Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Străinii critică problemele Deltei

Străinii critică problemele Deltei

de Alexandru Nastase    |    02 Sep 2008   •   00:00
Străinii critică problemele Deltei

Străinii au acuzat braconajul, mizeria sau faptul că în Deltă încă se vînează, adică exact problemele pe care autorităţile române încearcă să le minimalizeze.

Operatorii de turism din Europa de vest care au verificat săptămîna trecută starea Rezervaţiei Biosferei Delta Dunării în încercarea de a semna contracte pentru a aduce turişti străini la Tulcea sau Sulina sînt nemulţumiţi de starea în care se găseşte una dintre cele mai valoroase zone protejate ale Europei.

Mai multe firme prestigioase de turism din ţări precum Olanda, Belgia, Germania, Norvegia, Suedia sau Marea Britanie au vizitat săptămîna trecută Rezervaţia Biosferei Delta Dunării în ideea de a oferi în anii viitori turiştilor interesaţi pachete de servicii şi pentru această destinaţie. Datele de plecare – Delta este una dintre cele mai valoaroase rezervaţii ale continentului – nu au corespuns cu cele din teren. După două zile de vizită, străinii s-au convins că nu merită să investească la noi. Iată ce au găsit: o rezervaţie plină de gunoaie, în care pet-urile sînt le fel de dese precum păsările; localităţi care nu au gropi de gunoi şi nici staţii de epurare a apei; braconaj excesiv, bărcile cu motor riscînd să îşi înnoade elicele în plasele ilegale; vînătoare; trafic intens, ambarcaţiunile circulînd, mai ales pe canalele înguste, cu viteze ameţitoare. Vest-europenii nu au înţeles cum este posibil ca într-o rezervaţie atît de valoroasă să primeze încă interesele politice şi natura să fie lăsate de izbelişte, fără să-i pese cuiva.

CINE SĂ LE RĂSPUNDĂ? Autorităţile române nu s-au sinchisit prea mult să le răspundă operatorilor străini. S-a organizat doar o masă rotundă la sediul Consiliul Judeţean Tulcea, la care proaspătul preşedinte la CJ, Victor Tarhon, a încercat să dea cîteva explicaţii. Din păcate, lămuririle au constat doar în generalităţi, nici un răspuns nefiind dat la obiect. Din partea Administraţiei Rezervaţiei Biosferei Delta Dunării, instituţia care ar trebui să aibă grijă de Deltă, nu a participat nimeni la această discuţie. Tipic pentru politica de neglijenţă şi managementul extrem de slab practicat de guvernatorul din ultimii trei ani şi jumătate, liberalul Paul Cononov.

Vor iar să interzică vînătoarea

Autorităţile au aruncat ieri la Tulcea o nouă fumigenă. După ce în ultimii trei ani şi jumătate şi-au bătut joc de Delta Dunării, ieri ministrul Mediului, Attila Korodi, a anunţat că doreşte ca vînătoarea să fie interzisă în Rezervaţie. Acelaşi discurs din fiecare an, urmat însă de adevărate masacre vînătoreşti în Deltă. În 2005 şi 2006, de exemplu, cînd au fost ape mari, iar păsările Rezervaţiei nu au putut cuibări, autorităţile au dat verde vînătorii, în ciuda recomandărilor oamenilor de ştiinţă care arătau cît de nociv va fi un astfel de proces.

“Modelul” s-a repetat în 2007, cînd în urma secetei şi apelor mici au afectat cuibăritul. Acest fapt nu a interesat pe nimeni, astfel încît guvernatorul Paul Cononov a dat liber la vînătoare, ascunzîndu-se după diverse texte de lege, în ciuda recomandărilor experţilor. Ieri, ministrul Mediului, Attila Korodi, a declarat că săptămîna trecută a solicitat Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale desfiinţarea fondurilor de vînătoare din RBDD, conform legislaţiei în vigoare. Gest electoral şi de imagine care nu va avea nici o finalitate.

×
Subiecte în articol: verde!