x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Soluţii soft pentru decizii hard

Soluţii soft pentru decizii hard

de Diana Scarlat    |    29 Ian 2009   •   00:00
Soluţii soft pentru decizii hard

Poliţişti-IT, la capul angajaţilor – Sau cum să-ţi omori angajaţii în şase paşi



Pasul 1. Îi violezi corespondenţa şi-l anunţi ca o faci;
Pasul 2. Îi faci evaluarea pe baza corespondenţei violate;
Pasul 3. Îi comunici că nu te interesează rezultatele lui, ci totalul minutelor de muncă;
Pasul 4. Îi dai ca exemplu – altă dată la panoul de onoare – colegul incompetent, dar eficient pentru tine, care l-a dat în gât;
Pasul 5. Îi aplici sancţiuni financiare pentru că l-ai prins că se documenta pe site-uri străine în timpul programului;
Pasul 6. Îi arăţi dosarul rezultat în urma monitorizării din ultimele 6 luni şi renunţă singur

Lumea e în criză, deci unii trebuie să profite! Aşa s-au născut ofertele firmelor IT pentru companiile care doresc să-şi monitorizeze angajaţii, ca nu cumva să piardă timpul aiurea în loc să producă-cu-drag-şi-spor. Aşadar şi prin urmare, politica de-ncurajare a productivităţii în muncă nu se mai cumpără cu bonusuri, ci se impune cu forţa.

Mai exact, cu monitorizarea – un fel de Big-Brother IT care te veghează zi-de-vară-până-n-seară din calculatorul pe care-l ai la dispoziţie în timpul programului de lucru, făcându-te să simţi pe pielea-ţi proprie ce-a vrut să spună George Orwell în 1948, când a scris romanul "1984”. O companie care vinde soluţii software de control al conţinutului web a lansat ieri tuturor potenţialilor clienţi din România "un mod inovator de a obţine rezultate remarcabile în timpul crizei, prin creşterea productivităţii angajaţilor”. Chestia asta îmi aminteşte de introducerea metodelor yoga în fabrici şi uzine, prin anii ‚70, când un deştept l-a convins pe tovarăşu’ Ceauşescu de eficienţa extraordinară pe care o vor avea muncitorii la locul de muncă dacă li se introduce în programul zilnic de lucru o jumătate de oră de exerciţii de respiraţie: nu le era suficientă munca silnică după care muncitorul pleca acasă stors de vlagă, deci au apelat la exerciţiile care oxigenau creierul şi tonifiau muşchii omului, astfel încât, după şapte ore de efort susţinut, acesta se simţea proaspăt ca la prima oră a dimineţii şi mai putea să ducă-n spate încă şapte.

DE LA BICI, LA PLICI. Angajatorul modern nu mai oferă yoga la locu’ de muncă, nici biciul antic pe spinare, ci pliciul de muşte, promis angajaţilor neregulamentari, cu mesajul: "zbori!”. Are la dispoziţie un soi de poliţie a Internetului care să supravegheze întreaga activitate a fiecărui angajat: să-i violeze corespondenţa, să afle dacă are – Doamne fereşte – preocupări intelectuale în timpul programului de lucru, să ştie dacă se documentează şi pe alte domenii, ca nu cumva să piardă o secundă de muncă asiduă încercând să devină mai deştept. "Folosind o soluţie de filtrare a conţinutului pe Internet, companiile se asigură că angajaţii se concentrează pe sarcinile lor de serviciu şi contribuie la dezvoltarea organizaţiei.”, explică o firmă care-şi oferă serviciile, recunoscând în prezentarea către potenţialii clienţi că intră pe piaţă cu acest sistem de monitorizare tocmai pentru că autorităţile române estimează peste 100.000 de şomeri până la sfârşitul lui 2009, ca urmare a crizei economice. Deci companiile ar trebui să plătească serviciile de poliţie-IT ca să obţină rezultate maxime de la sclavii de pe plantaţie. Serviciile oferite cu atâta generoitate, contra-cost, încalcă flagrant Drepturile Omului, da’ nu-i bai, pentru că şi legile statului permit ascultarea telefoanelor şi violarea corespondenţei, iar în Europa Occidentală şi în SUA se practică deja aceste metode pentru sclavii mai evoluaţi.

