoţită de jurnalişti cărora le plăteşte transportul, cazarea şi diurna. MT nu răspunesese întrebărilor noastre despre sumele cheltuite cu deplasarea alaiului de jurnalişti. Informaţiile pe care le aveam conturau imaginea de ansamblu: 4.400 de euro plătiţi pentru ziariştii care au însoţit-o la mare de 1 mai şi 8.850 de euro pentru echipa cu care s-a plimbat pe 5 iunie la Paris.
Jurnalul trimite a treia solicitare către MT pentru a face publice cheltuielile cu diurna, transportul şi cazarea ziariştilor.
Răspunsul MT soseşte la ora 21:00 şi este postat pe site-ul ministerului.
MT face publice cheltuielile totale ale ministerului în perioada 2001-2009. Numele ziariştilor nu sunt făcute publice, dar răspunsul conţine date despre sumele cheltuite de Minister în 2007 şi 2008 pentru deplasarea unui reporter al Jurnalului Naţional la Târgul de la Berlin.
Ministerul ne transmite un răspuns în doi peri în care se spune că 15 jurnalişti au participat la târgul de la Paris, iar suma plătită pentru aceştia fusese comunicată încă din data de 16 iunie.

Tot pe 22 iulie este postat pe site-ul ministerului contractul de coproducţie al emisiunii All Inclusive, fără să conţină anexele care detaliază derularea contractului. Stupoare: data afişată pe site în dreptul contractului este 8 mai!!! O antedatare cel puţin suspectă pentru "cel mai transparent minister". Acesta este primul contract făcut public de MT.
PNL solicită înfiinţarea unei Comisii Parlamentare. Udrea răspunde dur, printr-un atac la adresa lui Crin Antonescu, pe care îl acuză că vrea să se remarce printr-o "mascaradă politică".


23 IUNIE - UDREA CUMPĂRĂ ŞTIRI POLITICE

O analiză a ştirilor difuzate de posturile TV, realizată de Jurnalul Naţional, arată legătura directă între apariţiile televizate ale Elenei Udrea la posturile TV cu care Ministerul a încheiat contracte de publicitate. Udrea a beneficiat de cele mai multe relatări pozitive pe postul Realitatea TV, cu care ministerul încheiase un contract de 200.000 de euro pentru emisiunea All Inclusive şi altul de 60.000 de euro pentru evenimentele de la malul mării.

Mircea Geoană spune că este de acord cu înfiinţarea unei Comisii de anchetă, dar că decizia va fi luată după consultarea partidului.
Udrea participă la un seminar pe probleme de turism unde se plânge că Jurnalul Naţional a blocat activitatea MT, care nu mai pridideşte în a ne răspunde la întrebări. Deoarece răspunsurile primite de la MT au venit incomplete, Jurnalul reia seria întrebărilor care au blocat MT.

La ora 20:30 ne trimite la redacţie un protest în care ne acuză că publicăm informaţii neadevărate şi vorbeşte despre transparenţa Ministerului, care a publicat pe site contracte şi ne-a răspuns la întrebări. La acel moment, singurul contract public era cel cu Realitatea.
Traian Băsescu critică voalat cheltuielile Ministerului Turismului, spunând că "niciodată jurnaliştii acreditaţi la Preşedinţie nu au primit diurnă, cazare sau altceva. Am încercat, în limita locurilor disponibile, să îi luăm cu noi ca să le uşurăm misiunea". Bate şaua, să priceapă iapa.
Pe site-ul MT este poastat contractul pentru concertul cu Bregovic. Data la care apare ca fiind făcut public: 3 aprilie.
24 IULIE - 75.000 DE EURO, PERDELE PENTRU UDREA
Jurnalul Naţional intră în posesia Planului de Achiziţii publice al MT pe 2009. Bugetele alocate pentru cheltuieli sunt halucinante şi sfidează criza financiară cu care se confruntă întreaga ţară. Udrea are buget de 75.000 de euro pentru perdele, jaluzele şi draperii (defalcat pe două coduri bugetare), 250.000 de euro pentru realizarea unui portal de turism, 120.000 de euro pentru obiecte de protocol, 180.000 de euro bugete de telefonie, 200.000 de euro pentru achiziţia de maşini, zeci de mii de euro pentru spălarea şi întreţinerea parcului auto, 300.000 de euro pentru angajarea unei case de avocatură şamd.

