x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Ancheta a fost finalizată

0
Autor: Mara Raducanu Lucian Florea 09 Feb 2008 - 00:00
Ancheta a fost finalizată

ROMATSA VERSUS UTI ● Draftul raportului a ajuns pe mâna părţilor implicate
Concluziile din draftul raportului Comisiei de investigare a accidentului aviatic petrecut la 30 decembrie 2007 în "ograda" Otopeniului şi prezentate acum câteva zile în exclusivitate la Antena 3 au confirmat în totalitate dezvăluirile făcute de Jurnalul Naţional în legătură cu acest subiect. Verdictul: turnul de control, vinovat de coliziunea avion-maşină! Ieri, după o lună de anchetă controversată, ziarul nostru a intrat în posesia draftului de raport finalizat şi trimis părţilor implicate.



ROMATSA VERSUS UTI ● Draftul raportului a ajuns pe mâna părţilor implicate
Concluziile din draftul raportului Comisiei de investigare a accidentului aviatic petrecut la 30 decembrie 2007 în "ograda" Otopeniului şi prezentate acum câteva zile în exclusivitate la Antena 3 au confirmat în totalitate dezvăluirile făcute de Jurnalul Naţional în legătură cu acest subiect. Verdictul: turnul de control, vinovat de coliziunea avion-maşină! Ieri, după o lună de anchetă controversată, ziarul nostru a intrat în posesia draftului de raport finalizat şi trimis părţilor implicate.


Accidentul aviatic petrecut la data de 30 decembrie 2007 pe Aeroportul Internaţional "Henri Coandă", când o aeronavă de 60 de tone, Boeing 737-300, aparţinând companiei TAROM, a intrat în maşina echipei de balizaj aflată pe pistă, a stârnit nenumărate controverse între părţile implicate. După incident, nimeni nu şi-a asumat vina, responsabilitatea fiind pasată dintr-o parte în alta. Aşteptată să facă dreptate în acest caz, Comisia de Anchetă declanşată de Ministerul Transporturilor a acţionat tardiv şi în regim preferenţial faţă de membrii săi. După ce Antena 3 a intrat în posesia unui draft al raportului, ale cărui concluzii demonstrau activitatea defectuoasă a oamenilor din turnul de control, iată că ieri draftul raportului final a intrat în posesia Jurnalului Naţional. Totodată, el a fost transmis şi părţilor implicate în ecuaţia aviatică: Grupul de firme UTI (instituţie de care aparţine echipa de balizaj) şi Romatsa (instituţie de care aparţin lucrătorii din turnul de control). În tot acest timp, Comisia de la Transporturi a ascultat înregistrările convorbirilor dintre turn şi echipajul de întreţinere, a intervievat persoanele implicate în eveniment şi a dispus efectuarea testelor pentru depistarea alcoolemiei celor implicaţi. În urma deliberărilor, după mai bine de o lună în care s-a tot cercetat şi paracercetat, într-un final, concluziile investigaţiei au reuşit să stingă (sau, dimpotrivă, mai mult au aprins!) cât de cât focul orgoliilor stârnite de incident.


CÅTEVA NEREGULI. Rezultatele investigaţiilor din "Raportul final privind Investigaţia Tehnică" a accidentului produs pe Aeroportul Internaţional "Henri Coandă" Bucureşti au scos la iveală faptul că autorizarea eronată a rulajulul şi decolării aeronavei, dar şi faptul că în loc de minimum cinci persoane pe tură, în turn erau numai patru, sunt doar câteva dintre cauzele care au dus la declanşarea impactului "avion-maşină".

Mai mult, procedura de operare în condiţii de vizibilitate scăzută a fost aplicată incorect de către controlorii de trafic implicaţi. Cei care aveau obligaţia supravegherii directe a aplicării acestei proceduri (supervizor echipă, instructor, examinator) nu au identificat faptul că procedura de operare în condiţii de vizibilitate scăzută nu se aplică în mod corect (conform celor rezultate din audieri) şi nu au luat măsuri de remediere a acestui fapt. Aceleaşi concluzii arată faptul că operatorii de trafic, mai puţini decât ar fi trebuit să fie la datorie, s-au concentrat mai mult asupra apelării echipei de balizaj şi mai puţin în a lua legătura cu piloţii pentru a anula decolarea.


