Oamenii de știință condamnă folosirea editării genetice în cazul a doi bebeluși din China

0
26 Noi 2018 - 16:53

Peste 120 de oameni de ştiinţă chinezi au condamnat luni afirmaţia unui cercetător care susţine că a folosit, pentru prima dată în istorie, editarea genetică în cazul a doi bebeluşi, într-un experiment cu profunde implicaţii medicale şi etice, informează luni dpa.

Experimentele pe subiecţi umani sunt ''nebuneşti'' şi pot duce la consecinţe grave, se spune într-o scrisoare deschisă semnată de cercetători de la mai multe instituţii, printre care universităţile din Tsinghua, Peking şi Fudan precum şi de la Academia Chineză de Ştiinţe.

"Aceste transformări ireversibile ale materialului genetic uman, care au un grad mare de incertitudine din punct de vedere ştiinţific, vor afecta inevitabil genetica umană", se mai spune în scrisoare.

"Într-adevăr, este posibil ca bebeluşii născuţi acum să fie în principal sănătoşi pentru o perioadă de timp, dar riscul potenţial şi prejudiciul adus fondului genetic uman... sunt incomensurabile".

Cercetătorul He Jiankui, care locuieşte în oraşul Shenzhen, spune că genele celor două fetiţe chineze au fost modificate pentru ca ele să nu poată fi infectate cu HIV, potrivit unui mesaj video publicat duminică pe platforma online YouTube.

Fetiţele, care au primit prenumele de Lulu şi Nana, "au venit pe lume plângând în urmă cu câteva săptămâni şi sunt la fel de sănătoase ca oricare alt bebeluş", a declarat omul de ştiinţă chinez.

El afirmă că a aplicat o tehnică de "chirurgie" a genelor asupra ovulelor fertilizate folosind proteina CRISP/Cas9 pentru a preveni o potenţială infectare cu HIV. Savantul chinez nu a publicat deocamdată un articol despre această procedură extrem de controversată.

He Jiankui, profesor la Universitatea sudică de ştiinţă şi tehnologie din Shenzhen, susţine că intervenţia asupra genelor a avut succes şi "nicio genă nu a fost modificată cu excepţia aceleia care previne infecţia cu HIV".

Cercetătorul este fondatorul Direct Genomics, o companie privată care susţine, pe site-ul său, că face ca ''genetica să fie parte accesibilă din asistenţa medicală primită de fiecare pacient''. Omul de ştiinţă chinez a studiat la universităţile Rice şi Stanford din Statele Unite.

Universitatea sudică de ştiinţă şi tehnologie a precizat luni, într-un comunicat, că cercetătorul a realizat cercetarea în afara universităţii şi fără ştirea şcolii sau a catedrei din care face parte.

Instituţia a adăugat că cercetătorul a încălcat etica şi normele academice şi solicită o anchetă a activităţii sale.

Autorităţile din Shenzhen au anunţat luni că a fost format un comitet de experţi în etică medicală care va analiza activitatea lui He Jiankui.

Cercetătorul a precizat în videoclip că se aşteaptă ca activitatea sa să fie controversată, dar este dispus să înfrunte criticile în numele familiilor care au nevoie de editare genetică pentru ''vindecare''.

"Mărirea IQ-ului sau alegerea culorii părului sau ochilor... ar trebui interzise", a mai spus acesta.

Omul de ştiinţă nu a putut fi contactat pentru comentarii.

Peter Dabrock, preşedintele Consiliului Etic German, a declarat luni că acest proiect reprezintă "experimente iresponsabile făcute pe oameni".

"Chiar dacă ceea ce pretinde cercetătorul chinez este adevărat, în prezent astfel de încercări şi chiar anunţuri vor fi criticate în termenii cei mai duri", a adăugat Peter Dabrock, potrivit căruia efectele secundare şi întârziate ale editării de gene sunt dificil de prezis şi de controlat.

Cercetătorii chinezi au solicitat o investigaţie cuprinzătoare privind cercetarea realizată de He Jiankui.

"Cutia Pandorei a fost deschisă şi s-ar putea să avem şansa să o închidem înainte de a fi prea târziu", au mai spus aceştia.

AGERPRES