Jurnalul.ro Ştiri Externe Omul de Neanderthal gătea şi mânca legume şi fructe

Omul de Neanderthal gătea şi mânca legume şi fructe

28 Dec 2010   •   19:48

Omul de Neanderthal gătea şi mânca legume şi fructe, la fel ca „verişorul” său, omul modern, potrivit unui studiu recent care infirmă teoria potrivit căreia neanderthalienii erau exclusiv carnivori, informează AFP, citată de Mediafax.

Potrivit unei teorii mai vechi, acest regim alimentar exclusiv carnivor ar fi fost cauza care a determinat dispariţia omului de Neanderthal în urmă cu 30.000 de ani. Însă acest studiu recent, publicat în Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS), îi prezintă pe „verişorii” dispăruţi ai omului mo­dern într-o lumină cu totul nouă.

Studiul a avut la bază o analiză a unor resturi de hrană rămase în placa de tartru care acoperea dinţii fosilizaţi ai unor neanderthalieni, descoperiţi în situri arheologice din Irak şi din Belgia. Cercetătorii, coordonaţi de Dolores Piperno de la Departamentul de antropologie al Muzeului de istorie naturală Smithsonian din Statele Unite ale Americii, au descoperit resturi de amidon provenind din plante sălbatice, legume, rădăcini şi tuberculi în tartrul depus pe acei dinţi fosilizaţi. Multe dintre aceste alimente au suferit modificări fizice care corespund proceselor de coacere şi de fierbere – în special resturile de amidon –, acest detaliu făcându-i pe specialiştii ame­ricani să afirme că omul de Neanderthal stăpânea focul cu mult înainte de apariţia omului modern.

Dinţii fosilizaţi conţin şi particule de cu­rmale şi de amidon provenind de la multe alte specii vegetale, pe care savanţii încearcă să le identifice în viitorul apropiat. Obiectele din piatră descoperite în aceste situri nu indică însă faptul că neanderthalienii ar fi folosit anumite unelte pentru a măcina grăunţele. Pe atunci, ei nu practicau probabil agricultura. Însă noile indicii „arată faptul că neanderthalienii consacrau mult timp şi făceau multe eforturi pentru a face ca alimentele lor să devină mai comestibile şi cu o valoare nutri­ţio­nală mai mare”, consideră autorii studiului. Ei au mai arătat că „toate aceste date demonstrează că omul de Neanderthal era sofisticat în ceea ce priveşte maniera de a strânge şi prepara hrana, indiferent dacă era vorba despre a vâna animale de talie mare sau despre a culege şi a prepara alimente de natură vegetală”.

Subiecte în articol: externe