x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Politică Administratie - Unde-i lege, e tocmeala!

Administratie - Unde-i lege, e tocmeala!

de Veronica Micu    |    19 Apr 2006   •   00:00
Administratie - Unde-i lege, e tocmeala!

Legea privind transparenta decizionala in administratie. Un act normativ care da cu o mana si ia cu doua. Da dreptul cetateanului de a-si spune opinia in probleme de interes public, dar opinia sa are titlu de recomandare. Da dreptul cetateanului de a participa la dezbaterea unor acte normative, dar lasa o portita autoritatilor pentru a sunta acest drept: invocarea ""situatiilor exceptionale"".



Legea privind transparenta decizionala in administratie. Un act normativ care da cu o mana si ia cu doua. Da dreptul cetateanului de a-si spune opinia in probleme de interes public, dar opinia sa are titlu de recomandare. Da dreptul cetateanului de a participa la dezbaterea unor acte normative, dar lasa o portita autoritatilor pentru a sunta acest drept: invocarea ""situatiilor exceptionale"".
Acum trei ani intra in vigoare Legea 52/ 2003 privind transparenta decizionala in administratia publica. Actul normativ stabilieste reguli minime pentru ca institutiile care functioneaza pe bani publici sa asigure transparenta procesului decizional. Scopul actului normativ este de a spori gradul de responsabilitate a administratiei publice fata de cetatean, ca beneficiar al deciziei administrative, de a stimula participarea cetatenilor la luarea deciziilor administrative si elaborarea actelor normative, precum si de a spori gradul de transparenta la nivelul intregii administratii publice.
OBLIGATII. Pentru ca legea sa-si atinga insa scopul, actul normativ prevede informarea in prealabil, din oficiu, a persoanelor asupra problemelor de interes public care urmeaza sa fie dezbatute de autoritatile administratiei publice centrale si locale, precum si asupra proiectelor de acte normative; consultarea cetatenilor si a asociatiilor legal constituite, la initiativa autoritatilor publice, in procesul de elaborare a proiectelor de acte normative; participarea activa a cetatenilor la luarea deciziilor administrative si in procesul de elaborare a proiectelor de acte normative. Obligatia informarii si consultarii cetatenilor revine atat autoritatilor administratiei publice centrale (ministere, alte organe centrale ale administratiei publice din subordinea Guvernului sau a ministerelor, serviciile publice descentralizate ale acestora, precum si autoritatile administrative autonome), cat si celor locale (consiliile judetene, consiliile locale, primarii, institutiile si serviciile publice de interes local sau judetean). Cu alte cuvinte, proiecte de legi, hotarari care urmeaza sa fie dezbatute trebuie anuntate cu 30 de zile inainte de aceste autoritati, fie pe site-ul propriu, fie la sediul propriu, intr-un spatiu accesibil publicului si in mass-media centrala sau locala. De asemenea, autoritatile sunt obligate sa transmita proiectele de acte normative supuse dezbaterii tuturor persoanelor care au depus o cerere in acest sens. Dupa publicarea anuntului, autoritatea in cauza stabileste o perioada de 10 zile in care primeste in scris propuneri, sugestii sau opinii cu privire la proiectul de act normativ supus dezbaterii publice. In cazuri exceptionale, care impun adoptarea unei solutii imediate, in vederea evitarii unei grave atingeri aduse interesului public, proiectele de acte normative se supun adoptarii in procedura de urgenta prevazuta de reglementarile in vigoare. La cererea unei asociatii legal constituite sau a altei autoritati, autoritatea publica in cauza este obligata sa organizeze o intalnire in care sa se dezbata public proiectul de act normativ.
SEDINTE. Pentru cetatenii care vor sa participe la sedinte publice, legea instituie obligativitatea autoritatilor de a anunta cu trei zile inainte tema si data organizarii sedintei respective. Cetatenii participanti au dreptul la opinie pe problemele aflate pe ordinea de zi, dar legea prevede clar ca ""adoptarea deciziilor administrative tine de competenta exclusiva a autoritatilor publice"", punctele de vedere exprimate de acestia avand titlu de recomandare.
Legea prevede sanctionarea functionarilor care nu permit accesul cetatenilor la sedintele publice sau impiedica implicarea persoanelor interesate in elaborarea actelor normative de interes public.

PAREREA BUCURESTENILOR N-A CONTAT
Bucurestenilor nu li s-a cerut parerea atunci cand alesii locali au hotarat sa-i dea unui particular un parc sau cand s-a pus problema reconfigurarii unei zone istorice din Capitala. De cele mai multe ori deciziile importante au fost luate pe furis. Un caz concret a fost Parcul Bordei. In urma unui schimb de terenuri, spatiul verde a fost dat in proprietate omului de afaceri, Costica Constanda. Tranzactia a fost facuta pe vremea cand la sefia bucurestenilor era primar general Traian Basescu. Locuitorii Capitalei habar n-au avut ca un parc din orasul lor va fi transformat intr-un cartier de vile de lux. Si atunci cand au fost dezbateri publice pe un anumit subiect, tot nu s-a tinut cont de parerile cetatenilor. Poate cel mai controversat proiect a fost Pasajul Suprateran Basarab. Locuitorii din zona Titulescu au respins din start ideea unui pasaj care sa se invecineze cu apartamentele lor. Au fost dezbateri publice peste dezbateri publice, intr-un final constructia Pasajului Basarab fiind aprobata iar licitatia deja organizata de Primaria Capitalei. Ultima gaselnita a municipalitatii a fost reconfigurarea Pietii Revolutiei, un loc incarcat de istorie. Primarul general, Adriean Videanu, vrea sa transforme zona intr-un spatiu modernist cu blocuri de birouri din sticla, centre comerciale, un pasaj subteran, o parcare si un spatiul verde improvizat prin montarea a peste 1.600 de copaci. Nici de data asta, bucurestenii n-au fost intrebati daca vor ca urmele Revolutiei sa fie sterse doar de dragul unui proiect. (Monica C. Andrei)


EXCEPTII DE LA TRANSPARENTA
Nu toate proiectele de acte normative sunt deschise opiniei publice. Legea 53/2003 stabileste ca nu sunt supuse prevederilor acestei legi proiectele de acte normative care contin informatii privind apararea nationala, siguranta nationala si ordinea publica, interesele strategice economice si politice ale tarii, precum si deliberarile autoritatilor, daca fac parte din categoria informatiilor clasificate, potrivit legii; valorile, termenele de realizare si datele tehnico-economice ale activitatilor comerciale sau financiare, daca publicarea acestora aduce atingere principiului concurentei loiale; datele personale, potrivit legii.

×
Subiecte în articol: politic publice legea acte normative