x close
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Vinovați pentru morții de pe șosele

0
Autor: Diana Scarlat 21 Noi 2016 - 09:50
Vinovați pentru morții de pe șosele

În ultimele trei săptămâni s-au produs mai multe accidente rutiere grave, începând cu accidentul în lanț de pe A2, în care patru oameni au murit și peste 40 au fost răniți. Factorii favorizanți ai accidentelor de pe drumurile României se întind de la drumurile foarte proaste, până la neglijența șoferilor și lipsa de educație rutieră. Școli specializate în instruirea șoferilor există, însă foarte puțini sunt cei dispuși să facă niște cursuri suplimentare, înainte de a se urca la volan. Mentalitatea românului este sub semnul lui „lasă că merge și-așa” sau „mie nu mi se poate întâmpla”.

Gropi, drumuri construite prost, delăsare și lipsă de interes din partea autorităților, lipsa unor prevederi legale clare dar și lipsa de educație rutieră și de experiență a șoferilor, ar fi, pe scurt, lista factorilor care duc la moartea oamenilor pe șoselele României. Toți cei care fac posibili acești factori sunt vinovați. Sâmbătă dimineață au murit trei oameni, într-un accident cumplit, în dreptul localității Șindrilița, pe DN2. Duminică au mai murit trei, în alt accident cumplit, în Mehedinți. Săptămâna trecută, două accidente în lanț s-au produs, în același loc, pe Autostrada Soarelui, pe ambele sensuri de mers, iar cu două săptămâni înainte, tot pe A2 au murit patru oameni, într-un groaznic accident în lanț. În aceeași perioadă s-au produs și alte accidente, pe drumurile României, aproape zilnic.

 

Analiza criminologică

Din perspectivă criminologică se pot stabili clar pericolele și s-ar putea lua măsuri pentru reducerea numărului de morți de pe șosele. „Cele mai frecvente accidente sunt pe DN 2, acea șosea așa-zis rapidă – o eroare de gândire, acceptată și lăsată așa cum a fost proiectată, chiar dacă știe toată lumea că este un pericol permanent pentru toți cei care o folosesc și chiar dacă problema este foarte simplu de rezolvat, prin corectarea greșelii inițiale de proiectare, adică prin lățirea așa-zisei prime benzi”, spune criminologul Dan Antonescu. Acest „Drum Negru al României” - cum îl descrie criminologul pe blogul său, pleacă din București, trece pe lângă Urziceni, apoi pe lângă Buzău, și străbate Moldova, spre nord.

 

Vizibilitate slabă și legi neclare

O altă cauză a accidentelor – în special a celor în lanț – este legată de condițiile meteo nefavorabile, dar și de lipsa unor prevederi legale clare. „Pe autostradă există panouri care comunică faptul că viteza maxim admisă este de 130 km la oră, dar pe timp de ploaie viteza maxim admisă este de 80 km la oră. Pe celelalte drumuri nu există astfel de panouri. Dacă pe autostradă ai parapet despărțitor, ai două benzi și riscul de coliziune este mult mai redus, acea restricție de 80 de km la oră s-ar justifica doar în cazul unei ploi torențiale, cu vizibilitate foarte redusă. În schimb, pe celelalte drumuri se recomandă doar adaptarea vitezei la condițiile de drum, fără a se specifica exact care ar trebui să fie viteza maximă. Asta înseamnă că pe autostradă am obligația să merg cu până la 80 km la oră, dar pe orice alt drum pot merge cu 90 sau 100 de kilometri la oră, indiferent dacă toarnă cu găleata. Legea spune că șoferul poate aprecia cum se adaptează la condițiile de drum, dar nu spune cum”, mai spune criminologul.
 