Materialul este preluat de televiziuni, iar Elena Udrea trimite de urgenţă un comunicat prin care spune că Ministerul a cheltuit doar 8.000 de euro pentru perdele. Nu neagă însă că ar avea buget de 75.000 de euro.

Jurnalul trimite o nouă solicitare MT, pentru a ne comunica oficial suma alocată pentru achiziţionarea de perdele, jaluzele, draperii, de unde au fost cumpărate perdelele, în ce cantitate, pentru dotarea câtor camere. Alte întrebări se referă la firmele care vor livra cartuşe de toner şi cerneală şi la parcul auto al MT. Jurnalul cere date şi despre portalul de 250.000 de euro.

Udrea îl desemnează pe secretarul de stat Sorin Munteanu să gestioneze problema perdelelor. La ora 16:00 el face o conferinţă de presă în care reia datele despre cei 8.000 de euro cheltuiţi pe perdele şi admite că bugetul total este de 75.000 de euro. Nu poate explica însă cine a inclus această sumă în planul de achiziţii.

Seara târziu, pe site-ul MT sunt postate contractele de publicitate încheiate cu Realitatea (DBV Media House), ProTV (Media Investment) şi Antena 3 (Clir Media Grup) pentru programele PAŞTE în Bucovina şi Lumină la malul mării. Cele trei contracte apar ca şi cum ar fi fost postate pe site în datele de 1 şi 2 aprilie. Nici unul dintre ele nu conţine anexele.


27 IULIE - VĂ INVIT SĂ ÎMI MĂSURAŢI JALUZELELE
Jurnalul Naţional publică scenariul jefuirii banului public. Bugetele incluse în planul de achiziţii permit ministerului cumpărarea a 3 milioane coli de hârtie, un hectar de mochetă, 100 de kg de cafea, o săptămână pe lună de convorbiri telefonice samd.

După ce PSD a decis că va sprijini înfiinţarea Comisiei de anchetă, Parlamentul votează înfiinţarea comisiei. Udrea se prezintă în faţa planului are un discurs arogant în care invită "Comisia Vanghelie" să îi măsoare jaluzelele şi anunţă că a pregătit pentru membrii comisiei rulete şi abacuri. Tot atunci, Udrea îl ameninţă pe Cătălin Tolontan că "se va ocupa personal informativ", de el.
Jurnalul Naţional solicită MT contractul încheiat cu JCDecaux pentru realizarea afişajului de tip outdoor la Paris, contractul încheiat cu Le Figaro pentru suplimentul Figaroscope şi contractul pentru evenimentele derulate la Paris.


28 IULIE - TRANSPARENŢĂ PARŢIALĂ LA MINISTERUL TURISMULUI
Jurnalul Naţional demonstrează lipsa de transparenţă a ministerului condus de Elena Udrea: contractele sunt postate pe site-ul ministerului la date anterioare celor la care au fost date publicităţii şi nu conţin anexele. Documentele demonstrează clar că Udrea a minţit când a spus că nu are cheltuieli de publicitate, întrucât toate contractele încheiate cu televiziunile au ca scop "derularea de campanii publicitare".

Tensiuni puternice în coaliţia de guvernare, după votul din Parlament. Premierul Boc tună şi fulgeră în spatele uşilor închise. Licitaţia pentru "turist în România" se blochează în urma contestaţiilor depuse.

