x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Ancheta a fost finalizată

0
Autor: Mara Raducanu Lucian Florea 09 Feb 2008 - 00:00
Ancheta a fost finalizată

ROMATSA VERSUS UTI ● Draftul raportului a ajuns pe mâna părţilor implicate
Concluziile din draftul raportului Comisiei de investigare a accidentului aviatic petrecut la 30 decembrie 2007 în "ograda" Otopeniului şi prezentate acum câteva zile în exclusivitate la Antena 3 au confirmat în totalitate dezvăluirile făcute de Jurnalul Naţional în legătură cu acest subiect. Verdictul: turnul de control, vinovat de coliziunea avion-maşină! Ieri, după o lună de anchetă controversată, ziarul nostru a intrat în posesia draftului de raport finalizat şi trimis părţilor implicate.



ROMATSA VERSUS UTI ● Draftul raportului a ajuns pe mâna părţilor implicate
Concluziile din draftul raportului Comisiei de investigare a accidentului aviatic petrecut la 30 decembrie 2007 în "ograda" Otopeniului şi prezentate acum câteva zile în exclusivitate la Antena 3 au confirmat în totalitate dezvăluirile făcute de Jurnalul Naţional în legătură cu acest subiect. Verdictul: turnul de control, vinovat de coliziunea avion-maşină! Ieri, după o lună de anchetă controversată, ziarul nostru a intrat în posesia draftului de raport finalizat şi trimis părţilor implicate.


Accidentul aviatic petrecut la data de 30 decembrie 2007 pe Aeroportul Internaţional "Henri Coandă", când o aeronavă de 60 de tone, Boeing 737-300, aparţinând companiei TAROM, a intrat în maşina echipei de balizaj aflată pe pistă, a stârnit nenumărate controverse între părţile implicate. După incident, nimeni nu şi-a asumat vina, responsabilitatea fiind pasată dintr-o parte în alta. Aşteptată să facă dreptate în acest caz, Comisia de Anchetă declanşată de Ministerul Transporturilor a acţionat tardiv şi în regim preferenţial faţă de membrii săi. După ce Antena 3 a intrat în posesia unui draft al raportului, ale cărui concluzii demonstrau activitatea defectuoasă a oamenilor din turnul de control, iată că ieri draftul raportului final a intrat în posesia Jurnalului Naţional. Totodată, el a fost transmis şi părţilor implicate în ecuaţia aviatică: Grupul de firme UTI (instituţie de care aparţine echipa de balizaj) şi Romatsa (instituţie de care aparţin lucrătorii din turnul de control). În tot acest timp, Comisia de la Transporturi a ascultat înregistrările convorbirilor dintre turn şi echipajul de întreţinere, a intervievat persoanele implicate în eveniment şi a dispus efectuarea testelor pentru depistarea alcoolemiei celor implicaţi. În urma deliberărilor, după mai bine de o lună în care s-a tot cercetat şi paracercetat, într-un final, concluziile investigaţiei au reuşit să stingă (sau, dimpotrivă, mai mult au aprins!) cât de cât focul orgoliilor stârnite de incident.


CÅTEVA NEREGULI. Rezultatele investigaţiilor din "Raportul final privind Investigaţia Tehnică" a accidentului produs pe Aeroportul Internaţional "Henri Coandă" Bucureşti au scos la iveală faptul că autorizarea eronată a rulajulul şi decolării aeronavei, dar şi faptul că în loc de minimum cinci persoane pe tură, în turn erau numai patru, sunt doar câteva dintre cauzele care au dus la declanşarea impactului "avion-maşină".

Mai mult, procedura de operare în condiţii de vizibilitate scăzută a fost aplicată incorect de către controlorii de trafic implicaţi. Cei care aveau obligaţia supravegherii directe a aplicării acestei proceduri (supervizor echipă, instructor, examinator) nu au identificat faptul că procedura de operare în condiţii de vizibilitate scăzută nu se aplică în mod corect (conform celor rezultate din audieri) şi nu au luat măsuri de remediere a acestui fapt. Aceleaşi concluzii arată faptul că operatorii de trafic, mai puţini decât ar fi trebuit să fie la datorie, s-au concentrat mai mult asupra apelării echipei de balizaj şi mai puţin în a lua legătura cu piloţii pentru a anula decolarea.


OPINIE. Contactată telefonic în legătură cu rezultatele investigaţiei, Lucia Urdăreanu, director Comunicare Corporatistă din cadrul UTI, s-a declarat mulţumită de felul în care au decurs ostilităţile. "Aceste concluzii demonstrează faptul că oamenii noştri au spus adevărul când au povestit modul în care au decurs lucrurile în acea zi. Bineînţeles că ar mai fi câteva puncte de discutat din raport, dar rămâne să clarificăm totul zilele următoare." La rândul său, şeful Romatsa, Aleodor Frâncu, nu a dorit să comenteze raportul Comisiei de anchetă. Deşi concluziile sunt aceleaşi care au apărut în presă încă de acum câteva zile, Frâncu a spus că are nevoie de timp pentru a analiza conţinutul documentului şi că va exprima o poziţie oficială luni sau marţi, prin intermediul Biroului de presă. Surse neoficiale ne-au declarat că, nemulţumiţi de rezultate, cei din conducerea Romatsa sunt hotărâţi să conteste rezultatele anchetei.

