x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Băieții “poruncesc”, fetele “suspină”. Discriminarea de gen, predată la şcoală

Băieții “poruncesc”, fetele “suspină”. Discriminarea de gen, predată la şcoală

de Luciana Grosu    |    18 Sep 2015   •   15:04
Băieții “poruncesc”, fetele “suspină”. Discriminarea de gen, predată la şcoală
Sursa foto: ALEX TUDOR / AGERPRES FOTO

Un grup de masteranzi de la Facultatea de Sociologie și Asistență Socială a Universitatii București a luat la puricat manualele şcolare de ciclu primar. Surpriză: în România modernă mamele stau în bucătărie, bunicile torc, iar fetele udă florile. Cercetarea “ Călătoriile lui Alice în Țara Manualelor” a ajuns la concluzie că pentru mulţi autori de manuale era digitală nici n-a început încă.

Masteranzii au studiat ilustrațiile și textele din abecedare și manuale de clasele a III-a și a IV-a de limba română, educație civică și limba engleză. Concluzie: inegalitatea de gen este în continuare normalizată. În manualele școlare, fetele sunt în mare parte personaje obediente, în timp ce băieţii sunt mai des portretizați ca lideri. Fetele asistă sau însoțesc alte personaje în activitatea pe care acestea o desfăşoară. Cea mai frecventă activitate pe cont propriu desfășurată de personajele feminine din manuale este udatul florilor. Pe de altă parte, personajele masculine apar ca fiind înțelepte, istețe, pragmatice și capabile să ofere lecții de viață prin puterea exemplului.

Verbele trădează și ele stereotipurile de gen. În enunțuri și texte, personajele masculine au dreptul “să aleagă”, “să dea”, “să poruncească”. Ei “înţeleg”, “citesc”, “scriu” și “ţin minte”. În opoziție, femeile sunt prezentate ca fiind mult mai pasive. Ele “aşteaptă”, “rămân”, “stau”, “plâng” și “suspină”. Lecțiile despre conducători din manualele de educație civică sunt și ele marcate de stereotipul puterii masculine. Între soldaţi, împăraţi şi preşedinţi, personalităţile feminine incluse în programa pentru clasa a IV-a cum ar fi Ecaterina Teodoroiu, Regina Elisabeta sau Regina Maria se remarcă prin lipsă.

Mamă sau învăţătoare?
Aproape toate personajele din manualele de educație civică pentru clasele a III-a și a IV-a care au profesiuni legate de știință, filozofie, literatură sau artă sunt bărbați. Femeile din manuale au de ales între 41 de meserii distincte, în timp ce pentru bărbați există 89 de opţiuni profesionale diferite. Cele mai întâlnite ocupații masculine sugerează putere și autoritate: polițist, militar, pompier, reporter, judecător, doctor, preot. Spre deosebire de bărbați, femeile au autoritate doar asupra copiilor, având sarcina de a avea grijă de ei și de a-i educa. Manualul de educaţie civică de clasa a IV-a publicat de Editura Vox (Pădureanu și Norel, 2006) cuprinde numai imagini cu femei-învățătoare. În abecedarele digitale din 2014 o singură mamă apare ca având ocupație (aţi ghicit: profesoară). Locul mamelor este de obicei în bucătărie, gătind şi servindu-i pe ceilalţi membri ai familiei.

Bunicii – surzi şi sedentari
Persoanele în vârstă sunt prezente în manuale exclusiv ca bunici. Stereotipiile de gen continuă şi la vârsta a treia. În timp ce bunicul citeşte ziarul sau joacă șah, bunica găteşte sau toarce lână. Portretul bunicii evidenţiază cât de frumoasă era aceasta în tinereţe, în timp ce bunicul se laudă cu realizările sale ca scriitor, profesor sau primar.
Majoritatea bunicilor apar în spaţiul casei si al gospodăriei, alături de nepoţii de care au grijă, cu care se joacă sau cărora le dau sfaturi. În rarele momente cand apar în spaţiul public, bunicii sunt obligatoriu însoţiţi de nepoţi.
Bunicii din manualele nu stau prea bine nici cu sănătatea. Au probleme cu auzul şi cu vederea şi sunt mai mult sedentari. În general, bunicii stau în fotoliu, se uită la televizor şi spun poveşti nepoţilor.


Paradoxal, manualele digitale din 2014 nu includ nicio ilustratie cu o tabletă, deși sunt destinate cu precădere acestor device-uri. Nici calculatoarele, telefoanele mobile ori alte instrumente ale tehnologiei contemporane nu apar prea des în imaginile din manuale. În schimb, personajele se folosesc de stropitori, telefoane cu disc sau andrele.


Sociologii au aplicat manualelor testul Bechdel. Cerințele testului: sa fie prezente două personaje feminine care să aibă amândouă nume și să vorbească între ele despre altceva decât despre un bărbat / băiat. Unele jocuri video trec acest test, nu însă şi manualele de limbă română sau engleză.


74% dintre fetele din manuale sunt arătate purtând rochie, fustă, sarafan, sau uniformă școlară, deşi multe eleve vin astăzi la şcoală în pantaloni
 

×
Subiecte în articol: discriminare