x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator FENOMEN ÎN SUCEAVA / Copiii "stranierilor" se întorc

FENOMEN ÎN SUCEAVA / Copiii "stranierilor" se întorc

de Nicu Amuraritei    |    10 Ian 2009   •   00:00
FENOMEN ÎN SUCEAVA / Copiii "stranierilor" se întorc

Dezamăgiţi de sistemul de învăţământ din străinătate sau pur şi simplu din cauză că nu reuşesc să se înţeleagă cu elevii de altă naţionalitate, şcolarii români au început să revină la studii în ţară. Cei mai mulţi copii suceveni se întorc acasă din Italia, dar şi din Spania, Irlanda, Ucraina sau Grecia.



Copiii sucevenilor care lucrează în străinătate se întorc la şcolile din judeţ. Reînscrierea lor în unităţile de învăţământ din localităţile de origine tinde să devină un fenomen în judeţul Suceava. Acest lucru este vizibil din situaţia întocmită la nivelul Inspectoratului Şcolar Judeţean Suceava.

Dacă în 2007 au revenit la şcolile din judeţ 59 de copii, anul trecut numărul lor a crescut la 310. De menţionat că peste 80% dintre cei care se reînscriu în unităţile de învăţământ sucevene vin din Italia, dar sunt şi copii care se reîntorc din Spania, Canada, Germania, Portugalia, Republica Moldova, Austria, Australia, Anglia, Franţa, Irlanda, Ucraina, Grecia şi Israel.

NU REUŞESC SĂ SE ADAPTEZE

Şeful învăţământului sucevean, Petru Carcalete, precizează care sunt motive pentru care se reîntorc copiii sucevenilor plecaţi la muncă în străinătate. "Sunt două motive din ce am sesizat până acum. Primul ar fi neadaptarea lor la şcoala de acolo şi, în acelaşi timp, nemulţumirea părinţilor faţă de cum se face şcoală acolo, deşi nu ştiu eu cât sunt ei de pricepuţi în a face aprecieri despre şcoală în general", spune Carcalete. Celălalt motiv, din punctul său de vedere, este "că destul de mulţi încep să-şi piardă locurile de muncă acolo şi se întorc acasă cu tot cu copii".

DISCRIMINAREA COLEGILOR ITALIENI
Printre cei care s-au reîntors în învăţământul sucevean se numără şi Andrei Ştefan Cojocar, acum elev în clasa a cincea la Şcoala generală nr. 3 din municipiul Suceava. El s-a reînscris la cursuri în toamna lui 2008, după ce clasa a patra a promovat-o la o şcoală din Cremona, Italia. A plecat împreună cu mama sa pentru a-şi face un viitor mai bun în străinătate. Nu îşi aminteşte cu prea mare plăcere însă de perioada petrecută la şcoala italiană, deoarece pentru el a fost o experienţă traumatizantă.

Andrei povesteşte cu vădită tristeţe în glas despre ostilitatea colegilor lui italieni faţă de cei câţiva elevi români care învăţau acolo. "Nu eram prea bine văzuţi de colegii italieni. Toate poznele pe care le făceau ei le puneau în cârca noastră, a celor câţiva elevi români care eram acolo. Nu am mai rezistat şi am rugat-o pe mama să ne întoarcem acasă, la Suceava", a relatat Andrei. El a spus, de altfel, că nu mai doreşte să repete o experienţă de acest fel. Andrei a vorbit însă frumos despre profesorii italieni, arătând că şi acum conversează pe internet cu o parte din ei.

REÎNSCRIERE CU ACORD DE LA MINISTER
Trebuie spus că reînscrierea copiilor în învăţământul românesc se face numai cu acordul Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului, care echivalează anii de studii făcuţi la şcolile din străinătate. Dosarul fiecărui copil care vrea să revină la studii în România trebuie să conţină foaia matricolă în original de la şcoala unde a promovat – în cazul elevilor care au început cursurile în ţară –, situaţia la învăţătură pentru fiecare an în parte făcut în străinătate, traduceri legalizate după aceste documente şi copii după paşaport şi după certificatul de naştere.

Ore de română pentru elevi

Peste 20.000 de copii români din Spania şi Italia pot învăţa, timp de două ore, în fiecare săptămână, cum să pronunţe şi să scrie corect în limba română. Elevii români studiază după o programă specială, elaborată de Ministerul Educaţiei, care este structurată pe trei niveluri de studiu. Aceasta se axează atât pe pronunţarea şi scrierea corectă a limbii, cât şi pe momentele importante din istoria românilor.

De asemenea, ei fac proiecte legate de obiceiuri şi tradiţii româneşti, despre comunitatea din care provin, obiceiurile şi tradiţiile locale, geografia regiunii natale sau despre monumentele şi muzeele din zona din care provin.

"Nu eram prea bine văzuţi de colegii italieni. Toate poznele pe care le făceau ei le puneau în cârca noastră, a celor câţiva elevi români care eram acolo. Nu am mai rezistat şi am rugat-o pe mama să ne întoarcem acasă, la Suceava"
Andrei Ştefan Cojocar - elev

×
Subiecte în articol: scoala suceava