x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Externe Inexplicabila prăbuşire a avionului german bulversează Europa. Experţi: Echipajul Germanwings era ori inconştient, ori ameninţat

Inexplicabila prăbuşire a avionului german bulversează Europa. Experţi: Echipajul Germanwings era ori inconştient, ori ameninţat

de Marina Constantinoiu    |    25 Mar 2015   •   09:07
Inexplicabila prăbuşire a avionului german bulversează Europa. Experţi: Echipajul Germanwings era ori inconştient, ori ameninţat

Descoperirea cutiei negre a zborului Barcelona-Dusseldorf operate de compania Germanwings, care a sfârşit în mii de bucăţele împrăştiate pe o rază de doi kilometri, ar trebui să permită aflarea mai multor detalii despre accidentul produs în munţii francezi, în regiunea Alpes-de-Haute-Provence.

150 de oameni se aflau la bord. „Nu există nicio urmă detectată a vreunei persoane care să fi supravieţuit”, a declarat, rece, generalul de Jandarmerie David Galtier, care supraveghează operaţiunile de salvare.

Rămăşiţe împrăştiate pe o rază de 2 km

Rămăşiţele sunt împrăştiate pe o rază de minimum doi kilometri, într-o zonă greu accesibilă, între comunele franceze Digne şi Barcelonnette. Pentru echipele de salvatori sosite la faţa locului n-a fost decât o constatare a ororii şi a neputinţei.

Alţi experţi, ai BEA (Biroul de anchete pentru accidente) vor aduna indicii pentru a încerca să înţeleagă de ce avionul Airbus A320 al companiei low-cost Germanwings a pierdut din altitudine vertiginos, de la 10.000 de metri, în doar opt minute, înainte de a exploda ca o sticlă aruncată pe o podea din marmură.

În timp ce aparatul zbura deasupra Franţei, Direcţia Generală a Aviaţiei Civile (DGAC) l-a declarat „în derivă” la ora 10:30, nemaiexistând semnal radar nici de contact cu echipajul.

Urgenţa acum este recuperarea cadavrelor şi a rămăşiţelor avionului, identificarea cadavrelor, a obiectelor care aparţineau pasagerilor. Un fel de recompunere a unui puzzle morbid.

„Senziaţie de sfârşitul lumii”

„Acolo, sus, totul e bucăţele: avionul, cadavrele. Este oribil. Nu am putut repera decât vreo 15 rămăşiţe pe care le putem califica drept cadavre. Ai impresia că toţi ceilalţi pasageri s-au volatilizat. Ce m-a impresionat cel mai rău este un penar de copil, deschis, din care se vede un creion roz, rupt în două. M-am gândit la familia mea”, a declarat Bernard Develey, specialist în intervenţii în locuri periculoase. Venit de la Cannes, el mărturiseşte că nu va uita această zi de 24 martie. „Am intervenit deja la multe accidente mortale, dar acesta este prea înfricoşător. Ai o senzaţie de sfârşitul lumii”, adaugă medicul francez.

Amploarea catastrofei, mobilizarea de mijloace, toate au adus cu sine un alt „balet” în zonă: cel al personalităţilor. Ministrul francez de Interne, Bernard Cazeneuve, a ajuns primul, apoi colega sa de la Transporturi, Segolene Royal. Franţa este în stare de şoc.

„Avionul nu făcea zgomot”

Dar marea întrebare rămâne: ce s-a întâmplat marţi dimineaţă la bordul zborului Germanwings? În timp ce experţii evocă diferite piste, martorii oculari încearcă şi ei să înţeleagă. În satul La Javie, mai mulţi localnici au remarcat şi ei aparatul zburând la prea joasă altitudine. Toţi spun că avionul zbura la joasă altitudine şi nu făcea zgomot.

Erau reactoarele oprite?  Un martor explică:”Era alb, pe partea din faţă, portocaliu în spate. Zbura, după părerea mea, la circa 1.500 de metri altitudine. Nu am auzit zgomotul reactoarelor”.

