x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Samsarii pistelor

Samsarii pistelor

de Tiberiu Kiss    |    Veronica Micu    |    23 Mar 2006   •   00:00
Samsarii pistelor

Marete cartiere de vile a-nunta sa se ridice pe pis-tele unor aeroporturi si aerodromuri din Bucuresti si provincie. Pe "comoara funciara" a Aeroportului Timisoara se bat "lei" si "paralei". Schimburi de teren cu Armata "a la Becali", negocieri secrete la München. In culise se creioneaza instrainari strategice de terenuri. In locul avioanelor, pe piste se antreneaza "vulturii".

Terenurile aflate in proprietatea marilor aeroporturi din Romania au intrat in atentia unui grup de interese liberal. Atat de liberal, incat doar serviciile secrete stiu unde si cat de sus se inchide cercul. Initiativa liberala exista! Dovada sta si proiectul de hotarare de Guvern, framantat din greu la nivelul Cancelariei primului-ministru, Calin Popescu Tariceanu. Mai trebuie doar, vorba presedintelui Traian Basescu, hotararea de guvern! Si atunci, vilele de lux, care se vor construi pe pistele aeroportuare, vor sta... la masa cu Guvernul!

"Strategia de privatizare a unor societati comerciale, aflate sub autoritatea Ministerului Transporturilor, Turismului si Comunicatiilor" - asa se numeste propunerea legislativa, aflata in faza de proiect, initiata de secretarul de stat liberal, Alexandros Galiatatos. Cert e ca, din prima clipa, acest "proiect" a starnit numeroase valuri in mediile de specialitate. In primul rand, pentru ca pe lista, in afara aeroporturilor "Aurel Vlaicu" - Baneasa, "Henri Coanda" - Otopeni, "Traian Vuia" - Timisoara si cel din Constanta, au fost introduse si tot ce inseamna cale ferata si port maritime. Nu ideea privatizarii acestei companii frapeaza atat de mult, ci modul in care, intr-un mod tipic romanesc, urmeaza sa se faca aceste lucuri. Si pentru ca tot veni vorba de "mod", una dintre prevederile "scapate" in viitoarea hotarare de guvern arata ca "administrarea eficienta a patrimoniului se va putea face, inclusiv, prin vanzarea a cel mult 10% din valoarea totala a activelor imobilizate". Adica vanzarea terenurilor excedentare, care insumeaza, surprinzator, exact 10% din active!

SUNA GOARNA. In sprijinul acestei idei marete, secretarul de stat in MTCT, Alexandros Galiatatos, a cerut de pe o zi pe alta inventarierea exacta a bunurilor care fac obiectul proiectului de hotarare. "Din dispozitia secretarului de stat, Alexandros Galiatatos, veti transmite pana maine, 2 februarie 2006, ora 10:00, urmatoarele informatii privind situatia terenurilor, respectiv terenuri aflate in proprietatea privata a societatii, terenuri proprietatea privata sau publica a statului, aflate in folosinta societatii - suprafata, amplasament si valoarea contabila". In ce priveste Aeroportul International "Traian Vuia" din Timisoara, conducerea unitatii a raspuns prezent la apelul de seara al secretarului de stat din Ministerul Transporturilor: "Proprietate privata a societatii nu detinem. Proprietate privata a statului - 11,8 ha, pe care sunt construite cladirile aeroportuare, caile de balizas si pistele. 241, 86 ha - terenuri care fac obiectul proiectului de hotarare de guvern, prin care se vor transfera de la MAN, in administrarea MTCT".

BATALIE CRUNTA. Referitor la cele 241,86 ha de teren, trebuie spus ca, o data cu desfiintarea bazei de aviatie militara Giarmata-Timis, Ministerul Apararii Nationale a cazut de acord sa transfere suprafata respectiva in administrarea Ministerului Transporturilor. In acest sens, a fost initiat si un proiect de hotarare de guvern, care se afla in procedura de avizare, desi documentatia respectiva a fost finalizata inca din iunie 2005. Toata lumea a cazut de acord asupra transferului, inclusiv CSAT, avizand favorabil acest schimb dintre MAN si MTCT. Mai putin prefectul apolitic de Timis, fost liberal, Ovidiu Draganescu! In corespondenta sa cu secretarul de stat Alexandros Galiatatos, prefectul Draganescu trece peste avizul CSAT si negociaza urmatoarele: "... urmare a convorbirii anterioare avute cu dvs., va transmitem atat acceptul, cat si solicitarea ca, in hotararea initiata, sa fie prevazut transferul parcelei A 483 in suprafata de 24,78 ha Primariei comunei Ghiroda. Mentionam ca aceasta parcela este inclusa in Anexa la proiectul initiat, adica in suprafata totala de 241,83 ha". De ce a intentionat prefectul Ovidiu Draganescu sa smulga 10% din suprafata totala a transferului si sa o dea, chipurile, Primariei Ghiroda, localitate aflata la nici doi km de Timisoara, ramane o enigma, atat timp cat primarul comunei, Gheorghe Cinca, a afirmat ca inca de la inceput a avut embargou sa puna localnicii in posesie pe parcela A 483.

