x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Țara, condusă de pe un cont de Facebook

Țara, condusă de pe un cont de Facebook

de Marius Gîrlașiu    |    06 Iul 2015   •   14:47
Țara, condusă de pe un cont de Facebook
Sursa foto: Klaus Iohannis, președintele României / Foto - Agerpres

În pas cu noile medii de comunicare, Klaus Iohannis şi Victor Ponta au mutat politica de pe televiziuni pe reţelele sociale. Preşedintele şi premierul adoptă, însă, strategii diferite.

Citește și Reacția lui Klaus Iohannis, după referendumul din Grecia

Premierul şi-a păstrat şi pe Facebook stilul agresiv din confruntările cu preşedintele Iohannis. „Ponta a învăţat acum, alegerile pe internet şi încearcă să recupereze”, explică Antonio Momoc, specialist în comunicare politică şi social-media.

„Se concentrează să cucerească targetul 18-35 de ani, studenţi, oameni fără loc de muncă, care în orice ţară normală ar trebui să fie de stânga, la noi s-au dus spre liberali. Publicul ăsta nu este în faţa televizorului, acolo găsim, oricum, publicul tradiţional PSD”.

Diferență de stil Cu smartphone-ul în mână, premierul şi-a continuat postările agresive şi de pe patul de spital din Istanbul. „Este o agresivitate împrumutată de la Băsescu. Este foarte agresiv pe zona economică, tot ce înseamnă Cod Fiscal, reduceri de TVA, ceea ce i-a crescut şansele. La capitolul încredere, surprinzător, Ponta stă bine”, spune specialistul.

Spre deosebire de Ponta, Iohannis are cu totul alt stil. „El nu atacă, criticile lui sunt foarte vagi. Este o comunicare mesianică, tip martorii lui Iehova, asemănătoare acelui personaj, Poptămaş. Postări despre suflet, fericire, nemurire. Este mai retras, nu are o ţintă de atac. Are o imagine echilibrată, de medi-ator”. Ce urmăreşte Iohannis? „E mai prezent pe Facebook pentru că prezenţa continuă pe TV te erodează. Este efectul Băsescu, devii enervant”, spune Momoc.

Iohannis trage de timp

Iohannis evită să comunice prin televiziuni după modelul Băsescu. Fostul preşedinte avea ieşiri aproape zilnice pe teme de justiţie în conferinţele de la Cotroceni, lucru ce nu i-a adus un câștig politic important.

„La şase sau opt luni se va crea o aşteptare. Publicul vrea o schimbare, vrea să vadă rezultate. În campanie, Iohannis a avut câteva teme. Justiţia, imunitatea parlamentarilor şi votul din diaspora. Deocamdată nu a reuşit foarte multe, nu are rezultate. Acum e o perioadă de graţie, dar presiunea creşte, e o chestiune de timp. Oamenii se vor întreba ce a făcut, care sunt realizările?”, explică Momoc. „Faptul că nu e foarte vizibil pe TV îl ajută mult pentru că temporizează aşteptările. Poate fi şi o tactică de a trage de timp până la alegerile din 2016. Aşteaptă să se erodeze Guvernul”.

Obama, 20 de ani distanță

Liderii de la noi sunt mult în urma celor de afară. „Obama a folosit foarte mult Facebook şi Twitter pentru a-şi remodela imaginea. Au fost campanii care i-au sporit încrederea”. Iohannis şi Ponta nici nu se compară.


Barack Obama, președintele SUA / Foto - Agerpres

„Obama e mult prea departe după tehnicile folosite. În SUA, comunicarea politică pe net a început în anii ’90. E cu 20 de ani înaintea noastră. La noi internetul nu e atât de departe ca obicei de consum”.

Internetul va da tonul


Expert în comunicare politică, Antonio Momoc crede că „Ponta şi Iohannis fac bine ce fac. Nu abuzează de comunicarea pe Facebook. Se schimbă doar un mod de a comunica, publicul este cel care se schimbă”. Alegerile din 2014 au fost o lecţie pentru politicieni. „Online-ul va da tonul. Televizorul se mută pe ecranul smartphone-ului. Cine nu va folosi social-media la nivelul anului 2019 va pierde viitoarele alegeri”, este previziunea specialistului.





×