x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Politică Corneliu Turianu: "500.000 de colaboratori ai securitatii"

Corneliu Turianu: "500.000 de colaboratori ai securitatii"

de Oana Stancu Zamfir    |    Dragos Moldovan    |    24 Aug 2006   •   00:00
Corneliu Turianu: "500.000 de colaboratori ai securitatii"

Arhivele CNSAS sunt doldora de in-formatori, dezvaluie Corneliu Turia-nu, membru al Colegiului, fost pre-sedinte, pentru cateva zile, al in-stitutiei. Peste jumatate de milion de romani au cola-borat cu Secu’.

Nu sunt 71 de dosare de demnitari, sunt tot 29, pana cand serviciile vor mai desecretiza vreun lot. Multimea lor e inclusa intr-una mult mai larga: aceea a peste 500.000 de romani care au colaborat cu Securitatea, spune Corneliu Turianu, membru al Colegiului CNSAS.

Jurnalul National: Domnule Turianu, cine manuieste itele dosariadei? S-a spus ca presedintele Basescu, ca Timofte cel demisionat, ca SRI...
Corneliu Turianu: Singurul lucru care este real si poate fi sustinut este ca, data fiind interventia presedintelui, CSAT a dat drumul la aceste dosare, ceea ce nu s-a facut pana acum, de trei legislaturi. Lumea se mira de ce Musca, de ce altii... Pentru simplul motiv ca e parlamentar, iar dosarele date, cele 29, privesc numai parlamentari.

2.000 de dosare la secret


Bun, dar de ce aceste 29 si nu altele? Cum s-a procedat? CNSAS a cerut SRI aceste 29 de dosare? SRI le-a scos pe acestea...
E o autodesecretizare pe care a facut-o SRI, a facut-o si SIE... Vor urma si altele, pentru ca CSAT a spus asa: "Domnilor, chiar toate aceste o mie sau doua mii de dosare cate aveti dumneavoastra sub ciuperca aceasta a secretizarii, chiar toate implica interesul national?". Toate, daca ati observat, sunt secretizate, pentru ca privesc raporturi cu studenti, cu cetateni straini. Fara implicatii fantastice insa. Ati vazut: doamna Musca avea grija sa nu se bata intre ei "grecii", in razboi cu nu stiu cine, domnul Radulescu, si el era student, si a fost intr-o camera cu unul care era un viitor tortionar... Unitatea antitero l-a racolat pe dl Radulescu...

Dar chiar asa, intamplator, se cazau studentii romani langa cei straini?
Din cate spune si dl Radulescu nu, nu intamplator. Erau selectate persoanele, asa cum se procedeaza si in inchisori: la infractori celebri le mai pune cate unul in celula; si la Hayssam a fost unul care facea parte din SIE, am auzit.

Adica pe Radulescu Securitatea l-ar fi pus in acea camera?
Nu as putea sa spun. Speta este ca a fost racolat, el spune ca a stat in camera cu studentul strain pentru ca avea un regim preferential in ce priveste spatiul de dormit - la straini erau doi sau trei, dincolo erau cate sase, sapte.

Dar de ce avea un regim preferential?
Asta e ironia: ca si-a ales direct o locuinta cu straini. Realitatea e ca cei care supravegheau puneau un om care poate sa le serveasca un interes. E un angajament scris. Iar cand faci angajamente de genul asta, te implici in activitatea respectiva. Daca mai ai ghinionul sa iei si bani inseamna ca esti implicat rau de tot. Numai ca aici s-a rupt aceasta relatie, in momentul in care acel cetatean strain, terminand studiile, a parasit tara.

Exista in dosarele politicienilor astfel de cazuri, in care au luat bani sau alte foloase? Judecatoarea Bejinariu recunoaste ca a luat scrumiere...
In afara de Bejinariu nu am cunostinta... E posibil sa fi avut si alte foloase, nu doar pecuniare, plecari in strainatate cu o bursa etc.

Revenind la cele 29 de dosare, alegerea lor apartine, deci, exclusiv SRI?
Ca urmare a decizie CSAT, s-a procedat la desecretizare de catre institutiile detinatoare de arhive. Dupa asta, vom face comisii paritare care vor analiza toate dosarele acoperite de asa-zisul interes national. Pana acum sunt 29 de dosare care au venit.

