x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Vinovați pentru morții de pe șosele

0
Autor: Diana Scarlat 21 Noi 2016 - 09:50
Vinovați pentru morții de pe șosele

În ultimele trei săptămâni s-au produs mai multe accidente rutiere grave, începând cu accidentul în lanț de pe A2, în care patru oameni au murit și peste 40 au fost răniți. Factorii favorizanți ai accidentelor de pe drumurile României se întind de la drumurile foarte proaste, până la neglijența șoferilor și lipsa de educație rutieră. Școli specializate în instruirea șoferilor există, însă foarte puțini sunt cei dispuși să facă niște cursuri suplimentare, înainte de a se urca la volan. Mentalitatea românului este sub semnul lui „lasă că merge și-așa” sau „mie nu mi se poate întâmpla”.

Gropi, drumuri construite prost, delăsare și lipsă de interes din partea autorităților, lipsa unor prevederi legale clare dar și lipsa de educație rutieră și de experiență a șoferilor, ar fi, pe scurt, lista factorilor care duc la moartea oamenilor pe șoselele României. Toți cei care fac posibili acești factori sunt vinovați. Sâmbătă dimineață au murit trei oameni, într-un accident cumplit, în dreptul localității Șindrilița, pe DN2. Duminică au mai murit trei, în alt accident cumplit, în Mehedinți. Săptămâna trecută, două accidente în lanț s-au produs, în același loc, pe Autostrada Soarelui, pe ambele sensuri de mers, iar cu două săptămâni înainte, tot pe A2 au murit patru oameni, într-un groaznic accident în lanț. În aceeași perioadă s-au produs și alte accidente, pe drumurile României, aproape zilnic.

 

Analiza criminologică

Din perspectivă criminologică se pot stabili clar pericolele și s-ar putea lua măsuri pentru reducerea numărului de morți de pe șosele. „Cele mai frecvente accidente sunt pe DN 2, acea șosea așa-zis rapidă – o eroare de gândire, acceptată și lăsată așa cum a fost proiectată, chiar dacă știe toată lumea că este un pericol permanent pentru toți cei care o folosesc și chiar dacă problema este foarte simplu de rezolvat, prin corectarea greșelii inițiale de proiectare, adică prin lățirea așa-zisei prime benzi”, spune criminologul Dan Antonescu. Acest „Drum Negru al României” - cum îl descrie criminologul pe blogul său, pleacă din București, trece pe lângă Urziceni, apoi pe lângă Buzău, și străbate Moldova, spre nord.

 

Vizibilitate slabă și legi neclare

O altă cauză a accidentelor – în special a celor în lanț – este legată de condițiile meteo nefavorabile, dar și de lipsa unor prevederi legale clare. „Pe autostradă există panouri care comunică faptul că viteza maxim admisă este de 130 km la oră, dar pe timp de ploaie viteza maxim admisă este de 80 km la oră. Pe celelalte drumuri nu există astfel de panouri. Dacă pe autostradă ai parapet despărțitor, ai două benzi și riscul de coliziune este mult mai redus, acea restricție de 80 de km la oră s-ar justifica doar în cazul unei ploi torențiale, cu vizibilitate foarte redusă. În schimb, pe celelalte drumuri se recomandă doar adaptarea vitezei la condițiile de drum, fără a se specifica exact care ar trebui să fie viteza maximă. Asta înseamnă că pe autostradă am obligația să merg cu până la 80 km la oră, dar pe orice alt drum pot merge cu 90 sau 100 de kilometri la oră, indiferent dacă toarnă cu găleata. Legea spune că șoferul poate aprecia cum se adaptează la condițiile de drum, dar nu spune cum”, mai spune criminologul.
 