Alexandru Ciucă, preşedintele Comisiei de Anchetă, a declarat că, după ce părţile implicate vor studia draftul de raport pe care l-au primit, abia atunci vor apărea rezultatele finale cu observaţiile făcute de cei în cauză.


Stres

Din punct de vedere al Factorilor Umani, interviurile desfăşurate în data de 7 ianuarie 2008 au pus în evidenţă câteva aspecte ale problemelor oamenilor din turn. Cităm din raport: "Controlorul de trafic care se afla în momentul producerii accidentului era o persoană care revenise la activitatea de dirijare după un eveniment familial cu o încărcătură emoţională negativă – îmbolnăvirea neaşteptată, perioada relativ îndelungată de suferinţă şi decesul soţului. Activitatea de dirijare desfăşurată de acest controlor de trafic în ultima jumătate de an, marcată de evenimentul mai sus menţionat, a fost una sporadică, cu lungi întreruperi (concediu de odihnă, concediu de recuperare psihologică – conform legii concedii medicale). Reluarea activităţii profesionale nu a fost precedată de participarea la un program de terapie post-traumatică sub îndrumarea unui specialist."


Filmul incidentului aviatic

  • 9:53 Supervizorul a fost contactat telefonic de echipa "balizaj", care a întrebat între ce ore pista este liberă pentru mai mult timp, pentru că doreşte să intre să cureţe luminile axiale.
  • 10:49 Turnul de control stabileşte cu şeful echipei detaliile privind activitatea de curăţire a balizajului.
  • 10:56 Turnul de control anunţă echipa "balizaj" despre disponibilitatea pistei şi autorizează intrarea acesteia pe pistă.
  • 10:57 Echipa balizaj anunţă turnul de control că a intrat în lucru pe pistă.
  • 10:59 Turnul de control anunţă echipa că urmează să pornească o aeronavă şi să fie pregătită pentru eliberarea pistei.
  • 11:02 Se solicită de către turnul de control eliberarea pistei, aceasta fiind eliberată la 11:04.
  • 11:06 Turnul de control a aprobat degivrarea şi pornirea motoarelor cursei ROT 3107.
  • 11:08 Echipa balizaj primeşte aprobare de intrare la pistă.
  • 11:09 Doi dintre controlorii din turn discută între ei: "Ce este pe pistă?" "Balizajul.. acum l-am băgat, da!"
  • 11:23 Cursa ROT 3107  a solicitat şi a primit de la turn aprobarea de rulare până la poziţia de aşteptare.
  • 11:25 Echipajul aeronavei a anunţat apropierea de poziţia de aşteptare a pistei 08 R. Turnul aprobă alinierea pe pistă şi solicită să fie anunţat când aeronava este gata de decolare, fără a se asigura că pista era liberă.
  • 11:26 Aeronava a anunţat că este gata de decolare, iar turnul de control a comunicat informaţiile de vânt şi a autorizat,
  • fără să se asigure că pista era liberă, decolarea.
  • 11:26:41 Turnul de control încearcă să ia legătura cu echipa de balizaj.
  • 11:26:50 Echipa răspunde: "Vă ascult", iar turnul întreabă "Pista liberă, da?". Balizajul apasă butonul de emisie al staţiei mobile, dar nu comunică nimic.
  • 11:26:57 Unul dintre piloţi spune: "Ce flash-uie în faţă?"
  • 11:27 Aeronava loveşte pe pista 08 R maşina Balizaj.
  • 11:28:08 Pilotul comunică turnului că a lovit o maşină pe pistă, că evacuează şi este ieşit din pistă.



Cititi materialele publicate de Jurnalul National pe aceasta tema:



Citeşte mai multe despre:   observator,   pistă,   control,   echipa,   balizaj,   turnul

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 






Mai multe titluri din categorie

Enervat că a luat o groază de amenzi, un constănțean și-a dat foc la  mașină în fața Poliției

Enervat că a luat o groază de amenzi, un constănțean și-a dat foc la  mașină în fața Poliției
Un bărbat supărat că a luat prea multe amenzi și-a incendiat mașina, marți, în fața sediului Poliției Rutiere Constanța. Bărbatul de 33 de ani a protestat astfel față de sancțiunile acordate de...

PMP l-ar susţine pe Nicuşor Dan la Primăria Capitalei,

PMP l-ar susţine pe Nicuşor Dan la Primăria Capitalei,
PMP l-ar susţine pe Nicuşor Dan la Primăria Capitalei, dacă toate partidele de dreapta ar face un front comun în acest sens. Liderul PMP Eugen Tomac a anunţat însă că o decizie va fi luată abia săptămâna...

Gorj: Socrii italianului infectat cu Covid-19, izolați la domiciliu

Gorj: Socrii italianului infectat cu Covid-19, izolați la domiciliu
Socrii italianului diagnosticat cu virusul Covid-19, după ce a vizitat România, au fost, marți seara, izolați la domiciliu, unde le-au fost recoltate probe pentru analize. Alte două persoane care au intrat în...