OPINIE. Contactată telefonic în legătură cu rezultatele investigaţiei, Lucia Urdăreanu, director Comunicare Corporatistă din cadrul UTI, s-a declarat mulţumită de felul în care au decurs ostilităţile. "Aceste concluzii demonstrează faptul că oamenii noştri au spus adevărul când au povestit modul în care au decurs lucrurile în acea zi. Bineînţeles că ar mai fi câteva puncte de discutat din raport, dar rămâne să clarificăm totul zilele următoare." La rândul său, şeful Romatsa, Aleodor Frâncu, nu a dorit să comenteze raportul Comisiei de anchetă. Deşi concluziile sunt aceleaşi care au apărut în presă încă de acum câteva zile, Frâncu a spus că are nevoie de timp pentru a analiza conţinutul documentului şi că va exprima o poziţie oficială luni sau marţi, prin intermediul Biroului de presă. Surse neoficiale ne-au declarat că, nemulţumiţi de rezultate, cei din conducerea Romatsa sunt hotărâţi să conteste rezultatele anchetei.

Alexandru Ciucă, preşedintele Comisiei de Anchetă, a declarat că, după ce părţile implicate vor studia draftul de raport pe care l-au primit, abia atunci vor apărea rezultatele finale cu observaţiile făcute de cei în cauză.


Stres

Din punct de vedere al Factorilor Umani, interviurile desfăşurate în data de 7 ianuarie 2008 au pus în evidenţă câteva aspecte ale problemelor oamenilor din turn. Cităm din raport: "Controlorul de trafic care se afla în momentul producerii accidentului era o persoană care revenise la activitatea de dirijare după un eveniment familial cu o încărcătură emoţională negativă – îmbolnăvirea neaşteptată, perioada relativ îndelungată de suferinţă şi decesul soţului. Activitatea de dirijare desfăşurată de acest controlor de trafic în ultima jumătate de an, marcată de evenimentul mai sus menţionat, a fost una sporadică, cu lungi întreruperi (concediu de odihnă, concediu de recuperare psihologică – conform legii concedii medicale). Reluarea activităţii profesionale nu a fost precedată de participarea la un program de terapie post-traumatică sub îndrumarea unui specialist."


Filmul incidentului aviatic

  • 9:53 Supervizorul a fost contactat telefonic de echipa "balizaj", care a întrebat între ce ore pista este liberă pentru mai mult timp, pentru că doreşte să intre să cureţe luminile axiale.
  • 10:49 Turnul de control stabileşte cu şeful echipei detaliile privind activitatea de curăţire a balizajului.
  • 10:56 Turnul de control anunţă echipa "balizaj" despre disponibilitatea pistei şi autorizează intrarea acesteia pe pistă.
  • 10:57 Echipa balizaj anunţă turnul de control că a intrat în lucru pe pistă.
  • 10:59 Turnul de control anunţă echipa că urmează să pornească o aeronavă şi să fie pregătită pentru eliberarea pistei.
  • 11:02 Se solicită de către turnul de control eliberarea pistei, aceasta fiind eliberată la 11:04.
  • 11:06 Turnul de control a aprobat degivrarea şi pornirea motoarelor cursei ROT 3107.
  • 11:08 Echipa balizaj primeşte aprobare de intrare la pistă.
  • 11:09 Doi dintre controlorii din turn discută între ei: "Ce este pe pistă?" "Balizajul.. acum l-am băgat, da!"
  • 11:23 Cursa ROT 3107  a solicitat şi a primit de la turn aprobarea de rulare până la poziţia de aşteptare.
  • 11:25 Echipajul aeronavei a anunţat apropierea de poziţia de aşteptare a pistei 08 R. Turnul aprobă alinierea pe pistă şi solicită să fie anunţat când aeronava este gata de decolare, fără a se asigura că pista era liberă.
  • 11:26 Aeronava a anunţat că este gata de decolare, iar turnul de control a comunicat informaţiile de vânt şi a autorizat,
  • fără să se asigure că pista era liberă, decolarea.
  • 11:26:41 Turnul de control încearcă să ia legătura cu echipa de balizaj.
  • 11:26:50 Echipa răspunde: "Vă ascult", iar turnul întreabă "Pista liberă, da?". Balizajul apasă butonul de emisie al staţiei mobile, dar nu comunică nimic.
  • 11:26:57 Unul dintre piloţi spune: "Ce flash-uie în faţă?"
  • 11:27 Aeronava loveşte pe pista 08 R maşina Balizaj.
  • 11:28:08 Pilotul comunică turnului că a lovit o maşină pe pistă, că evacuează şi este ieşit din pistă.



