x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Glasul morţilor de tren

Glasul morţilor de tren

de Cristinel C. Popa    |    14 Aug 2009   •   00:00
Glasul morţilor de tren
Sursa foto: Silviu Stănişor/AFP Photo

Nenorocire nemaiîntâlnită în ultimul deceniu pe calea ferată: 13 oameni au murit, printre ei fiind şi un copil de 8 ani, şi trei au fost grav răniţi într-un accident petrecut în comuna ieşeană Scânteia. Un tren accelerat de pe ruta Braşov - Iaşi a surprins la trecerea la nivel un microbuz plin cu oameni şi l-a târât cale de peste 250 de metri. Autovehiculul s-a transformat într-o grămadă de fiare contorsionate amestecate cu trupuri.



Cinci ambulanţe, două echipaje SMURD şi pompieri au intervenit pentru descarcerarea corpurilor şi transportarea răniţilor la spitale. Roţi de microbuz, pantofi, sânge, corpuri neînsufleţite. Toate înşirate de la barieră până dincolo de gară. O pată mare de sânge în mijlocul podelei microbuzului făcut evantai, lângă un papuc de casă şi 10 lei. Pompieri, ambulanţe, zgomot de fiare încălzite, unse de sângele roşu, cald. Morţii au pe faţă ultima mirare.

Maşina a fost târâtă în botul locomotivei până s-a oprit trenul. Corpuri neînsufleţite şi muribunzi au fost împrăştiaţi de-a lungul căii ferate, până în gară. Pe peron era plin de pete de ulei, pietre şi ajunsese chiar şi un pantof. Trupuri zăceau între liniile de tren. S-au adunat zeci de oameni, unii panicaţi, alţii furioşi ori plângând, alţii doar privind. O femeie bocea lângă trupul neînsufleţit al fiicei: "Mamă, ce-ai făcut mamă...!"

Alături, cei de la ISU se zbăteau să taie cât mai repede fiarele contorsionate pentru a mai scoate, poate, în viaţă, pe unul dintre oameni striviţi între scaune şi caroserie. Lângă ei, medicii încercau să-i resusciteze pe cei pe care i-a ţinut în viaţă doar faptul că, în momentul impactului nimicitor, au fost aruncaţi prin geamuri. Plânsete, urlete, compătimiri, zgomot de fier rupt, voci îngrijorate, voci agitate în încercarea de a mai salva un suflet.

LOCUL FATAL
Nenorocirea s-a petrecut înainte de intrarea în gara Scânteia, unde acceleratul, un autotren cu două vagoane, singura garnitură particulară din Moldova (a firmei Regiotrans Braşov), nu ar fi trebuit să oprească. Şoferul microbuzului, unul dintre cei care au fost grav răniţi, dar scăpat cu viaţă, nu a respectat nici semnalele acustice, nici cele optice.

"Este cel mai grav accident din ultimii zece ani. A fost cauzat de neasigurarea la trecerea căii ferate. Ancheta continuă pentru stabilirea clară a cauzelor producerii tragediei", a spus subinspector Virginia Pralea, purtătorul de cuvânt al Inspectoratului Judeţean de Poliţie Iaşi. Nici unul dintre cei 16 pasageri ai trenului nu a fost rănit.

OPERATOR PIRAT
Martorii spun că şoferul, Răzvan Petrişor Apostol, de 26 de ani, oprise chiar înainte de trecerea la nivel pentru a lua călători şi că, apoi, a trecut peste linia de tren în timp ce era întors către pasageri şi părea să dea rest celor care plătiseră biletele. Alţi martori susţin că şoferul a coborât pe propriile picioare din maşină, ţinând în mână nişte bani, apoi s-a prăbuşit chiar în faţa microbuzului.




Sătenii din Scânteia, care au mai mers alături de şoferul implicat acum în accident, spun, din păcate prea târziu, că acesta era cunoscut ca fiind foarte neglijent şi neatent atunci când conducea.

De altfel, pe traseul Iaşi - Scânteia şi retur există o foarte mare concurenţă între microbuze, fiecare şofer încercând să transporte cât mai mulţi călători. Pe respectiva rută circulă maxi-taxi din oră-n oră, ţinând cont că sunt sute de localnici care fac naveta la Iaşi sau care vin la oraş fie pentru cumpărături, fie pentru a-şi vinde produsele agricole la piaţă. Cei care stau în zonă spun că aceste microbuze sunt câteodată supraaglomerate, că oamenii stau ca într-o conservă şi că maşinile merg până şi iarna, pe zăpadă şi polei, deşi drumul este unul dificil, plin de curbe atunci când trece prin pădurea Bârnova.

Şeful Autorităţii Rutiere Române, Cristian Foia, a precizat că microbuzul, cu 16 locuri (15 pentru călători şi unul pentru şoferi), avea licenţă pentru transport persoane până în 2010, dar că nu putea opera pe acest traseu: "Nu avea traseu aici, ci în zona opusă, la Paşcani, deci în altă parte a judeţului. Maşina, cu numărul IS-05-EEM, era a firmei Val Cris Trans. Am înţeles că şoferul mai avea şase sancţiuni contravenţionale date de Poliţia Rutieră. Vom cerceta dacă a efectuat pe respectivul traseu o cursă ocazională sau era «pirat». Din baza de date pe care o avem reiese că şoferul nu era atestat profesional pentru transport persoane".