E PE FAŢĂ! Dând p-afară de cinism, firma care se oferă să supravegheze toate mişcările angajaţilor din companiile româneşti îşi expune argumentele: "Criteriul principal al organizaţiilor, atunci când iau decizii de restructurare, este productivitatea; capacitatea angajaţilor de a produce valoare adăugată va oferi cele mai importante avantaje competitive pentru companii în 2009. Pentru că productivitatea scade atunci când angajaţii au activităţi pe Internet care nu au legătură cu sarcinile de lucru, unul dintre cele mai bune moduri de a creşte productivitatea  este folosirea unor soluţii de filtrare a conţinutului web. Cu ajutorul acestora, companiile se asigură că angajaţii se concentrează asupra sarcinilor de serviciu şi că produc celor mai bune rezultate de business.”, zice compania cu oferta pentru cel mai "hard” soft. Da’ ce-or face oare oamenii ăia care stau în faţa calculatoarelor? Or săpa canale, or construi blocuri cu mâinile goale? De obicei, tocmai ei au muncă de creaţie, iar chestia asta cu creaţia nu se poate măsura în minute de lucru, cum nici eficienţa nu li se calculează în număr de cărămizi, ci în produse de calitate, or pentru asta, creatorul cel muncitor trebuie să fie inspirat, să aibă informaţii din foarte multe domenii şi să se poată documenta în permanenţă. Dacă-şi mai ia şi o pauză de "navigare”, e foarte posibil să o facă tot pentru binele companiei la care lucrează.

GARANŢII BETON. Firmele de "poliţişti-IT” garantează companiilor beneficiile acestui soft de supraveghere, pentru că "angajaţii vor avea acces numai la website-uri care au legătură cu activităţile de lucru”, doar că pentru un "creativ”, absolut orice fel de site poate avea legătură cu domeniul de activitate – chiar şi unul xxx, dacă-l ajută să scoată un produs de spart gura târgului. Se laudă cu "funcţii avansate de înregistrare şi raportare”, promiţând că vor înregistra toată activitatea desfăţurată pe Internet într-o companie, personalul administrativ primind apoi informaţiile necesare legate de folosirea Internetului de către angajaţi. "Monitorizează constant reţelele de Internet şi produce rapoarte personalizate pentru fiecare utilizator individual. Astfel, conducerea companiilor ştie mereu cât timp petrece fiecare angajat navigând pe Internet, sau ce website-uri vizitează acesta şi când. Înregistrarea datelor statistice legate de activitatea utilizatorilor şi raportarea detaliată a acestora reprezintă instrumente foarte valoroase în procesul de evaluare a angajaţilor. Pe baza rapoartelor de monitorizare, managerii pot decide cum să distribuie eficient personalul în fiecare departament, sau cum să definească mai bine procesul de restructurare a companiei. De asemenea, pentru fiecare angajat sunt generate rapoarte detaliate de performanţă, oferind astfel departamentului de HR unele instrumente necesare în procesul de evaluare personală.”, îşi laudă marfa ofertanţii. Ba mai sunt şi posibilităţi de "personalizare” a softului, în funcţie de dorinţele supraveghetorilor: "filtrele de conţinut ale aplicatiei oferă un set extins de opţiuni de configurare, astfel că managerii de companii le pot adapta, ţinând cont de criteriile de performanţă ale angajaţilor şi de politicile organizaţionale. Mai mult, ei pot controla comportamentul şi interacţiunile online ale utilizatorilor şi felul cum este folosită lărgimea de bandă disponibilă.”

BOMBOANA STĂ BINE PE COLIVA ANGAJATULUI DE CRIZĂ. "În termeni de business, toate aceste beneficii înseamnă: scăderi de costuri datorită faptului că angajaţii se concentrează mai mult pe îndeplinirea cu succes a sarcinilor de lucru; control crescut asupra resurselor companiei; posibilitatea de a construi strategii viitoare pe baza datelor reale oferite şi a rapoartelor de monitorizare”, este oferta făcută companiilor din România în aceste zile de criză. Mai mult, softul e şi foarte avansat, pentru că filtrează conţinutul în timp real; modifică imagini; are niveluri multiple de filtrare şi oferă suport multilingv. Cu asta spun oamenii care fac oferta că pot contribui la "consolidarea şi dezvoltarea mediului de afaceri în timpul crizei economice”, dacă tot nu mai sunt la modă salariile mari, bonusurile, primele, bonurile de masă, excursiile plătite de angajatori pentru angajaţi sau alte metode de "fidelizare”, bune numai când nu e criză.

×
Subiecte în articol: observator lucru