x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator O PORŢIE DE CULTURĂ PE UNDELE RADIO/Atingeri de suflet, Teatru la microfon

O PORŢIE DE CULTURĂ PE UNDELE RADIO/Atingeri de suflet, Teatru la microfon

de Loreta Popa    |    22 Feb 2009   •   00:00
O PORŢIE DE CULTURĂ PE UNDELE RADIO/Atingeri de suflet, Teatru la microfon

Se difuza la orele de seară, când lumea stătea în casă, a mângâiat sufletele românilor în vremuri triste, era o porţie de cultură zilnică. Era şi este încă o mare bucurie: Teatrul Radiofonic.



Teatrul Radiofonic era singurul loc unde puteai asculta marile opere ale dramaturgiei universale în interpretarea unor actori formidabili cum numai românii au putut avea.

Cunoscutul regizor Dan Puican şi-a petrecut 46 de ani în Radio. Se poate mândri cu peste 1.000 de piese realizate pentru Reatrul Radiofonic şi chiar şi acum, pensionar fiind, nu rezistă fără să treacă pe la locul de muncă zilnic. Îşi aminteşte de vremurile în care holul de la intrarea în Radio era plin de marii actori români, care discutau, dezbăteau, învăţau, respirau meseria pe care au slujit-o ani la rând cu devotament şi pasiune.

"Da, la 18 februarie s-au împlinit 80 de ani de la cea dintâi emisie a «Teatrului la microfon». Pe atunci era o plăcere nemaipomenită, eram elev şi îmi aduc aminte că locuiam la internatul de la Sfântul Sava şi-i vedeam pe marii actori ai anilor '50, Bălţăţeanu, Aura Buzescu, Calboreanu, cum veneau la studioul de la Liceul Sf. Sava, pentru că această clădire a Radioului a fost inaugurată în 1956. Piesa se repeta pe viu, nu se putea realiza ca acum, în câteva zile. Abia apoi au început înregistrările, dovadă că în fonoteca Teatrului Radiofonic sunt peste 3.500 de piese de teatru, scenarii de teatru, aproape toată dramaturgia universală şi naţională. Din păcate, astăzi se fac foarte puţine piese. Acum 20 de ani aveam cinci sau şase premiere pe săptămână. Erau emisii multe. Acum se face o singură premieră pe săptămână, sâmbătă seara, iar restul sunt la ore nepotrivite, câteodată după ora 24:00. Cu toate acestea, foarte multă lume le ascultă, în special cei de vârsta a treia. Dar şi tineretul ascultă teatru radiofonic. Cei care au în sânge ceva, care iubesc teatrul vor să asculte vocile marilor actori, Pintea, Pittiş, Iordache, Cotescu, Caragiu, Ştefan Bănică. Sau George Constantin. La Radio, din păcate, de doi ani avem foarte puţini bani pentru a realiza piese. Nu poţi chema actori de primă mână fără să îi remunerezi. Eu sunt pensionar, din 2005 nu mai sunt angajat, dar fac piese cu ajutorul unor prieteni, care ne sponsorizează. Am în gând piesele de acum 40 sau 50 de ani, pentru că generaţia de astăzi nu ştie cine a fost Birlic. Acum lucrez cu Horaţiu Mălăele, Alexandru Arşinel, Virgil Ogăşanu, Stela Popescu, Tamara Buciuceanu Botez şi caut piese pentru ei", spune Dan Puican.

EXPERIENŢĂ.
Marii profesori îi aduceau de mânuţă pe tinerii actori. Dan Puican spune: "Astăzi, cei tineri joacă foarte puţin. Ca să vii la Radio trebuie să ai experienţă. Microfonul este lucru ciudat. Mulţi actori mari au o emoţie cumplită. Păcat că nu avem un doctor în studio să le ia tensiunea când sunt la microfon, ca să vedeţi ce stări emoţionale pot avea actorii. Eu le spun mereu actorilor cu care lucrez să facă ascultătorul să creadă că acţiunea se joacă pe scenă, nu că se citesc de pe scenariu replicile. De aceea la Radio se fac piesele mai repede, fiindcă nu trebuie să memorezi. Un actor bun studiază până la intrarea în studio. Dacă nu ai har, nu ai talent, nu poţi deveni actor mare. Un actor tânăr, dacă trebuie să dea replica lui Mircea Albulescu, de exemplu, se intimidează. Nu poate răspunde cu aceeaşi naturaleţe. Eu am avut bucuria şi fericirea de a lucra cu tot ce a avut teatrul românesc mai bun", a încheiat Dan Puican.

×
Subiecte în articol: observator actori