Șoferii nu vor cursuri suplimentare

Lipsa acestor prevederi clare a stat la baza producerii accidentului cumplit de pe A2, sâmbătă, 5 noiembrie. Legislaţia în vigoare specifică doar faptul că ar trebui redusă viteza, pentru adaptarea la condiţiile meteo nefavorabile - de ceaţă densă, polei, ploaie sau ninsoare – dar nu toți șoferii gândesc la fel. Pe 5 noiembrie, un șofer s-a gândit să reducă brusc viteza, intrând în zona de ceață densă, iar cei din spate s-au lovit de el, pentru că nu au considerat necesar să facă același lucru, mai ales pe banda a doua. “Reducerea vitezei, pentru adaptarea la condiţiile de ceaţă densă nu este limitată, chiar şi pe banda de viteză. Poţi să mergi şi cu cinci kilometri la oră, până când treci de zona cu vizibilitate foarte redusă”, a explicat expertul Titi Aur. Fost pilot național de raliuri, oferă și consiliere, dar și cursuri de specializare, pentru cei care vor să conducă bine, nu doar să obțină permisul de conducere. În România sunt câteva școli de acest fel, însă numărul doritorilor de cursuri aprofundate este foarte redus. Cei mai mulți spun „lasă, că nu mi se poate întâmpla mie asta” și cred că se vor obișnui să conducă după ce-și obțin permisul”, mai spune Titi Aur. Cu toate acestea, la fel de periculoși ca începătorii sau poate chiar mai periculoși sunt cei care conduc de mult timp pe o singură rută, pentru că aceștia cred că lor nu li se poate întâmpla nimic, explică fostul pilot.
 

Gropi și drumuri prost administrate

Șoferii implicați în accidentele în lanț de pe A2, săptămâna trecută, dau în judecată administratorul drumului, pentru că nu s-au puat măsurile stabilite prin lege, în caz de polei. Asociația România Fără Gropi atrage atenția asupra faptului că cele mai multe accidente rutiere sunt cauzate de calitatea execrabilă a drumurilor, dincolo de neadaptarea vitezei și de neatenția șoferilor. Strategia Națională pentru Siguranța Rutieră pentru perioada 2016-2020 conține un capitol care descrie cauzele producerii accidentelor, unde se ignoră multe dintre realități, deși cauzele reale se regăsesc în alt capitol, pe lista foarte lungă de priorități. „Nu putem încheia un an 2020 cu numărul de victime redus la jumătate dacă nu conștientizăm de unde plecăm, ce lipsuri avem și mai ales care sunt cauzele reale ale numărului mare de victime rezultate din accidentele rutiere produse în România”, spune liderul asociației România Fără gropi, Alexandru Vîlvoi.

Cele mai multe tragedii se întâmplă în condiții meteo nefavorabile

Citeşte mai multe despre:   accident

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 






Mai multe titluri din categorie

Venit net lunar de până la 4.500 lei pentru beneficiarii programului "O familie, o casă"

Venit net lunar de până la 4.500 lei pentru beneficiarii programului "O familie, o casă"
Beneficiarii programului "O familie, o casă" nu vor putea avea un venit net lunar individual sau împreună cu soţul/soţia mai mare de 4.500 de lei iar preţul de achiziţie a locuinţei este de maximum 70.000 de...

Dancă: Întâlnirea Iohannis - Trump produce efecte; companiile americane anunţă investiţii de peste 10 miliarde de dolari

Dancă: Întâlnirea Iohannis - Trump produce efecte; companiile americane anunţă investiţii de peste 10 miliarde de dolari
Purtătorul de cuvânt al PNL, Ionel Dancă, susţine că întâlnirea dintre preşedintele Klaus Iohannis şi omologul său american, Donald Trump, produce deja efecte, afirmând că sunt peste 10 miliarde de dolari pe ...

Italia: Mişcarea 5 Stele, pregătită să negocieze pentru o "majoritate solidă" în parlament

Italia: Mişcarea 5 Stele, pregătită să negocieze pentru o "majoritate solidă" în parlament
Liderul Mişcării 5 Stele (M5S, antisistem), Luigi di Maio, s-a declarat pregătit joi să negocieze crearea unei "majorităţi solide" în parlament, fără să precizeze cu care formaţiuni politice discută, după...

Boris Johnson s-a simţit la Palatul Elysee ca acasă, cu piciorul pe masă

Boris Johnson s-a simţit la Palatul Elysee ca acasă, cu piciorul pe masă
Chiar dacă lui Boris Johnson i-a trebuit o lună până la prima sa vizită în străinătate ca premier, la Palatul Elysee s-a simţit joi ca acasă, neezitând să-şi aşeze picioarele pe mobila din reşedinţa...

Ministrul german de externe nu vede niciun motiv de relaxare a sancţiunilor impuse Rusiei

Ministrul german de externe nu vede niciun motiv de relaxare a sancţiunilor impuse Rusiei
Ministrul german de externe Heiko Maas a declarat joi că el nu vede niciun motiv de relaxare a sancţiunilor impuse de UE Rusiei până când Moscova nu îşi va schimba poziţia asupra conflictului cu Ucraina,...

