x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Ancheta a fost finalizată

0
Autor: Mara Raducanu Lucian Florea 09 Feb 2008 - 00:00
Ancheta a fost finalizată

ROMATSA VERSUS UTI ● Draftul raportului a ajuns pe mâna părţilor implicate
Concluziile din draftul raportului Comisiei de investigare a accidentului aviatic petrecut la 30 decembrie 2007 în "ograda" Otopeniului şi prezentate acum câteva zile în exclusivitate la Antena 3 au confirmat în totalitate dezvăluirile făcute de Jurnalul Naţional în legătură cu acest subiect. Verdictul: turnul de control, vinovat de coliziunea avion-maşină! Ieri, după o lună de anchetă controversată, ziarul nostru a intrat în posesia draftului de raport finalizat şi trimis părţilor implicate.



ROMATSA VERSUS UTI ● Draftul raportului a ajuns pe mâna părţilor implicate
Concluziile din draftul raportului Comisiei de investigare a accidentului aviatic petrecut la 30 decembrie 2007 în "ograda" Otopeniului şi prezentate acum câteva zile în exclusivitate la Antena 3 au confirmat în totalitate dezvăluirile făcute de Jurnalul Naţional în legătură cu acest subiect. Verdictul: turnul de control, vinovat de coliziunea avion-maşină! Ieri, după o lună de anchetă controversată, ziarul nostru a intrat în posesia draftului de raport finalizat şi trimis părţilor implicate.


Accidentul aviatic petrecut la data de 30 decembrie 2007 pe Aeroportul Internaţional "Henri Coandă", când o aeronavă de 60 de tone, Boeing 737-300, aparţinând companiei TAROM, a intrat în maşina echipei de balizaj aflată pe pistă, a stârnit nenumărate controverse între părţile implicate. După incident, nimeni nu şi-a asumat vina, responsabilitatea fiind pasată dintr-o parte în alta. Aşteptată să facă dreptate în acest caz, Comisia de Anchetă declanşată de Ministerul Transporturilor a acţionat tardiv şi în regim preferenţial faţă de membrii săi. După ce Antena 3 a intrat în posesia unui draft al raportului, ale cărui concluzii demonstrau activitatea defectuoasă a oamenilor din turnul de control, iată că ieri draftul raportului final a intrat în posesia Jurnalului Naţional. Totodată, el a fost transmis şi părţilor implicate în ecuaţia aviatică: Grupul de firme UTI (instituţie de care aparţine echipa de balizaj) şi Romatsa (instituţie de care aparţin lucrătorii din turnul de control). În tot acest timp, Comisia de la Transporturi a ascultat înregistrările convorbirilor dintre turn şi echipajul de întreţinere, a intervievat persoanele implicate în eveniment şi a dispus efectuarea testelor pentru depistarea alcoolemiei celor implicaţi. În urma deliberărilor, după mai bine de o lună în care s-a tot cercetat şi paracercetat, într-un final, concluziile investigaţiei au reuşit să stingă (sau, dimpotrivă, mai mult au aprins!) cât de cât focul orgoliilor stârnite de incident.


CÅTEVA NEREGULI. Rezultatele investigaţiilor din "Raportul final privind Investigaţia Tehnică" a accidentului produs pe Aeroportul Internaţional "Henri Coandă" Bucureşti au scos la iveală faptul că autorizarea eronată a rulajulul şi decolării aeronavei, dar şi faptul că în loc de minimum cinci persoane pe tură, în turn erau numai patru, sunt doar câteva dintre cauzele care au dus la declanşarea impactului "avion-maşină".

Mai mult, procedura de operare în condiţii de vizibilitate scăzută a fost aplicată incorect de către controlorii de trafic implicaţi. Cei care aveau obligaţia supravegherii directe a aplicării acestei proceduri (supervizor echipă, instructor, examinator) nu au identificat faptul că procedura de operare în condiţii de vizibilitate scăzută nu se aplică în mod corect (conform celor rezultate din audieri) şi nu au luat măsuri de remediere a acestui fapt. Aceleaşi concluzii arată faptul că operatorii de trafic, mai puţini decât ar fi trebuit să fie la datorie, s-au concentrat mai mult asupra apelării echipei de balizaj şi mai puţin în a lua legătura cu piloţii pentru a anula decolarea.


OPINIE. Contactată telefonic în legătură cu rezultatele investigaţiei, Lucia Urdăreanu, director Comunicare Corporatistă din cadrul UTI, s-a declarat mulţumită de felul în care au decurs ostilităţile. "Aceste concluzii demonstrează faptul că oamenii noştri au spus adevărul când au povestit modul în care au decurs lucrurile în acea zi. Bineînţeles că ar mai fi câteva puncte de discutat din raport, dar rămâne să clarificăm totul zilele următoare." La rândul său, şeful Romatsa, Aleodor Frâncu, nu a dorit să comenteze raportul Comisiei de anchetă. Deşi concluziile sunt aceleaşi care au apărut în presă încă de acum câteva zile, Frâncu a spus că are nevoie de timp pentru a analiza conţinutul documentului şi că va exprima o poziţie oficială luni sau marţi, prin intermediul Biroului de presă. Surse neoficiale ne-au declarat că, nemulţumiţi de rezultate, cei din conducerea Romatsa sunt hotărâţi să conteste rezultatele anchetei.

