x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Forţă majoră la Complexul Energetic Turceni

Forţă majoră la Complexul Energetic Turceni

de Gabriela Mladin    |    16 Feb 2012   •   21:00
Forţă majoră la Complexul Energetic Turceni

Semnalele din ultima vreme arata ca ne paste o criza energetica. Termocentrala de la Turceni este alimentata de cand se stie doar cu carbunele transportat pe calea ferata, ci doar in situatii de forta majora, greve ale CFR-istilor sau orice alta cauza de imposibilitate de transport feroviar se apeleaza la transportul pe calea rutiera.

Toate calculele arata ca, daca aduci carbunele cu raba, fie si de la o distanta mica, nu exista rentabilitate. Ieri insa, Complexul Energetic Turceni a solicitat Serviciului rutier din Gorj sprijin in deplasarea rutiera a camioanelor incarcate cu carbune de la carierele Societatii Nationale a Lignitului Oltenia.O decizie care pana acum nu a fost agreata ca urmare a costurilor foarte mari care ar genera dintr-un astfel de transport. In mod normal, pe drumurile nationale sau europene, un astfel de transport nu poate fi facut, incurcandu-se grav circulatia. De aceasta data a fost invocata forta majora.

Ca urmare a acestei situatii, timp de 15 zile, incepand de joi, Comple­xul Energetic Turceni a luat decizia suplimentarii transportului. Pe de o parte, se vorbeste despre incapacitatea CFR-ului de a aduce la termocentrala carbunele, ca urmare a frigului.

Criza energetica?
Carbunele ingheata in vagoane, se lipeste si nu mai poate fi descarcat. Mai este si zapada pe calea ferata care reduce viteza trenului. Pe de alta parte, solicitarea de producere a energiei este mare, in acest moment Complexul din Turceni lucrand cu toate cele patru grupuri energetice, adica la capacitate maxima. Carbunele necesar pentru aceste grupuri este de peste 40.000 de tone pe zi doar la Turceni, iar pe calea ferata se asigura jumatate din aceasta cantitate.

Scumpirea megawattului cu 30%
Dar aceasta decizie va duce si la scumpirea energiei electrice. 'E mult mai ieftin transportul pe calea ferata. Transportul auto face ca la fiecare suta de kilometri pretul de productie sa fie dublat. Totul depine de distanta. Costul se duce, evident, in costul megawattului, care va creste pana la 30%. Dar nu mai conteaza de mult ca pretul se va scumpi. De saptamani bune, in Romania se lucreaza si cu termocentralele care, in general, functionau doar cateva saptamani pe an, doar pentru echilibrarea sistemului, intrucat costurile de productie sunt foarte mari.

Aceste termocentrale erau doar pentru rezerva, care functioneaza in regim de avarie, de urgenta. Si ne aflam intr-o pe­ri­oada cu probleme in privinta energiei, dovada cea mai buna a fost pana de curent de la Bucuresti', a explicat Laurentiu Ciurel, fost director al Complexului Energetic Ro­vinari.

×