Șoferii nu vor cursuri suplimentare

Lipsa acestor prevederi clare a stat la baza producerii accidentului cumplit de pe A2, sâmbătă, 5 noiembrie. Legislaţia în vigoare specifică doar faptul că ar trebui redusă viteza, pentru adaptarea la condiţiile meteo nefavorabile - de ceaţă densă, polei, ploaie sau ninsoare – dar nu toți șoferii gândesc la fel. Pe 5 noiembrie, un șofer s-a gândit să reducă brusc viteza, intrând în zona de ceață densă, iar cei din spate s-au lovit de el, pentru că nu au considerat necesar să facă același lucru, mai ales pe banda a doua. “Reducerea vitezei, pentru adaptarea la condiţiile de ceaţă densă nu este limitată, chiar şi pe banda de viteză. Poţi să mergi şi cu cinci kilometri la oră, până când treci de zona cu vizibilitate foarte redusă”, a explicat expertul Titi Aur. Fost pilot național de raliuri, oferă și consiliere, dar și cursuri de specializare, pentru cei care vor să conducă bine, nu doar să obțină permisul de conducere. În România sunt câteva școli de acest fel, însă numărul doritorilor de cursuri aprofundate este foarte redus. Cei mai mulți spun „lasă, că nu mi se poate întâmpla mie asta” și cred că se vor obișnui să conducă după ce-și obțin permisul”, mai spune Titi Aur. Cu toate acestea, la fel de periculoși ca începătorii sau poate chiar mai periculoși sunt cei care conduc de mult timp pe o singură rută, pentru că aceștia cred că lor nu li se poate întâmpla nimic, explică fostul pilot.
 

Gropi și drumuri prost administrate

Șoferii implicați în accidentele în lanț de pe A2, săptămâna trecută, dau în judecată administratorul drumului, pentru că nu s-au puat măsurile stabilite prin lege, în caz de polei. Asociația România Fără Gropi atrage atenția asupra faptului că cele mai multe accidente rutiere sunt cauzate de calitatea execrabilă a drumurilor, dincolo de neadaptarea vitezei și de neatenția șoferilor. Strategia Națională pentru Siguranța Rutieră pentru perioada 2016-2020 conține un capitol care descrie cauzele producerii accidentelor, unde se ignoră multe dintre realități, deși cauzele reale se regăsesc în alt capitol, pe lista foarte lungă de priorități. „Nu putem încheia un an 2020 cu numărul de victime redus la jumătate dacă nu conștientizăm de unde plecăm, ce lipsuri avem și mai ales care sunt cauzele reale ale numărului mare de victime rezultate din accidentele rutiere produse în România”, spune liderul asociației România Fără gropi, Alexandru Vîlvoi.

Cele mai multe tragedii se întâmplă în condiții meteo nefavorabile

Citeşte mai multe despre:   accident

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 






Mai multe titluri din categorie

Mureşan: Guvernul nu are niciun obiectiv concret de mandat pentru preşedinţia Consiliului UE

Mureşan: Guvernul nu are niciun obiectiv concret de mandat pentru preşedinţia Consiliului UE
Europarlamentarul PNL Siegfried Mureşan afirmă că România riscă o preşedinţie slabă a Consiliului Uniunii Europene, în contextul în care, cu 100 de zile înainte de a prelua mandatul, Guvernul Dăncilă nu are...

Ponta: Dacă Dragnea cumpără voturile din CExN oferind funcţii şi contracte, va fi un haos generalizat

Ponta: Dacă Dragnea cumpără voturile din CExN oferind funcţii şi contracte, va fi un haos generalizat
Deputatul Victor Ponta a transmis vineri că datoria unui adevărat lider este să îşi conducă echipa, nu să fie o povară pentru aceasta, adăugând că, dacă preşedintele PSD, Liviu Dragnea, "cumpără voturile"...

În India continuă discriminările în funcție de castă. Povestea unei iubiri care s-a încheiat cu o crimă

În India continuă discriminările în funcție de castă. Povestea unei iubiri care s-a încheiat cu o crimă
Pe 14 septembrie, Pranay Perumalla a fost ucis în fața soției sale, Amrutha, pentru „onoare”. BBC a vorbit cu Amrutha, al cărui tată a fost arestat pentru ordonarea crimei.  Amrutha și Pranay erau iubi

Dăncilă înainte de CExN: Voi da mesajul meu în şedinţă

Dăncilă înainte de CExN: Voi da mesajul meu în şedinţă
Premierul Viorica Dăncilă a declarat vineri, înainte de şedinţa Comitetului Executiv Naţional al PSD, că îşi va prezenta mesajul în cadrul reuniunii.  "Voi da mesajul meu în CEx. Aşa cum am spus,...

Hezbollah, cu rachetele pe Israel

Hezbollah, cu rachetele pe Israel
Liderul organizației teroriste Hezbollah, Hassan Nasrallah, a declarat că balanța de putere dintre mișcarea șiită libaneză și Israel s-a schimbat, deoarece gruparea sa a reușit să pună mâna pe rachete de...

