x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Politică Capetenii de campanie la alegerile locale

Capetenii de campanie la alegerile locale

24 Feb 2004   •   00:00

Partidele si-au desemnat deja capeteniile de campanie pentru alegerile locale programate la 6 iunie. Desi votul nu va fi politic, ci unul "gospodaresc", scorul va masura forta formatiunilor politice pentru alegerile generale - care vor spune cine va detine puterea in Romania.

Pesedistii au stabilit modestia ca regula de joc a candidatilor -care vor bate astfel teritoriul fara vesminte de matase si limuzine luxoase - dublata insa de o agresivitate, exprimata deja explicit, pentru a recuceri puterea locala. Liberalii nu si-au invatat alesii cum sa-si aranjeze look-ul personal, dar le cer oamenilor sa nu faca promisiuni deplasate, sub obsesia decentei si a unui fair play care ar putea fi falimentar. Democratii vor sa loveasca PSD in fieful sau, adica pe plaiurile moldovene, in timp ce PRM aduce o inovatie: campania ecologica.
Desi supravegheate de liderii partidelor, aparatele de campanie sunt conduse de personaje anume desemnate care isi vor pune amprenta asupra stilului de joc al formatiunilor lor, dand un colorit aparte peisajului electoral, ce se anunta deja a fi new fashion.

Moda "pitbull" la PSD
Mai mare peste 13 departamente de campanie, presedintele executiv al PSD este seful statului major al localelor. Octav Cozmanca nu mai vrea o campanie "dupa ureche, ci una condusa dupa reguli moderne, stiintifice, bazata pe sondaje si focusgrupuri ", dupa cum ne-a declarat.
Acuzati pentru metodele lor de cumparare a voturilor la sate cu produse de bacanie si cupoane la hectar, pesedistii nu rostesc o vorba despre metehnele din campania trecuta. Cu aerul sau sobru, dar cu o capacitate de lupta comparata adesea cu aceea a unui pitbull, presedintele executiv spune doar ca PSD va duce " o campanie ofensiva" - semn ca partidul vrea sa ramana la aparate -, "dar civilizata, fara violente si atacuri la persoana ". Pesedistii nu au facut portretul-robot al candidatilor, tendinta fiind de a merge cu cei consacrati deja in posturi cu ajutorul centrului prin sprijinirea cu bani din pusculita statului si din surse "extrabugetare ", ca si cu redutabilii baroni locali.
Obiectivele locale sunt anuntate cu semetie de Octav Cozmanca: 50% dintre primari si peste 40% din locurile consiliilor judetene. Ceea ce presupune consolidarea puterii locale pe care PSD a detinut-o si in vremurile de restriste ale opozitiei parlamentare.

PD vrea "trandafirul de la Moldova"

Favorit la sefia campaniei democratilor pentru locale, fostul deputat Adriean Videanu va angaja in doua saptamani o echipa de specialisti care sa ofere tot pachetul de servicii partidului condus de Traian Basescu. Liderul PD a anuntat deja profilul campaniei, Videanu urmand sa gaseasca solutia pentru a pune in practica obiectivele. "Scoatem la bataie toti liderii partidului deoarece asta este ultima data cand se va candida pe listele PD si vrem sa ne dam masura", arata vicele democrat, vorbind de perspectiva listelor comune cu liberalii la parlamentare.
Videanu anunta si strategia "zonala" a democratilor, care se vor concentra pe Moldova. "Vrem sa lovim in fieful PSD, sa demonstram ca populatia din aceasta regiune a votat PSD numai din cauza lipsei de informatii. Vom face un militantism de contact cu electoratul", completeaza fostul deputat, care s-a retras din Parlament optand pentru calitatea de om de afaceri.
Adriean Videanu, un personaj carismatic care isi va pune la bataie insa cu prioritate calitatile manageriale, va colabora cu fostul secretar general pesedist Cozmin Gusa, unul dintre coordonatorii campaniei, alaturi de Vasile Blaga, care se va concentra exclusiv pe Bucuresti.

