x close
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Strategia care închide arbitrar școlile de șoferi

0
Autor: Diana Scarlat 21 Oct 2016 - 12:45
Strategia care închide arbitrar școlile de șoferi JackJelly/Getty Images/iStockphoto Student driver
Vezi galeria foto

Cu titlu de glorie, Guvernul a anunțat aprobarea Strategiei pentru Siguranță rutieră care ar trebui să reducă numărul accidentelor cu 50% până în 2020. Regulile drastice par benefice pentru întărirea siguranței, însă câteva prevederi încalcă grav constituția și legislația în vigoare. Practic, examinatorii de la examenele de conducere, care sunt din ce în ce mai puțini, de la o serie de arestări la alta, vor avea putere de decizie asupra închiderii sau continuării unor afaceri private. Așa s-ar traduce închiderea școlilor de șoferi dacă acestea au o rată a promovabilității mai mică de 50% anual.

Strategia Națională pentru Siguranța Rutieră 2016-2020 a fost aprobată de Guvern săptămâna trecută și se află în dezbatere publică, pe site-ul Ministerului Transporturilor. Unele prevederi sunt corecte și au fost aplaudate de operatorii economici care își desfășoară activitatea în acest domeniu, însă altele sunt absolut halucinante și s-ar traduce prin invitație la creșterea gradului de corupție, la nivel național, sub indicațiile legii. De exemplu, asta s-ar putea întâmpla dacă examinatorii, care apreciază subiectiv performanțele viitorilor șoferi și pe care nu-i împiedică nimeni și nimic să decidă respingerea celor care dau examen, vor ști foarte clar că de decizia lor depinde viitorul unei școli de șoferi, care este o afacere privată. Textul legislativ, în forma actuală, prevede că școlile de șoferi cu o rată a promovabilității de sub 50% anual vor fi închise, fără drept la apărare în justiție, deși decizia se va lua în funcție de performanțele cursanților și de aprecierea subiectivă a examinatorilor, nu în funcție de valori măsurabile pentru școlile de șoferi. Aceeași prevedere există și în Ordinul Ministrului Transporturilor 733 din 2013, care a fost contestat de școlile de șoferi și este încă judecat acum, fără a exista o decizie finală a instanței. „Atât timp cât coeficientul de promovabiliutate este sub 30% la nivel național, de zece ani, nu se poate cere o creștere peste noapte a promovabilității, la peste 50%, la prima examinare. La discuțiile legate de steategia de siguranță rutieră nu a fost niciodată discutat acest coeficient de promovabilitate al școlilor de șoferi, iar noi nu am fost de acord cu o asemenea prevedere. Ordinul de ministru 733 din 2013 este contestat în instanță, noi, Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România, noi am intervenit în toate procesele și le-am câștigast. Acum procesul se judecă la Curtea de apel”, explică Mircea Grigore, vicepreședinte COTAR.

România cu gropi și fără școli de șoferi

Conform aceluiași text legislativ, vor fi sancționați și instructorii auto pentru fiecare eșec al foștilor cursanți. Reprezentanții școlilor de șoferi atrag atenția asupra faptului că strategia ar fi trebuit să aibă în vedere în primul rând refacerea infrastructurii rutiere din cauza căreia se produc cele mai multe accidente și nu să penalizeze școlile de șoferi pentru greșelile cursanților și aprecierile subiective ale examinatorilor. „Am dat examen săptămâna trecută și nu am luat permisul. Examinatorul mi-a spus că mai am de învățat, deși eu cred că nu am făcut greșeli. Am auzit că unii examinatori nu vor să dea permisul la primul examen”, spune un candidat la statutul de șofer, care a fost respins. În afară de problemele legate de subiectivitatea aprecierii și chiar de ceea ce s-ar putea numi bunul plac al examinatorului, mai sunt și foarte multe probleme legate de corupția din acest sistem despre care se știe deja că a trimis în sistemul penitenciar atât de mulți angajați, încât s-au blocat examenele, în lipsă de personal, iar cursanții pot fi programați la traseu și după șase luni de la depunerea dosarelor. Într-un asemenea sistem deja corupt, o astfel de prevedere ar legifera, practic, șpaga.

