x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Externe Chişinăul, împins de la spate de UE

Chişinăul, împins de la spate de UE

16 Dec 2010   •   21:25

"UE a iniţiat un dialog privind vizele cu R. Moldova, care este primul pas fundamental către liberalizarea regimului de vize. În declaraţia publică, UE a folosit termenul «perspectivă de lungă durată» pentru procesul complet de liberalizare a regimului de vize. Eu sper că acest proces va fi totuşi rapid, pentru că Republica Moldova este diferită. După aderarea României la UE, procesul de liberă circulaţie pentru moldoveni a devenit mai dificil, dat fiind faptul că Bucureştiul a fost nevoit să introducă un regim de vize pentru cetăţenii R. Moldova. Mulţi moldoveni au rude în România şi sunt afectaţi de faptul că nu se pot deplasa liber peste Prut. În plus, această situaţie exercită o presiune constantă asupra României pentru ca aceasta să elibereze mai multe paşapoarte româneşti cetăţenilor R. Moldova. În al doilea rând, liberalizarea regimului de vize ar putea ajuta la soluţionarea conflictului transnistrean, dat fiind faptul că în acest caz paşaportul moldovenesc capătă o mai mare valoare pentru populaţia din regiunea transnistreană. În al treilea rând, în 2010, autorităţile de la Chişinău au depus eforturi importante în vederea îndeplinirii cerinţelor necesare pentru liberalizarea regimului de vize. În plus, R. Moldova este o ţară mică, ai cărei cetăţeni nu creează mari probleme atunci când călătoresc. Toate aceste lucruri trebuie luate în considerare. Pe de altă parte, se ştie că din cauza exemplelor din alte state, ţările membre UE sunt foarte reticente în ceea ce priveşte luarea unor decizii rapide în acest sens. Aceasta înseamnă că procesul va fi unul minuţios", a explicat Mizsei.

Întrebat despre posibilitatea schimbării statutului UE şi al SUA în procesul de negocieri pe tema conflictului transnistrean - din observatori în mediatori -, reprezentantul UE a răspuns: "Este necesar ca Rusia şi Transnistria să salute un asemenea pas. Nu văd nici un fel de alte obstacole. Acordarea statutului de mediator cu drepturi depline Uniunii Europene ar fi un lucru benefic pentru Rusia şi pentru Transnistria. UE este cel mai puternic vecin al UE. Din acest punct de vedere, situaţia actuală este complet diferită de cea din 1992, când frontierele UE erau departe. De asemenea, priviţi această situaţie din perspectiva unicului vecin care nu este direct reprezentat în procesul de soluţionare a conflictului: România. România este o ţară membră a UE, din această cauză referirea la UE ca la un participant la negocieri cu statut de nivelul doi înseamnă să spui că România, având puternice relaţii istorice în R. Moldova şi, fiind şi o ţară vecină, nu are o voce adecvată la masa de negocieri chiar şi prin intermediul UE", a adăugat Mizsei. Oficialul a continuat: "Atunci când este criticată România, se uită, printre altele, că aceasta este o ţară vecină cu relaţii istorice strânse cu R. Moldova care nu este prezentă direct la masa negocierilor şi se aliniază politicii UE în acest sens. Pe de altă parte, sunt sigur că un gest din partea Rusiei în acest sens ar fi evaluat potrivit şi cu o rezonanţă foarte pozitivă la Bruxelles. UE are un parteneriat strategic foarte bogat cu Rusia, iar un asemenea pas ar avea un efect pozitiv asupra dinamicii generale. Transnistria, de asemenea, ar beneficia de un susţinător puternic şi credibil al aplicării principiului statului de drept. Tiraspolul se plânge mereu că nu are încredere în îndeplinirea obligaţiunilor asumate de către R. Moldova. UE ar putea ajuta la înlăturarea suspiciunilor în acest sens".

Republica Moldova are "o democraţie funcţională cu o competiţie reală pentru sarcina de a guverna ţara", a subliniat Mizsei, referindu-se la situaţia generală după alegerile din 28 noiembrie. "La anumite capitole, situaţia a continuat să se îmbunătăţească. Mass-media este acum mult mai pluralistă decât era în trecut. Aş putea spune că în prezent mass-media prezintă întregul spectru de opinii despre ţară. Misiunile de observatori, de asemenea, au dat o apreciere realistă situaţiei din ţară. Aş vrea să subliniez faptul că o ţară săracă, cu un conflict nesoluţionat, a înregistrat progrese remarcabil de bune la capitolul construirii bazelor pentru o democraţie durabilă, în pofida unei lungi crize politice. (...) Democraţia din R. Moldova poate evolua şi chiar deveni un model pentru ţările din cadrul Parteneriatului Estic", este de părere diplomatul european.

"Este necesar să fie continuată politica de integrare europeană. Deşi unii au criticat această politică, sper că toţi înţeleg cât de important este să fie continuat acest curs pentru a îmbunătăţi nivelul de trai pe termen lung. Realizările sunt impresionante, iar acum ţine de viitorul guvern să continue negocierile cu privire la acordul de asociere, la regimul de vize şi la acordul cu privire la zona largă de comerţ liber. (...) O altă chestiune care este de o importanţă vitală pentru R. Moldova este îmbunătăţirea infrastructurii drumurilor, problemă care a fost neglijată o perioadă îndelungată. Pentru a beneficia de integrarea internaţională, ţara trebuie să fie în stare să exporte, lucru care necesită prezenţa unei infrastructuri adecvate", insistă Mizsei.

R. Moldova "trebuie să lase în urmă modelul sovietic de guvernare şi să înceapă să construiască, cu paşi fermi, o economie modernă, de tip european. Apoi, Guvernul poate conta pe întoarcerea acasă a unora dintre cetăţenii plecaţi la muncă peste hotare. Cred că acestea sunt cele mai importante provocări pentru R. Moldova în viitorul apropiat. De asemenea, de o importanţă vitală este reforma sistemului judiciar, astfel încât judecătorii să adopte decizii în baza legii, nu ţinând cont de cine este mai puternic din punct de vedere economic", atrage atenţia oficialul UE.

"R. Moldova poate deveni un model pentru statele membre ale Parteneriatului Estic. Am declarat acum doi-trei ani că aceasta este ambiţia mea. Acum suntem aproape de realizarea acestui deziderat. Acum R. Moldova are nevoie de un guvern stabil, cu o viziune europeană, gata să implementeze reforme şi să se concentreze asupra soluţionării celor mai importante probleme. Peste doi-trei ani ne vom da seama că R. Moldova este mai avansată decât unele ţări din Balcanii de Vest care acum pot opta pentru aderarea la UE. Aceasta ar trebui să fie ambiţia noastră comună. (...) De asemenea, aş dori să subliniez că în situaţia politică actuală este foarte importantă calitatea acordului care va sta la baza noii coaliţii de guvernare. Sincer să fiu, cred că politicienii acordă prea multă atenţie locului lor în viitoarea coaliţie, funcţiilor şi puterii pe care o vor deţine. Acordul privind crearea fostei coaliţii a fost rudimentar şi netransparent, şi, drept rezultat, a dus la numeroase tensiuni în cadrul alianţei. Acordul ce urmează a fi semnat ar trebui să fie mai bun", a mai spus reprezentantul UE.

×