Nu 71, cum zice dl Csendes?
Am avut o discutie pe aceasta tema, in Colegiu. Presupun ca dl Csendes pune la socoteala si dosarele care au fost rezolvate in trecut sau in cercetare, ca dl Basgan. Noi l-am rugat sa puna la dispozitie aceste date. El spune ca a cerut de la Directia de Investigatii toate dosarele de politicieni care sunt in cercetare si ne-a promis ca luni vom avea lista. Dar 71 mi se pare o cifra cam exagerata.

Dar, dupa lotul 29, ati mai primit ceva de la SRI?
Nu.

Aveti incredere ca dosarele pe care le primiti sunt complete?
Stiti cand vom avea siguranta? Cand ni se va spune ca s-au rasfoit toate 1.800-2.000 de dosare, care acum sunt secretizate si ca din ele nu a rezultat vreun alt nume de politician.

Dar pe SRI cine il verifica daca nu vrea sa scoata dosarele?
Putem sa cerem si microfilmele. Dar daca cineva vrea sa ascunda, ascunde si microfilmele.

Colegiul a anuntat ca nu mai da verdicte pana cand nu comunica serviciile ca au dat tot. Pana cand veti astepta?
Nu asteptam, judecam. Deciziile pe care le pronuntam noi, nu au caracter definitiv. Daca luam o decizie azi privitoare la Mona Musca, si peste doua luni se gaseste un alt dosar, sigur ca reluam discutia.

Gheorghiof si poezia pesimista


Ce credibilitate mai are CNSAS dupa trei verdicte asupra carora s-a razgandit?
Daca ma intrebati de cazul Bejinariu, eu nu pot sa va explic decat ce am facut eu, nu ce a fost in capul celorlati. Eu am votat ca a facut politie politica. Lucrurile nu stau chiar corect, din moment ce Colegiul a dat o solutie, si pe baza acelorasi probe solutia a fost schimbata.

Si, atunci, cum explicati razgandirea?
A fost o contestatie. Admiterea acestor contestatii ar trebui sa recunoastem ca nu are nici o noima si poate ca e bine sa propunem ca, o data ce se pronunta Colegiul, sa se mearga direct la Curtea de Apel. In cazul Gheorghiof a fost o situatie inedita. E un om care a facut inchisoare trei ani si jumatate, pentru ca ar fi facut parte dintr-o organizatie subversiva, l-au lasat insa sa faca Facultatea de Drept, iar cand a ajuns avocat la Tg. Jiu a aparut securistul si i-a adus aminte ca a facut puscarie. I-au dat sa urmareasca un coleg avocat, membru PNT. Si spune domnia sa ca era un tip greu accesibil si, ceva foarte nostim, ca a vazut o poezie extrem de trista, pesimista. Aceasta relatare nu m-a determinat pe mine sa spun ca a facut politie politica.

Avea angajament semnat?
Da, are. Si dl Radulescu are, si dna Musca, si Sogor Csaba, cam toti au. E un angajament onorat dupa ce a terminat armata, cand a ajuns avocat. Cu motiv de santaj, insa. Ca era un santaj.

Asadar, acordati circumstante atenuate in Colegiu cand luati decizii...
Ce a facut el a fost sa colaboreze, eu am scris asta in motivatie si am insistat cand publicam deciziile sa publicam si motivatia. Insa Gheorghiof a fost detinut politic, putem spune.

Sunteti de acord cu modificarea legii, asa cum s-a propus, sa fie de ajuns angajamentul sau nota informativa pentru a decide ca respectivul a facut politie politica?
Eu nu am nimic impotriva. Noi, cand am definit politia politica, am spus asa: ce a facut concret respectivul? Daca a spus vecinul meu: ia carne prin dos, are acces la o macelarie, asta nu e politie politica, in sensul acestei legi.

Dar daca spunea ca poezia e pesimista, oare omul acela nu era chemat la Securitate sa fie intrebat de ce e trist cand comunismul ii ofera atatea si atatea?
Doamna, eu sunt un sclav al legii. Toata viata mea am respectat legea. Daca se schimba, sa se schimbe. Va trebui desfiintat atunci si CNSAS, ca nu va mai avea ce sa judece. Constatam ca exista un angajament, asta e!

Ce e politia politica?