Alexandru Ciucă, preşedintele Comisiei de Anchetă, a declarat că, după ce părţile implicate vor studia draftul de raport pe care l-au primit, abia atunci vor apărea rezultatele finale cu observaţiile făcute de cei în cauză.


Stres

Din punct de vedere al Factorilor Umani, interviurile desfăşurate în data de 7 ianuarie 2008 au pus în evidenţă câteva aspecte ale problemelor oamenilor din turn. Cităm din raport: "Controlorul de trafic care se afla în momentul producerii accidentului era o persoană care revenise la activitatea de dirijare după un eveniment familial cu o încărcătură emoţională negativă – îmbolnăvirea neaşteptată, perioada relativ îndelungată de suferinţă şi decesul soţului. Activitatea de dirijare desfăşurată de acest controlor de trafic în ultima jumătate de an, marcată de evenimentul mai sus menţionat, a fost una sporadică, cu lungi întreruperi (concediu de odihnă, concediu de recuperare psihologică – conform legii concedii medicale). Reluarea activităţii profesionale nu a fost precedată de participarea la un program de terapie post-traumatică sub îndrumarea unui specialist."


Filmul incidentului aviatic

  • 9:53 Supervizorul a fost contactat telefonic de echipa "balizaj", care a întrebat între ce ore pista este liberă pentru mai mult timp, pentru că doreşte să intre să cureţe luminile axiale.
  • 10:49 Turnul de control stabileşte cu şeful echipei detaliile privind activitatea de curăţire a balizajului.
  • 10:56 Turnul de control anunţă echipa "balizaj" despre disponibilitatea pistei şi autorizează intrarea acesteia pe pistă.
  • 10:57 Echipa balizaj anunţă turnul de control că a intrat în lucru pe pistă.
  • 10:59 Turnul de control anunţă echipa că urmează să pornească o aeronavă şi să fie pregătită pentru eliberarea pistei.
  • 11:02 Se solicită de către turnul de control eliberarea pistei, aceasta fiind eliberată la 11:04.
  • 11:06 Turnul de control a aprobat degivrarea şi pornirea motoarelor cursei ROT 3107.
  • 11:08 Echipa balizaj primeşte aprobare de intrare la pistă.
  • 11:09 Doi dintre controlorii din turn discută între ei: "Ce este pe pistă?" "Balizajul.. acum l-am băgat, da!"
  • 11:23 Cursa ROT 3107  a solicitat şi a primit de la turn aprobarea de rulare până la poziţia de aşteptare.
  • 11:25 Echipajul aeronavei a anunţat apropierea de poziţia de aşteptare a pistei 08 R. Turnul aprobă alinierea pe pistă şi solicită să fie anunţat când aeronava este gata de decolare, fără a se asigura că pista era liberă.
  • 11:26 Aeronava a anunţat că este gata de decolare, iar turnul de control a comunicat informaţiile de vânt şi a autorizat,
  • fără să se asigure că pista era liberă, decolarea.
  • 11:26:41 Turnul de control încearcă să ia legătura cu echipa de balizaj.
  • 11:26:50 Echipa răspunde: "Vă ascult", iar turnul întreabă "Pista liberă, da?". Balizajul apasă butonul de emisie al staţiei mobile, dar nu comunică nimic.
  • 11:26:57 Unul dintre piloţi spune: "Ce flash-uie în faţă?"
  • 11:27 Aeronava loveşte pe pista 08 R maşina Balizaj.
  • 11:28:08 Pilotul comunică turnului că a lovit o maşină pe pistă, că evacuează şi este ieşit din pistă.



Cititi materialele publicate de Jurnalul National pe aceasta tema:



Citeşte mai multe despre:   observator,   pistă,   control,   echipa,   balizaj,   turnul

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 






Mai multe titluri din categorie

Orban: Există oameni care nu mai respectă regulile, e un fel de spirit de frondă

Orban: Există oameni care nu mai respectă regulile, e un fel de spirit de frondă
Premierul Ludovic Orban a făcut noi declarații despre o posibilă revenire la starea de urgență. Liberalul explică că tot mai multe persoane nu mai respectă regulile stării de alertă și din această...

Tragedie în medicina românească. A fost răpus de coronavirus

Tragedie în medicina românească. A fost răpus de coronavirus
Încă un deces în rândul cadrelor medicale din cauza infecției cu noul coronavirus. Un medic din județul Maramureș a murit răpus de Covid-19. Acesta era internat de două săptămâni într-un spital din...