La respectiva trecere de nivel, aflată perpendicular pe un drum ce se intersectează cu DJ 246, Iaşi - Negreşti - Vaslui, vizibilitatea este maximă, dar localnicii spun că şoferii de la maxi-taxi nu dau atenţie semnalelor de avertizare, deşi calea ferată este frecvent circulată. "Când să ajung în gară, am văzut maşina, dar n-am mai avut ce să fac", a spus mecanicul locomotivei, Vasile Duda, de 45 de ani.

MOARTE PENTRU TREI KILOMETRI
Cei mai mulţi călători dintre cei aflaţi în microbuz erau din satul Bodeşti, capătul traseului de maxi-taxi, dar erau oameni şi din alte sate ale comunei Scânteia: Valea Satului, Scânteia, Focşeasca. "Erau oameni de aici, de la noi, mulţi mergeau la Iaşi, la serviciu", a spus Fănică Săcăleanu, primarul din Scânteia. Copilul de 8 ani voia doar să se plimbe cu microbuzul, după cum a spus mama lui, iar pe alţii pur şi simplu i-a pândit nenorocul.

Printre cei care au murit este şi un bărbat dintr-un sat învecinat, Valea Satului, aflat la doar trei kilometri distanţă de Scânteia. Omul, Ion Zaporojeanu, venise însoţit de o soră şi un frate la Oficiul Poştal din Scânteia să ia pensia femeii. Fratele său s-a întors acasă pe jos, sora a luat o maşină de ocazie, iar Ion Zaporojeanu a fost pasager în microbuzul nenorocirii.

DESCARCERAREA A DURAT DOUĂ ORE
Cel care a anunţat tragedia a fost chiar mecanicul locomotivei, iar echipajele de la ambulanţă şi Inspectoratul Judeţean pentru Urgenţe au ajuns la locul tragediei după aproximativ 40 de minute, întrucât distanţa de la Iaşi la Scânteia este de aproape 30 de km, iar drumul, care trece la un moment dat prin pădure, e plin de gropi şi denivelări.
Nenorocirea s-a produs la câteva minute după ora 14:00, iar echipajele de salvare, cărora li s-au alăturat, ulterior, jandarmi, poliţişti şi procurori, au ajuns la 14:30.




Descarcerea tuturor trupurilor dintre fiare a durat două ore, iar prima ambulanţă a ajuns la Iaşi, la Spitalul de Urgenţe, la 15:30. "Şoferul microbuzului, care a ajuns la noi la spital, a suferit leziuni multiple şi fracturi. Ortopezii spun că nu au mai văzut aşa ceva decât în cazul marilor accidente de tren. La spital a sosit şi soţia şoferului, care suferea de sindrom de stres posttraumatic. I s-a acordat şi ei asistenţă psihologică", a spus dr Tudor Ciuhodaru, şeful UPU de la Spitalul de Urgenţe "Sf. Ioan" din Iaşi. Ceilalţi doi răniţi au fost duşi la Spitalul "Sf. Spiridon" şi Spitalul de Neurochirurgie.

"La Spitalul «Sf.Spiridon» au fost duse, iniţial, patru persoane, dar, în ciuda eforturilor de resuscitare, două au decedat", a precizat conf.dr. Diana Cimpoeşu, coordonatorul SMURD Iaşi. În timpul celor peste două ore de eforturi conjugate ale cadrelor medicale, jandarmilor, pompierilor şi poliţiştilor, alte zeci de oameni din localităţile aflate de-a lungul drumului Iaşi - Scânteia - săteni din Grajduri, Bordea şi Horpaz - aşteptau sosirea unui microbuz care nu mai venea. Cât priveşte circulaţia trenurilor, aceasta a fost întreruptă.


Şoferul vinovat, plin de sancţiuni!
Răzvan Petrişor Apostol, şoferul microbuzului implicat ieri în accidentul de la Scânteia, are antecedente serioase în ale condusului.

El a fost amendat în ultimul an pentru staţionare neregulamentară, pentru depăşirea vitezei legale, pentru folosirea telefonului mobil la volan şi pentru că nu purta centura de siguranţă. Purtătorul de cuvânt al Poliţiei Iaşi, Virginia Pralea a declarat că a cerut colegilor săi informaţii despre trecutul tânărului, pentru a realiza "un profil" din care să reiasă dacă era sau nu un şofer disciplinat. Aceasta a precizat însă că, în ciuda abaterilor sale, şoferul avea atestat pentru transportul de persoane. În noiembrie 2006, şoferul a obţinut permis şi pentru toate celelalte categorii de autovehicule, inclusiv pentru tramvaie, în timp ce în iulie 2009 a luat atestatul pentru transport de persoane. (M.R.)

×
Subiecte în articol: observator iasi tren scanteia microbuz