x close
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Vagoanele CFR, pericol public!

0
Autor: Elena Stan 16 Feb 2010 - 00:00
Vagoanele CFR, pericol public! Dragoş Stoica/JURNALUL NAŢIONAL
Vezi galeria foto


Scaune rupte, oglinzi sparte, geamuri care nu se mai deschid de mult, însă prin care intră vântul ca la el acasă. Acestea sunt condiţiile în care circulă călătorii trenurilor Personal şi Accelerat ale CFR Călători. Nu este o noutate, deoarece 60% din parcul de vagoane al CFR Călători, are durata de funcţionare depăşită, având peste 30 de ani vechime.



Nici o zi fără un incident la CFR Călători: accidente feroviare, întârzieri de sute de minute, vagoane incendiate de călători sau trenuri care iau foc din senin sunt doar câteva dintre ştirile care nu lipsesc din peisajul media în ultimul timp. Multe incidente se petrec din cauza stării proaste a infrastructurii, dar şi a vechimii parcului de vagoane şi locomotive al CFR Călători. Mai mult de jumătate din parcul de vagoane al CFR Călători trebuia dată la fier vechi de circa 20 de ani. Gradul de uzură avansat este agravat de intervenţia directă a pasagerilor. "Vara mori de cald, iar iarna îngheţi, însă este singurul mijloc de transport cu care ajungem la muncă. Ne-am învăţat să se mănânce seminţe lângă noi, iar cojile să fie date pe jos. Astea sunt condiţiile, iar pentru asta dăm câte 5.000-10.000 de lei vechi la naş", spune Lucian Ionescu, călător al trenului personal 9101, care merge pe ruta Bucureşti Nord - Titu - Târgovişte - Fieni - Pietroşiţa.

DOAR 900 DE VAGOANE AU CONDIŢII CIVILIZATE
CFR Călători are un parc de circa 3.000 de vagoane, din care un parc activ de circa 2.100 de unităţi. "Potrivit normelor europene, numai 40% (circa 900 de vagoane) din parcul de vagoane este nou-construit, reconstruit sau modernizat, în timp ce restul, de 60% din vagoane, este de construcţie foarte veche. Cele 1.200 de vagoane vechi circulă în compunerea unor trenuri Personal şi în unele trenuri Accelerat. Vechimea medie a parcului de vagoane este de 28 ani, unele având chiar 40 de ani", potrivit CFR Călători.

Legislaţia europeană în domeniu precizează că durata de funcţionare normală a unui vagon este de 15 ani, ceea ce înseamnă că la noi, din parcul de vagoane, 60% au durata de funcţionare normală depăşită, având peste 30 de ani.

"Vagoanele utilizate pe rutele interjudeţene sunt construite cam prin 1960. Pe timpul lui Ceauşescu nu se făceau reparaţii capitale, iar acum lipsa fondurilor pentru investiţii se vede clar. Vagoanele au încă mult pal, de proastă calitate, stinghie de lemn, geamuri fabricate la noi în ţară, chederele de la geamuri nu mai sunt elastice şi nu mai fac priză bună, motiv pentru care mai adie vântul etc. Pe lângă uzura tehnică a acestora, ne confruntăm şi cu distrugerile produse de călători. Călătorii unor trenuri Personale dau dovadă de lipsă de educaţie. În aceste trenuri se mănâncă multe seminţe, nu se păstrează curăţenia şi chiar se distrug vagoanele. Unele vagoane supraetajate, utilizate tot la trenurile Personal, au putut fi recondiţionate, însă fac parte dintr-un lot adus din Germania prin 1980", ne-a declarat Dulceanu Florin, şef de tură la Regionala Bucureşti.

LOCOMOTIVE PENSIONARE

Nici la capitolul locomotive nu stăm mai bine. Aici, dintr-un total de 846 de locomotive care asigură circulaţia zilnică a trenurilor, mai mult de jumătate au durata tehnică de utilizare depăşită. "Durata medie de viaţă a mijloacelor de tracţiune este de circa 35 de ani, iar CFR Călători are peste 450 de unităţi motoare ce au durata tehnică de utilizare depăşită", potrivit CFR Călători. În ultimii trei ani, 344 de vagone au fost modernizate şi 164 de vagoane nou-construite. De asemenea, au fost modernizate 67 de locomotive şi au fost achiziţionate 18 ramele electrice modernizate şi o locomotivă de construcţie nouă.

FONDURI NECESARE
Pentru a aduce parcul de vagoane la standarde europene de confort, autorităţile estimează că au nevoie de 371 de milioane de euro. "Modernizarea unui vagon costă între 350.000 şi 400.000 de euro, în funcţie de dotări, iar construirea unui vagon nou costă între 600.000 şi 800.000 de euro, tot în funcţie de dotări. Estimăm un necesar de minimum 371 de milioane de euro pentru dotarea cu 550 de vagoane noi şi modernizarea celor 650 de vagoane existente", arată datele CFR Călători.