Cititi materialele publicate de Jurnalul National pe aceasta tema:



Citeşte mai multe despre:   observator,   pistă,   control,   echipa,   balizaj,   turnul

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 






Mai multe titluri din categorie

Alexandru Burghiu, şeful Companiei Muncipale Termoenergetica: Bucureştiul nu va rămâne fără încălzire

Alexandru Burghiu, şeful Companiei Muncipale Termoenergetica: Bucureştiul nu va rămâne fără încălzire
Directorul general al Companiei Municipale Termoenergetica Bucureşti, Alexandru Burghiu, a declarat într-o conferinţă de presă că Bucureştiul nu va rămâne fără încălzire şi că autorităţile statului vor l...

Lider USR: Biroul Naţional a luat o decizie greşită prin excluderea lui Oli Ardelean

Lider USR: Biroul Naţional a luat o decizie greşită prin excluderea lui Oli Ardelean
Preşedintele USR Sector 3, consilierul municipal Bogdan Stroe, consideră că este o greşeală excluderea lui Oli Ardelean din partid, după ce acesta a semnalat existenţa unor semnături false în dosarele care...

Iohannis spune că nu va agrea sub nicio formă propunerea finlandeză privind cadrul financiar multianual

Iohannis spune că nu va agrea sub nicio formă propunerea finlandeză privind cadrul financiar multianual
Preşedintele Klaus Iohannis a declarat, joi, că nu este de acord cu propunerea preşedinţiei finlandeze a Consiliului Uniunii Europene privitoare la viitorul cadru financiar multianual, arătând, printre altele, că...

Iohannis despre ratingul de ţară: Retrogradarea - din cauza bugetului prost făcut de guvernul anterior

Iohannis despre ratingul de ţară: Retrogradarea - din cauza bugetului prost făcut de guvernul anterior
Retrogradarea perspectivei ratingului României de către Standard & Poor's s-a făcut din cauza derapajului bugetar care a apărut, motivat de cheltuiala excesivă şi bugetul prost făcut de guvernul anterior, a de...

Ilan Laufer a lansat Platforma Social-Liberală, partid cu care vrea să intre în Parlament

Ilan Laufer a lansat Platforma Social-Liberală, partid cu care vrea să intre în Parlament
Fostul ministru al Mediului de Afaceri Ilan Laufer a lansat, joi, la Cluj, Platforma Social Liberală (PSL), un proiect politic cu care îşi propune să intre în Parlamentul României. "Am lansat la Cluj-Napoca...

Alertă în Dâmboviţa: Pesta porcină, confirmată în mai multe gospodării

Alertă în Dâmboviţa: Pesta porcină, confirmată în mai multe gospodării
Pesta porcină a fost confirmată în Dâmboviţa în două fonduri de vânătoare şi în patru gospodării din localităţile Bungetu, Răscăieţi, Pucioasa şi Vârfuri, se arată într-un comunicat de presă, remis,...

Burghiu (Termoenergetica) anunţă schimbarea unor condiţii contractuale ce au dus la situaţia financiară a RADET

Burghiu (Termoenergetica) anunţă schimbarea unor condiţii contractuale ce au dus la situaţia financiară a RADET
Directorul general al Companiei Municipale Termoenergetica Bucureşti, Alexandru Burghiu, a anunţat, într-o conferinţă de presă, schimbarea unor condiţii contractuale ce au dus la situaţia financiară a fostei...

