x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Strategia care închide arbitrar școlile de șoferi

0
Autor: Diana Scarlat 21 Oct 2016 - 12:45
Strategia care închide arbitrar școlile de șoferi JackJelly/Getty Images/iStockphoto Student driver
Vezi galeria foto

Cu titlu de glorie, Guvernul a anunțat aprobarea Strategiei pentru Siguranță rutieră care ar trebui să reducă numărul accidentelor cu 50% până în 2020. Regulile drastice par benefice pentru întărirea siguranței, însă câteva prevederi încalcă grav constituția și legislația în vigoare. Practic, examinatorii de la examenele de conducere, care sunt din ce în ce mai puțini, de la o serie de arestări la alta, vor avea putere de decizie asupra închiderii sau continuării unor afaceri private. Așa s-ar traduce închiderea școlilor de șoferi dacă acestea au o rată a promovabilității mai mică de 50% anual.

Strategia Națională pentru Siguranța Rutieră 2016-2020 a fost aprobată de Guvern săptămâna trecută și se află în dezbatere publică, pe site-ul Ministerului Transporturilor. Unele prevederi sunt corecte și au fost aplaudate de operatorii economici care își desfășoară activitatea în acest domeniu, însă altele sunt absolut halucinante și s-ar traduce prin invitație la creșterea gradului de corupție, la nivel național, sub indicațiile legii. De exemplu, asta s-ar putea întâmpla dacă examinatorii, care apreciază subiectiv performanțele viitorilor șoferi și pe care nu-i împiedică nimeni și nimic să decidă respingerea celor care dau examen, vor ști foarte clar că de decizia lor depinde viitorul unei școli de șoferi, care este o afacere privată. Textul legislativ, în forma actuală, prevede că școlile de șoferi cu o rată a promovabilității de sub 50% anual vor fi închise, fără drept la apărare în justiție, deși decizia se va lua în funcție de performanțele cursanților și de aprecierea subiectivă a examinatorilor, nu în funcție de valori măsurabile pentru școlile de șoferi. Aceeași prevedere există și în Ordinul Ministrului Transporturilor 733 din 2013, care a fost contestat de școlile de șoferi și este încă judecat acum, fără a exista o decizie finală a instanței. „Atât timp cât coeficientul de promovabiliutate este sub 30% la nivel național, de zece ani, nu se poate cere o creștere peste noapte a promovabilității, la peste 50%, la prima examinare. La discuțiile legate de steategia de siguranță rutieră nu a fost niciodată discutat acest coeficient de promovabilitate al școlilor de șoferi, iar noi nu am fost de acord cu o asemenea prevedere. Ordinul de ministru 733 din 2013 este contestat în instanță, noi, Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România, noi am intervenit în toate procesele și le-am câștigast. Acum procesul se judecă la Curtea de apel”, explică Mircea Grigore, vicepreședinte COTAR.

România cu gropi și fără școli de șoferi

Conform aceluiași text legislativ, vor fi sancționați și instructorii auto pentru fiecare eșec al foștilor cursanți. Reprezentanții școlilor de șoferi atrag atenția asupra faptului că strategia ar fi trebuit să aibă în vedere în primul rând refacerea infrastructurii rutiere din cauza căreia se produc cele mai multe accidente și nu să penalizeze școlile de șoferi pentru greșelile cursanților și aprecierile subiective ale examinatorilor. „Am dat examen săptămâna trecută și nu am luat permisul. Examinatorul mi-a spus că mai am de învățat, deși eu cred că nu am făcut greșeli. Am auzit că unii examinatori nu vor să dea permisul la primul examen”, spune un candidat la statutul de șofer, care a fost respins. În afară de problemele legate de subiectivitatea aprecierii și chiar de ceea ce s-ar putea numi bunul plac al examinatorului, mai sunt și foarte multe probleme legate de corupția din acest sistem despre care se știe deja că a trimis în sistemul penitenciar atât de mulți angajați, încât s-au blocat examenele, în lipsă de personal, iar cursanții pot fi programați la traseu și după șase luni de la depunerea dosarelor. Într-un asemenea sistem deja corupt, o astfel de prevedere ar legifera, practic, șpaga.

