x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Şpăgi la pitch-uri şi clienţi păcăliţi grosolan de agenţiile de PR

9
Autor: Diana Scarlat 09 Apr 2013 - 15:36
Şpăgi la pitch-uri şi clienţi păcăliţi grosolan de agenţiile de PR
Ceea ce până nu demult era un trend pentru tinerii aflaţi la început de carieră, respectiv publicitatea şi PR-ul, a devenit astăzi un deziderat greu de realizat, pe o piaţă care nu din cauză că e plină nu mai are loc de noii aspiranţi, ci din cauză că e mult prea viciată.

Clienţii care primesc de la agenţiile de PR oferte foarte tenatnte, cu materiale ce ar urma să fie publicate în presă, comunicănd ceva despre activitatea respectivelor companii, ar trbui să ştie că PR-ul îi minte.

Nenorocirea e că nici clienţii din România, fie că sunt companii autohtone sau filiale ale unor multinaţionale, nu ştiu în ce constă relaţia cu presa, dar nici PR-ul pe care-l angajează nu-i consiliază. Iar asta se întâmplă din cel puţin două motive: PR-ul nu explică în ce constă relaţia cu presa pentru că interesul lui este să-l păcălească pe client şi să-şi ia banii pe o campanie pe care s-o implementeze cu un minimum de costuri, fără să plătească o parte importantă din comunicare, respectiv cea din presă; fie nu poate să consilieze pentru că habar n-are în ce constă relaţia cu presa.

În acest fel se ajunge la situaţiile aberante în care agenţiile de PR trimit comunicate de presă ce conţin situaţii care ţin de interiorul unor companii, neavând nicio legătură cu un subiect jurnalistic - deci fiind imposibil de publicat ca articole -, dar se miră de ce respectivele advertoriale - pentru că aşa se numesc aceste comunicări - nu sunt publicate.

Şi problemele nu se opresc aici, pentru că respectivele campanii vândute clienţilor, pe bani mulţi, sunt gândite de şefi, adică de poziţia de “PR Coordinator”, dar implementate de executanţi, adică de poziţia “PR Executive”. Dacă “executivii” au şansa să primească ceva din partea presei, agenţia se declară “învingătoare” şi mere mai departe cu alte campanii şi alţi clienţi. Dacă “executivii” nu pot determina niciun jurnalist să le pblice adverotorialele fără costuri - ceea ce se întâmplă din ce în ce mai des în ultima vreme, pentru că aceste păcăleli au dus, printre altele, la distrugerea publicaţiilor din România - atunci şeful face o evaluare ş-i scoate responsabili pe “executivi”, declarându-i incompetenţi. Iar “executivii” sunt, de cele mai multe ori, acei copii de bună credinţă, absolvenţi de Comunicare şi Relaţii Publice sau absolvenţi ai altor facultăţi, care vor să intre pe această piaţă şi se bucură de un salariu foarte mic pentru un post de PR Executive, în speranţa că vor putea avansa, în cel mai scurt timp - ceea ce nu prea se mai întâmplă, din cauza strategiilor proaste.

O mare parte din vină aparţine clienţilor care acceptă ofertele de PR fără să se documenteze în prealabil, deci fără să ştie dacă respectivele strategii se pot implementa sau reprezintă o păcăleală pentru care ei dau mulţi bani. Dar nici nu se gândesc să participe la nişte workshopuri de comunicare, mai ales despre relaţia cu mass-media, nici să plătească un consultant care să le explice dacă ceea ce le oferă o agenţie de PR are sens sau urmează să dea banii degeaba.

Sigur, considerând că un client nu poate fi decât de bună credinţă şi că nici măcar nu se gândeşte să se mai documenteze în legătură cu piaţa de comunicare şi media - pentru că, dacă ar mai şti şi asta, şi-ar face treaba singur şi n-ar mai da banii unei agenţii, rămâne problema vinovăţiei şefilor de agenţii - cu dilema aferentă: nu vor să spună sau nu ştiu despre ce e vorba? Dar lucrurile merg mai departe, pentru că “executivii” vin şi pleacă, iar şeful e mereu avansat sau se poate prezenta oricând ca profesionist incontestabil, cu rezultate notabile, la o altă agenţie care îl va angaja pe o poziţie de conducere... după atâta experienţă acumulată! Iar “executivii” pleacă şi ei mai departe, să facă la alte agenţii ce-a învăţat...
 
