x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator DEZVĂLUIRI - POS Mediu, blocat de minister

DEZVĂLUIRI - POS Mediu, blocat de minister

de Alexandru Nastase    |    14 Oct 2008   •   00:00
DEZVĂLUIRI - POS Mediu, blocat de minister

Expertul în biodiversitate Atena Groza, fost consilier personal al miniştrilor Sulfina Barbu şi Attila Korodi, continuă dezvăluirile despre felul în care este aplicat în România Programul Operaţional Sectorial (POS) – Mediu.



Expertul în biodiversitate Atena Groza, fost consilier personal al miniştrilor Sulfina Barbu şi Attila Korodi, continuă dezvăluirile despre felul în care este aplicat în România Programul Operaţional Sectorial (POS) – Mediu.

  • Care sunt rezultatele primei sesiuni de proiecte pentru protecţia naturii?
Nule. Deşi în prima sesiune ce a fost lansată acum un an au fost primite 48 de proiecte, autoritatea de management nu a catadicsit să finanţeze decât câteva pro­iecte mici, fără prea mare impact, deci cu contribuţie aproape zero la îndeplinirea indicatorilor de program. Ceea ce este to­tal atipic pentru gestionarea fondurilor este modul de selecţie al proiectelor. Deşi 26 de proiecte au fost considerate eligibi­le întrunind punctajul minim pentru ca­lificare, iar suma totală de aproximativ 12 milioane de euro a acestora era sub cele peste 20 de milioane de euro alocate pentru 2008, procesul de revizuire a condus nu la clarificarea unor aspecte, ci a fost motiv de etalare a unei prostii, ca să nu spun mai mult, ce întrece orice imagi­na­ţie. De la contestarea expertizei în domeniu a unei agenţii teritoriale pentru protecţia mediului până la solicitarea de do­vezi că un biolog ştie să se uite la microscop. Numai dacă vezi lista de proiecte propuse pentru aprobare îţi sare în ochi faptul că din regiunea cu rata cea mai mare de absorbţie a fondurilor nici un proiect nu a fost selectat. Prea multe disfuncţionalităţi aparent fără legătură. Iar numărul mare de personal ce se ocupă de gestionarea acestor fonduri şi nivelul de salarizare al acestora nu trebuie să îngăduie nici prostie, nici sprijinirea intereselor personale sau de grup.

  • Am înţeles că a apărut un nou ghid pentru următoarea sesiune. E de bine?
Nu. E de mai rău. Un ghid de finanţare bine construit are proceduri clare şi dacă nu se bazează pe un fundament strategic riguros, măcar are o logică minimă care îl face aplicabil. În cel pentru protecţia naturii totul este confuz şi incert. De la limbajul folosit, nespecific pentru orice specializare ai avea, nici română, nici engleză, până la cele mai bizare solicitări, cum ar fi actul constitutiv al instituţiilor publice sau includerea unui plan de ma­nagement în sistem GIS. Procedura de selecţie este neschimbată. Activităţile eligibile sunt confuze. Toate. Dacă luăm la întâmplare, să zicem, activităţile pentru menţinerea şi îmbunătăţirea stării de conservare favorabilă a habitatelor naturale şi a speciilor din ariile naturale protejate. Deşi ar trebui să se finanţeze prio­ritar acţiunile de conservare, aceastea sunt inexistente în explicaţii. În schimb, sunt foarte detaliate cele privind reconstrucţia ecologică sau reintroducerea speciilor, inclusiv în afara ariilor protejate, acţiuni ce se finanţează în mod normal în cazuri excepţionale. Şi numai atunci când e vorba de specii şi habitate periclitate la nivel global, aceste măsuri fiind ultima încercare de salvare de la dispariţie. Oricum, aceste finanţări se fac în măsura în care există un excedent de la fondurile alocate conservării. O altă aparent ciudăţenie nou introdusă este şi posibilitatea finanţării "coridoarelor de dispersie a animalelor – tuneluri/podeţe de trecere pe sub autostrăzi, pasaje de trecere...". Dacă am lua în calcul câte drumuri au nevoie de astfel de lucrări, ar însemna să redirecţionăm toţi banii de la "Natură" pe poduri şi ecoducte mascate de gropi. Să fie o scăpare a coordonatorilor de program acest transfer spre transporturi? Sau o alternativă la portofoliu, în cazul eşecului? Ordinul privind cheltuielile eligibile întrece însă orice urmă de bun simţ. Dacă sunt exagerat de detaliate cheltuielile tipice lucrărilor de investiţii – inclusiv probe tehnologice care nu se întâmplă în astfel de proiecte – cheltuielile specifice sunt extrem de sumar detaliate, la un moment dat apărând chiar un "etc." ce te duce cu gândul la orice. Un alt paradox este cel legat de costurile de personal. Sunt neelegibile. La fel şi costurile de deplasare. Ca şi când conservarea se face cu voluntari, în birou cu jderii la o cafea.

  • E posibil totuşi un final fericit?
Depinde pentru cine. În condiţiile actuale, pentru natură în nici un caz. Vorbim de 18% din teritoriul naţional! Management fără buget şi fără oameni?!

×
Subiecte în articol: verde!