x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Mesterul Manole, in defileu

Mesterul Manole, in defileu

de Alexandra Chivu    |    04 Ian 2006   •   00:00
Mesterul Manole, in defileu

Valea Oltului este inchisa de o saptamana. Lucrarile de deblocare sunt dificile. Ce se lucreaza ziua se darama noaptea. Aflat sub presiunea companiilor de transport, ministrul Gheorghe Dobre spune ca circulatia se reia doar in conditii de securitate. Se spera ca astazi s-ar deschide drumul pe un singur fir.

Stancile de pe Valea Oltului continua sa se prabuseasca necontrolat, de sase zile.Traficul feroviar si rutier ramane paralizat, iar operatiunile de dinamitare esueaza una dupa alta. Cu circulatia inchisa pe DN 7, ruta ocolitoare pe DN 1 a devenit un calvar pentru soferii grabiti. Este a doua oara cand sute de oameni puteau sfarsi sub versantii dislocati.

Valea Oltului a devenit de ieri un traseu interzis cu desavarsire. Versantii de la kilometrul 238 de pe DN 7 au fost dinamitati pentru a treia zi la rand, insa fara nici un rezultat. Pana acum, pirotehnistii au folosit incarcaturi a cate 40 de kilograme de explozibil, dar cantitatea de dinamita a fost prea mica pentru a misca muntele din loc. Inainte de Revelion, in zona au intervenit si doua echipaje de pompieri din Sibiu, care au spalat versantii cu apa. Si aceasta idee a dat gres, nefiind bine calculata. "Tunelul de cale ferata de la Caineni a fost din nou acoperit cu mal si bolovani. Pompierii nu au reusit sa spele versantii, pentru ca sunt destul de inalti, iar presiunea apei din furtune a scazut din aceasta cauza. Pe Valea Oltului s-a intervenit cu toate utilajele posibile. Lucratorii nu au putut face mare lucru, in conditiile in care bolovanii cadeau pe rand", a declarat Eugen Manescu, directorul Administratiei Nationale a Drumurilor (AND), districtul Valcea.

SCANDAL. Cetatenii care trebuie sa ajunga zilnic la Sibiu au cedat nervos in momentul in care accesul pietonal a fost interzis. Efectivele de politisti si jandarmi au fost sporite ieri pe Valea Oltului, acolo unde au loc prabusirile de stanci. Decizia a fost luata dupa ce zeci de trecatori cu copii s-au incapatanat sa treaca pe sub avalansa de bolovani. "Traversarea zonei este periculoasa, pentru ca din cauza exploziilor repetate s-ar putea inregistra prabusiri necontrolate de stanci", a precizat subcomisarul Marcel Sardaru, reprezentantul IPJ Valcea. Surparea versantului este un adevarat calvar pentru zeci de sibieni si localnici din Caineni. Impiedicati de fortele de ordine, cetatenii petrec noptile in strada, cu bagajele in brate.

SOC. Politistii, precum si reprezentantii Inspectoratului pentru Situatii de Urgenta (ISU) Valcea au fost socati sa afle cum un autoturism cu cateva persoane a trecut pe sub tonele de bolovani. Cativa tiristi, martori, au ramas fara grai. "Eu am fost primul din sirul de masini. Cand am observat ce urma sa vina de sus, am dat drumul la sirena si am facut semne disperate din faruri, pentru ca ceilalti sa opreasca. Soferul unui Mercedes, aflat in spatele meu a demarat, insa s-a bagat cu viteza in fata. Practic, gramezile de bolovani au trecut putin peste capota masinii", a declarat conducatorul auto.

NEPUTINTA. Autoritatile valcene sunt convinse insa ca pe Valea Oltului s-a facut totul ca la carte. De vina ar fi numai natura, care nu anunta cand loveste. "Prabusirea stancilor a fost determinata de inghet si dezghet. Apa a patruns prin fisurile rocilor alterate...nimeni nu stia ca muntele e degradat in adancime", a subliniat Eugen Manescu. Ieri, Gheorghe Dobre, ministrul Transporturilor, Constructiilor si Turismului s-a deplasat din nou la Valcea, pentru a vedea cum merg lucrurile. Specialistii spun ca ideala ar fi constructia unui tunel CFR din beton, lung de 60 de metri. Anuta Handolescu, prefectul de Valcea, abia daca isi poate da cu parerea. "Eu nu sunt specialist. Cu muntele nu ne putem pune. Stiu doar ca am incercat toate variantele posibile. Ministrul Dobre? Vede lucrurile ca mine... a venit si el, a dat indicatii si s-a uitat cum cad bolovanii".