Dacă vorbim despre creaţia publicitară, ea a mers binişor o perioadă în România, până când directorii de marketing ai mai multor companii şi-au dat seama că-şi pot rotunji bugetele personale, trişând la pitch-uri. Aşa se face că astăzi suntem în situaţia în care nu doar licitaţiile cu statul sunt sub semnul întrebării, ci şi pitch-urile companiilor private au început să semene cu ele. Şpaga la directorul de marketing sau la directorul general se discută undeva între 10-15% din valoarea totală, avantajele majore fiind acelea legate de “bunul mers” al lucrărilor, în sensul că se întâmplă foarte rar să aibă vreo obiecţie clientul... Mai greu o duc acele agenţii de publicitate care nu dau şpagă şi participă la pitch-uri pe care nu le mai câştigă în ultimul timp, deşi ideile lor sunt de multe ori mult mai bune decât ale celor care câştigă.

Mai există şi varianta pich-ului plătit de client, după care agenţiile participante se pot trezi cu toată campania implementată de respectivul client, fără a fi plătită. Aici se face şi un contract cu nişte clauze care-l apără pe client, în semnsul că poate demonstra în instanţă că de fapt a plătit ideea pe care a implementat-o, iar plata este cea pe care a făcut-o pentru participarea agenţiei la pitch.

Astfel arătând astăzi piaţa plină de profesionalism din publicitate şi PR, este destul de greu de presupus că o tânără speranţă, cu sau fără experienţă în publicitate, PR sau în domenii conexe, şi-ar mai putea găsi un loc în acest minunat cerc vicios. Şi, ca să spunem lucrurilor pe nume până la capăt, este foarte greu de crezut că un actual factor de decizie dintr-o agenţie de PR sau publicitate ar putea să lase să intre pe lângă el oameni cu experienţă şi cu potenţial, care-ar putea să-i lase în orice moment fără joburi.

Aşa se explică de ce oamenii de publicitate şi PR din piaţa actuală au dat deja “verdictul” în privinţa jurnaliştilor care vor să se reprofileze, lucrând în aceste domenii conexe. Profesioniştii din piaţă spun, aproape în unanimitate, că un jurnalist cu 10, 15, chiar 20 de ani de experienţă în presă, cu multă experienţă de viaţă, de teren, cu multe studii şi cărţi citite, cu performanţe notabile, cu foarte multă creativitate şi mulţi ani de presă cotidiană, cu sute de contacte în toate domeniile şi capacitatea de a da titluri-slogan pentru a-şi spori numărul de cititori etc. nu ar face faţă cerinţelor din publicitate şi PR.

Citeşte mai multe despre:   spagi,   păcăleli,   clienti,   agentii pr

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 






Mai multe titluri din categorie

Klaus Iohannis, fără mască, păzit de mascați

Klaus Iohannis, fără mască, păzit de mascați
Galerie Foto Încă o ieșire în public a președintelui Iohannis Klaus Werner care naște controverse. Sâmbătă, aflat la Sibiu, nu a scăpat ocazia să facă o campanie electorală pentru apropiații din FDGR. A mers în Pi...

Un motociclist a murit în Arad în urma impactului cu o mașină de teren

Un motociclist a murit în Arad în urma impactului cu o mașină de teren
Un accident grav a avut loc, duminică, în Feleac, județul Arad, în urma impactului dintre o motocicletă și o mașină de teren. Accidentul a fost urmat de incendiu, iar motociclistul, un bărbat de 45 de ani, a...

Alertă la Pitești: Toate paturile de la terapie intensivă, unitatea mobilă, sunt ocupate

Alertă la Pitești: Toate paturile de la terapie intensivă, unitatea mobilă, sunt ocupate
Toate cele 12 paturi ale unităţii mobile de terapie intensivă de la Spitalul Judeţean de Urgenţă (SJU) Piteşti sunt ocupate, au anunţat, duminică, reprezentanţii unităţii medicale. "Pe data de 5 august,...

Rata șomajului a crescut peste medie în țări afectate de pandemie

Rata șomajului a crescut peste medie în țări afectate de pandemie
Circa 40% dintre tinerii ce au dificultăţi după pandemie lucrau în sectoarele cele mai afectate de criză, iar 77% dintre aceştia ocupau poziţii nesigure la locul de muncă. Cele mai afectate ţări sunt Spania,...