Jurnalul trimite o nouă solicitare MT prin care cere propunerile tehnice, anexate la contractele de publicitate încheiate cu DBV Media House SRL, Clir Media Group SRL, Media Investment Comunication SRL. De asemenea, vă rugăm să ne furnizaţi rapoartele de monitorizare cu privire la aceste campanii. Jurnalul aminteşte MT că a omis să pună pe site contractul pentru evenimentele de la Paris, contractul încheiat cu JCDecaux pentru outdoor la Paris, contractul pentru Figaroscope, contractul cu Boştină şi Asociaţii şi cere public numele persoanei care nu a îndeplinit ordinul Elenei Udrea de a se asigura transparenţa totală.

Ziarul Cotidianul scrie despre scena închiriată de Elena Udrea pentru Lumină la Malul mării. Ministerul a plătit 65.000 de euro doar pentru închirierea scenei.


29 IULIE - UDREA SE BATE CU GOOGLE
Bugetul de 300.000 de euro alocat pentru portalul informatic ar permite MT să aibă un site de valoarea celebrului Google. Udrea se lamentează, printr-un comunicat de presă, pentru blocarea licitaţiei pentru programul Turist în România. Seara târziu, primim un comunicat de presă în care de furnizează câteva informaţii despre portalul de turism, dar nu şi date despre stadiul licitaţiei.
Se stabileşte ca prima şedinţă a Comisiei Udrea să aibă loc pe 4 august.
Pe site-ul MT apar contractele încheiate cu Figaro Media şi cu JC Decaux. Primul apare ca fiind postat pe 10 iunie, al doilea ca fiind postat pe 29 mai.


30 IUNIE - CONTRACT VICIOS LA PARIS
Jurnalul scrie despre contractul pentru publicitate outdoor la Paris încheiat de Ministerul Turismului care este viciat în formă şi în fond şi conţine pre¬vederi care îl aruncă în fals şi ile¬ga¬li¬ta¬te. Şi contractul încheiat cu Le Figaro plătit din bani publici nu stabileşte tirajul publicaţiei, iar cifrele anun¬ţate de "beneficiar" se bat cap în cap.

MT transmite un răspuns prin care ne semnalează că a angajat Boştină şi Asociaţii pentru a o reprezenta în procesele moştenite de la fostul MIMMCTPL. Contractul cu Boştină nu este făcut public încă.
31 IULIE -SPONSORIZAREA BRD
Jurnalul solicită MT să facă public contractul de sponsorizare încheiat cu BRD Groupe Societe Generale pentru clipul de promovare internaţională a României.

Udrea trimite un comunicat de presă în care critică PNL şi se laudă că MT are personal puţin şi cel mai mic buget de salarii.
1 august - Eurosport difuzează clipurile

Începe campania de promovare a României pe postul Eurosport. Clipul rulează timp de o săptămână şi pe faţadă media Cocor Media Channel din Bucureşti.


3 AUGUST - SE ŞTERG URMELE PENTRU ELENA UDREA?
Institutul Cultural Român postează pe site-ul propriu date despre tirajul suplimentului Figaroscope. Noile cifre indică un tiraj de 209.000 de exemplare faţă de cel anunţat anterior de 300.500. Jurnalul Naţional scrie despre neregulile din declaraţiile de avere depuse de Ministrul Turismului: miliarde care se transformă în milioane, acţiuni care se plimbă de la o firmă la alta sau de la ea la soţul său Dorin Cocoş.

MT ne trimite un răspus prin care susţine că Elena Udrea nu are buget alocat distinct pentru deplasări externe.
În şedinţa coaliţiei, PD-L cere PSD să o "lase în pace pe Udrea". Udrea se împunge cu Hrebenciuc care o poreclise "sexi buzoianca" şi îi transmite tăios: "Vine o vârstă când anumite afirmaţii te fac penibil".
Jurnalul Naţional solicita MT să furnizele Planul de Achiziţii Publice pe 2009.