Marea Britanie avertizează că nu va exista un acord privind Brexit-ul dacă UE nu manifestă flexibilitate în problema graniţei irlandeze

Marea Britanie avertizează că nu va exista un acord privind Brexit-ul dacă UE nu manifestă flexibilitate în problema graniţei irlandeze
Marea Britanie va părăsi Uniunea Europeană fără un acord dacă liderii blocului nu vor manifesta flexibilitate cu privire la graniţa irlandeză, a declarat pentru BBC ministrul britanic al transporturilor, Chris Gr...

Educatoarea care şi-a ucis fiica în vârstă de patru ani, încă 60 de zile în arest preventiv

Educatoarea care şi-a ucis fiica în vârstă de patru ani, încă 60 de zile în arest preventiv
Judecătorii Tribunalului Timiş au decis ca educatoarea Neţ Oana Răzvana din Timişoara, care şi-a ucis fiica în vârstă de patru ani prin înecare, să rămână în continuare în arest preventiv pentru 60 de...

Claudia Ţapardel (europarlamentar PSD): Fac apel la calm şi unitate în interiorul PSD

Claudia Ţapardel (europarlamentar PSD): Fac apel la calm şi unitate în interiorul PSD
Europarlamentarul PSD Claudia Ţapardel a făcut un apel la calm şi unitate în interiorul PSD şi a arătat că este "esenţial" ca în şedinţa Comitetului Executiv Naţional să se găsească "soluţiile optime...

Şoferul ministrului Educaţiei, amendat de poliţişti pentru că circula cu viteză peste limita legală

Şoferul ministrului Educaţiei, amendat de poliţişti pentru că circula cu viteză peste limita legală
Şoferul ministrului Educaţiei Valentin Popa a fost amendat noaptea trecută de poliţiştii rutieri şi i-a fost reţinut permisul de conducere, după ce a fost prins că circula cu viteză excesivă, au declarat...

Agenţia Medicamentului, reorganizată

Agenţia Medicamentului, reorganizată
Pe fondul dispariţiei a mii de medicamente de pe piaţa din România, ministrul Sănătăţii, Sorina Pintea, a anunţat, ieri, că va fi reorganizată Agenția Națională a Medicamentului și Dispozitivelor Medicale (...

Colonelul Sebastian Cucoş, prim-adjunct al Jandarmeriei Române, la Parchetul General

Colonelul Sebastian Cucoş, prim-adjunct al Jandarmeriei Române, la Parchetul General
Colonelul Gheorghe Sebastian Cucoş, prim-adjunct al Jandarmeriei Române, s-a prezentat vineri la Parchetul General pentru a i se aduce la cunoştinţă acuzaţiile în dosarul privind intervenţia jandarmilor la...

Anchetă la o grădiniţă din Vaslui, după ce un copil şi-a fracturat mâna în sala de clasă

Anchetă la o grădiniţă din Vaslui, după ce un copil şi-a fracturat mâna în sala de clasă
Inspectoratul Şcolar Judeţean (ISJ) Vaslui a demarat o anchetă la o grădiniţă din municipiul reşedinţă, după ce un copil şi-a fracturat mâna în timp ce se afla în sala de clasă, au informat vineri...

Baloți cu canabis, descoperiți eșuați pe plajele din Florida

Baloți cu canabis, descoperiți eșuați pe plajele din Florida
Turiştii care se bronzau pe plajele din Florida au descoperit în ultimele săptămâni mai mulţi baloţi cu canabis ce au fost aduşi la ţărm de valurile Oceanului Atlantic, informează AFP.  Turiştii şi...

Se apropie echinocțiul de toamnă. Când se schimbă ora

Se apropie echinocțiul de toamnă. Când se schimbă ora
În acest an, echinocţiul de toamnă are loc pe 23 septembrie, la ora 04:54. Acesta este momentul când longitudinea astronomică a Soarelui atinge valoarea de 180°. Echinocțiul de toamnă 2018 reprezintă debutul...

Trenul rapid Ierusalim-Tel Aviv, inaugurat după 17 ani de la începerea proiectului

Trenul rapid Ierusalim-Tel Aviv, inaugurat după 17 ani de la începerea proiectului
Trenul rapid Ierusalim- Tel Aviv, linie denumită „King David”, a fost inaugurat joi,20 septembrie, de premierul Netanyahu și ministrul israelian al transporturilor, Katz. Publicația Times of Israel prezintă...
Serviciul de email marketing furnizat de