Argeş: Bărbat reţinut pentru uciderea unei fetiţe de doi ani

Argeş: Bărbat reţinut pentru uciderea unei fetiţe de doi ani
Un bărbat din localitatea Mălureni, suspectat că a ucis o fetiţă în vârstă de doi ani, a fost reţinut, joi, pentru săvârşirea infracţiunii de omor. Potrivit unui comunicat al Inspectoratului de Poliţie...

Firea: Până în 2020 se va interveni la toate clădirile încadrate în clasa I de risc seismic

Firea: Până în 2020 se va interveni la toate clădirile încadrate în clasa I de risc seismic
Municipalitatea are incluse în programul de consolidări peste 200 de clădiri, a declarat primarul general, Gabriela Firea, după ce preşedintele PNL Bucureşti, Violeta Alexandru, a postat pe pagina sa de Facebook...

Brexit: Poliţia nord-irlandeză nu are efective pentru a supraveghea frontiera în cazul unui ''no-deal''

Brexit: Poliţia nord-irlandeză nu are efective pentru a supraveghea frontiera în cazul unui ''no-deal''
Şeful poliţiei nord-irlandeze a declarat joi că nu dispune de efective suficiente pentru a restabili eventualele controale la frontiera cu Republica Irlanda, informează Reuters. "Avem mai puţin de 7.000 de...

Merkel aduce un omagiu 'lanţului uman baltic', cu ocazia celei de-a 30-a aniversări

Merkel aduce un omagiu 'lanţului uman baltic', cu ocazia celei de-a 30-a aniversări
La treizeci de ani după ce aproximativ 2 milioane de persoane au format aşa-numitul "lanţ uman baltic" protestând împotriva Uniunii Sovietice, cancelarul german Angela Merkel a adus un omagiu demonstranţilor joi...

USR Bucureşti solicită de urgenţă Primăriei sectorului 3 să stopeze ''îngroparea'' Parcului Pantelimon

USR Bucureşti solicită de urgenţă Primăriei sectorului 3 să stopeze ''îngroparea'' Parcului Pantelimon
USR Bucureşti solicită de urgenţă Primăriei sectorului 3 să stopeze "îngroparea" Parcului Pantelimon, iar instituţiilor cu atribuţii în domeniu să oprească distrugerea spaţiului verde, a aleilor şi a...

Maramureş: Un mort şi doi răniţi într-un accident pe DN 1C (E58) Baia Mare - Satu Mare

Maramureş: Un mort şi doi răniţi într-un accident pe DN 1C (E58) Baia Mare - Satu Mare
Un şofer a murit joi după ce a intrat pe contrasens pe DN 1C (E58) Baia Mare - Satu Mare şi a intrat în coliziune cu un autoturism condus de un cetăţean maghiar, a informat purtătorul de cuvânt al IPJ...

MAE: A fost finalizată repatrierea unui grup de cetăţeni români din Yemen prin Egipt şi Turcia

MAE: A fost finalizată repatrierea unui grup de cetăţeni români din Yemen prin Egipt şi Turcia
Ministerul Afacerilor Externe (MAE) anunţă că în urma demersurilor susţinute la nivelul Departamentului Consular au fost finalizate joi procedurile de repatriere din Republica Yemen, prin Republica Arabă Egipt şi ...

Brigada Rutieră solicită şoferilor să circule cu prudenţă pe traseul destinat participanţilor la "Bucharest bicycle tour"

Brigada Rutieră solicită şoferilor să circule cu prudenţă pe traseul destinat participanţilor la "Bucharest bicycle tour"
Brigada Rutieră solicită şoferilor să circule cu prudenţă şi să respecte semnalele poliţiştilor, vineri dimineaţă, în momentul în care se vor deplasa pe lângă grupurile de biciclişti care vor participa...

Bărbatul cercetat pentru agresiune sexuală asupra unui copil de nouă ani, arestat preventiv

Bărbatul cercetat pentru agresiune sexuală asupra unui copil de nouă ani, arestat preventiv
Bărbatul cercetat de poliţişti pentru agresiune sexuală asupra unui copil de nouă ani pe care l-a luat, miercuri, dintr-un parc din centrul municipiului Focşani a fost arestat preventiv pentru 30 de zile, a...

Președintele Consiliului Județean Iași susţine că primăria blochează proiectul şoselei de centură

Președintele Consiliului Județean Iași susţine că primăria blochează proiectul şoselei de centură
Preşedintele Consiliului Judeţean Iaşi, Maricel Popa, a declarat în cadrul unei conferinţe de presă susţinută joi că primarul Mihai Chirica blochează proiectul variantei de centură pentru traficul greu din...
Serviciul de email marketing furnizat de