x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Vagoanele CFR, pericol public!

0
Autor: Elena Stan 16 Feb 2010 - 00:00
Vagoanele CFR, pericol public! Dragoş Stoica/JURNALUL NAŢIONAL
Vezi galeria foto


Scaune rupte, oglinzi sparte, geamuri care nu se mai deschid de mult, însă prin care intră vântul ca la el acasă. Acestea sunt condiţiile în care circulă călătorii trenurilor Personal şi Accelerat ale CFR Călători. Nu este o noutate, deoarece 60% din parcul de vagoane al CFR Călători, are durata de funcţionare depăşită, având peste 30 de ani vechime.



Nici o zi fără un incident la CFR Călători: accidente feroviare, întârzieri de sute de minute, vagoane incendiate de călători sau trenuri care iau foc din senin sunt doar câteva dintre ştirile care nu lipsesc din peisajul media în ultimul timp. Multe incidente se petrec din cauza stării proaste a infrastructurii, dar şi a vechimii parcului de vagoane şi locomotive al CFR Călători. Mai mult de jumătate din parcul de vagoane al CFR Călători trebuia dată la fier vechi de circa 20 de ani. Gradul de uzură avansat este agravat de intervenţia directă a pasagerilor. "Vara mori de cald, iar iarna îngheţi, însă este singurul mijloc de transport cu care ajungem la muncă. Ne-am învăţat să se mănânce seminţe lângă noi, iar cojile să fie date pe jos. Astea sunt condiţiile, iar pentru asta dăm câte 5.000-10.000 de lei vechi la naş", spune Lucian Ionescu, călător al trenului personal 9101, care merge pe ruta Bucureşti Nord - Titu - Târgovişte - Fieni - Pietroşiţa.

DOAR 900 DE VAGOANE AU CONDIŢII CIVILIZATE
CFR Călători are un parc de circa 3.000 de vagoane, din care un parc activ de circa 2.100 de unităţi. "Potrivit normelor europene, numai 40% (circa 900 de vagoane) din parcul de vagoane este nou-construit, reconstruit sau modernizat, în timp ce restul, de 60% din vagoane, este de construcţie foarte veche. Cele 1.200 de vagoane vechi circulă în compunerea unor trenuri Personal şi în unele trenuri Accelerat. Vechimea medie a parcului de vagoane este de 28 ani, unele având chiar 40 de ani", potrivit CFR Călători.

Legislaţia europeană în domeniu precizează că durata de funcţionare normală a unui vagon este de 15 ani, ceea ce înseamnă că la noi, din parcul de vagoane, 60% au durata de funcţionare normală depăşită, având peste 30 de ani.

"Vagoanele utilizate pe rutele interjudeţene sunt construite cam prin 1960. Pe timpul lui Ceauşescu nu se făceau reparaţii capitale, iar acum lipsa fondurilor pentru investiţii se vede clar. Vagoanele au încă mult pal, de proastă calitate, stinghie de lemn, geamuri fabricate la noi în ţară, chederele de la geamuri nu mai sunt elastice şi nu mai fac priză bună, motiv pentru care mai adie vântul etc. Pe lângă uzura tehnică a acestora, ne confruntăm şi cu distrugerile produse de călători. Călătorii unor trenuri Personale dau dovadă de lipsă de educaţie. În aceste trenuri se mănâncă multe seminţe, nu se păstrează curăţenia şi chiar se distrug vagoanele. Unele vagoane supraetajate, utilizate tot la trenurile Personal, au putut fi recondiţionate, însă fac parte dintr-un lot adus din Germania prin 1980", ne-a declarat Dulceanu Florin, şef de tură la Regionala Bucureşti.

LOCOMOTIVE PENSIONARE

Nici la capitolul locomotive nu stăm mai bine. Aici, dintr-un total de 846 de locomotive care asigură circulaţia zilnică a trenurilor, mai mult de jumătate au durata tehnică de utilizare depăşită. "Durata medie de viaţă a mijloacelor de tracţiune este de circa 35 de ani, iar CFR Călători are peste 450 de unităţi motoare ce au durata tehnică de utilizare depăşită", potrivit CFR Călători. În ultimii trei ani, 344 de vagone au fost modernizate şi 164 de vagoane nou-construite. De asemenea, au fost modernizate 67 de locomotive şi au fost achiziţionate 18 ramele electrice modernizate şi o locomotivă de construcţie nouă.

FONDURI NECESARE
Pentru a aduce parcul de vagoane la standarde europene de confort, autorităţile estimează că au nevoie de 371 de milioane de euro. "Modernizarea unui vagon costă între 350.000 şi 400.000 de euro, în funcţie de dotări, iar construirea unui vagon nou costă între 600.000 şi 800.000 de euro, tot în funcţie de dotări. Estimăm un necesar de minimum 371 de milioane de euro pentru dotarea cu 550 de vagoane noi şi modernizarea celor 650 de vagoane existente", arată datele CFR Călători.