Reducerea abandonului școlar

Aceeași strategie poate fi contestată și pe principiile discriminării, de către cei care nu au absolvit zece clase, dar știu să scrie și să citească. Textul legii pare a face parte dintr-o altă strategie, a Ministerului Educației, pentru reducerea abandonului școlar, pentru că una dintre prevederi este aceea că nu vor mai putea obține permis de conducere decât cei care au mers la școală până la finalul clasei a X-a. Tot din sistemul de Educație a fost preluată în noua strategie și predeverea de a introduce camere video la examen. Bacalaureatul din ultimii ani a demonstrat că se poate frauda examenul și cu toate camerele video în funcțiune, în schimb „big brother” îi emoționează pe candidați, care pot face greșeli. Problemele acestea, deja intens dezbătutre în Educație, nu i-au împiedicat pe inițiatorii strategiei să preia metoda și pentru examenele auto, pretinzând că astfel se va putea verifica și corectitudinea examinatorului.

Examinatorii vor deveni factori decidenți în privința continuării sau închiderii școlilor de șoferi, care sunt afaceri private. Această prevedere legislativă îi va transforma, practic, în potențiali corupți, pentru că legea le facilitează accesul la mijloace de șantaj.

 

 

"Cauzel accidentelor grave sunt enumerate în strategie, la pagina 24, dar fără a fi amintite problemele infrastructurii drumurilor, care, de fapt au cauzat cele mai multe accidente rutiere. Mai mult, la pagina 60, acolo unde se enumera prioritățile pentru infrastructură, sunt aproape tot atâtea câte litere are alfabetul. Cum se justifică toate aceste priorități, daca se pretinde că ele nu sunt cauze ale accidentelor?", spune Alexandru Vâlvoi, preşedintele Asociației România fără gropi.

 


 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 






Mai multe titluri din categorie

4 din 10 români n-au trecut pe la dentist în 2018

4 din 10 români n-au trecut pe la dentist în 2018
Patru din 10 români nu au ajuns nici măcar o dată la un medic dentist, în 2018, iar mai mult de 20% spun că nu vor merge nici în acest an, potrivit unui studiu recent. „După 30 de ani de eforturi private...

Trump pasează combatanții SI

Trump pasează combatanții SI
Preşedintele american, Donald Trump, a cerut europenilor să primească înapoi sute de combatanţi ai Stat Islamic (SI) capturaţi în Siria, ameninţând că SUA vor fi forţate, în caz contrar, să-i elibereze,...

Accident TERIBIL pe DN1B. O persoană a murit pe loc, alta este în comă

Accident TERIBIL pe DN1B. O persoană a murit pe loc, alta este în comă
O persoană a murit după ce maşina în care se afla a fost lovită frontal, în noaptea de marţi spre miercuri, pe DN 1B, în localitatea Loloiasca, de un autoturism aflat într-o depăşire şi care ulterior a luat...

Noua strategie în educaţie: performanţă mai mare pe bază de „presiune crescută”

Noua strategie în educaţie: performanţă mai mare pe bază de „presiune crescută”
Anul şcolar 2019-2020 va începe în 9 septembrie, cu o săptămână mai devreme decât de obicei, şi se va termina pe 12 iunie, a declarat, Ecaterina Andronescu. Vacanţa intersemestrială va avea loc în perioada...

Șah-mat al lui Tudorel Toader la adresa lui Iohannis și Lazăr

Șah-mat al lui Tudorel Toader la adresa lui Iohannis și Lazăr
Mutare decisivă a Guvernului în privința tergiversării numirilor la șefia parchetelor și în privința controlului pe care procurorul general îl poate exercita, abuziv, asupra anchetelor instrumentate de Secția...

Dragnea: Cred că este în regulă ordonanţa privind modificarea legilor justiţiei şi era necesară

Dragnea: Cred că este în regulă ordonanţa privind modificarea legilor justiţiei şi era necesară
Preşedintele PSD, Liviu Dragnea, a susţinut marţi seara că ordonanţa de urgenţă privind modificarea legilor justiţiei era necesară şi că a respectat principiul transparenţei. "Nu lucrez la Guvern. Pe...