Cumpărăm sau modernizăm?
Având în vedere sumele mari care sunt necesare pentru modernizarea sau cosmetizarea unui vagon vechi de peste 40 de ani, ne-am întrebat dacă nu este mai uşor să cumperi un vagon nou. La această întrebare, răspunsul a venit imediat din partea autorităţilor. "Este de preferat să cumperi vagoane noi, însă nu sunt fonduri. Nu ai cum să achiziţionezi într-o perioadă scurtă 500 de vagoane, să zicem. Investiţia ar fi mult prea mare", ne-au precizat reprezentanţii Ministerului Transporturilor. Autorităţile ţin cont de mai mulţi factori pentru a decide dacă achiziţionează sau modernizează unele vagoane. "În adoptarea deciziei privind achiziţia de material rulant nou sau modernizat, se au în vedere: durata de timp necesară pentru realizare, resursele financiare disponibile, starea parcului de vagoane raportată la normativele feroviare privind periodicitatea reparaţiilor generale. Modernizarea de vagoane implică: procese de construcţie/consolidare a carcasei de vagon şi a aparatului de rulare, înlocuirea conceptelor şi tehnologiilor depăşite, respectiv a instalaţiilor vechi şi uzate fizic, moral şi conceptual, având drept obiectiv o durată de exploatare de 12-18 ani conform reglementărilor în vigoare", potrivit CFR Călători.

"Trebuie să luăm în calcul că până în anul 2000 nu s-a investit mai nimic în parcul de vagoane al CFR Călători. Nu au fost bani de reparaţii, iar de achiziţii nici nu mai vorbim. Programele de achiziţie au fost demarate după 2000", ne-au explicat reprezentanţii CFR Călători.

Accidente grave pe calea ferată
La 21 septembrie 2009, în mai puţin de 24 de ore au avut loc trei accidente feroviare. Primul accident a avut loc în judeţul Dolj, unde locomotiva şi opt vagoane ale unui tren Accelerat au deraiat. Ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, a lansat ipoteza că şuruburile care fixau şina erau desfăcute. 15 pasageri au ajuns la spital.

Un al doilea accident s-a produs în Dâmboviţa, la Gura Ocniţei. Un marfar a lovit un camion încărcat cu cărămidă. Şoferul a reuşit să sară din cabina autocamionului înainte de impact. În aceeaşi zi, mai spre seară, un al treilea accident feroviar s-a produs în Boju, judeţul Cluj. Un tren cu 36 de vagoane care transporta produse petroliere a deraiat. Şapte vagoane au căzut de pe şine, iar din ele au început să se scurgă produse petroliere.

10 mai 2008, în apropiere de Valea Călugărească, un tren a deraiat. În urma accidentului, o tânără de 17 ani din Focşani a murit, patru pasageri au fost răniţi, iar peste 100 de pasageri au trecut prin momente de groază.

3.000 de vagoane are parcul feroviar al CFR Călători

2.100 de vagoane au durata de viaţă de peste 30 de ani

371 de milioane de euro este suma necesară pentru a construi 550 de vagoane şi pentru a moderniza 650 de vagoane

Citeşte mai multe despre:   special

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Preşedintele Iohannis a închiriat una dintre casele din Sibiu pentru firma asociatului unui penal

Preşedintele Iohannis a închiriat una dintre casele din Sibiu pentru firma asociatului unui penal
Galerie Foto Preşedintele Klaus Iohannis, al cărui mesaj public este bazat exclusiv pe un discurs „anti-penali” şi care apreciază în mod pozitiv activitatea DNA şi cea desfăşurată, până de curând, de Laura Codruţa...

Investiții la sat rămase de căruță. Cele opt minuni ale lumii din Cungrea

Investiții la sat rămase de căruță. Cele opt minuni ale lumii din Cungrea
Galerie Foto La 11 ani de la aderarea României la Uniunea Europeană, satul românesc a rămas tot în epoca medievală: cu 70 la sută din drumuri cel mult pietruite, cu doi din trei săteni cu wc în fundul curții și cu cea mai...

Falcon Security, o afacere socru-ginere de succes, pe banii statului

Falcon Security, o afacere socru-ginere de succes, pe banii statului
Galerie Foto Falcon Security SRL, o firmă de pază din Bucureşti, a primit milioane de euro de la instituţii de stat din Capitală, majoritatea contractelor fiind primite direct, fără licitaţie. Ascensiunea economică a...

Platfusul copiilor, spaima părinţilor

Platfusul copiilor, spaima părinţilor
Mulţi părinţi se îngrijorează că micuţii lor au platfus sau sunt crăcănaţi. Ortopedul Mihai Jianu explică, însă, că până la 4 ani, toţi copiii au platfus, apoi la 90% dintre ei se topeşte grăsimea din...