Cumpărăm sau modernizăm?
Având în vedere sumele mari care sunt necesare pentru modernizarea sau cosmetizarea unui vagon vechi de peste 40 de ani, ne-am întrebat dacă nu este mai uşor să cumperi un vagon nou. La această întrebare, răspunsul a venit imediat din partea autorităţilor. "Este de preferat să cumperi vagoane noi, însă nu sunt fonduri. Nu ai cum să achiziţionezi într-o perioadă scurtă 500 de vagoane, să zicem. Investiţia ar fi mult prea mare", ne-au precizat reprezentanţii Ministerului Transporturilor. Autorităţile ţin cont de mai mulţi factori pentru a decide dacă achiziţionează sau modernizează unele vagoane. "În adoptarea deciziei privind achiziţia de material rulant nou sau modernizat, se au în vedere: durata de timp necesară pentru realizare, resursele financiare disponibile, starea parcului de vagoane raportată la normativele feroviare privind periodicitatea reparaţiilor generale. Modernizarea de vagoane implică: procese de construcţie/consolidare a carcasei de vagon şi a aparatului de rulare, înlocuirea conceptelor şi tehnologiilor depăşite, respectiv a instalaţiilor vechi şi uzate fizic, moral şi conceptual, având drept obiectiv o durată de exploatare de 12-18 ani conform reglementărilor în vigoare", potrivit CFR Călători.

"Trebuie să luăm în calcul că până în anul 2000 nu s-a investit mai nimic în parcul de vagoane al CFR Călători. Nu au fost bani de reparaţii, iar de achiziţii nici nu mai vorbim. Programele de achiziţie au fost demarate după 2000", ne-au explicat reprezentanţii CFR Călători.

Accidente grave pe calea ferată
La 21 septembrie 2009, în mai puţin de 24 de ore au avut loc trei accidente feroviare. Primul accident a avut loc în judeţul Dolj, unde locomotiva şi opt vagoane ale unui tren Accelerat au deraiat. Ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, a lansat ipoteza că şuruburile care fixau şina erau desfăcute. 15 pasageri au ajuns la spital.

Un al doilea accident s-a produs în Dâmboviţa, la Gura Ocniţei. Un marfar a lovit un camion încărcat cu cărămidă. Şoferul a reuşit să sară din cabina autocamionului înainte de impact. În aceeaşi zi, mai spre seară, un al treilea accident feroviar s-a produs în Boju, judeţul Cluj. Un tren cu 36 de vagoane care transporta produse petroliere a deraiat. Şapte vagoane au căzut de pe şine, iar din ele au început să se scurgă produse petroliere.

10 mai 2008, în apropiere de Valea Călugărească, un tren a deraiat. În urma accidentului, o tânără de 17 ani din Focşani a murit, patru pasageri au fost răniţi, iar peste 100 de pasageri au trecut prin momente de groază.

3.000 de vagoane are parcul feroviar al CFR Călători

2.100 de vagoane au durata de viaţă de peste 30 de ani

371 de milioane de euro este suma necesară pentru a construi 550 de vagoane şi pentru a moderniza 650 de vagoane

Citeşte mai multe despre:   special

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

DNA dezlănțuit: a luptat un an pentru 2 luni de închisoare cu suspendare

DNA dezlănțuit: a luptat un an pentru 2 luni de închisoare cu suspendare
Procurorii de la DNA Constanţa au adus “lupta împotriva corupţiei” la un nivel superior. Nu s-au lăsat până când nu au reuşit să obţină, într-un dosar pe care l-au trimis în judecată în anul 2017,...

Atacurile sistemului împotriva procurorului Adina Florea, puse la cale dintr-o vilă din Pitești

Atacurile sistemului împotriva procurorului Adina Florea, puse la cale dintr-o vilă din Pitești
Galerie Foto Procurorul Adina Florea, care a demarat, la Secția pentru Investigarea Infracțiunilor din Justiție, anchetele privind abuzurile de la serviciile teritoriale ale DNA Ploiești și Oradea, a devenit ținta unor atacuri...

Marcel Manea: Speranța este ingredientul esențial al vieții

Marcel Manea: Speranța este ingredientul esențial al vieții
Galerie Foto Marcel Manea este un scriitor asumat care a avut curajul să ofere cititorilor o carte cu poveşti controversate. Scriitorul este un fin observator al naturii umane şi a strâns în primul său volum poveşti reale,...

În chirurgia pentru slăbire, balonul se introduce cu endoscopul

În chirurgia pentru slăbire, balonul se introduce cu endoscopul
Lupta cu obezitatea nu este doar un moft de estetică, kilogramele multe peste normal prejudiciază funcţionarea organelor, grăsimea este aducătoare de  boli. Bătălia cu kilogramele în plus se poate face şi c...

