x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Prioritate: Legea 10/2001 şi CEDO

Prioritate: Legea 10/2001 şi CEDO

de Violeta Fotache    |    11 Iun 2008   •   00:00
Prioritate: Legea 10/2001 şi CEDO

ÎCCJ ● Decizie importantă în materia proprietăţii
Magistraţii Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie (ÎCCJ) au admis luni recursul formulat de procurorul general privind unificarea practicii judiciare în materia proprietăţii. Esenţa hotărîrii: judecătorii decid în fiecare caz în parte, respectînd prioritatea Legii 10/2001 şi a Convenţiei Europene a Drepturilor Omului, înaintea prevederilor Codului civil. Explică preşedintele ÎCCJ, Nicolae Popa, în exclusivitate pentru Jurnalul Naţional.



ÎCCJ ● Decizie importantă în materia proprietăţii
Magistraţii Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie (ÎCCJ) au admis luni recursul formulat de procurorul general privind unificarea practicii judiciare în materia proprietăţii. Esenţa hotărîrii: judecătorii decid în fiecare caz în parte, respectînd prioritatea Legii 10/2001 şi a Convenţiei Europene a Drepturilor Omului, înaintea prevederilor Codului civil. Explică preşedintele ÎCCJ, Nicolae Popa, în exclusivitate pentru Jurnalul Naţional.

Jurnalul Naţional a publicat în ziarul de ieri, ediţia pentru Bucureşti, verdictul instanţei supreme cu privire la calea pe care o au de urmat judecătorii în soluţionarea acţiunilor întemeiate pe dispoziţiile dreptului comun (Codul Civil) şi care au ca obiect revendicarea imobilelor preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945 – 22 decembrie 1989, formulate după intrarea în vigoare a Legii 10/2001. Reluăm subiectul azi, pentru cititorii din ţară.

ORDINEA APLICĂRII LEGILOR. Sesizate de procurorul general al României cu un recurs în interesul legii (RIL) pentru pronunţarea unui verdict menit să unifice practica judiciară în materia proprietăţii, Secţiile Unite ale ÎCCJ au soluţionat cazul, precizînd prioritatea de aplicare a legilor. Astfel, concursul dintre legea specială, în acest caz Legea 10/2001, şi legea generală (Codul civil) se rezolvă în favoarea legii speciale, conform principiului specialia generalibus derogant, chiar dacă acesta nu este prevăzut expres în legea specială. În cazul în care sînt sesizate neconcordanţe între Legea specială şi Convenţia Europeană a Drepturilor Omului, convenţia are prioritate.

CODUL CIVIL, DACĂ ŞI NUMAI DACĂ. “Această prioritate poate fi dată în cadrul unei acţiuni în revendicare întemeiată pe dreptul comun, în măsura în care, astfel, nu s-ar aduce atingere unui alt drept de proprietate ori securităţii raporturilor juridice”, se arată în comunicatul de presă emis de instanţa supremă.

Preşedintele ÎCCJ, Nicolae Popa, ne-a explicat joi seară decizia mult aşteptată atît de foştii proprietari deposedaţi în regimul comunist, cît şi de chiriaşii deveniţi proprietari ai unor asemenea imobile. “Noi nu am spus acum că sînt inadmisibile acţiunile în temeiul codului civil, ci am spus că are prioritate legea specială, care derogă de la legea generală (Codul civil), dar că atunci cînd fostul proprietar îşi vede periclitată chiar esenţa dreptului, judecătorul va aprecia buna credinţă a cumpărătorilor unor asemenea imobile, lucru tranşat în raport de piesele fiecărui dosar”, a subliniat preşedintele instanţei supreme. “Judecătorul este cel care constată buna credinţă a cumpărătorilor de imobile naţionalizate. Nu eram noi legiuitori, să stabilim norme noi”, ne-a declarat judecătorul Nicolae Popa.

“Procurorul general în prima cerere de recurs în interesul legii sesiza instanţa cu privire la practica neunitară în această materie şi solicita declararea ca inadmisibile a acţiunilor în justiţie întemeiate pe Codul civil, după scurgerea termenului prevăzut de Legea 10/2001. Ulterior procurorul general a revenit cu o precizare în care nu a mai spus nimic despre poziţia procurorului general. “Acum, noi, judecătorii instanţei supreme, n-am stabilit că aceste acţiuni pe Codul civil sînt inadmisibile, ci că are prioritate legea specială. Iar dacă există neconcordanţe între această lege (n.r. – Legea 10/2001) şi CEDO, atunci are prioritate Convenţia.”

