Jurnalul.ro Ştiri Externe Rusia intenţionează să devieze un asteroid cu ajutorul unei nave spaţiale

Rusia intenţionează să devieze un asteroid cu ajutorul unei nave spaţiale

02 Ian 2010   •   00:00

Rusia intenţionează să trimită o navă spaţială spre un asteroid de mari dimensiuni pentru a-i devia traiectoria şi a preveni astfel orice risc de coliziune cu Terra, a anunţat directorul agenţiei spaţiale ruseşti, Anatoli Perminov.

Perminov a precizat că serviciile sale vor ţine curând o reuniune cu acest subiect şi a adăugat că NASA şi agenţiile spaţiale europeană, chineză şi cele ale altor ţări vor fi invitate să se alăture acestui proiect. Asteroidul Apophis, arată AFP, lung de 270 m, a fost descoperit în 2004. Astronomii au estimat atunci că riscul de coliziune cu Terra ar fi de 1:37 când acest corp celest va trece prin apropierea planetei noastre în 2029. Dar de atunci şi-au mai revizuit previziunile.

Studii suplimentare au exclus orice risc de impact în 2029 şi au indicat un risc redus de coliziune în cursul trecerilor viitoare ale lui Apophis prin vecinătatea Terrei. Conform Agerpres, în octombrie, NASA şi-a revizuit estimarea riscului de impact pentru 2036, evaluându-l la 1:330.000, potrivit agenţiei spaţiale americane.
Perminov, care nu a menţionat lucrările NASA, a pledat pentru construirea unui "sistem care să permită prevenirea unei coliziuni în loc să se aştepte ca ea să se producă şi, eventual, să ucidă sute de mii de persoane". Realizarea proiectului ar costa mai multe sute de milioane de dolari.
Pentru devierea asteroizilor au fost evocate, de-a lungul timpului, mai multe piste. Unii savanţi au propus trimiterea unei sonde care să orbiteze în jurul acestor corpuri pentru a le modifica progresiv traiectoria. Alţii sugerează percutarea astrului cu un dispozitiv spaţial sau distrugerea sa cu o armă nucleară.

Perminov nu a dezvăluit detalii ale proiectului, care rămâne încă în curs de elaborare. Dar a precizat că nu se pune problema ca misiunea să utilizeze o explozie nucleară. "Calculele arată că este posibil să fie creată o navă spaţială în timpul rămas la dispoziţie, care să permită evitarea coliziunii fără distrugerea asteroidului şi fără a detona o încărcătură nucleară", a asigurat el. "Ameninţarea coliziunii poate fi îndepărtată." Hollywood-ul, la rândul său, preferă o metodă mai energică. În filmele "Deep Impact " şi "Armageddon", echipe ştiinţifice utilizează bombe nucleare pentru a încerca să prevină coliziunea.

Subiecte în articol: externe