Strategia liberala

Vicele Gheorghe Flutur guverneaza campania liberalilor pentru alegerile locale, meserie pentru care se pregateste din toamna. Construit pe profilul tehnicist si rezervat al lui Stolojan, Flutur le-a cerut candidatilor liberali sa nu faca promisiuni desarte si sa-si convinga alegatorii prin puterea exemplului personal. In plus, PNL merge pe oameni cu tarie de caracter. "Candidatii nostri sunt creatia PNL, oameni fideli partidului si lui Theodor Stolojan ", sustine Flutur, facand aluzie la migratiile din alte partide. Moda PRM si PD de a arunca in lupta parlamentarii la locale nu a fost adoptata si de PNL. Cu cateva exceptii, printre care chiar senatorul Gheorghe Flutur, care va candida la sefia Consiliului Judetean Suceava. Cheia campaniei liberale pentru locale este "organizare si comunicare", Flutur facand zilnic rondul telefonic al tuturor filialelor. Lipsesc artificiile de imagine, micile si marile trucuri care dau sclipici mesajelor electorale si care pot aduce succesul ori esecul in alegeri. Singura idee in planul strategiilor de imagine este purtarea "pe umeri" a lui Theodor Stolojan, in circuit, cu prilejul lansarii candidatilor, pentru a le imprumuta din popularitatea sa.

Alesii UDMR, la judecata de apoi

Si in aceasta runda electorala, clujeanul Nagy Zsolt va conduce campania UDMR la locale. Specificul Uniunii nu permite ca liderii de campanie sa-si lase amprenta asupra intregii desfasurari de forte. Astfel, ca si la generale, UDMR face repetitie cu candidatii sai si la locale, prin alegerile preliminare. Reprezentant al Consiliului consultativ al presedintilor de filiale, senatorul Seres Denes arata ca "fiecare ales local care vrea sa candideze din nou trebuie sa faca un bilant al mandatului sau care, daca nu primeste viza Adunarii Generale a organizatiei, duce la blocarea candidaturii acestuia". Mai departe, Adunarile Generale ale organizatiilor fac topul preferintelor prin vot secret (acolo unde exista comunitati mai mici) sau aleg propriu-zis, cu urne si buletine de vot, acolo unde comunitatile maghiare sunt numeroase.

PRM va face campanie de tip "Nufarul"

Obsesia peremista pentru "curatenia" nationala, prin mesajele anticoruptie ale liderului C.V. Tudor, se va concretiza intr-o campanie ecologica, inventata de seful Departamentului strategic pentru locale, deputatul Nicu Vasilescu. Desi Vadim este liderul absolut si al acestui staff, ideile unora dintre supusii sai mai ies din cand in cand la lumina. "Cum promitem sa facem curatenie daca murdarim orasele?", arata retoric Vasilescu, explicand ca PRM nu va lipi afise pe stalpi si nu va atarna bannere de copaci sau pe blocuri. Pe fondul lipsei de bani, peremistii nu vor folosi mass-media prea mult, preferand mesajul "de la om la om", astfel incat toti membrii PRM vor fi niste mici apostoli care vor merge din casa in casa. Partidul nu va angaja nici firme pentru locale din aceeasi jena pecuniara, iar candidatii vor trebui sa isi suporte singuri cheltuielile de campanie, mai cu seama ca exista riscul cumpararii lor ulterioare de partidele aflate la putere. Desi nu va face mari investitii, PRM are ambitia de a cuceri 25% din puterea locala. Pentru asta pregateste numaratoarea paralela, cu transmiterea telefonica a rezultatelor, astfel incat la opt ore de la inchiderea urnelor sa poata determina rezultatele. Cu mentiunea ca PRM va folosi un copywriter din dotare, primarul Clujului, Gheorghe Funar, care va redacta mesajele candidatilor, partidul lui Vadim va organiza astfel o campanie colectiva care va purta, ca de fiecare data, amprenta liderului, motorul de imagine al PRM.

Candidatii PUR au profil de manageri

Umanistii pregatesc localele in doua transe. Astfel, o comisie s-a ocupat de nominalizarea candidatilor, iar alta, care va intra in actiune la 1 martie, va gestiona propriu-zis desfasurarea campaniei, fiind condusa de fostul deputat Daniela Popa. Secretarul general al partidului, Codrut Seres, care tine in mana toate filialelele, anunta o campanie pozitiva. "Dusmanii nostri nu sunt partidele, ci saracia, coruptia si birocratia", precizeaza el avansand totodata obiectivul PUR pentru aceasta primavara: 10% din puterea locala. Intreaga campanie a umanistilor are profilul general al partidului, fiind concentrata pe intreprinzatorii mici si mijlocii si pe profesiile liberale. De aceea si candidatii au fost alesi din aceeasi zona: cea a business-ului. "Nu am mers pe vedete, pe candidati exotici, ci pe profiluri de manageri, asa cum este si doamna Monica Tatoiu, la Bucuresti", completeaza secretarul general al partidului, care precizeaza ca liderul PUR, profesorul Dan Voiculescu, a inceput deja sa participe la actiunea de lansare a candidatilor.
MIRELA IAMANDI

×
Subiecte în articol: politic psd locale campanie candidatilor