Practica instanţelor de pînă acum: decizii contrare

Procurorul general al Parchetului ÎCCJ, Laura Codruţa Kovesi, a constatat că unele instanţe de judecată au considerat că de la intrarea în vigoare a Legii 10/2001, respectiv de la data de 14 februarie 2001, restituirea imobilelor preluate în proprietatea statului în perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989, prevăzute de art. 2 alin. 1 din acest act normativ, se realizează numai prin procedura specială, stabilită de această lege, şi, în consecinţă, acţiunea în revendicare de drept comun este inadmisibilă, după cum informează Mediafax. În acest sens s-a reţinut că Legea 10/2001 are aplicare imediată, fiind o lege specială şi derogatorie de la dreptul comun.

ACŢIUNILE PE CODUL CIVIL, INADMISILIE. Totodată, s-a apreciat că, întrucît dispoziţiile art. 6 alin. 2 din Legea 213/1998, privind proprietatea publică şi regimul juridic al acesteia, arată că "bunurile preluate de stat fără un titlu valabil, inclusiv cele obţinute prin vicierea consimţămîntului, pot fi revendicate de foştii proprietari sau de succesorii acestora, dacă nu fac obiectul unor legi speciale de reparaţie", rezultă că acţiunea în revendicare directă este inadmisibilă. S-a considerat că acţiunea în revendicare întemeiată pe dispoziţiile dreptului comun nu poate fi admisă nici atunci cînd persoanele îndreptăţite au urmat procedura administrativă obligatorie, prevăzută de dispoziţiile Legii 10/2001, atît în situaţiile în care această procedură a fost finalizată, prin emiterea deciziei sau dispoziţiei motivată, cît şi în situaţia în care această procedură nu a fost încheiată, explică Kovesi.

DAR… ADMISIBILE CU OBSERVARE ATENTĂ A GRANIŢELOR. Pe de altă parte, alte instanţe, dimpotrivă, au opinat că acţiunea în revendicare întemeiată pe dispoziţiile dreptului comun, formulată după intrarea în vigoare a Legii 10/2001, este admisibilă.

"S-a apreciat că, deşi, potrivit art. 22 alin. 5 din Legea 10/2001, nerespectarea termenului stabilit pentru depunerea notificării atrage pierderea dreptului de a solicita în justiţie măsuri reparatorii sau prin echivalent, aceasta nu poate avea altă semnificaţie decît aceea a pierderii beneficiului Legii 10/2001 de persoana îndreptăţită, iar acest efect nu poate fi extins asupra altor acţiuni pe care aceasta le-ar putea promova în justiţie, cum este şi acţiunea în revendicare", susţine Kovesi, citată de Mediafax. Potrivit recursului în interesul legii (RIL), faptul că potenţialul beneficiar al Legii 10/2001, prin nerespectarea exigenţelor procedurale ale acestui act normativ, pierde vocaţia de a se bucura de măsurile reparatorii speciale reglementate în cuprinsul acesteia, nu împiedică posibilitatea intentării unei acţiuni în revendicare de drept comun. Totodată, s-a mai susţinut că Legea 10/2001, ca lege specială în materia restituirilor, nu interzice să se facă uz de mijloacele dreptului comun, dar cu observarea exactă a graniţelor dintre norma generală şi norma specială, precum şi eventuala lor interferenţă.

FOŞTII CHIRIAŞI. De asemenea, s-a apreciat de instanţe că, după intrarea în vigoare a Legii 10/2001, acţiunea în revendicare întemeiată pe dispoziţiile dreptului comun este admisibilă şi atunci cînd vizează imobile înstrăinate prin acte de dispoziţie foştilor chiriaşi, de către unitatea deţinătoare, caz în care trebuie să se procedeze la compararea titlurilor de proprietate deţinute de părţi. Instanţele care au procedat în această modalitate au considerat că efectele deposedării unui proprietar de bunul ce constituie obiectul dreptului său de proprietate constau în pierderea doar a unuia dintre atributele acestui drept, cu consecinţa păstrării calităţii de proprietar avută la data preluării, efect consacrat expres şi prin dispoziţiile art. 2 alin. 2 din Legea 10/2001. Acest text care reproduce în cuprinsul legii speciale dispoziţiile din dreptul comun, conţinute de art. 480 din Codul Civil, dă vocaţia titularului dreptului de proprietate de a recurge la toate mijloacele legale, administrative sau judiciare pentru a obţine recunoaşterea acestui drept într-o manieră pe care o consideră adecvată finalităţii urmărite. De altfel, Legea10/2001, ca lege specială, nu interzice a se face uz de mijloacele dreptului comun, iar acţiunea în revendicare formulată potrivit dispoziţiilor art. 480 Cod Civil este mijlocul procedural cel mai eficient, se mai susţine în RIL, potrivit Mediafax.

×