x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Externe Economie la Palatul Elysee: o maşină la zece oameni

Economie la Palatul Elysee: o maşină la zece oameni

de Sînziana Stancu    |    06 Noi 2011   •   21:00
Economie la Palatul Elysee: o maşină la zece oameni

Un "raid" realizat pentru numarul sau de noiembrie de catre revista Question Auto in parcul de masini al Presedintiei franceze a avut rezultate surprinzatoare, ce au astupat multe guri rele. Astfel s-a aflat ca la Elysee sufla mai degraba "vantul economiei" decat cel al fastului: in total, parcul auto ce deserveste institutia prezidentiala numara, cu exceptia celor doua automobile ale preseduintelui Nicolas Sarkozy, doar 96 de vehicule, aceasta insemnand o singura masina la 10 oameni. Potrivit site-ului Presedintiei franceze – elysee.fr – personalului caruia ii sta la dispozitie acest parc auto este format din 46 de consilieri prezidentiali si 943 de alti angajati ai Presedintiei. Cele 96 de vehicule sunt de diferite tipuri, de la berline compacte pana la vehicule monospatiu.

Sarkozy dispune de doua masini. Una dintre acestea este un Citroen C6, cu care presedintele francez se deplaseaza in provincie si care "dateaza" din vremea presedintiei lui Jacques Chirac, iar cea de-a doua este un Renault Vel Satis, pe care Sarkozy o foloseste in deplasarile lui prin Paris si regiunile pariziene. Acest vehicul a fost achizitionat de Elysee in 2008, la un pret de aproximativ 150.000 de euro.

Pentru inzestrarea parcului auto, Presedintia franceza a avut negociatori buni, mai ales in 2010, cand a achizitionat 14 modele, rabatul fiind de aproximativ 35%. Si nu numai atat, pentru ca Palatul Elysee a avut parte si de constructori generosi, care i-au pus la dispozitie, gratuit, 25 de vehicule, cele mai multe dintre acestea fiind berlinele clasice de tip Ci­troen C5.

Pe de alta parte, un raport al Curtii de Conturi facut anul trecut arata ca nici un vehicul pentru ceremonii nu a mai fost achizitionat de Elysee de la Geroges Pompidou incoace. Succesorii lui la presedintia Frantei, Valery Giscard d’Estaing, Francois Mitterand si Jacques Chirac, au folosit cu totii, in astfel de ocazii, un Ci­troen SM decapotabil, cu patru usi, comandat la Chapron in 1971 si inaugurat in 1972. In 2007, Sarkozy a vrut sa iasa din "pluton" si sa marcheze dife­renta fata de "predecesorii" lui pri­vilegiind un Peugeot 607 Paladine. Dupa aceea, vehiculul a reintrat in rezervele muzeului L’Aventure Peugeot din Sochaux.

La capitolul chestiunilor de imbunatatit, Curtea de Conturi a avut de reprosat costurile de intretinere "prea mari" ale parcului auto al Presedintiei franceze, precum si cele de asigurari. Nu in ultimul rand, administratia prezidentiala a fost cri­ticata si pentru performantele slabe privind veniturile foarte mici obtinute din revanzarea unor vehicule mai vechi din parcul auto, Elysee ob­ti­nand anul trecut din asemenea tranzactii numai 13.271 de euro.

×