Reducerea abandonului școlar

Aceeași strategie poate fi contestată și pe principiile discriminării, de către cei care nu au absolvit zece clase, dar știu să scrie și să citească. Textul legii pare a face parte dintr-o altă strategie, a Ministerului Educației, pentru reducerea abandonului școlar, pentru că una dintre prevederi este aceea că nu vor mai putea obține permis de conducere decât cei care au mers la școală până la finalul clasei a X-a. Tot din sistemul de Educație a fost preluată în noua strategie și predeverea de a introduce camere video la examen. Bacalaureatul din ultimii ani a demonstrat că se poate frauda examenul și cu toate camerele video în funcțiune, în schimb „big brother” îi emoționează pe candidați, care pot face greșeli. Problemele acestea, deja intens dezbătutre în Educație, nu i-au împiedicat pe inițiatorii strategiei să preia metoda și pentru examenele auto, pretinzând că astfel se va putea verifica și corectitudinea examinatorului.

Examinatorii vor deveni factori decidenți în privința continuării sau închiderii școlilor de șoferi, care sunt afaceri private. Această prevedere legislativă îi va transforma, practic, în potențiali corupți, pentru că legea le facilitează accesul la mijloace de șantaj.

 

 

"Cauzel accidentelor grave sunt enumerate în strategie, la pagina 24, dar fără a fi amintite problemele infrastructurii drumurilor, care, de fapt au cauzat cele mai multe accidente rutiere. Mai mult, la pagina 60, acolo unde se enumera prioritățile pentru infrastructură, sunt aproape tot atâtea câte litere are alfabetul. Cum se justifică toate aceste priorități, daca se pretinde că ele nu sunt cauze ale accidentelor?", spune Alexandru Vâlvoi, preşedintele Asociației România fără gropi.

 


 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 






Mai multe titluri din categorie

Mureşan: Guvernul nu are niciun obiectiv concret de mandat pentru preşedinţia Consiliului UE

Mureşan: Guvernul nu are niciun obiectiv concret de mandat pentru preşedinţia Consiliului UE
Europarlamentarul PNL Siegfried Mureşan afirmă că România riscă o preşedinţie slabă a Consiliului Uniunii Europene, în contextul în care, cu 100 de zile înainte de a prelua mandatul, Guvernul Dăncilă nu are...

Ponta: Dacă Dragnea cumpără voturile din CExN oferind funcţii şi contracte, va fi un haos generalizat

Ponta: Dacă Dragnea cumpără voturile din CExN oferind funcţii şi contracte, va fi un haos generalizat
Deputatul Victor Ponta a transmis vineri că datoria unui adevărat lider este să îşi conducă echipa, nu să fie o povară pentru aceasta, adăugând că, dacă preşedintele PSD, Liviu Dragnea, "cumpără voturile"...

În India continuă discriminările în funcție de castă. Povestea unei iubiri care s-a încheiat cu o crimă

În India continuă discriminările în funcție de castă. Povestea unei iubiri care s-a încheiat cu o crimă
Pe 14 septembrie, Pranay Perumalla a fost ucis în fața soției sale, Amrutha, pentru „onoare”. BBC a vorbit cu Amrutha, al cărui tată a fost arestat pentru ordonarea crimei.  Amrutha și Pranay erau iubi

Dăncilă înainte de CExN: Voi da mesajul meu în şedinţă

Dăncilă înainte de CExN: Voi da mesajul meu în şedinţă
Premierul Viorica Dăncilă a declarat vineri, înainte de şedinţa Comitetului Executiv Naţional al PSD, că îşi va prezenta mesajul în cadrul reuniunii.  "Voi da mesajul meu în CEx. Aşa cum am spus,...

Hezbollah, cu rachetele pe Israel

Hezbollah, cu rachetele pe Israel
Liderul organizației teroriste Hezbollah, Hassan Nasrallah, a declarat că balanța de putere dintre mișcarea șiită libaneză și Israel s-a schimbat, deoarece gruparea sa a reușit să pună mâna pe rachete de...

