x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Iasi - Somerii, tepuiti de calculator

Iasi - Somerii, tepuiti de calculator

18 Sep 2004   •   00:00

OBSERVATOR

Aproape 3.000 de persoane au fost pagubite cu pana la 3 milioane de lei pe luna, din cauza unei incurcaturi generate de programul informatic al Agentiei Judetene pentru Ocuparea Fortei de Munca. Aproape 3.000 de persoane au fost pagubite cu pana la 3 milioane de lei pe luna, din cauza unei incurcaturi generate de programul informatic al Agentiei Judetene pentru Ocuparea Fortei de Munca.
CRISTINA STOIAN, LUCIAN LAZAR

Fostii salariati ai marilor societati de stat din judet, ca Tepro, Fortus sau CFR, concediati colectiv de la inceputul lunii martie a anului trecut si pana in prezent, au fost pagubiti la plata ajutoarelor de somaj. Pe parcursul intregului an 2004, aceasta le-a platit oamenilor ca si venit de completare cu cate un milion de lei mai putin lunar. In cazul celor care s-au si pensionat ulterior, diferenta este si mai mare, ajungand pana la 3 milioane lunar.

EROARE. Greseala se datoreaza programului informatic utilizat de AJOFM, care a incurcat doua acte normative emise in aceeasi zi: o ordonanta de urgenta si o hotarare de Guvern. Un singur iesean din cei 3.000 nedreptatiti de catre stat si-a dat seama de eroare si a dat in judecata AJOFM-ul. Avocatii ieseni sunt siguri ca acesta va castiga procesul si isi va recupera banii, deoarece legea scrie negru pe alb ca pagubitii au dreptul la sumele respective. In cazul lui s-ar mai putea afla inca aproape 3.000 de ieseni, care au de recuperat de la stat aproximativ 24 de miliarde de lei.

PROCES. Liviu Tiplea, ieseanul care a dat in judecata AJOFM-ul, este de fapt mandatarul persoanei care isi solicita drepturile in instanta si care a dorit sa nu-i fie facut public numele. "In cazul reclamantului, Valentina I., prejudiciul se ridica la 23,1 de milioane de lei, de la 1 ianuarie pana la 31 august 2004. Paguba lunara este de aproximativ 2,9 milioane de lei", a aratat Liviu Tiplea motivul pentru care se razboieste cu AJOFM. Valentina I. a fost disponibilizata prin concediere colectiva, alaturi de alte cateva sute de persoane, de la "Tepro", in iunie 2003. Conform ordonantei de urgenta nr. 8/2003, acestia au beneficiat de urmatoarele drepturi: la momentul disponibilizarii, de o suma egala cu de doua ori salariul mediu net pe economie din luna ianuarie 2003 (n.r. - cuantumul salariului mediu net - 4,7 milioane lei); iar ulterior de indemnizatia de somaj, precum si de un venit lunar de completare. Venitul lunar de completare este egal cu diferenta dintre salariul individual mediu net din ultimele trei luni de activitate (in cazul fostei angajate de la Tepro, 5.521.237 de lei), dar nu mai mult decat salariul mediu net pe economie si nivelul indemnizatiei de somaj. Ambii termeni ai ecuatiei sunt variabili: salariul mediu net pe economie se modifica anual prin hotarare de guvern, iar indemnizatia de somaj se modifica in acelasi timp, ea fiind egala cu 75% din salariul minim brut pe economie. Aici a aparut marea problema, spune Tiplea, valabila si in cazul celorlalti 3.000 de ieseni concediati din societatile de stat. Programul informatic utilizat de AJOFM Iasi a luat in considerare doar unul din cele doua acte publicate in aceeasi zi, dar in Monitoare Oficiale diferite; unul din aceste acte modifica salariul mediu pe economie, iar celalalt salariul minim. Urmare a acestui fapt, venitul de completare calculat pentru Valentina I., ca si pentru cei 3.000 de ieseni a fost diminuat pe tot parcursul anului cu un milion de lei (diferenta intre 5.771.049 de lei, salariul mediu net pe economie valabil de la inceputul anului 2004, si 4.730.761 de lei, salariul mediu net pe economie pe 2003, pe baza caruia a fost calculat gresit venitul de completare). Astfel, pierderile pentru cei 3.000 de ieseni, survenite ca urmare a acestei erori, ar putea ajunge la cel putin 24 de miliarde de lei (3.000 de oameni ori un milion de lei lunar ori opt luni, cat au trecut din 2004).

COMENTARII. Seful AJOFM, Liviu Filipescu, nu vrea sa recunoasca greseala nici in ruptul capului. "Cei care lucreaza aici si fac astfel de calcule stiu la perfectie legile si nici un calcul nu se face fara sa se verifice mai intai Monitorul Oficial. Noi nu facem greseli", ne-a declarat Liviu Filipescu, director general AJOFM Iasi, fara sa faca nici o referire la modalitatea de calcul. Dupa ce a citit insa dosarul, avocatul Dragomir Tomaseschi a fost insa de cu totul alta parere. "In baza OUG 124/2003, care modifica OUG 8/2003, reclamanta, Valentina I., este indreptatita sa solicite, la calcularea venitului de completare, luarea in considerare a salariului mediu net pe economie din luna ianuarie 2004 si nu a celui din 2003, asa cum s-a facut la precedenta calculare, si, prin urmare, sa poata primi toate drepturile stabilite prin lege, atat ea, cat si cei aflati in aceasta situatie", ne-a declarat avocatul. Programul folosit de catre AJOFM pentru calculul acestor indemnizatii este folosit la nivel national. In toata tara, conform datelor furnizate de Agentia Nationala pentru Ocupare a Fortei de Munca, de la inceputul lui martie 2003 au intrat in programul de concedieri colective aproximativ 60.000 de persoane, care practic ar putea fi in aceeasi situatie ca si cei 3.000 de ieseni.

REACTIA SYNTACT

Contactat de catre reporterii Ziarului de Iasi, directorul de vanzari al programului legislativ "Syntact", folosit de AJOFM, s-a eschivat spunand ca nu este in masura sa isi exprime vreo parere oficiala. "Guvernul ia hotararile si ordonantele asa cum stie el, iar eu nu pot sa acuz pe nimeni. Noi doar facem programul legislativ asa cum il facem. Este intr-un fel vina Guvernului ca a dat o hotarare si o ordonanta in aceeiasi zi si le-a publicat in Monitoare diferite, iar programul nostru a facut ceea ce trebuia sa o ia pe cea mai recenta", a spus Ovidiu Tutomir, director de vanzari "Syntact". Eroarea pe care incearca sa o ascunda directorul de la Syntact este urmatoarea: programul a considerat ca a doilea act il anuleaza pe primul si a luat in considerare doar modificarea salariului minim si implicit a indemnizatiei de somaj.

×