Nicușor Dan, despre candidatul unic al dreptei la Primăria Capitalei: „Vor fi dezbateri preliminare între candidaţi”

Nicușor Dan, despre candidatul unic al dreptei la Primăria Capitalei: „Vor fi dezbateri preliminare între candidaţi”
Nicușor Dan a spus cum va fi ales candidatul USR-PLUS la Primăria Capitalei. "USR-ul are un candidat. A avut înţelepciunea să nu impună ca acest candidat să fie membru de partid şi mi-a declarat...

Şerban Nicolae, despre moţiunea de cenzură împotriva Guvernului Orban. „Dacă s-ar fi întâmplat asta, clar depuneam”

Şerban Nicolae, despre moţiunea de cenzură împotriva Guvernului Orban. „Dacă s-ar fi întâmplat asta, clar depuneam”
Senatorul Şerban Nicolae a explicat în ce condiţii ar putea depune PSD moţiune de cenzură împotriva Guvernului Orban.  "Asumarea asta ridicolă arată că este un gest politicianist şi  nu avea rost...

Pleșoianu, după ce Marcel Ciolacu a vorbit de revenirea lui Mihai Tudose în PSD: Acum îmi explic și gestul meu complet greșit

Pleșoianu, după ce Marcel Ciolacu a vorbit de revenirea lui Mihai Tudose în PSD: Acum îmi explic și gestul meu complet greșit
Liviu Pleșoianu a luat foc după ce Marcel Ciolacu a spus recent că este posibil ca fostul premier Mihai Tudose, care a demisionat din Pro România, să se întoarcă în rândurile social-democraţilor, transmite...

CCR amână a cincea oară pronunţarea pe sesizarea referitoare la alegerea lui Meleşcanu la şefia Senatului

CCR amână a cincea oară pronunţarea pe sesizarea referitoare la alegerea lui Meleşcanu la şefia Senatului
Curtea Constituţională a României a amânat, joi, pentru data de 22 ianuarie pronunţarea privind sesizarea referitoare la alegerea lui Teodor Meleşcanu în funcţia de preşedinte al Senatului, au precizat,...

Alertă ANM: Cod galben de intensificări ale vântului în Caraş-Severin, joi după-amiază

Alertă ANM: Cod galben de intensificări ale vântului în Caraş-Severin, joi după-amiază
Administraţia Naţională de Meteorologie (ANM) a emis, joi, o avertizare nowcasting Cod galben de vânt, valabilă în zone din judeţul Caraş-Severin, în orele următoare. Potrivit meteorologilor, până la ora...

Turcan: Ameninţările cu moţiunea de cenzură venite din partea Opoziţiei nu ne fac să dăm înapoi

Turcan: Ameninţările cu moţiunea de cenzură venite din partea Opoziţiei nu ne fac să dăm înapoi
Vicepremierul Raluca Turcan subliniază că "ameninţările cu moţiunea de cenzură venite din partea Opoziţiei" nu îi vor face pe liberali să dea înapoi. Reacţia ei vine după ce, joi, Cabinetul Orban şi-a...

Orban spune că modificarea legislaţiei privind pensiile nu va avea loc peste noapte, ci va fi un proiect bine făcut

Orban spune că modificarea legislaţiei privind pensiile nu va avea loc peste noapte, ci va fi un proiect bine făcut
Premierul Ludovic Orban a declarat joi că modificarea legislaţiei din domeniul pensiilor "nu va avea loc peste noapte", ci vor fi făcute analize şi vor avea loc dezbateri pentru un proiect "care să stea în...

Ţuţuianu, despre asumarea răspunderii Guvernului în Parlament: Orban a vrut să îşi testeze majoritatea

Ţuţuianu, despre asumarea răspunderii Guvernului în Parlament: Orban a vrut să îşi testeze majoritatea
Senatorul Pro România Adrian Ţuţuianu consideră că, prin asumarea răspunderii Guvernului pe cele trei proiecte de lege în Parlament, premierul Ludovic Orban a vrut să-şi testeze majoritatea şi care sunt...
Serviciul de email marketing furnizat de