“Săgeata lui Cocoș“, spaima ANRP, şi-a pus la adăpost afacerile controversate

“Săgeata lui Cocoș“, spaima ANRP, şi-a pus la adăpost afacerile controversate
Unul dintre cei mai controversați afaceriști, Gheorghe Stelian, zis “Stelu”, apropiat al lui Dorin Cocoș și al Elenei Udrea, a demarat, încă din 2015, un plan având ca obiect punerea la adăpost a grupului de...

Moartea judecătorului Stan Mustaţă se adaugă unui şir de decese suspecte în puşcăriile din România

Moartea judecătorului Stan Mustaţă se adaugă unui şir de decese suspecte în puşcăriile din România
La fix patru ani de la pronunţarea sentinţei definitive în Dosarul “Telepatia”, judecătorul Stan Mustaţă, cel care a fost scos din proces, cu ajutorul DNA, a murit în condiţii suspecte, după ce a fost...

Firma unei apropiate a PDL, contract de 19,3 milioane de euro cu Metrorex

Firma unei apropiate a PDL, contract de 19,3 milioane de euro cu Metrorex
Metrorex SA a atribuit, la începutul acestei luni, un contract de aproape 20 de milioane de euro, pentru întreţinerea şi curăţenia în staţii, birouri, trenuri şi alte locaţii. Banii reprezintă contravaloarea...

Dorica Dan, preşedinte ANBRaRo: „Vrem să îmbunătățim accesul pacienţilor cu boli rare la o îngrijire optimă”

Dorica Dan, preşedinte ANBRaRo: „Vrem să îmbunătățim accesul pacienţilor cu boli rare la o îngrijire optimă”
Galerie Foto O persoană afectată de o boală rară are nevoie de circa șapte ani de chinuri, pentru a fi diagnosticată, şi este văzută, în medie, de cel puţin şapte medici înainte, relevă un studiu realizat la nivel...

Medicul Ovidiu Băjenaru: „Reabilitarea pacientului după un accident vascular cerebral este esenţială”

Medicul Ovidiu Băjenaru: „Reabilitarea pacientului după un accident vascular cerebral este esenţială”
Galerie Foto Statisticile privind accidentul vascular cerebral (AVC) sunt îngrijorătoare pentru lumea medicală internaţională, afecţiunea reprezentând a treia cauză de deces, după bolile de inimă şi cancer. În România,...

Legea manualelor şcolare, declarată neconstituţională pentru un viciu de procedură

Legea manualelor şcolare, declarată neconstituţională pentru un viciu de procedură
Una dintre legile importante, adoptate de Parlament, în privinţa manualelor şcolare din învăţământul preuniversitar, a fost declarată neconstituţională, în ansamblul său, de către CCR, pe motiv că a fost...

Plângeri penale „fără număr” pentru fostele vedete ale DNA

Plângeri penale „fără număr” pentru fostele vedete ale DNA
Galerie Foto Foștii procurori anticorupție, deveniți celebri pentru scandalurile în care au fost implicați și abuzurile de care sunt acuzați că le-au săvârșit, Emilian Eva și Mircea Negulescu, zis “Portocală”, vor...

Cum a „spart” Preşedinţia aproape 40 de milioane de lei, în 3 ani şi jumătate de mandat al lui Klaus Iohannis

Cum a „spart” Preşedinţia aproape 40 de milioane de lei, în 3 ani şi jumătate de mandat al lui Klaus Iohannis
Galerie Foto Recenta rectificare bugetară, anunţată de către Cabinetul Dăncilă, soldată cu reducerea cu peste 20 la sută din fondurile Administraţiei Prezidenţiale, erodează şi mai mult, dacă era posibil, relaţiile...

Cât de „vinovată” este tiroida, cea arătată cu degetul în obezitate

Cât de „vinovată” este tiroida, cea arătată cu degetul în obezitate
Întrebaţi de ce glandă endocrină au cunoştinţă, cei mai mulţi oameni răspund tiroida. De fapt, foarte mulţi spun chiar „glandă” tiroidei, deşi nu ea este împărăteasa glandelor, ci hipofiza. Tiroida...

Familia Blaga se întoarce și în afaceri. Pe bani publici

Familia Blaga se întoarce și în afaceri. Pe bani publici
Galerie Foto Compania deţinută de fiica fostului co-preşedinte al Partidului Naţional Liberal Vasile Blaga, Agathe Cristina Rudeanu, şi de ginerele acestuia, Ioan Andrei Rudeanu, încearcă să pună mâna pe un contract de...

Prima măsură concretă de rezolvare a situaţiei din puşcării. Va fi o închisoare de 5 stele

Prima măsură concretă de rezolvare a situaţiei din puşcării. Va fi o închisoare de 5 stele
Galerie Foto Guvernul României a luat, la sfârşitul lunii trecute, prima măsură concretă cu privire la rezolvarea situaţiei supraaglomerării din penitenciare, după ce, în aprilie 2017, Curtea Europeană a Drepturilor...
Serviciul de email marketing furnizat de