OBSERVATOR
Un fost inginer din cadrul uzinei de automobile Dacia Pitesti, Romica Sandu, a primit in cursul lunii
februarie peste 120 miliarde lei despagubiri dupa ce a dat in judecata societatea pentru folosirea inventiei sale. Acum, pretentiile sale au crescut, ajungand la circa 1.100 miliarde lei.
Un fost inginer din cadrul uzinei de automobile Dacia Pitesti, Romica Sandu, a primit in cursul lunii februarie peste 120 miliarde lei despagubiri dupa ce a dat in judecata societatea pentru folosirea inventiei sale. Acum, pretentiile sale au crescut, ajungand la circa 1.100 miliarde lei.
CATALIN BUDESCU
BANI MULTI. Presedintele AVAS, Mircea Ursache, a declarat ieri, intr-o conferinta de presa, ca Romica Ion Sandu a solicitat indexarea sumei pentru care primise dreptul la despagubiri - 120 miliarde lei - la nu mai putin de 1.100 miliarde lei, ca urmare a volumului vanzarilor de automobile Dacia echipate cu capota portbagajului cu eleron, inventia sa. Inginerul s-a adresat si grupului francez Renault, proprietarul actual al Automobile Dacia, precizand ca este interesat sa renunte la pretentiile sale in cazul in care va deveni unicul furnizor de piese de schimb pentru modelele produse la Pitesti si va primi lunar, pana la sfarsitul vietii, un salariu echivalent cu al inginerilor grupului francez.
INVENTIA. Cazul este considerat "mai mult decat suspect" de catre presedintele AVAS, Mircea Ursache, care a apreciat ca, desi nu este un specialist in domeniu, are indoieli cu privire la atribuirea calitatii de inventie pentru producerea tipului de eleron respectiv. "Totodata, Romica Ion Sandu a fost reprezentat in fata instantei de fostul presedinte al Curtii Supreme de Justitie, desi acesta nu avea dreptul sa pledeze, in calitate de avocat, intr-o instanta pe care a condus-o", a declarat Ursache. Pentru clarificarea situatiei, presedintele AVAS s-a adresat catre Oficiului Statului pentru Inventii si Marci si totodata mai multor institutii din domeniul justitiei. Romica Sandu a proiectat, in anul 1991, capota portbagajului cu eleron inglobat pentru modelul Dacia Berlina 1310. Utilizarea proiectului a permis producatorului de automobile sa renunte la eleronul din cauciuc aplicat pana atunci peste capota, reducand astfel costurile de productie a autovehiculului.
Toate peste toate, insa, nimeni nu poate nega faptul ca Daciile Berline 1310 produse de uzina din Pitesti in perioada 1 martie 1992 - 31 decembrie 1997 au fost dotate cu eleronul conceput de Romica Sandu.
BANI
In luna februarie a acestui an, inginerul Sandu a primit peste 120 miliarde lei, dar a solicitat o expertiza de reevaluare, motivand ca suma a fost stabilita printr-o hotarare din anul 1998. Ulterior, Tribunalul Arges a ridicat nivelul despagubirilor la 898 miliarde lei. Suma ar urma sa fie acoperita in cea mai mare parte de la bugetul de stat, intrucat contractul de privatizare prevede ca grupul francez Renault va achita sume de cel mult 100.000 euro in contul litigiilor anterioare transferului drepturilor de proprietate asupra producatorului auto. Procesul anterior in care Romica Sandu a solicitat drepturi banesti pentru folosirea inventiei sale a durat mai mult de 10 ani.