x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Justitie „Dieselgate”: Urmează procese şi în România?

„Dieselgate”: Urmează procese şi în România?

de Dan Constantin    |    03 Oct 2019   •   10:13
„Dieselgate”: Urmează procese şi în România?

În Germania s-a deschis, în această săptămână, un proces care aduce în fața instanței grupul Volkswagen în opoziție cu aproape jumătate de milion de proprietari de automobile diesel cu motoare „mincinoase”. După scandalul izbucnit în 2015 și sancționarea companiei VW în Statele Unite, acest proces-,,mamut”, început în patria-mamă a constructorului de mașini, se poate rostogoli și în alte țări unde consumatorii pot cere daune. În România circulă sute de mii de vehicule cu motoare diesel sub mărcile grupului VW.

 

Înalta Curte Regională din  Braunschweig, Saxonia Inferioară, a admis plângerea depusă de grupul de asociații ale consumatorilor din Germania care solicită daune pentru pierderile suferite ca urmare a falsificării de producătorii din grupul VW a indicatorilor tehnici privind emisiile de carbon ale motoarelor diesel. În Statele Unite, VW a plătit deja multe miliarde de dolari pentru despăgubirea proprietarilor de mașini cu motoare diesel, după ce constructorul german a fost prins cu fofârlica. Grupul industrial care comercializează mașini sub mai multe mărci de volum - VW, Skoda, Seat - a refuzat însă să adopte o conduită de recunoaștere asemănătoare și pe Vechiul Continent. „În prezent, sute de mii de automobiliști conduc mașinile livrate de noi, ceea ce ne face să gândim că nu există niciun prejudiciu și, în consecință , nicio bază la aceste plângeri” a precizat oficial VW. Procesul deschis luni este urmărit cu mare interes și din punctul de vedere al procedurii juridice, deoarece, abia de anul trecut Germania a admis să fie judecate plângeri colective. De aceea, în acest proces s-au reunit plângerile susținute de 470.000 de consumatori; în același timp continuă mii de procese individuale deschise de proprietarii de mașini diesel, grupul fiind obligat să plătească până acum amenzi de 2,3 miliarde de euro. Grupul a făcut provizioane de 30 de miliarde de euro pentru a face față posibilelor daune. Procese împotriva celor responsabili - șefi actuali sau foști directori - pentru falsificarea datelor tehnice sunt pe rol sub acuzațiile de abuz de încredere și greșeli grave.

 

Proceduri îndelungate pentru audieri

După ce președintele Curții din Braunschweig a deschis procesul și a dat speranțe că „problema daunelor va fi analizată cu mare seriozitate”, a fost fixată o următoare ședință de audieri în 18 noiembrie. Acest proces cu plângere colectivă este estimat să dureze un an, decizia finală putând să deschidă un fluviu de procese individuale în caz de succes pentru asociația consumatorilor. Acestea se vor adăuga celor 61.000 de acțiuni individuale pentru daune aflate în curs. Potrivit informațiilor din presa din Germania, s-au încheiat 40.000 de procese cu soluții contradictorii - unele au dat câștig proprietarilor de mașini VW, altele, constructorului. Cert este că deja pentru casele de avocatură, aceste procese individuale sunt mană cerească. Avocații iau o primă de succes de 15-35 la sută din daunele fixate de instanțe. De aceea, avocații nu sunt bucuroși de deschiderea procesului colectiv, care poate da o soluție generală pentru despăgubiri și ar stopa fluxul de plângeri individuale.

 

Efect de bumerang pentru proprietarii de VW

Scandalul „Dieselgate” aduce prejudicii clare constructorului cu cea mai mare vânzare de mașini în lume, dar, paradoxal, și celor păgubiți, care alimentează procesele cu plângeri. Valoarea de piață a mașinilor VW cu motoare diesel scade vertiginos, proprietarii obțin prețuri mici pe piața second hand. Despăgubirile posibil de obținut se pun în balanță cu pierderile reale de preț și socoteala poate descuraja noi procese. În România sunt înmatriculate sute de mii de mașini fabricate de grupul VW, cu un procent apreciabil echipate cu motoare diesel. Până acum nu au fost deschise, din informațiile noastre, procese de despăgubiri, similare cu cele din Germania. Nici protecția consumatorului, nici ONG-urile specializate nu au demarat acțiuni în instanțe, așa cum au procedat în cazuri de clauze abuzive în domeniul bancar.

 

×
Subiecte în articol: dieselgate