x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Mărturiile groazei - Turnul: "Mai este cineva pe pistă?"

Mărturiile groazei - Turnul: "Mai este cineva pe pistă?"

de Mara Raducanu    |    11 Ian 2008   •   00:00
Mărturiile groazei - Turnul: "Mai este cineva pe pistă?"

Colegii celor care au scăpat de coliziunea avion-maşină pe Otopeni spun că au auzit doar zgomotul infernal produs de impact. Prin staţie, întrebarea celor din turn a fost: "mai este cineva pe pistă?".

Colegii celor care au scăpat de coliziunea avion-maşină pe Otopeni spun că au auzit doar zgomotul infernal produs de impact. Prin staţie, întrebarea celor din turn a fost: "mai este cineva pe pistă?".


Pare incredibil, dar este adevărat. La 30 decembrie 2007, în timp ce lucrau la schimbarea lămpilor de pe pista Aeroportului Henri Coandă, membrii echipei de balizaj au văzut moartea cu ochii. Un Boeing 737, cu 117 pasageri la bord şi cu o viteză de peste 170 km/h, se îndrepta "flămând" spre ei. Doar două secunde i-au despărţit de moarte.


Penultima zi a lui 2007 a fost nefastă atât pentru echipajul şi pasagerii zborului 3107, cât şi pentru cei patru membri ai echipei de balizaj, intrată în tură pe pista de pe Aeroportul Otopeni. Doar soarta şi profesionalismul acestora i-au ajutat să se salveze. Acum, când au trecut aproape două săptămâni de la accident, deşi marcaţi de experienţa tragică prin care au trecut, oamenii găsesc totuşi puterea să povestească ce s-a întâmplat în acea zi. O zi care putea să le schimbe definitiv vieţile.


REPAUS. Dacă pilotul, copilotul şi însoţitoarele de bord au decis să înfrunte momentul de la 30 decembrie, continuându-şi activitatea şi zburând, nu acelaşi lucru se poate spune şi despre cele două persoane care se ocupau de lucrările de balizaj ale pistei. Imediat după accident, acestea au fost supuse verificărilor medicale. Personalul medical a decis că, din cauza impactului puternic, oamenii sunt încă în stare de şoc temporar, recomandându-li-se o perioadă de repaus. "Nu se poate trece atât de uşor peste un asemenea moment. Pur şi simplu, nu are cum să nu te marcheze. Vă daţi seama cum e să fii luat prin surprindere şi să vezi cum vine spre tine un avion de 60 de tone? Noi am vorbit cu ei şi ne-au mărturisit că în acel moment nu au conştientizat ce li se întâmplă, singurul gând fiind acela de a fugi, de a se salva", ne-a declarat Daniel Ghiţă, şeful atelierului de balizaj de la Otopeni. Colegii acestora, din cea de-a doua maşină, aflată la o distanţă de 900 de metri de avion, au declarat că au auzit doar zgomotul infernal produs de impact, iar prin staţie întrebarea celor din turn dacă "mai este cineva pe pistă?".


MESERIE PERICULOASÅ. Paul Mircea, inginer la UTI FACILITY, specialist în balizaj, şi Daniel Ghiţă ne-au explicat ieri în ce constă activitatea de balizaj şi care sunt riscurile ei. "Orice aeroport are pe timp de noapte şi în condiţii de vizibilitate redusă un mijloc de protecţie a navigaţiei aeriene. Să nu credeţi însă că este lucru de joacă. Ne bazăm pe oameni profesionişti, cu ani de experienţă în spate. Mai mult, nu orice firmuliţă se apucă să facă elemente de balizaj. Vorbim aici despre un sistem luminos complex. Pe centrul pistei există un număr de 243 de lumini întinse pe 3 kilometri şi jumătate, spaţiate din 15 în 15 metri. În cazul în care o lampă emite mai puţin de 50% din intensitatea luminoasă, se consideră scoasă din funcţie". Mai mult, aceştia ne-au mărturisit că în seara de dinaintea tragediei (n.r. – 29 decembrie) s-a făcut un control riguros al pistei, în urma căruia s-a descoperit că pe o lungime de 900 de metri foarte multe lămpi erau murdare. În urma constatării, a urmat o inspecţie a întregului sistem făcută de inspectorul de trafic sol de la Otopeni. În aceeaşi zi, pe la ora 16:30, băieţii de la balizaj din tură au fost chemaţi de inspectorul de trafic pentru a face un control comun al sistemului de iluminare de pe pistă. "După ce s-a făcut controlul comun, s-a constatat în nota raportată la dispeceratul tehnic obturarea sistemului optic al lămpilor. Din cauza traficului, nu s-a putut face schimbarea acestora, dar inspectorul de trafic a promis că vor fi şterse a doua zi. Restul filmului din data de 30 decembrie îl cunoaştem cu toţii. Cert este că aceşti oameni au fost marcaţi de ceea ce li s-a întâmplat, iar noi vom face tot ceea ce ne stă în putinţă pentru ca ei să-şi revină. Au suferit un şoc traumatic şi ar fi inuman să-i mai aduci acum pe pistă", ne-a declarat şeful atelierului de balizaj.


Ancheta declanşată de Ministerul Transporturilor în urma incidentului aviatic petrecut pe Aeroportul Henri Coandă, de la data de 30 decembrie 2007, devine din ce în ce mai controversată. Următorul pas este ascultarea înregistrărilor, comisia ministerială anunţând ieri că acceptă participarea UTI la ascultarea înregistrărilor din momentul incidentului.


Ludovic Orban, sărit la informare

Ludovic Orban ne-a declarat ieri că nu a primit nici o informare oficială privind incidentul din luna noiembrie 2007 în care, pentru a evita coliziunea cu o aeronavă, un utilaj Globe-Ground (specializat în manipulare containere) a degajat, în ultimul moment, pe câmp. Prezentată în exclusivitate de Jurnalul Naţional, informaţia – însoţită de adăugirea că evenimentul nu a fost consemnat în registrul special deoarece nu s-au înregistrat pierderi – l-a stupefiat pe ministrul Transporturilor. Orban a precizat că va solicita, în regim de urgenţă, o informare de la structurile specializate pe care le are în subordine, pe care o va da publicităţii. (C.V.)

 

Citiţi şi:

 

×
Subiecte în articol: observator balizaj