x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Vinovați pentru morții de pe șosele

0
Autor: Diana Scarlat 21 Noi 2016 - 09:50
Vinovați pentru morții de pe șosele

În ultimele trei săptămâni s-au produs mai multe accidente rutiere grave, începând cu accidentul în lanț de pe A2, în care patru oameni au murit și peste 40 au fost răniți. Factorii favorizanți ai accidentelor de pe drumurile României se întind de la drumurile foarte proaste, până la neglijența șoferilor și lipsa de educație rutieră. Școli specializate în instruirea șoferilor există, însă foarte puțini sunt cei dispuși să facă niște cursuri suplimentare, înainte de a se urca la volan. Mentalitatea românului este sub semnul lui „lasă că merge și-așa” sau „mie nu mi se poate întâmpla”.

Gropi, drumuri construite prost, delăsare și lipsă de interes din partea autorităților, lipsa unor prevederi legale clare dar și lipsa de educație rutieră și de experiență a șoferilor, ar fi, pe scurt, lista factorilor care duc la moartea oamenilor pe șoselele României. Toți cei care fac posibili acești factori sunt vinovați. Sâmbătă dimineață au murit trei oameni, într-un accident cumplit, în dreptul localității Șindrilița, pe DN2. Duminică au mai murit trei, în alt accident cumplit, în Mehedinți. Săptămâna trecută, două accidente în lanț s-au produs, în același loc, pe Autostrada Soarelui, pe ambele sensuri de mers, iar cu două săptămâni înainte, tot pe A2 au murit patru oameni, într-un groaznic accident în lanț. În aceeași perioadă s-au produs și alte accidente, pe drumurile României, aproape zilnic.

 

Analiza criminologică

Din perspectivă criminologică se pot stabili clar pericolele și s-ar putea lua măsuri pentru reducerea numărului de morți de pe șosele. „Cele mai frecvente accidente sunt pe DN 2, acea șosea așa-zis rapidă – o eroare de gândire, acceptată și lăsată așa cum a fost proiectată, chiar dacă știe toată lumea că este un pericol permanent pentru toți cei care o folosesc și chiar dacă problema este foarte simplu de rezolvat, prin corectarea greșelii inițiale de proiectare, adică prin lățirea așa-zisei prime benzi”, spune criminologul Dan Antonescu. Acest „Drum Negru al României” - cum îl descrie criminologul pe blogul său, pleacă din București, trece pe lângă Urziceni, apoi pe lângă Buzău, și străbate Moldova, spre nord.

 

Vizibilitate slabă și legi neclare

O altă cauză a accidentelor – în special a celor în lanț – este legată de condițiile meteo nefavorabile, dar și de lipsa unor prevederi legale clare. „Pe autostradă există panouri care comunică faptul că viteza maxim admisă este de 130 km la oră, dar pe timp de ploaie viteza maxim admisă este de 80 km la oră. Pe celelalte drumuri nu există astfel de panouri. Dacă pe autostradă ai parapet despărțitor, ai două benzi și riscul de coliziune este mult mai redus, acea restricție de 80 de km la oră s-ar justifica doar în cazul unei ploi torențiale, cu vizibilitate foarte redusă. În schimb, pe celelalte drumuri se recomandă doar adaptarea vitezei la condițiile de drum, fără a se specifica exact care ar trebui să fie viteza maximă. Asta înseamnă că pe autostradă am obligația să merg cu până la 80 km la oră, dar pe orice alt drum pot merge cu 90 sau 100 de kilometri la oră, indiferent dacă toarnă cu găleata. Legea spune că șoferul poate aprecia cum se adaptează la condițiile de drum, dar nu spune cum”, mai spune criminologul.
 