Oprişan, despre Dragnea: Mai face şi el din când în când pe stăpânul partidului

Oprişan, despre Dragnea: Mai face şi el din când în când pe stăpânul partidului
Liderul PSD Vrancea, Marian Oprişan, a afirmat marţi că are o relaţie principială şi instituţională cu preşedintele formaţiunii, Liviu Dragnea, care "mai face şi el din când în când pe stăpânul...

New York-ul combate discriminarea oamenilor din cauza tunsorii

New York-ul combate discriminarea oamenilor din cauza tunsorii
Comisia pentru Drepturile Umane a orașului New York a lansat instrucțiuni împotriva discriminării oamenilor pe baza frizurii, clasificând-o drept un act de rasism, conform BBC. Aceste noi reguli protejează...

Vaticanul confirmă că există instrucțiuni secrete pentru preoții tați

Vaticanul confirmă că există instrucțiuni secrete pentru preoții tați
Vaticanul a dezvăluit că menține instrucțiunile secrete pentru preoții care sunt tați, în ciuda jurămintelor de celibat, conform CNN. „Pot confirma că aceste instrucțiuni există; este un document pentru...

Dragnea, referitor la propunerile de miniştri: Dacă Iohannis refuză, vom lua o decizie poate mai apăsată

Dragnea, referitor la propunerile de miniştri: Dacă Iohannis refuză, vom lua o decizie poate mai apăsată
Preşedintele PSD, Liviu Dragnea, a declarat marţi seara că, în cazul în care preşedintele Klaus Iohannis va refuza cele două propuneri ale conducerii partidului pentru portofoliile Transporturilor şi...

Dragnea, referitor la propunerile de miniştri: Dacă Iohannis refuză, vom lua o decizie poate mai apăsată

Dragnea, referitor la propunerile de miniştri: Dacă Iohannis refuză, vom lua o decizie poate mai apăsată
Preşedintele PSD, Liviu Dragnea, a declarat marţi seara că, în cazul în care preşedintele Klaus Iohannis va refuza cele două propuneri ale conducerii partidului pentru portofoliile Transporturilor şi...

Viorica Dăncilă a prezentat noii miniștri: „Acestea sunt cele două nominalizări votate în cadru CExN”

Viorica Dăncilă a prezentat noii miniștri: „Acestea sunt cele două nominalizări votate în cadru CExN”
Comitetul Executiv Naţional al PSD i-a validat marţi pe deputaţii Răzvan Cuc - pentru funcţia de ministru al Transporturilor şi pe Daniel Suciu - pentru cea de ministru al Dezvoltării Regionale, a anunţat la...

Iohannis: PSD a acţionat din nou împotriva justiţiei şi a statului de drept

Iohannis: PSD a acţionat din nou împotriva justiţiei şi a statului de drept
Preşedintele Klaus Iohannis afirmă că prin ordonanţa de urgenţă privind modificarea legilor justiţiei PSD a acţionat din nou împotriva justiţiei şi a statului de drept. "PSD a acţionat astăzi din nou...

Lazăr, despre OUG pe legile Justiţiei: Modificările pot conduce la apariţia unui blocaj instituţional

Lazăr, despre OUG pe legile Justiţiei: Modificările pot conduce la apariţia unui blocaj instituţional
Procurorul general Augustin Lazăr şi-a exprimat marţi îngrijorarea în legătură cu Ordonanța de Urgență pe Legile Justiției, susţinând că modificările pot conduce la apariţia unui blocaj instituţional al...

Argeş: Incendiu de vegetaţie uscată extins pe trei dealuri de lângă oraşul Ştefăneşti

Argeş: Incendiu de vegetaţie uscată extins pe trei dealuri de lângă oraşul Ştefăneşti
Un incendiu de vegetaţie uscată a izbucnit, marţi seară, la marginea oraşului Ştefăneşti din judeţul Argeş, focul extinzându-se pe trei dealuri. Reprezentanţii Inspectoratului pentru Situaţii de...
Serviciul de email marketing furnizat de