5 AUGUST - CINE SEMNEAZĂ PENTRU UDREA
Jurnalul Naţional scrie despre semnăturile diferite care apar pe declaraţiile de avere ale Elenei Udrea. Un grafolog confirmă că cea de-a două semnătură nu aparţine ministrului. Udrea recunoaşte că una din semnături nu îi aparţine şi spune candid că un consilier a semnat în clar pentru ea deoarece se afla în vizită de lucru în Deltă.

BRD îşi retrage sigla din spoturile "Land of choice", a căror difuzare începuse deja pe Eurosport.
Jurnalul trimite o solicitare MT prin care întrebăm cât a costat difuzarea spotului Land of Choice pe faţada Cocor Media Channel din Bucureşti?

O altă solicitare conţine întrebări despre sumele plătite pentru organizarea evenimentelor Paşte în Bucovina, sumele plătite concertul Richard Clayderman, Grigore Leşe, contractele încheiate pentru aceste evenimente şi costurile spotului de promovare "De Paşte în Bucovina".


7 AUGUST - SERVICII TURISTICE ÎN ROMÂNIA
Jurnalul solicită date despre studiul "Consumul de servicii turistice in România": ce firmă a realizat acest studiu, cât a costat şi unde poate fi consultat.

Udrea trimite un drept la replică pentru un editorial publicat în Evenimentul Zilei.
Ministerul Turismului îşi aduce aminte subit de SEAP şi trimite anunţurile de atribuire a şase contracte. Cum cele 48 de zile pentru declararea contractelor au fost depăşite, MT poate plăti amenzi de peste 100.000 de euro.


11 AUGUST - PRESA LA COMISIE
Comisia Udrea îi audiază pe ziariştii Victor Ciutacu, Dan Constantin, Alecu Racoviceanu şi Lucian Gheorghiu.
Ministerul Turismului ne trimite un răspuns în care ne spune că nu poate să ne răspună la solicitarea din 27 iunie. Prin comunicat, MT anunţă că a postat pe site-ul propriu documentele trimise Comisiei de anchetă.
12 AUGUST - UDREA ŞI-A TĂIAT SINGURĂ PERDELELE
Elena Udrea a tăiat de pe lista achiziţiilor perdelele şi draperiile pentru minister şi a modificat la 10 iunie planul de achiziţii al ministerului elaborat în luna martie. Ministerul Turismului nu a trimis Comisiei de Anchetă decât 1% din documentele solicitate.
Direcţia de comunicare a MT ne transmite că nu poate răspunde nici la solicitarea transmisă în data de 28 iunie.
În schimb, Ministerul trimite un comunicat prin care susţine că a trimis Comisiei toate documentele solicitate.


13 AUGUST - UDREA PILOTEAZĂ BANI PENTRU PARTID
Ministerul Turismului a plătit 50.000 de euro pentru ca maşina pilotului de formula 3 Mihai Marinescu să fie personalizată cu sloganul Land of choice. Tatăl pilotului a fost unul din sponsorii PD-L la campania electorală din 2008.
Audierile Comisiei continuă. Doi dintre angajaţii MT chemaţi la comisie intră subit în concediu de odihnă. Ceilalţi prezintă comisiei documente din care reiese că banii pentru publicitate au fost strecuraţi la capitolul "alte cheltuieli".
Pe site-ul MT apar contractele încheiate cu Boştină şi asociaţii şi Eventures care a organizat lansarea imnului turistic la Paris. Nici măcar acum, când se desfăşoară o anchetă, funcţionarii MT nu se dezmint: contractul cu Boştină e datat pe 12 mai, iar cel cel cu Eventures pe 4 iunie.


