x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Autostrada de rezervatie

Autostrada de rezervatie

de Alexandru Nastase    |    05 Aug 2008   •   00:00
Autostrada de rezervatie

INCA UN DRUM CU CINTEC SPRE DELTA DUNARII
Guvernul pregateste construirea unui drum intre Constanta si Tulcea, pentru o legatura rapida intre Autostrada A2 si Rezervatia Biosferei Delta Dunarii. Desi inca este in faza de proiect si probabil va fi gata in zece ani, drumul ridica deja mai multe probleme. Potrivit hartii provizorii, acesta trece prin mai multe zone ale rezervatiei, iar terenurile nu sint cadastrate si nici intabulate.



Guvernul pregăteşte construirea unui drum între Constanţa de Tulcea, pentru o legătură rapidă între Autostrada A2 şi Rezervaţia Biosferei Delta Dunării. Deşi încă este în faza de proiect şi probabil va fi gata în zece ani, drumul ridică deja mai multe probleme.

Drumul va trece îngrijorător de aproape de Rezervaţia Biosferei Delta Dunării, zonă de protecţie naturală foarte valoroasă, "tăind-o" în cîteva locuri. Guvernanţii şi aşa nu prea au mai avut grijă de Rezervaţie, ajunsă în prezent într-o situaţie ecologică deplorabilă: braconajul sufocă Delta, vînătorii îşi fac de cap în zonă, Rezervaţia e plină de animale semi-sălbatice bolnave, epavele sînt foarte prezente, Ucraina a anunţat reluarea lucrărilor la Canalul Bîstroe. În această primăvară, ministrul pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii, Comerţ, Turism şi Profesii Liberale, Ovidiu Silaghi, anunţa că doreşte reducerea drastică a numărului de locuri de cazare din Delta Dunării pentru că turiştii ar afecta grav Rezervaţia. Silaghi s-a declarat adeptul turiştilor de o zi. Cu alte cuvinte, oameni care să vină o zi de pe Litoral pentru a vizita Delta. Două săptămîni după această declaraţe, ministrul Transporturilor, Ludovic Orban, anunţa proiectul noului drum Tulcea – Constanţa. Orban spunea că, deşi nici A2 nu este gata, studiile arată că numărul de maşini spre Deltă va creşte foarte mult şi autorităţile trebuie să fie pregătite. În prima fază va fi construit un drum expres cu patru benzi, care va fi transformat ulterior într-o autostradă. Chinul dracului! În momentul de faţă, proiectul se află abia în faza studiului de prefezabilitate, licitaţia urmînd a avea loc în această toamnă. Prefez-ul şi fez-ul vor costa bugetul de stat 6 milioane de euro. Ministerul Transporturilor a anunţat săptămîna trecută cîteva dintre localităţile prin care va trece noua autostradă: Ovidiu, Lumina, Năvodari, Corbu, Săcele, Mihai Viteazul, spre judeţul Tulcea, întretăind în mai multe puncte Rezervaţia Biosferei.

MAI SÎNT DRUMURI PE ACOLO. Ceea ce autorităţile nu explică este de ce era nevoie de un asemenea drum între Constanţa şi Tulcea, în condiţiile în care mai există deja două. Unul naţional şi unul judeţean, acesta din urmă trecînd exact pe traseul viitoarei autostrăzi. O altă nelămurire este de ce încep preparativele pentru un asemenea proiect cînd terenurile Rezervaţiei nu sînt cadastrate şi intabulate. Curtea de Apel Constanţa tocmai a anulat printr-o decizie definitivă şi irevocabilă licitaţia pentru cadastrarea şi intabularea terenurilor Deltei, licitaţia fiind mînărită de şefii Rezervaţiei în favoarea unei firme din Miercurea Ciuc (oraşul din care provine ministrul Mediului, Attila Korodi). Cele două drumuri spre Tulcea sînt prost întreţinute, cel naţional fiind plin de denivelări, în vreme ce cel judeţean arată ca după război. Traficul este redus pe ambele artere, fiind folosit doar de tulcenii care au treabă la Constanţa şi prea puţin de turişti. În ultimii ani s-au executat în zonă doar lucrări de cîrpeală, astfel încît ai toate şansele să-ţi rupi maşina dacă mergi cu viteză pe aceste drumuri.

CONDIŢII PENTRU LICITAŢIE. Studiile de prefezabilitate şi fezabilitate ar trebui să fie gata peste un an, asta dacă nu cumva vor exista contestaţii la licitaţii sau dacă firma cîştigătoare va respecta contractul. La licitaţie pot participa firmele care depun o garanţie de 3.600 lei şi care au avut în ultimii trei ani o cifră de afaceri medie de cel puţin 17,9 milioane de lei. Investitorii interesaţi trebuie să fi finalizat în ultimii trei ani cel mult trei contracte de servicii similare cu o valoare totală de minimum 10,69 milioane de lei. Ofertele pot fi depuse pînă la 5 septembrie. Cele două studii vor costa 21,38 milioane de lei (circa şase milioane de euro), banii urmînd a fi alocaţi de Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri Constanţa.

×
Subiecte în articol: verde!