Mii de israelieni cer demisia lui Netanyahu în faţa reşedinţei premierului

Mii de israelieni cer demisia lui Netanyahu în faţa reşedinţei premierului
Mii de protestatari s-au adunat în faţa reşedinţei premierului Benjamin Netanyahu pentru a-i cere demisia. Poliţia încearcă să îi alunge pe protestari, iar cei care nu vor să plece sunt luaţi pe sus...

Dosar penal după ce un ambulanţier a plecat cu autospeciala să-şi aducă fiica de la mare

Dosar penal după ce un ambulanţier a plecat cu autospeciala să-şi aducă fiica de la mare
Poliţiştii din Vaslui au deschis dosar penal in rem în cazul tinerei care a plecat la mare fără să aştepte rezultatul testului Covid. Anchetatorii verifică dacă tatăl fetei, ambulanţier, a luat permisiune de...

Prognoza METEO pentru 10, 11, 12 și 13 august: Cer senin

Vremea va fi cãlduroasã dupã-amiaza în cea mai mare parte a ţãrii, doar în sud-estul Banatului și în sud-vestul Olteniei se vor semnala în mod local unele averse slabe de ploaie însoțite de descărcări...

O altă localitate din România a intrat în carantină

O altă localitate din România a intrat în carantină
Satul Greci, din comuna olteană Schitu, a fost plasată sub carantină, duminică, pentru 14 zile, cu posibilitatea prelungirii măsurii în funcție de evoluția COVID-19. În sat este obligatorie purtarea măștii, ia...

Un bărbat din Noua Zeelandă primește peste 10.000 de dolari pe an pentru a fi vrăjitor oficial al unui oraș

Un bărbat din Noua Zeelandă primește peste 10.000 de dolari pe an pentru a fi vrăjitor oficial al unui oraș
Ian Brackenbury Channell s-a stabilit în Noua Zeelandă în anii ’70, unde a devenit cunoscut ca The Wizard - Vrăjitorul, iar din 1998 este plătit cu 16.000 de dolari din Noua Zeelandă (10.400 de dolari) anual de...

Juan Carlos, fostul rege al Spaniei, a ajuns în Abu Dhabi

Juan Carlos, fostul rege al Spaniei, a ajuns în Abu Dhabi
O poză publicată de grupul media spaniol NIUS îl arată pe Juan Carlos coborând din avion, în Abu Dhabi. Potrivit mai multor surse, fostul rege al Spaniei ar avea rezervat doar pentru el un întreg etaj al unui...

Explozia din Beirut: Liderii lumii organizează un summit pentru ajutorare

Explozia din Beirut: Liderii lumii organizează un summit pentru ajutorare
Liderii lumii vor discuta duminică strângerea de ajutoare pentru Beirut, după explozia masivă care a devastat marți capitala libaneză, într-o conferință virtuală inițiată de Franța și ONU, relatează...

Rezultate Loto 6/49, 9 august 2020. Numerele câștigătoare la extragerile de duminică

Rezultate Loto 6/49, 9 august 2020. Numerele câștigătoare la extragerile de duminică
Rezultate Loto 9 august 2020. Duminică, 9 august 2020, au avut loc noi extrageri Loto 6/49, Loto 5/40, Noroc și Joker.   Numere câștigătoare Loto 6/49 duminică, 9 august...

Profesorul american care a prezis corect rezultatele alegerilor din 1984 a anunțat că Trump va pierde

Profesorul american care a prezis corect rezultatele alegerilor din 1984 a anunțat că Trump va pierde
Profesorul de istorie Allan Lichtman, care a prezis corect câștigătorul fiecărei curse prezidențiale de la victoria lui Ronald Reagan din 1984, folosind un sistem propriu, a prezis că Donald Trump va pierde Casa Al...

Altarul unei biserici ortodoxe din Beirut a scăpat neatins de explozie

Altarul unei biserici ortodoxe din Beirut a scăpat neatins de explozie
Altarul bisericii ortodoxe St. Dimitrios din Achrafieh a supravieţuit suflului exploziei din Beirut. Naosul a fost devastat. Preotul Youil Nassif povesteşte cum a părăsit biserica, alături de copiii săi, cu doar...

Un adevărat arsenal, confiscat de polițiști de la traficanți de arme din patru județe

Un adevărat arsenal, confiscat de polițiști de la traficanți de arme din patru județe
O armă letală, alte trei neletale, cartușe, capse, proiectile metalice și alte dispozitive pentru arme au fost găsite de polițiști după 10 percheziții făcute, duminică, în județele Vâlcea, Dolj, Brăila, Ca...
Serviciul de email marketing furnizat de