Vi se reproseaza chiar dumneavoastra actuala formula a politiei politice...
Eroare! Iata in Monitorul Oficial ce spuneam in 1999, in dezbaterile parlamentare: legea a fost intitulata securitate ca politie politica, dar nu au dat nici o definitie, nici un continut expresiei. Ca atare, propuneam ca legea sa defineasca conceptul de politie politica cu urmatoarea redactare: "Prin politie politica se inteleg acele structuri statele create in scopul mentinerii discretionare a Partidului Comunist prin suprimarea sau ingradirea drepturilor si libertatilor fundamentale ale omului". Asta e definitia data de Corneliu Turianu si nu cea pe care o vedeti in Legea Ticu.

Dupa experienta de acum, cum ati defini-o?
Cand as defini colaboratorul, as spune "persoana care a dat informatii concrete Securitatii, prin care s-a adus atingere drepturilor omului".

Si atunci, cineva ca dl Gheorghiof ar intra in categoria aceasta?
Colaborator, da. Eu privesc lucrurile asa: cei care au facut politia politica sunt agentii. Colaboratorii sunt unelte ale politiei politice.

Dar, daca am afla ca avocatul pesimist a fost chemat la Secu’ si anchetat, atunci turnatorul lui a facut sau nu politie politica?
Da, pentru ca s-a calcat cu bocancii in intimitatea individului.

Si atunci, fara finalitatea aceasta, cum decide CNSAS ca e sau nu e?
Sunt de acord ca sintagma aceasta trebuie inlaturata din lege. Si, categoric, ar fi bine ca CNSAS sa-si vada de cercetari in continuare, insa, pana la modificarea legii sa nu mai dea verdicte pentru ca ajungem la situatiile de pana acum. Nu mai are sens sa intram pe amanuntele din acele declaratii, daca intentionam sa fie de ajuns pentru verdict doar angajamentul sau nota de informare.

Turnatori pe care nu-i vom sti


Jurnalul National: Cati dintre cei verificati pana acum au facut politie politica?
Corneliu Turianu: Pana in acest moment, Colegiul CNSAS a stabilit incadrarea in categoria "colaborator al politiei politice" sau "agent al politiei politice" pentru mai multe persoane. Este vorba in principal de civili care au candidat in alegerile din 2000 si 2004 sau care ocupa alte functii si demnitati in stat. O alta categorie este cea a fostilor ofiteri de Securitate. Numele si datele acestora de identitate au fost publicate in Monitorul Oficial, asa cum cere legea. Sunt, pana acum, aproximativ cateva sute de persoane care au deja decizii definitive publicate in Monitorul Oficial. Altii sunt in curs de publicare, pentru ca procedurile legale de constatare nu au fost incheiate. De la preluarea noului mandat au fost peste 100 de informatori deconspirati doar din dosarele petentilor. Din pacate insa, daca acesti informatori nu ocupa si functii publice, numele lor nu este transmis decat victimei.

Este posibil ca o persoana care a fost colaborator al Securitatii sa devina ofiter de Securitate?
Este perfect posibil, mai ales daca acel colaborator a fost rezident, adica un civil care avea atributii asemanatoare ofiterului, era mana lui dreapta.

Ati avut astfel de cazuri?
Da, sunt astfel de cazuri in dosarele studiate pana acum.

Sunt si politicieni?
Din dosarele de pana acum nu.

Dar urmariti care au devenit turnatori?
Da, sunt dosare de urmarit si in el sunt si note de informator, din partea urmaritului insusi.

Cati colaboratori ai Securitatii au existat inainte de 1989, in Romania?
Cifra estimativa este de peste o jumatate de milion de persoane.

Exista o statistica in acest sens?
Aceasta cifra este cea inregistrata oficial in arhive, asta mi-a spus Biroul de Investigatii al CNSAS.

Cati dintre ei au facut politie politica?
Este foarte greu sa ne hazardam sa dam un raspuns concret in acest sens, caci, pentru a raspunde la aceasta intrebare, ar trebui sa citim toate dosarele de informatori si sa facem distinctii clare intre cele de politie politica si cele care contin alte informatii.

Aveti suspiciuni in legatura cu vreunul dintre colegii dvs.?
Nu. Din tot ce s-a prezentat, nu am nici o suspiciune. Din ce s-a prezentat, ca noi ne-am aratat dosarele unul altuia, cei care au, ca eu nu am. Sunt dosare de urmarit si nu contin dovezi ca ar fi fost colaboratori vreunul. Oricum, insa, aceasta cercetare ar trebui sa se faca in alta parte, sa o faca Parlamentul, nu noi intre noi.
×