Jurnalul.ro Ştiri Externe DESCOPERIRE ULUITOARE despre Univers! Ce au detectat astronomii, ÎN PREMIERĂ, cu ajutorul luminii unui quasar (VIDEO)

21 Ian 2014   •   12:18

Radiaţia emisă de quasarul UM287 face să strălucească gazul intergalactic al unei nebuloase cu diametrul de 2 milioane de ani lumină din jurul său, dezvăluind într-o fotografie structura fizică intimă a Universului de pânză cu filamente, potrivit Business Insider, citat de Aferpres. Pentru prima oară astronomii au putut observa un fascicul de gaze fierbinţi, denumit filament, despre care se crede că face parte din misterioasa structură bazală a Universului, structură care dictează modul în care stelele şi galaxiile sunt răspândite în Univers.

Astronomii sunt de părere că materia în Univers este dispusă într-o structură gigantică asemănătoare unei pânze de păianjen, pe care o denumesc simplu, pânză cosmică.

Există indicii ale acestei structuri în radiaţia fosilă provenită de la momentul exploziei primordiale, Big Bang, care a dus la apariţia Universului, dar şi în planul general al Universului. Dacă nu ar exista nişte forţe misterioase care să acţioneze asupra dispunerii materiei vizibile pe această pânză, galaxiile ar fi împrăştiate aleator prin Univers, însă ele apar într-o anumită ordine - există grupuri de galaxii, iar aceste grupuri formează la rândul lor clustere.

Modelele computerizate de care dispunem ne indică faptul că aceste clustere de galaxii sunt interconectate prin nişte filamente lungi formate din gaze fierbinţi şi materie întunecată, aşa cum apar picăturile de rouă pe filamentele unei pânze de păianjen. Materia întunecată, o substanţă misterioasă pe care nu o putem vedea pentru că nu interacţionează cu lumina (de unde şi numele) ar forma marea majoritate a acestei pânze.

Astrofizicienii sunt de părere că gazul intergalactic şi materia întunecată se scurge de-a lungul filamentelor, formând aglomerări galactice în punctele de intersecţie ale acestor filamente, care formează textura giganticei pânze cosmice. În consecinţă, studierea acestor filamente este importantă pentru că ele reprezintă arhitectura intimă a Universului la scară macro. Problema este că, deşi avem capacitatea tehnologică de a observa părţile formate din gaze intergalactice fierbinţi ale acestor filamente, ele sunt totuşi foarte greu de detectat.

De această dată, astronomii au avut norocul să observe acest filament datorită unui quasar - un nucleu galactic activ îndepărtat, care emite enorme cantităţi de energie.

Lumina unui quasar localizat la 10 miliarde de ani lumină distanţă a acţionat asemenea fasciculului unei lanterne, făcând gazul intergalactic din jurul său să strălucească, conform studiului publicat în ultimul număr al revistei Nature. Acest efect de 'lanternă' a făcut ca radiaţia Lyman alfa, emisă de hidrogenul gazos, să fie detectabilă pe o suprafaţă mare a acestei regiuni din Univers.

Cercetătorii au putut detecta lungimea de undă a radiaţiei Lyman alfa emisă de hidrogenul gazos şi au folosit telescopul Keck din Hawaii pentru a obţine o imagine a acestei zone din Univers, la această lungime de undă.

Astfel ei au putut observa un nor de gaz care se extinde pe o suprafaţă de 2 milioane de ani lumină în spaţiul intergalactic - cel mai mare astfel de nor descoperit până în prezent. Mai mult decât atât, conform astronomilor, acesta nu este doar un nor difuz, existând zone în care concentraţia de gaz este mai mare, precum şi zone mai întunecate, în care concentraţia de gaz este mai mică. Zonele acoperită de gaz fac parte din filamentul cosmic, în timp ce zonele cu mai puţin gaz reprezintă golurile, ochiurile pânzei cosmice dintre filamente şi clusterele de galaxii.

Această nebuloasă este un obiect cosmic excepţional. În primul rând este uriaşă, fiind de cel puţin două ori mai mare decât cea mai mare nebuloasă descoperită până în prezent, şi se extinde cu mult dincolo de vecinătatea galactică a quasarului, conform lui Sebastiano Cantalupo, co-autor al studiului, de la Universitatea Santa Cruz.

Cercetătorii sunt de părere că acest filament cosmic este chiar şi mai mare de atât, pentru că nu au putut observa decât partea sa care este luminată de radiaţia emisă de quasar.

Acest studiu prezintă o imagine asupra structurii intime a Universului, acest radiaţiile emise de acest quasar oferindu-ne posibilitatea de a fotografia filamentele care leagă diferitele grupuri de galaxii din Univers, conform lui J. Xavier Prochaska, profesor de astronomie şi astrofizică la aceeaşi universitate şi participant la studiu.