x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Proiecte SF pentru autostrăzi SF

Proiecte SF pentru autostrăzi SF

de Iulia Barbu    |    02 Dec 2013   •   20:51
Proiecte SF pentru autostrăzi SF
Sursa foto: Cornel Putan/Intact Images
Sibiu – Piteşti ar costa 3,2 miliarde de euro, cam cât este şi finanţarea UE pentru următoarea perioadă, iar Sibiu – Braşov ar costa 900 de milioane de euro
În România, autostrăzile provoacă discuţii aprinse şi dezbateri îndelungate încă înainte de a fi ajuns măcar în faza de proiectare. Ultimele disensiuni au fost legate de Sibiu – Piteşti vs Sibiu – Braşov. Dan Şova, ministrul delegat pentru Maile Proiecte, susţine că autostrada Sibiu – Piteşti este mult prea scumpă şi ar consuma întreaga finanţare europeană pentru următorul exerciţiu financiar al UE, respectiv 2014-2020.
Astfel, potrivit calculelor, Sibiu – Piteşti ar costa 3,2 miliarde de euro, cam cât este şi finanţarea UE pentru următoarea perioadă. Pe de altă parte, Sibiu – Braşov ar costa 900 de milioane de euro, a explicat ministrul Dan Şova.
Ultimele discuţii şi negocieri privind coridoarele europene de infrastructură au avut loc în Estonia, la Tallin. Aici s-a decis că Sibiu – Piteşti rămâne prioritară în cadrul Coridorului IV, respectiv Nădlac – Constanţa. Dacă aceşti 116 kilometri de autostradă s-ar construi, am putea circula pe autostradă din Constanţa la Nădlac.
Pe de altă parte, Dan Şova susţine că Sibiu – Braşov poate închide acest Coridor IV, prin Braşov, folosindu-se ca legătură cu Bucureştiul, Comarnic – Ploieşti. Potrivit autorităţilor, reprezentanţii Guvernului şi-au susţinut însă din nou punctul de vedere, iar Comisia Europeană a spus că va da un răspuns clar până la finele acestui an.

Alba ­ neagra
Între timp, Dan Şova a revenit asupra subiectului şi a ţinut să liniştească opinia publică. “Ca să mă exprim simplu. S-a creat o discuţie pe un subiect care nu a fost corect înţeles. Se vor face ambele tronsoane de autostradă spre Sibiu. Se vor face cu bani europeni, iar la anul trebuie să înceapă licitaţiile. Când o să le avem? Nu pot să vă înaintez o dată. După ce vedem alocările şi programul, atunci o să vă pot spune datele”, a declarat Dan Şova.
Aşadar, pe bani europeni să se construiască atât Sibiu – Braşov cât şi Sibiu – Piteşti. Dacă cea de-a doua autostradă ar înghiţi întregul program POS-T 2014-2020, aşa cum susţine Dan Şova, cum se vor face două autostrăzi cu aceiaşi bani?
Ce-i drept, imediat după ce ministrul Marilor Proiecte a anunţat că ar dori să construiască Sibiu – Braşov au apărut şi reacţiile investitorilor.
“Mutarea ar fi un dezastru pentru Uzina Dacia. La ora actuală, noi livrăm pe coridorul Piteşti – Vâlcea – Sibiu – Nădlac 220.000 de autoturisme anual. Să împărţim această cifră la maxim şapte vehicule, atâtea câte intră pe un trailer, şi rezultă circa 40.000 de trailere care vor trebui să meargă în continuare pe acest traseu chinuit. Nu ştiu ce vor cu această încercare şi de ce au luat în calcul o schimbare a traseului fără să ţină cont de deserviciul pe care l-ar face Uzinei Dacia şi economiei româneşti. Renunţarea la autostrada Sibiu –Piteşti se va simţi în preţul final al autoturismelor noastre şi, în cele din urmă, noi, Dacia, şi noi, ca economie, vom avea de pierdut în faţa concurenţei”, a declarat Constantin Stroe, vicepreşedinte Dacia.

Proiecte scumpe vs proiecte ieftine
Soluţii există, dar trebuie să îţi şi doreşti să le cauţi. Astfel, potrivit unor calcule prezentate de Capital.ro, conform propriilor standarde ale CNADNR, Sibiu ­ Piteşti ar costa 1,77 miliarde. Calculele au fost făcute cu un cost mediu de 14,54 milioane EUR/km, adică de aproape jumătate din cele “minim 28 de milioane EUR/km” vehiculate atunci când vine vorba de acest tronson. În aceste condiţii, din alocarea europeană de 3 miliarde ar rămâne banii necesari şi pentru cei 240 km din autostrada Lugoj ­ Calafat, precum şi pentru cei 50 km din Centura Bucureşti Nord.
Proiectele pe bani europeni sunt importante întrucât statul mai trebuie să asigure doar diferenţa de 25% din valoarea întregului proiect. Şi dacă Dan Şova mai vrea să construiască şi cele 5 concesiuni pe care le-a promis, cheltuielile vor fi pe măsură. Asta pentru că, în cadrul concesiunilor, statul este cel care trebuie să asigure plata de disponibilitate. Acesta poate varia între 40 de milioane de euro pe an şi 80 de milioane de euro pe an, pentru fiecare proiect în parte. Aşadar, dacă hârtia nu costă, proiectele ne costă. Şi nu sunt deloc ieftine.


×
Subiecte în articol: autostrazi