x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Ţeapă spaniolă pe bani europeni

Ţeapă spaniolă pe bani europeni

de Doru Iordache    |    09 Mar 2011   •   16:21

Compania spaniolă Dytras SA este o societate care şi-a adjudecat lucrări de sute de milioane de Euro la Paşcani, Slobozia, Târgu Mureş, Botoşani şi Suceava. în fapt, Dytras nu face nimic cu forţe proprii pe toate şantierele companiei din România, spaniolii au angajat câţiva specialişti români ca şefi de şantier şi în rest au subcontractat lucrările companiilor romUntitled stireâneşti. De execuţie se ocupă constructorii români. Din păcate, mai toate proiectele Dytras au probleme. Există litigii, întârzieri la plată către constructorii români şi la finalizarea lucrărilor.

Un exemplu este şantierul de la Paşcani. Compania spaniolă şi-a adjudecat o lucrare care se numeşte: “Reabilitarea sistemului de alimentare cu apă şi a celui de ape uzate”. Beneficiarul este Primăria din oraş. Proiectul este finanţat pe măsura ISPA 2000, iar valoarea totală a proiectului este de 24 de milioane de Euro, din care cinci milioane reprezintă cofinanţarea Consiliului Local Paşcani. Proiectul a demarat pe data de 17.04.2002 şi trebuie finalizat pe 30 iunie 2011. Lucrarea este una complexă şi este împărţită în două. Efectiv de construcţie se ocupă companiile româneşti.

Regula o face Dytras

Din poziţia de lider, Dytras a stabilit încă de la început regulile. Contractele impuse de spanioli constructorilor români nu conţin penalităţi pentru întârzieri iar termenele de plată au fost impuse la 90 de zile. Aceste două repere din contractele încheiate sunt intangibile pentru Dytras SA. Cine le acceptă, ia lucrarea, cine nu, caută alta. Pentru că oferta este restrânsă companiile româneşti au acceptat aceste condiţii mizând pe parolismul spaniolilor.

Umiliţi pe banii lor

Astfel subcontractorii români acceptă de fapt să crediteze Dytras pe toată durata lucrării şi încă trei luni după. La obiectivul de la Paşcani au lucrat, sau mai lucrează mai multe companii româneşti cum ar fi, Danro SRL, Artsiv Construct SRL plus partenerii acestora. Danro are o gamă mai largă de lucrări şi are probleme cu încasările. Spaniolii nu plătesc la termenele stabilite, adică la 90 de zile. Din acest motiv muncitorii de la Danro au oprit lucrul. Forţaţi de împrejurări cei de la Dytras au făcut o plată parţială şi constructorii români au reluat activitatea.

Dar cel mai elocvent exemplu este cel al companiei Artsiv Construct SRL. Societatea a încheiat pe 12.07.2010 un contract cu Dytras cu durata de 60 de zile pentru lucrarea: “Reabilitare Staţie de Compost”, parte componentă a proiectului finanţat pe măsura ISPA. Constructorul român a încheiat lucrarea la termenul stabilit şi obiectivul a fost recepţionat de către reprezentanţii Dytras. Nu au fost contestaţii cu privire la lucrarea efectuată. Numai că, la finele celor 90 de zile, Dytras a uitat să plătească. Au trecut 180 de zile şi plata tot nu a fost făcută. Odată lucrarea finalizată spaniolii nu mai puteau fi determinaţi să plătească decât printr-o acţiune în instanţă.

Artsiv a făcut demersurile în instanţă şi aşteaptă verdictul pentru a putea pune poprire pe conturile companiei spaniole dar asta înseamnă timp. Până atunci rămân neplătiţi şi furnizorii de betoane de la G&B Construct Grup SRL plus partenerii de contract de la Petco Servnav SRL. Pe principiul dominoului, toate aceste companii acumulează datorii la stat şi îşi percep penalităţi una alteia pentru întârzierea plăţilor. Rămâne doar ca instanţele să impună dobânda legală la sumele datorate de Dytras subcontractorilor săi. Administratorul Petco Servnav, subcontractor al Artsiv, Cornea Petrică ne-a declarat: “Termenele de plată au fost depăşite cu mai mult de 190 de zile şi spaniolii nu mai răspund la telefoane. Noi aşteptăm ca Dytras să plătească datoria către Artsiv care să ne plătească pe noi şi furnizorii de beton. Avem datorii la bugetul de stat şi asta ne blochează afacerile pentru că nu mai putem participa la licitaţiile organizate de companiile de stat, singurele care mai oferă câte ceva pe piaţa construcţiilor. Aşteptăm termenele din instanţă dar situaţia noastră a fost îngreunată de această companie spaniolă care s-a dovedit neserioasă”.

Am încercat să aflăm un punct de vedere de la compania Dytras. Am primit asigurări din partea secretarei că vom fi planificaţi la o discuţie cu domnul director Manuel Gomez Sancez. Pe hol l-am întâlnit pe directorul economic cu care am închegat un dialog. După ce a aflat scopul vizitei noastre şi ne-a spus că numai directorul poate răspunde la întrebări, Jose Ivanoff Gomez a afirmat că Dytras nu şi-a plătit subcontractorii la termenul de 90 de zile pentru că de fapt termenele de plată sunt de 120. Chiar dacă ar fi fost aşa, oricum întârzierile sunt de peste 190 de zile. De la această întâlnire spaniolii nu au mai răspuns la telefoane nici la întrebările trimise pe adresa de mail.

×