x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Sondaj / Românii vor cheltui mai puţin pe haine şi utilităţi, dar nu vor cumpăra alimente ieftine

Sondaj / Românii vor cheltui mai puţin pe haine şi utilităţi, dar nu vor cumpăra alimente ieftine

12 Noi 2008   •   00:00

Jumătate dintre români vor reduce, în contextul crizei economice, cheltuielile pentru achiziţia de haine, 40% ar putea face economii la utilităţi, însă doar 16% vor să cumpere alimente mai ieftine, potrivit unui sondaj efectuat de compania de cercetare a pieţei Nielsen.



Compania a realizat, în perioada 22 septembrie-6 octombrie, un sondaj de evaluare a încrederii consumatorilor, fiind intervievaţi peste 26.000 utilizatori de Internet din 52 de state, România fiind inclusă pentru prima dată în studiu în acest an. Analiza vizează nivelul de încredere, obiceiurile şi intenţiile de consum ale cumpărătorilor.

Consumatorii români "se află încă pe valul expansiunii economice" şi nu au simţit, deocamdată, nevoia să-şi ajusteze stilul de viaţă sau nivelul de consum, sunt de părere autorii raportului.

"În economiile emergente aşa cum sunt China, Vietnam, dar şi România şi Bulgaria, mai multe categorii de produse şi servicii continuă să îşi menţină creşterea de două cifre, consumul nefiind afectat în aceeaşi măsură ca în economiile occidentale", se arată în analiza Nielsen.

Autorii studiului apreciază că sumele cheltuite cu ocazia sărbătorilor de iarnă vor fi reduse în ţările occidentale.

Conform Nielsen, la nivel global, un consumator din doi va reduce bugetul alocat hainelor noi şi va încerca să economisească la consumul de gaz şi electricitate, iar 47% vor reduce distracţiile în oraş, în timp ce unul din trei consumatori va opta pentru produse alimentare mai ieftine.

În România, unul din doi consumatori (56%) au admis că vor reduce bugetul pentru haine noi. De asemenea, doi din cinci români (40%) susţin că vor amâna înlocuirea produselor casnice majore şi vor face economii la utilităţi, 55% vor amâna achiziţionarea unui laptop sau a unui telefon nou, dar numai 16% sunt dispuşi să cumpere alimente mai ieftine.

De asemenea, numai 30% dintre românii chestionaţi consideră că pot cumpăra tot ce au nevoie sau ce îşi doresc.

Dintre consumatorii din SUA, 67% au afirmat ca vor economisi la capitolul gaz şi electricitate, în timp ce peste 50% reduc bugetul pentru divertisment şi mesele în oraş, cheltuind mai puţin pe haine noi şi folosind maşina mai rar. Francezii preferă în schimb să limiteze consumul de carne şi vin, iar 37% vor cheltui mai puţin pentru divertisment. Pentru a face economii, 70% dintre austrieci se vor orienta spre produse alimentare mai ieftine, iar 53% dintre ei şi 54% dintre consumatorii din Germania vor diminua bugetul pentru haine noi.

La nivel global, doi din trei consumatori (68%) ar putea renunţa la extravaganţe pentru viitorul apropiat, în condiţiile în care şi-au descris situaţia financiară ca "nu foarte bună/rea". În acelaşi timp, 70% dintre români împărtăşesc opinia globală, dar 57% au o percepţie bună asupra finanţelor pentru umătoarele 12 luni.

Doi din cinci români consideră că ţara se află în recesiune, în timp ce 51% dintre indieni, 45% dintre vietnamezi şi unul din trei chinezi şi rusi se aşteaptă că situaţia economică nefavorabilă să ia sfârşit în următoarele 12 luni. Pe de altă parte, în SUA unul din şase consumatori apreciază că în următoarele 12 luni se va termina criza.

"Chiar dacă situaţia financiară din prezent a confirmat cele mai rele temeri ale consumatorilor în privinţa unei recesiuni economice, aceştia nu au fost luaţi pe nepregătite. Conform studiului, consumatorii erau pregătiţi pentru un 2008 mai dificil, iar indicele de încredere al consumatorilor a înregistrat cele mai puternice căderi în ţări precum SUA, Anglia, Italia, Franta acum şase sau 12 luni. Atunci au început consumatorii din diverse regiuni să strângă cureaua", a declarat James Russo, VP Marketing la Nielsen.

În ceea ce priveşte indexul de încredere a consumatorilor, România a obţinut 92 de puncte, ceea ce relevă o stare generală mai bună, în ultimele cinci luni, decât media globală, respectiv 84 puncte.

Românii s-au declarat mult mai încrezători decât consumatorii din Cehia (85 puncte), Statele Unite ale Americii (82 puncte), Marea Britanie (74 puncte), Italia (73 puncte), Ungaria (71 puncte), Franţa (61 puncte) sau Japonia (44 puncte). Mult mai optimişti decât românii s-au dovedit a fi chinezii (97 puncte), polonezii (98 puncte), austriecii (104 puncte), brazilienii (109 puncte) şi norvegienii (110 puncte).

La nivel mondial, încrederea a scăzut semnificativ în toate regiunile, dar cei mai încrezători sunt indienii, cu 114 puncte, şi danezii - 112 puncte, în ciuda unor scăderi de opt puncte.
Mediafax

×
Subiecte în articol: romania puncte