x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Educatie Analiza Evaluărilor Naţionale: elevii buni se pierd pe parcurs

Analiza Evaluărilor Naţionale: elevii buni se pierd pe parcurs

de L.Budin    |    26 Feb 2020   •   10:25
Analiza Evaluărilor Naţionale: elevii buni se pierd pe parcurs
Sursa foto: Wavebreakmedia Ltd/Getty Images/Wavebreak Media

Analiza rezultatelor la Evaluările Naţionale din 2019, pentru clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a, realizată de de Centrul Național de Evaluare și Examinare din subordinea Ministerului Educației, arată deficienţe în învăţământul românesc gimnazial. Astfel, elevii care obţinuseră rezultate satisfăcătoare la evaluarea din clasa a IV-a luau medii proaste patru ani mai târziu.

 

S-a studiat corelaţia dintre rezultatele obţinute de aceiaşi elevi – cei care au susţinut Evaluarea Naţională pentru clasa a IV-a în 2015 şi apoi pe cea pentru a VIII-a, în 2019. Au fost mulţi care au obţinut rezultate satisfăcătoare la evaluarea dintr-a IV-a şi care, la cea dintr-a VIII-a, au luat o medie sub 5.

 

Optimizarea învăţării

Cel mai important scop al evaluării competențelor la finalul clasei a II-a este cel de orientare și optimizare a învățării. Cei de la Centrul Național de Evaluare și Examinare au făcut o medie a procentelor înregistrate la evaluările din ultimii 5 ani. Au reieşit următoarele:  peste 72% din elevii de-a II-a redactează mesaje simple, respectând convențiile de bază, scriind corect cuvintele și utilizând corect semnele de punctuație; circa 86% dintre elevi înțeleg un text la prima vedere; peste 76% din elevii evaluați pentru anul școlar 2018-2019 utilizează corect numerele în calcule elementare; peste 80% știu să calculeze o perioadă de timp necesară desfășurării unei activități.

 

Paradox, la minorităţi

În ceea ce priveşte evaluarea competențelor la finalul clasei a IV-a, la limba română, la capitolul „operare cu ideile principale ale textului”, s-a evidenţiat un procent mediu de rezolvare de 82,66%, similar cu ediţiile anterioare. La „formularea de concluzii directe” pe baza lecturii textelor literare, procentul mediu de rezolvare a fost de 88 %, mai mare ca în 2018.

La „limba română pentru minorităţi naţionale”, s-a remarcat o situaţie paradoxală: elevii aparţinând minorităţii maghiare au dat rezultate mai bune la limba maternă şi mai puţin bune la limba română, pe când cei aparţinând minorităţii germane au dat rezultate mai bune la limba română decât la cea maternă.

 

Statistici îngrijorătoare la mate

La Evaluarea Naţională pentru clasa a VI-a, categoria „Limbă şi comunicare”, rezultatele arată că elevii dau rezultate mai bune la probele care testează nivelul de înţelegere scrisă, în comparaţie cu probele care vizează competenţa de redactare de mesaje, pentru comunicarea uzuală.

La categoria „Matematică şi ştiinţe”, statisticile sunt îngrijorătoare. În privinţa competenţei „Exprimarea în limbajul specific matematicii şi/sau ştiinţelor a caracteristicilor cantitative sau calitative ale unei situaţii concrete”, procentul mediu de rezolvare a cerinţelor aferente competenţei este de 17 %, iar la „Interpretarea unor situaţii-problemă specifice matematicii şi/sau ştiinţelor, prin integrarea cunoştinţelor din diferite domenii”, procentul este de 10 %.

În urma analizei, a reieşit că rezultatele obţinute la proba de Matematică şi Ştiinţe la evaluarea dintr-a VI-a ar putea fi folosite pentru a identifica elevii care prezintă riscurile unui rezultat nesatisfăcător mai târziu, la evaluarea dintr-a VIII-a.

79,62% din elevii de-a II-a, care studiază în mediul rural, reușesc să înțeleagă un text scris, comparativ cu 91,02% din copiii de clasa a II-a care învață în școlile din oraşe.

 

×