Șoferii nu vor cursuri suplimentare

Lipsa acestor prevederi clare a stat la baza producerii accidentului cumplit de pe A2, sâmbătă, 5 noiembrie. Legislaţia în vigoare specifică doar faptul că ar trebui redusă viteza, pentru adaptarea la condiţiile meteo nefavorabile - de ceaţă densă, polei, ploaie sau ninsoare – dar nu toți șoferii gândesc la fel. Pe 5 noiembrie, un șofer s-a gândit să reducă brusc viteza, intrând în zona de ceață densă, iar cei din spate s-au lovit de el, pentru că nu au considerat necesar să facă același lucru, mai ales pe banda a doua. “Reducerea vitezei, pentru adaptarea la condiţiile de ceaţă densă nu este limitată, chiar şi pe banda de viteză. Poţi să mergi şi cu cinci kilometri la oră, până când treci de zona cu vizibilitate foarte redusă”, a explicat expertul Titi Aur. Fost pilot național de raliuri, oferă și consiliere, dar și cursuri de specializare, pentru cei care vor să conducă bine, nu doar să obțină permisul de conducere. În România sunt câteva școli de acest fel, însă numărul doritorilor de cursuri aprofundate este foarte redus. Cei mai mulți spun „lasă, că nu mi se poate întâmpla mie asta” și cred că se vor obișnui să conducă după ce-și obțin permisul”, mai spune Titi Aur. Cu toate acestea, la fel de periculoși ca începătorii sau poate chiar mai periculoși sunt cei care conduc de mult timp pe o singură rută, pentru că aceștia cred că lor nu li se poate întâmpla nimic, explică fostul pilot.
 

Gropi și drumuri prost administrate

Șoferii implicați în accidentele în lanț de pe A2, săptămâna trecută, dau în judecată administratorul drumului, pentru că nu s-au puat măsurile stabilite prin lege, în caz de polei. Asociația România Fără Gropi atrage atenția asupra faptului că cele mai multe accidente rutiere sunt cauzate de calitatea execrabilă a drumurilor, dincolo de neadaptarea vitezei și de neatenția șoferilor. Strategia Națională pentru Siguranța Rutieră pentru perioada 2016-2020 conține un capitol care descrie cauzele producerii accidentelor, unde se ignoră multe dintre realități, deși cauzele reale se regăsesc în alt capitol, pe lista foarte lungă de priorități. „Nu putem încheia un an 2020 cu numărul de victime redus la jumătate dacă nu conștientizăm de unde plecăm, ce lipsuri avem și mai ales care sunt cauzele reale ale numărului mare de victime rezultate din accidentele rutiere produse în România”, spune liderul asociației România Fără gropi, Alexandru Vîlvoi.

Cele mai multe tragedii se întâmplă în condiții meteo nefavorabile

Citeşte mai multe despre:   accident

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 






Mai multe titluri din categorie

4 din 10 români n-au trecut pe la dentist în 2018

4 din 10 români n-au trecut pe la dentist în 2018
Patru din 10 români nu au ajuns nici măcar o dată la un medic dentist, în 2018, iar mai mult de 20% spun că nu vor merge nici în acest an, potrivit unui studiu recent. „După 30 de ani de eforturi private...

Trump pasează combatanții SI

Trump pasează combatanții SI
Preşedintele american, Donald Trump, a cerut europenilor să primească înapoi sute de combatanţi ai Stat Islamic (SI) capturaţi în Siria, ameninţând că SUA vor fi forţate, în caz contrar, să-i elibereze,...

Accident TERIBIL pe DN1B. O persoană a murit pe loc, alta este în comă

Accident TERIBIL pe DN1B. O persoană a murit pe loc, alta este în comă
O persoană a murit după ce maşina în care se afla a fost lovită frontal, în noaptea de marţi spre miercuri, pe DN 1B, în localitatea Loloiasca, de un autoturism aflat într-o depăşire şi care ulterior a luat...

Noua strategie în educaţie: performanţă mai mare pe bază de „presiune crescută”

Noua strategie în educaţie: performanţă mai mare pe bază de „presiune crescută”
Anul şcolar 2019-2020 va începe în 9 septembrie, cu o săptămână mai devreme decât de obicei, şi se va termina pe 12 iunie, a declarat, Ecaterina Andronescu. Vacanţa intersemestrială va avea loc în perioada...

Șah-mat al lui Tudorel Toader la adresa lui Iohannis și Lazăr

Șah-mat al lui Tudorel Toader la adresa lui Iohannis și Lazăr
Mutare decisivă a Guvernului în privința tergiversării numirilor la șefia parchetelor și în privința controlului pe care procurorul general îl poate exercita, abuziv, asupra anchetelor instrumentate de Secția...