Cel mai bătrân bărbat din lume a murit în Japonia

Cel mai bătrân bărbat din lume a murit în Japonia
Cel mai bătrân bărbat din lume, Chitetsu Watanabe, a murit la vârsta de 112 ani, cu o lună înainte de a împlini 113 ani. El spunea că secretul longevității sale este că nu a renunțat să zâmbească....

Tertip sau șoc? Weinstein, transportat urgent la spital, după ce a fost găsit vinovat

Tertip sau șoc? Weinstein, transportat urgent la spital, după ce a fost găsit vinovat
Celebrul Harvey Weinstein a pornit spre închisoare, dar a ajuns la spital, după ce producătorul de film găsit vinovat pentru viol şi agresiune sexuală a reclamat dureri în piept şi presiune arterială crescută,...

Tăriceanu a decis: ALDE va fuziona cu Partidul Neoliberal

Tăriceanu a decis: ALDE va fuziona cu Partidul Neoliberal
ALDE a semnat, marți, un protocol de colaborare cu Partidul Neoliberal, condus de Cătălin Beciu, potrivit unui anunț al partidului condus de Călin Popescu Tăriceanu. Scopul este de a crea „un autentic pol...

Bogdan Chireac, despre problemele lui Orban: A deranjat nu doar PSD-ul, ci și mulți lideri importanți din PNL

Bogdan Chireac, despre problemele lui Orban:  A deranjat nu doar PSD-ul, ci și mulți lideri importanți din PNL
Analistul politic Bogdan Chireac a explicat, în direct, la Antena 3, despre situația politică actuală și despre probleme lui Orban din interiorul PNL-ului. ”Este o criză în PNL. După cum știm, Ludovic...

Surse: O româncă, iubita italianului infectat cu coronavirus, ar fi fost testată pozitiv

Surse: O româncă, iubita italianului infectat cu coronavirus, ar fi fost testată pozitiv
Au apărut noi informații în cazului italianului care a fost depistat pozitiv cu coronavirus de autoritățile din Italia după ce a fost în România, relatează Antena3. Potrivit unor surse, și partenera lui...

Ipocrizie: Rusia atacă Statele Unite pe tema dezarmării

Ipocrizie: Rusia atacă Statele Unite pe tema dezarmării
Administraţia Vladimir Putin a denunţat, miercuri, "egocentrismul" Statelor Unite în privinţa dezarmării, îndemnând Washingtonul să relanseze "dialogul multilateral" privind capacităţile militare din spaţiul...

Ciolacu: Ne menținem varianta că ar trebui un guvern de specialiști până la alegeri

Ciolacu: Ne menținem varianta că ar trebui un guvern de specialiști până la alegeri
Președintele PSD, Marcel Ciolacu, spune că nu îl va susține pe Nicolae Ciucă în funcția de premier, dacă în spatele acestuia se ascunde PNL. Liderul PSD crede că până la alegeri ar trebui numit un guvern de...

Prognoza METEO pentru 26, 27, 28 şi 29 februarie: Cer senin

Prognoza METEO pentru 26, 27, 28 şi 29 februarie: Cer senin
Vremea va fi în continuare deosebit de caldã pentru sfârşitul lunii februarie. Cerul va avea înnorãri temporare, iar ploi în general slabe se vor semnala ziua doar izolat, iar noaptea în Oltenia şi nord-vestul...

 Klaus Iohannis, despre Ciucă premier: Veți afla după ce mă hotărăsc!

 Klaus Iohannis, despre Ciucă premier: Veți afla după ce mă hotărăsc!
Președintele Klaus Iohannis a declarat, întrebat dacă Nicolae Ciucă ar fi o posibilitate de premier, că varianta optimă o va anunța după ce se va consulta cu partidele politice, miercuri, și va lua o...

Președintele Iohannis: Ludovic Orban și-a depus în această seară mandatul de premier desemnat

Președintele Iohannis: Ludovic Orban și-a depus în această seară mandatul de premier desemnat
Președintele Klaus Iohannis a declarat că Ludovic Orban și-a depus în această seară mandatul de prim-ministru desemnat. „În acestă seară domnul Ludovic Orban și-a depus mandatul de prim-minsitru desemnat....

Întorși de la Carnavalul din Venția, 11 profesori din Olt, izolați la domiciliu

Întorși de la Carnavalul din Venția, 11 profesori din Olt, izolați la domiciliu
11 profesori din Corabia, județul Olt, care au revenit în țară luni, după ce au fost la Carnavalul de la Veneția, au fost izolați la domiciu. Aceștia vor fi monitorizați timp de 14 zile și vor primi concediu me...

Concurs de fotografie din natură

Concurs de fotografie din natură
Casa de Cultură a Studenţilor Bucureşti invită tinerii să participe la ediţia a XXIV-a a Salonului Naţional de Fotografie „Fotogeografica”. Pot participa la concurs fotografi cu vârsta până-n 35 ani....
Serviciul de email marketing furnizat de