x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Externe Fregatele, subiect de anchetă

Fregatele, subiect de anchetă

de Paul Cristian Radu    |    03 Iul 2007   •   00:00
Fregatele, subiect de anchetă


Biroul de Fraude Grave din Marea Britanie şi-a anunţat intenţia de a iniţia mai multe interogatorii in legătură cu achiziţionarea controversată, de către Romănia, a două fregate de la BAE Systems.



Biroul de Fraude Grave din Marea Britanie şi-a anunţat intenţia de a iniţia mai multe interogatorii in legătură cu achiziţionarea controversată, de către Romănia, a două fregate de la BAE Systems.


După ce a anunţat demararea oficială a unor investigaţii in legătură cu mai multe contracte controversate semnate intre compania britanică de armament BAE Systems şi mai multe firme din lumea intreagă, Biroul pentru Fraude Grave (SFO) din Marea Britanie urmează să efectueze o a doua serie de interogatorii care vor viza mai mulţi oficiali ai BAE in urma unei anchete extinse in afara Marii Britanii, printre care Romănia, Republica Cehă, Tanzania şi Africa de Sud. Potrivit paginii electronice a săptămănalului britanic Sunday Telegraph, surse apropiate anchetei au declarat că angajaţii BAE Systems vor fi interogaţi pentru prima dată in baza unor probe indentificate de SFO in cadrul unei anchete care nu a vizat Arabia Saudită, ci cele patru ţări sus-amintite.


OFFSET. Romănia reapare in prim-plan in contextul achiziţionării, in 2004, a celor două fregate Regina Maria şi Regele Ferdinand. Guvernele britanic şi romăn au semnat atunci un contract in valoare de 229 de milioane de dolari, iar acordul cu BAE Systems prevede negru pe alb că programul de offset industrial, cu o durată de cinci ani, este impărţit astfel: 80-90% reprezintă offset indirect (destinat industriei romăneşti - de 60% ar fi trebuit să beneficieze industria de apărare şi de 20-30% industria civilă) şi 10-20% este offset direct (destinatarii fiind Ministerul Apărării - programe de instruire şi documentaţie de mentenanţă - şi industria - activităţi de suport logistic şi proiectare).


In februarie anul acesta, surse guvernamentale de la Bucureşti, citate de Jane’s, declarau că BAE Systems nu s-a achitat de obligaţiile de offset asumate in urmă cu trei ani: "Romănia aştepta altceva. Dezamăgirea noastră va afecta evaluarea BAE Systems pentru viitoarele contracte din domeniul apărării din Romănia".



Agenţii BAE in Romănia

BAE Systems continuă să susţină că nu a comis nici o ilegalitate chiar şi in contextul pleiadei de dezvăluiri referitoare la comisioanele secrete plătite de companie in diverse ţări unde a derulat afaceri cu armament. Mai mult, BAE susţine că agenţii folosiţi pentru a incheia aceste afaceri, agenţi care in cazul Romăniei au fost soţii Barry şi Georgiana George, sunt oameni cu o conduită de afaceri impecabilă care au ajutat in decursul derulării contractelor de vanzare de armament. Vă reamintim că Barry George, cetăţean britanic care s-a căsătorit cu romănca Georgiana Cojocaru, a intermediat vănzarea celor două fregate second-hand, Regina Maria şi Regele Ferdinand, către forţelor navale romăneşti la un preţ considerat prea mare de către experţI. Mai mult, afacerea, de tip offset, urma să aducă industriei de apărare romăneşti contracte cu firme britanice insă acest lucru s-a realizat intr-o proporţie infimă.

Am intrat in posesia unor documente care arată că cei doi soţi George, despre afacerile cărora Jurnalul Naţional a mai scris in numeroase rănduri, au mai fost implicaţi intr-o altă tranzacţie dubioasă cu nave maritime. Conform unor documente ale inaltei Curţi de Justiţie din Londra-Secţiunea Comercială, Barry şi Georgiana George au fost implicaţi intr-o escrocherie la inceputul anilor ’90 cănd au achiziţionat patru nave maritime de la compania romănească SEVERNAV. Pe scurt, Barry şi Georgiana, prin intermediul companiei Rom Car, firmă britanică deţinută de către cei doi, au creat contracte false pe care le-au folosit pentru a obţine imprumuturi bancare pentru achiziţionarea celor patru nave. Contractele fictive au inclus o firmă off-shore, Wyndham Limited, inregistrată in Liberia. Curtea din Londra a decis in 1999 că soţii George sunt vinovaţi de conspiraţie pentru comiterea unei fraude. Căţiva ani mai tărziu, cei doi au intermediat afacerea fregatelor, afacere aflată in present in vizorul autorităţilor.

×
Subiecte în articol: externe systems