NEGOCIERI DISCRETE LA MÜNCHEN
In ceea ce priveste situatia Aeroportului International "Traian Vuia", dintr-o serie de calcule, din viitorul transfer de 241,8 ha de la MAN catre MTCT, unitatea de aviatie ar avea un excedent de 65 ha, care vor intra la calup in proprietatea privata a statului, numai bune de instrainare. Daca cineva are curajul sa inmulteasca 65 ha cu 20 euro mp, atunci se intelege clar, ca lumina zilei, de ce liberalii au optat pentru modelul "un ochi pe fata, doi pe dos". Si asta doar in cazul aerodromului timisorean! Ce sa mai vorbim atunci de aeroporturile din Otopeni si Baneasa, a caror terenuri au o valoare cel putin tripla! Degeaba incearca, acum liberalii sa arunce pisica in curtea democratilor, aratand cu degetul, cel putin in Timis, inspre Sorin Frunzaverde, ca fiind artizanul care se ascunde in spatele afacerii funciare de la Aeroportul "Traian Vuia". Dar nu-i asa. Pentru ca nu Sorin Frunzaverde a fost in perioada 19-26 ianuarie a.c. la München pentru a se intalni cu Dan Andrei, directorul Autoritatii Aeronautice Civile Romane, si cu un mare patron de companie aeriana de peste Prut, punand la cale scoaterea in decor a companiilor "Malev" si "AustrianAirlines", prin schimbarea orarului de curse. Altcineva a fost pe teren si a inventariat excedentul funciar de la AIT si a fost surprins vorbind pe telefonul mobil cu un secretar de stat, apelandu-l cu: "Numa’ sa n-afle fraierul ala de Dobre". Misteriosul personaj s-a intalnit de trei ori si jumatate cu patronul de peste Prut, la Hotelul "Lido" din Timisoara, apartinand liberalului Bogdan Achimescu, unde au pus la cale "strategia de dezvoltare" a AIT. Bineinteles, fara sa achite consumatia! Acum, un grup de interese baban se zbate din rasputeri sa bage la aeroport o firma de paza, din moment ce jandarmii au fost nevoiti sa dea cu piciorul la un contract de 11 miliarde de lei anual.

"Asa e peste tot!"

Jurnalul National: Ne pregatim sa scriem prohodul Aeroportului Timisoara sau mai asteptam?
Alexandros Galiatatos: Pe zona Timisoara, momentan nu exista un studiu prin care sa spunem ca un anumit teren trece la Consiliul Judetean, iar altul se duce in alta parte. Normal ar fi ca toate aceste aeroporturi, intr-un viitor care poate sa fie apropiat sau in doi-trei ani, sa treaca in jurisdictia institutiilor administrativ-teritoriale care le administreaza. Asa este peste tot. Nu administratia centrala administreaza un aeroport. Ea se ocupa de altceva, de reglementarile in domeniu, aproba standarde etc. Asta este rolul administratiei centrale, urmand ca administrarea si intretinerea lor sa treaca la Consiliul Judetean. Dar, v-am spus, deocamdata totul este in faza de analiza. Dupa aceea vom trece la decizii.

V-a parvenit o adresa, 12159/26.11.2005, de la prefectul Draganescu, referitor la un transfer de terenuri intre MApN si Primaria Giroda...
Acolo s-a infiintat o noua unitate administrativ-teritoriala, o comuna. Cand s-a infiintat, in patrimoniu a trecut si o parte din terenurile aeroportului. Acolo este o situatie putin mai delicata. Exista un schimb intre MApN, care transfera MTCT zona care a fost jurisdictie, in care se afla si comuna respectiva. Eu am discutat cu cei din MApN si am spus foarte clar ca noi nu ne putem implica intr-un act normativ, intre cele doua ministere, sa incep eu sa le impart. Sa zic eu de la MApN pleaca la MTCT sau in comuna respectiva. Nu se poate asa ceva. A fost o adresa la un moment dat care nu a plecat mai departe, pentru ca acest transfer a durat foarte mult si inca nu s-a finalizat. Acest transfer dintre cele doua ministere este initiat din 2003. In 2004 a fost blocat tot din cauza acestei comune, care s-a improprietarit din terenul aeroportului mergand si intabuland printr-o hotarare de consiliu local, considerand ca terenul si extravilanul acestei comune este cel stabilit de ei. Acum, Prefectura cu Consiliul Judetean sunt in proces cu comuna respectiva pentru anularea intabularii si a titlurilor de proprietate.

Se aude ca a fost o intalnire cu "usile inchise" undeva, in Germania, intre prefectul Draganescu, directorul Dan Andrei si Petrov de la Carpat Air. Stiti ce au discutat?
Despre domnul Draganescu nu stiu ce face in timpul lui liber, pentru ca nu-l controlez eu, dar stiu foarte bine ca domnul Dan Andrei nu a participat la respectiva intalnire. Dansul este unul dintre cei mai experimentati oameni din aviatia civila si stiu sigur ca nu a participat la nici o intalnire secreta cu Petrov.

Domnul Dan Andrei are niste relatii mai privilegiate cu compania Carpat Air...
Mai mult decat atat nu stiu sa va spun. (Vera Albulescu)
×
Subiecte în articol: observator