CA ANUL TRECUT. Surparea versantilor de pe DN 7 a inceput la 29 decembrie. Peste 3.000 de tone de stanci s-au pravalit pe sosea si au distrus tunelul si calea ferata Ramnicu-Valcea - Sibiu. Sute de persoane si-ar fi putut pierde viata, intrucat trenul in care se aflau era aproape de tunelul peste care s-au pravalit stancile. Incidentul a fost catalogat ca fiind mult mai grav decat cel produs in toamna lui 2005, in acelasi loc. De aceasta data, cantitatea de stanci cazuta a fost de zece ori mai mare.

In situatia de criza, IPJ Arges a deviat circulatia autovehiculelor pe ruta Curtea de Arges - Campulung Muscel - Fagaras - Sibiu, indicand traseul pe directia Targu Jiu - Petrosani - Hateg - Deva, iar IPJ Sibiu a blocat total accesul autovehiculelor pe DN 7 Sibiu - Ramnicu -Valcea si deviaza circulatia pe ruta Sibiu - Brasov - Bucuresti.

SI LA BARAJUL SIRIU
Precipitatiile abundente care au inceput in noaptea de luni spre marti in judetul Buzau au provocat caderi de bolovani pe DN 10 Buzau-Brasov, in zona Barajului Siriu, insa de aceasta data traficul rutier in zona nu a fost restrictionat. In urma caderilor de bolovani, drumarii actioneaza in permanenta pe DN 10, in zona Barajului Siriu, pentru a curata carosabilul. In judetul Buzau ploua necontenit de luni noapte.

INUNDATII PREVESTITE
O prezicatoare din Bistra Muresului - care citeste in foi de ceapa - sustine ca sunt posibile inundatii si in acest an, in lunile mai si septembrie. Catalina Parlea afirma ca se anunta o iarna friguroasa, cu o luna februarie destul de umeda, urmata de o primavara ploioasa. "Vara va fi destul de frumoasa, vor fi ploi, dar nu asa multe. Si toamna va fi ploioasa. Sunt doua luni pentru care s-a varsat apa, deci sunt posibile inundatii in lunile mai si septembrie", a spus ea. Pentru 2005, ea a intuit inundatiile din perioada mai-august. (Monica Harmanescu)

Pierderi de 1,6 milioane de euro


de ELENA STAN
Blocarea circulatiei timp de sase zile pe Valea Oltului a adus pagube de peste 1,6 milioane de euro pentru operatorii din transporturi.

Radu Dinescu, secretar general al Uniunii Nationale a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR), ne-a explicat ca pentru operatorii din transporturi ruta ocolitoare este cu 100 de kilometri mai mare decat pe DN 7. "Operatorii din transporturi se confrunta cu o situatie nefericita. Avem pierderi de 10 miliarde de lei vechi pe zi (n.r. 1 milion de lei noi), fara sa luam in calcul timpul pierdut si plata soferilor", ne-a explicat Radu Dinescu. La un curs de 3,6.765 de lei, valoarea pagubelor depaseste 271.000 de euro pe zi.

TRASEE. Conform datelor transmise de Ministerul Transporturilor, circulatia rutiera se desfasoara pe ruta ocolitoare Ramnicu-Valcea- Targu Jiu - Petrosani - Hateg - Simeria - Sebes - Sibiu. "Daca turismele pot merge pe ruta Bucuresti - Ploiesti - Brasov, camioanele trebuie sa mearga pe ruta Bucuresti - Pitesti- Craiova - Targu Jiu - Petrosani. Din cauza starii proaste a drumului ni se strica masinile, iar reparatiile le platim noi. Mai mult, tot noi platim si rovinieta", a declarat Dinescu. Pe de alta parte, Sorin Manole, reprezentantul Ministerului Transporturilor, sustine ca rutele ocolitoare nu aduc pagube soferilor, deoarece distanta parcursa este cam aceeasi. "Practic, distanta parcursa de soferi pe ruta ocolitoare este aproximativ aceeasi ca pe DN 7. Se circula foarte greu din cauza traficului aglomerat. Nimeni nu poate spune cu cat timp se prelungeste agonia soferilor, deoarece trebuie luata in calcul viteza cu care ruleaza masina si ruta ocolitoare aleasa de sofer", explica Sorin Manole.

MAINE SE REIA CIRCULATIA
Traficul rutier pe DN 7 va fi reluat maine pe un singur fir. "Speram ca in 48 de ore sa se reia circulatia autoturismelor pe un singur fir. Vor fi montati parapeti de beton si semafoare la capetele tronsonului afectat de caderi de bolovani de pe versanti", ne-a declarat ieri din Valea Oltului Gheorghe Dobre, ministrul Transporturilor. In continuare, traficul feroviar de la Sibiu la Bucuresti se va derula pe ruta Sibiu - Podul Olt - Fagaras - Brasov - Bucuresti, iar de la Ramnicu-Valcea la Bucuresti, trenurile circula pe ruta Ramnicu- Valcea - Craiova - Bucuresti. De asemenea, au fost anulate opt trenuri rapide, iar trenurile personale in ambele sensuri isi vor limita circulatia la statiile Caineni, respectiv Turnu Rosu.
×