Virgil Ardelean, cel mai prosper general al serviciilor secrete postdecembriste: „Vulpea”, milionar din filaj

Virgil Ardelean, cel mai prosper general al serviciilor secrete postdecembriste: „Vulpea”, milionar din filaj
Galerie Foto Cel mai prosper general al serviciilor secrete postdecembriste, devenit om de afaceri, este chestorul Virgil Ardelean, fostul șef al temutului “Doi și’un sfert”. Poreclit “Vulpea”, generalul cu patru stele...

INTERVIU Gheorghe Piperea, despre amânarea reorganizării RADET. ”ELCEN a tras de timp în permanență, pentru că a avut impresia că poate forța mâna Primăriei”

INTERVIU Gheorghe Piperea, despre amânarea reorganizării RADET. ”ELCEN a tras de timp în permanență, pentru că a avut impresia că poate forța mâna Primăriei”
Gheorghe Piperea, reprezentant al administratorului judiciar al RADET, firma de insolvență Rominsolv, a explicat pentru Jurnalul care sunt adevăratele cauze ale întârzierii reorganizării RADET și cum a apărut...

Dan Barna a supervizat proiecte ale MJ vizând rezolvarea aglomerărilor din penitenciare

Dan Barna a supervizat proiecte ale MJ vizând rezolvarea aglomerărilor din penitenciare
Galerie Foto Liderul unuia dintre partidele parlamentare aflate în opoziţie şi care acţionează atât instituţional, cât şi prin manifestări publice virulente la adresa intenţiilor majorităţii parlamentare sau ale...

Agenţiile de turism reclamă abuzurile “tip DNA” ale Consiliului Concurenţei

Agenţiile de turism reclamă abuzurile “tip DNA” ale Consiliului Concurenţei
Agenţiile de turism acuză Consiliul Concurenţei că foloseşte aceleaşi practici ca şi procurorii DNA care sunt anchetaţi în prezent pentru abuzuri. În plus, Legea concurenţei are atât de multe puncte...

Unii pacienţi cu tulburări de ritm sunt lăsaţi în fibrilaţie permanentă

Unii pacienţi cu tulburări de ritm sunt lăsaţi în fibrilaţie permanentă
Galerie Foto Unii oameni simt o accelerarare a bătăilor inimii, numite tulburări de ritm. Dacă medicii constată că inima este sănătoasă, aceştia nu primesc niciun tratament, dar dacă există boli cardiace, cardiologii...

“Portocală”, ținut în libertate cu sprijinul șefei ÎCCJ, Cristina Tarcea

“Portocală”, ținut în libertate cu sprijinul șefei ÎCCJ, Cristina Tarcea
Galerie Foto Secția pentru Investigarea Infracțiunilor din Justiție se află în imposibilitatea de a-l aduce pe fostul procuror DNA Mircea Negulescu, zis “Portocală”, în fața judecătorilor, în vederea emiterii unui...

Minune economică pe banii statului în familia Kovesi-Lascu

Minune economică pe banii statului în familia Kovesi-Lascu
Galerie Foto Adriana Lascu, cumnata fostei şefe a Direcţiei Naţionale Anticorupţie, lucrează, începând cu anul trecut, pentru una dintre companiile conectate la cele mai grele contracte ale Transgaz şi Romgaz SA. Asta, în co...

Legături periculoase și practici asemănătoare între familia Iohannis și cea a procuroarei care i-a dat NUP președintelui

Legături periculoase și practici asemănătoare între familia Iohannis și cea a procuroarei care i-a dat NUP președintelui
Galerie Foto Soțul fostei procuroare Carmen Maria Capră, care a fost mâna dreaptă a lui Augustin Lazăr, la Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Alba Iulia, și care i-a închis, în anul 2014, lui Klaus Werner Iohannis, un...

România, groapa de gunoi a Europei pentru numai 19 euro/tonă

România, groapa de gunoi a Europei pentru numai 19 euro/tonă
Este procuror la Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Constanţa și de-a lungul carierei a instrumentat dosare grele. Unele dintre acestea l-au făcut pe procurorul Teodor Niță să descopere că România intrase...

De ce a ruginit „Perla Banatului”

De ce a ruginit „Perla Banatului”
Galerie Foto Vremurile când Stațiunea Semenic era numită „Paradisul bănățean” sau „Perla Banatului” au apus, iar acum este un loc părăsit. Vechile hoteluri care puteau caza aproape 1.000 de turiști sunt în ruină...

Consiliul Județean Cluj deschide robinetul cu bani pentru clientela fostului PDL

Consiliul Județean Cluj deschide robinetul cu bani pentru clientela fostului PDL
Galerie Foto Firma de construcții de drumuri al cărui administrator apare într-un denunț din dosarul fostului președinte al Consliului Județean Cluj, Horea Uioreanu, a fost desemnată, la sfârșitul anului trecut,...
Serviciul de email marketing furnizat de