Grup de lucru pentru stabilirea regulilor care trebuie respectate după deschiderea restaurantelor

Grup de lucru pentru stabilirea regulilor care trebuie respectate după deschiderea restaurantelor
Reprezentanții Guvernului și cei ai industriei HORECA s-au întâlnit joi și au stabilit constituirea unui grup de lucru care va stabili regulile de protecție sanitară care vor trebui respectate după redeschiderea...

Tragedie în Myanmar. Cel puţin 162 de mineri au murit la o mină de jad

Tragedie în Myanmar. Cel puţin 162 de mineri au murit la o mină de jad
Cel puţin 162 de persoane au murit în urma unei alunecări de teren produse la o mină din nordul Myanmarului, au anunţat autorităţile joi seară, potrivit agenţiei Associated Press. Dezastrul a avut loc la o...

Piața Progresul, modernizată

Piața Progresul, modernizată
Una dintre piețele cu cele mai mici prețuri din București, Piața Progresul, a fost inaugurată, ieri, după ce a fost recompartimentată și modernizată. Au fost amenajate aproape 200 de locuri de parcare, o zonă...

Masca-trece de la penurie la falimente pentru producători

Masca-trece de la penurie la falimente pentru producători
Franța va introduce obligația pentru companii să-și asigure stocuri de măști pentru protecția personalului. Un oficial al Ministerului Economiei a precizat că fiecare companie va trebui să aibă asigurat un...

Prognoza METEO pentru 3, 4, 5 și 6 iulie: Cer senin

Prognoza METEO pentru 3, 4, 5 și 6 iulie: Cer senin
În jumãtatea de sud-est a ţãrii, vremea se va menţine cãlduroasã iar disconfortul termic va fi accentuat. În restul teritoriului, cerul va fi mai mult noros şi se vor semnala averse ce...

Tăriceanu: Rar mi-a fost dat să văd un guvern care bagă totul în claxon și aproape nimic în motor

Tăriceanu: Rar mi-a fost dat să văd un guvern care bagă totul în claxon și aproape nimic în motor
Liderul ALDE, Călin Popescu Tăriceanu, a declarat, joi, că de când PNL a ajuns la guvernare este doar în campanie electorală. „Rar mi-a fost dat să văd un guvern care bagă totul în claxon și aproape nimic î...

Protest la Vatican! Sfântul Scaun critică anexarea unilaterală a Cisiordaniei

Protest la Vatican! Sfântul Scaun critică anexarea unilaterală a Cisiordaniei
Acțiune diplomatică a Vaticanului împotriva Planului TRUMP! Ambasadorii Statelor Unite și Israelului  la Vatican au fost convocați pentru a fi informați în legătură cu îngrijorarea Papei pentru...

Asztalos Csaba, reales președinte al CNCD

Asztalos Csaba, reales președinte al CNCD
Plenul Parlamentului a decis realegerea lui Asztalos Csaba în funcția de președinte al Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării, acesta urmând să-și preia nou mandat de cinci ani. Vicepreședinteel CN...

Alertă ANM. Cod roșu de furtuni în județul Arad

Alertă ANM. Cod roșu de furtuni în județul Arad
Meteorologii au emis, joi, o avertizare Cod roșu de furtuni, valabilă pentru mai multe localități din județul Arad, până la ora 19.00. Potrivit ANM, sunt vizate localitățile Sântana, Curtici, Macea, Zimandu...

Loto 6/49. Rezultate 2 iulie 2020. Numerele câștigătoare la extragerile de joi

Loto 6/49. Rezultate 2 iulie 2020. Numerele câștigătoare la extragerile de joi
Rezultate Loto 2 iulie 2020. Joi, 2 iulie 2020, au avut loc noi extrageri Loto 6/49, Loto 5/40, Noroc și Joker.   Numere câștigătoare Loto 6/49 joi, 2 iulie...

UE se redeschide pentru turism

UE se redeschide pentru turism
UE a autorizat, ieri, zboruri provenind din 14 ţări de pe toate continentele, plus cele din China, cu singura condiţie ca aceasta să primească pe teritoriul său vizitatori „neesenţiali” din UE, ceea ce...

Fost consilier la Transporturi, trimis în judecată. Ar fi primit comisioane de 2 milioane euro

Fost consilier la Transporturi, trimis în judecată. Ar fi primit comisioane de 2 milioane euro
Un fost consilier al ministrului Transporturilor din perioada 2012 este trimis în judecată de DNA pentru trafic de influență. Dosarul vizează încasarea unor comisioane de două milioane de euro. Procurorii DNA...

Grădinițele de vacanță și-au deschis porțile

Grădinițele de vacanță și-au deschis porțile
Mai multe grădinițe de stat din toată țara își deschid porțile în perioada vacanței de vară. În Capitală, spre exemplu, conform informațiilor publicate pe site-ul Inspectoratului Şcolar al Municipiului...
Serviciul de email marketing furnizat de