Dragnea: Cred că este în regulă ordonanţa privind modificarea legilor justiţiei şi era necesară

Dragnea: Cred că este în regulă ordonanţa privind modificarea legilor justiţiei şi era necesară
Preşedintele PSD, Liviu Dragnea, a susţinut marţi seara că ordonanţa de urgenţă privind modificarea legilor justiţiei era necesară şi că a respectat principiul transparenţei. "Nu lucrez la Guvern. Pe...

Oprişan, despre Dragnea: Mai face şi el din când în când pe stăpânul partidului

Oprişan, despre Dragnea: Mai face şi el din când în când pe stăpânul partidului
Liderul PSD Vrancea, Marian Oprişan, a afirmat marţi că are o relaţie principială şi instituţională cu preşedintele formaţiunii, Liviu Dragnea, care "mai face şi el din când în când pe stăpânul...

New York-ul combate discriminarea oamenilor din cauza tunsorii

New York-ul combate discriminarea oamenilor din cauza tunsorii
Comisia pentru Drepturile Umane a orașului New York a lansat instrucțiuni împotriva discriminării oamenilor pe baza frizurii, clasificând-o drept un act de rasism, conform BBC. Aceste noi reguli protejează...

Vaticanul confirmă că există instrucțiuni secrete pentru preoții tați

Vaticanul confirmă că există instrucțiuni secrete pentru preoții tați
Vaticanul a dezvăluit că menține instrucțiunile secrete pentru preoții care sunt tați, în ciuda jurămintelor de celibat, conform CNN. „Pot confirma că aceste instrucțiuni există; este un document pentru...

Dragnea, referitor la propunerile de miniştri: Dacă Iohannis refuză, vom lua o decizie poate mai apăsată

Dragnea, referitor la propunerile de miniştri: Dacă Iohannis refuză, vom lua o decizie poate mai apăsată
Preşedintele PSD, Liviu Dragnea, a declarat marţi seara că, în cazul în care preşedintele Klaus Iohannis va refuza cele două propuneri ale conducerii partidului pentru portofoliile Transporturilor şi...

Dragnea, referitor la propunerile de miniştri: Dacă Iohannis refuză, vom lua o decizie poate mai apăsată

Dragnea, referitor la propunerile de miniştri: Dacă Iohannis refuză, vom lua o decizie poate mai apăsată
Preşedintele PSD, Liviu Dragnea, a declarat marţi seara că, în cazul în care preşedintele Klaus Iohannis va refuza cele două propuneri ale conducerii partidului pentru portofoliile Transporturilor şi...

Viorica Dăncilă a prezentat noii miniștri: „Acestea sunt cele două nominalizări votate în cadru CExN”

Viorica Dăncilă a prezentat noii miniștri: „Acestea sunt cele două nominalizări votate în cadru CExN”
Comitetul Executiv Naţional al PSD i-a validat marţi pe deputaţii Răzvan Cuc - pentru funcţia de ministru al Transporturilor şi pe Daniel Suciu - pentru cea de ministru al Dezvoltării Regionale, a anunţat la...

Iohannis: PSD a acţionat din nou împotriva justiţiei şi a statului de drept

Iohannis: PSD a acţionat din nou împotriva justiţiei şi a statului de drept
Preşedintele Klaus Iohannis afirmă că prin ordonanţa de urgenţă privind modificarea legilor justiţiei PSD a acţionat din nou împotriva justiţiei şi a statului de drept. "PSD a acţionat astăzi din nou...

Lazăr, despre OUG pe legile Justiţiei: Modificările pot conduce la apariţia unui blocaj instituţional

Lazăr, despre OUG pe legile Justiţiei: Modificările pot conduce la apariţia unui blocaj instituţional
Procurorul general Augustin Lazăr şi-a exprimat marţi îngrijorarea în legătură cu Ordonanța de Urgență pe Legile Justiției, susţinând că modificările pot conduce la apariţia unui blocaj instituţional al...

Argeş: Incendiu de vegetaţie uscată extins pe trei dealuri de lângă oraşul Ştefăneşti

Argeş: Incendiu de vegetaţie uscată extins pe trei dealuri de lângă oraşul Ştefăneşti
Un incendiu de vegetaţie uscată a izbucnit, marţi seară, la marginea oraşului Ştefăneşti din judeţul Argeş, focul extinzându-se pe trei dealuri. Reprezentanţii Inspectoratului pentru Situaţii de...
Serviciul de email marketing furnizat de