14 AUGUST - UDREA ÎL DĂ ÎN JUDECATĂ PE ORBAN
Elena Udrea anunţă prin comunicat de presă că va face plângere penală pentru calomnie şi abuz în serviciu împotriva deputatului PNL Ludovic Orban. Orban a declarat la finalul şedinţei comisiei de joi că "toate cheltuielile de publicitate încheiate de minister nu au avut bază legală (...), încălcându-se grav art. 4 din Legea finanţelor publice şi toate celelalte articole care reglementează modul în care pot fi cheltuiţi banii publici".
MT ne trimite un comunicat prin care ne anunţă că nu pot răspunde la solicitarea noastră din 31 iunie şi urmează să ne răspundă în 30 de zile.


17 AUGUST - INTERCEPTĂRI ILEGALE LA COMISIE
Gardianul publică scriptul unei înregistrări ilegale a unei discuţii a membrilor Comisiei Udrea care a avut loc la finele şedinţei din 13 august. Discuţia s-a purtat la finele şedintei între Ludovic Orban, Aura Vasile, Adriana Săftoiu, Dumitru Chiriţă şi Claudiu Ţaga.
Orban acuză o tentativă de decredibilizare a Comisiei.
PD-L face front comun în jurul lui Udrea: Adriean Videanu cere desfiinţarea comisiei, Roberta Anastase spune că va cere miercuri în Biroul Permanent al Camerei să se suspende Comisia. Udrea face şi ea conferinţă de presă la sediul PD-L şi anunţă că ea şi angajaţii săi nu se vor prezenta la Comisie şi că nu va mai trimite documente comisiei.


18 AUGUST - UDREA, PASIBILĂ DE PUŞCĂRIE
Nici un angajat la MT nu se prezintă la audieri. Orban citeşte din Constituţie şi regulemente şi trage concluzia că Udrea şi angajaţii săi riscă să facă puşcărie dacă nu trimit documente Comisiei sau nu se prezintă la audieri.
Se caută în zadar date despre cine a făcut înregistrarea ilegală de la Comisie. Gheorghe Barbu, secretarul general al Camerei, spune că înregistrarea nu s-a făcut cu aparatura din sală.
MT ne trimite un nou răspuns prin care ne anunţă că nu poate răspunde decât în 30 de zile la solicitarea noastră din 4 august.


19 AUGUST - FINANŢELE O PUN LA ZID PE UDREA
Un document trimis de Ministerul Finanţelor către Comisia Udrea cataloghează drept "fără baza legală" o serie de cheltuieli efectuate de Ministerul Turismului în special la capitolul publicitate.

Apariţia documentului în Jurnalul Naţional stârneşte furtună în Ministerul Finanţelor. Un nou document este trimis de Finanţe, către Parlament apoi restras de curier timp de o oră jumătate. Când în cele din urmă actele ajung la parlament, Finanţele o scot basma curată pe Udrea, răspunsul arătând că toate cheltuielile au bază legală.

Audierile Comisiei dezvăluie că Media Pro Services, care a organizat spectacolele la malul mării, este partener tradiţional al firmei Stage Expert, principalul contracandidat la licitaţie. Stage s-a retras din competiţie pentru că nu a depus o ofertă completă. În plus, concertul cu Goran Bregovic fusese programat de o firmă privată. Udrea a preferat însă să plătească bani publici pentru a îl duce pe Bregovic la mare.

MT ne mai trimite un răspuns în care ne anunţă că va răspunde în 30 de zile la solicitările noastre din 5 august.
Elena Udrea este invitată la "Ştirea Zilei" cu Gabriela Vrânceanu Firea şi anunţă încă o dată că nu se va prezenta la Comisie.


20 AUGUST - SFIDAREA COMISIEI
Udrea depune plângere penală împotriva celor cinci membri ai Comisiei care apar în înregistrările ilegale. Apoi se duce la Comisie pentru "a-i privi în ochi pe membrii Comisiei şi să le dea personal plângerile penale". Apoi pleacă la Ministerul Turismului, unde susţine o conferinţă.
Gheorghe Pogea, ministrul Finanţelor, susţine o declaraţie de presă în care nu reuşeşte să explice de ce s-au retras documente de la Parlament.

×