Familiile venite din Spania şi Germania sunt aşteptate să sosească miercuri. O celulă de susţinere psihologică a fost instalată la faţa locului. Este cea mai gravă catastrofă aeriană petrecută în Franţa în ultimii 30 de ani.

Depresurizarea cabinei piloţilor, cea mai plauzibilă

Doi experţi în accidente aeriene sunt de părere că ipoteza unei depresurizări a cabinei piloţilor este cea mai plauzibilă.

„Potrivit primelor elemente aflate în posesia noastră, totul indică faptul că echipajul nu avea control psihic sau tehnic asupra aparatului”. Pierre Condom, directrul prestigioasei reviste de aviaţie Interavia, create la Geneva, spune că sunt „de neînţeles” circumstanţele prăbuşirii Airbus-ului A320 al Germanwings. N-a fost schimbare de traseu, nici un mesaj SOS, ci o coborâre rapidă, dar nu vertiginoasă.

„Dacă ar fi fost o pană generală, piloţii n-ar fi continuat pe aceeaşi traiectorie. Chiar şi fără motor, avionul putea să mai zboare câteva minute, pentru a putea ajunge în Valea Rhonului, la 50 de kilometri mai încolo”, analizează Pierre Condom. El consideră improbabilă o pană electrică, pentru că sistemele sunt triplate.

„Ceea ce este posibil, pe de altă parte, ţinând cont de aceste elemente, este o decompresie explozivă, o depresurizare a cabinei. Iar piloţii să-şi fi pierdut cunoştinţa”, adaugă expertul în aviaţie. Dacă se produce un şoc la 10.000 de metri, care să provoace o depresurizare, pilotul are 25 de secunde de conştienţă utilă, apoi leşină, explică Le Figaro.

Şi Ronan Hubert, expert în  aviaţie şi accidente aviatice, consideră că ipoteza depresurizării cabinei este credibilă. „Dacă ar fi fost o problemă la structura aparatului, ar fi existat o modificare a traiectoriei.  Ceea ce nu e cazul”. În opinia sa, dacă ar fi fost o problemă tehnică, echipajul ar fi putut schimba traiectoria. Că doar sunt destule aeroporturi în regiune. Şi ar fi comunicat. Dar nu a existat mesaj de SOS, contrar celor anunţate iniţial.

Doar transponderul a comunicat

„Singurele elemente transmise au fost cele prin transponderul care comunică informaţiile despre altitudine şi traiectorie către controlorii aerieni”, spune Ronan Hubert. În acest caz, se ştie că avionul a urmat o traiectorie rectilinie până la prăbuşire. Nu a existat deci o dezintegrare în zbor. „Echipajul era inconştient sau ameninţat, sub o presiune externă”, este concluzia lui.

Referitor la starea aparatului de zbor, care avea o vechime de 25 de ani, expertul reaminteşte că, pentru a zbura în spaţiul aerian european, trebuie să respecţi norme drastice de revizie, şi chiar dacă aparatul este vechi, instrumentele de la bord sunt de ultimă generaţie. Vechi nu înseamnă că era şi într-o stare tehnică proastă. Dar acest lucru nu exclude o pană.

   Cele mai interesante articole:

■ CUTREMURELE pot fi prevazute! SEMNELE unui cutremur iminent (VIDEO)
 METODA ŞMEN, surprinsă de camerele de supraveghere. Cum se fac 500 de lei în câteva secunde! (VIDEO)
 ULUITOR! Aparitie MALEFICA filmata de muncitorii unui santier de constructii (VIDEO)
 Arheologii indieni cer ajutorul cercetătorilor NASA! Descoperire MISTERIOASĂ într-o peşteră din India (VIDEO) 
■ MISTERUL din junglă. A fost descoperit cel mai bine păzit SECRET al celui de-Al Doilea Război Mondial! (VIDEO)
■ CUM SĂ EVADEZI DIN ÎNCHISOARE! Un deţinut iese din celulă în mai puţin de 30 de secunde. TOTUL A FOST FILMAT! (VIDEO ȘOCANT) 

×
Subiecte în articol: avion prabusit franta Germanwings