Marea Britanie avertizează că nu va exista un acord privind Brexit-ul dacă UE nu manifestă flexibilitate în problema graniţei irlandeze

Marea Britanie avertizează că nu va exista un acord privind Brexit-ul dacă UE nu manifestă flexibilitate în problema graniţei irlandeze
Marea Britanie va părăsi Uniunea Europeană fără un acord dacă liderii blocului nu vor manifesta flexibilitate cu privire la graniţa irlandeză, a declarat pentru BBC ministrul britanic al transporturilor, Chris Gr...

Educatoarea care şi-a ucis fiica în vârstă de patru ani, încă 60 de zile în arest preventiv

Educatoarea care şi-a ucis fiica în vârstă de patru ani, încă 60 de zile în arest preventiv
Judecătorii Tribunalului Timiş au decis ca educatoarea Neţ Oana Răzvana din Timişoara, care şi-a ucis fiica în vârstă de patru ani prin înecare, să rămână în continuare în arest preventiv pentru 60 de...

Claudia Ţapardel (europarlamentar PSD): Fac apel la calm şi unitate în interiorul PSD

Claudia Ţapardel (europarlamentar PSD): Fac apel la calm şi unitate în interiorul PSD
Europarlamentarul PSD Claudia Ţapardel a făcut un apel la calm şi unitate în interiorul PSD şi a arătat că este "esenţial" ca în şedinţa Comitetului Executiv Naţional să se găsească "soluţiile optime...

Şoferul ministrului Educaţiei, amendat de poliţişti pentru că circula cu viteză peste limita legală

Şoferul ministrului Educaţiei, amendat de poliţişti pentru că circula cu viteză peste limita legală
Şoferul ministrului Educaţiei Valentin Popa a fost amendat noaptea trecută de poliţiştii rutieri şi i-a fost reţinut permisul de conducere, după ce a fost prins că circula cu viteză excesivă, au declarat...

Agenţia Medicamentului, reorganizată

Agenţia Medicamentului, reorganizată
Pe fondul dispariţiei a mii de medicamente de pe piaţa din România, ministrul Sănătăţii, Sorina Pintea, a anunţat, ieri, că va fi reorganizată Agenția Națională a Medicamentului și Dispozitivelor Medicale (...

Colonelul Sebastian Cucoş, prim-adjunct al Jandarmeriei Române, la Parchetul General

Colonelul Sebastian Cucoş, prim-adjunct al Jandarmeriei Române, la Parchetul General
Colonelul Gheorghe Sebastian Cucoş, prim-adjunct al Jandarmeriei Române, s-a prezentat vineri la Parchetul General pentru a i se aduce la cunoştinţă acuzaţiile în dosarul privind intervenţia jandarmilor la...

Anchetă la o grădiniţă din Vaslui, după ce un copil şi-a fracturat mâna în sala de clasă

Anchetă la o grădiniţă din Vaslui, după ce un copil şi-a fracturat mâna în sala de clasă
Inspectoratul Şcolar Judeţean (ISJ) Vaslui a demarat o anchetă la o grădiniţă din municipiul reşedinţă, după ce un copil şi-a fracturat mâna în timp ce se afla în sala de clasă, au informat vineri...

Baloți cu canabis, descoperiți eșuați pe plajele din Florida

Baloți cu canabis, descoperiți eșuați pe plajele din Florida
Turiştii care se bronzau pe plajele din Florida au descoperit în ultimele săptămâni mai mulţi baloţi cu canabis ce au fost aduşi la ţărm de valurile Oceanului Atlantic, informează AFP.  Turiştii şi...

Se apropie echinocțiul de toamnă. Când se schimbă ora

Se apropie echinocțiul de toamnă. Când se schimbă ora
În acest an, echinocţiul de toamnă are loc pe 23 septembrie, la ora 04:54. Acesta este momentul când longitudinea astronomică a Soarelui atinge valoarea de 180°. Echinocțiul de toamnă 2018 reprezintă debutul...

Trenul rapid Ierusalim-Tel Aviv, inaugurat după 17 ani de la începerea proiectului

Trenul rapid Ierusalim-Tel Aviv, inaugurat după 17 ani de la începerea proiectului
Trenul rapid Ierusalim- Tel Aviv, linie denumită „King David”, a fost inaugurat joi,20 septembrie, de premierul Netanyahu și ministrul israelian al transporturilor, Katz. Publicația Times of Israel prezintă...
Serviciul de email marketing furnizat de