x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Politică Guvernarea, un slalom printre promisiuni

Guvernarea, un slalom printre promisiuni

de Oana Stancu Zamfir    |    Aniela Nine    |    14 Dec 2005   •   00:00
Guvernarea, un slalom printre promisiuni

In prag de Sarbatori, ne-au urat "sa traim bine". Apoi ne-au promis ca vom trai asa. Si-au trecut promisiunile intr-un program. Dupa care isi propuneau sa ne guverneze. La un an, tragem linie si vedem cat de bine si-a facut temele Guvernul adus de Mos Craciun. Cel putin pe hartie.

In prag de Sarbatori, ne-au urat "sa traim bine". Apoi ne-au promis ca vom trai asa. Si-au trecut promisiunile intr-un program. Dupa care isi propuneau sa ne guverneze. La un an, tragem linie si vedem cat de bine si-a facut temele Guvernul adus de Mos Craciun. Cel putin pe hartie.

Intre doua urari de "La multi ani!" si rasfoirea ofertelor de iarna, alesii, reuniti in sedinta comuna, au dat in decembrie anul trecut un OK majoritar echipei de ministri pentru care garanta liberalul Calin Popescu Tariceanu. Votul lor poate fi considerat echivalentul capitalului de incredere acordat de toti romanii celor care aveau sa formeze Cabinetul Tariceanu. In top atunci. In cadere libera, de atunci incoace. Asa arata "traseul" Cabinetului Tariceanu in perceptia publica, exprimata de sondajele de opinie. Seful Executivului, Calin Popescu Tariceanu, este politicianul a carui imagine a fost cea mai erodata de evenimentele politice si, in egala masura, de masurile care i-au purtat semnatura.

INVOLUTIE. Dupa sase luni de guvernare, un sondaj IMAS, realizat in iulie, arata ca numarul celor care ii acorda incredere premierului scade intr-o singura luna cu opt procente, ajungand la 34%. Pana in septembrie, alte patru procente se duc pe tobogan. Se consumasera deja episodul anticipatelor si joaca de-a demisia a premierului, anuntata, dar neonorata, in urma deciziei Curtii Constitutionale de a respinge o serie de prevederi din pachetul de legi privind reforma in Justitie.

Acum, la un an de guvernare, increderea romanilor in premierul Tariceanu, "masurata" de un alt institut, CURS, nu mai inregistreaza decat un 23%. Procentul celor care ii mai acorda doar putina sau foarte putina sustinere lui Tariceanu e cel mai ridicat din intregul sau mandat: 73%.

DE CE? DE… BASESCU. Pentru mai mult de jumatate din romani, intre premier si seful statului exista un conflict. Castigatorul acestei lupte este vazut ca fiind presedintele. Situatia era prezentata intr-un sondaj GSS, realizat la inceputul lunii noiembrie. Terenul pe care s-a format aceasta perceptie publica este destul de solid. Doua situatii de criza la Palatul Victoria: al saselea val de inundatii si o greva prelungita a profesorilor, cu un premier absent de la locul de munca, au fost contextele in care au avut locul "desanturile" presedintelui Basescu la Palatul Victoria. In timp ce seful statului rezolva problemele Guvernului, seful Executivului, din alte locuri, nu spunea decat ca "prezenta presedintelui la Guvern e benefica".

"Urechelile" aplicate de Basescu sefului Guvernului si, desigur, echipei sale au fost insa chiar explicite.

"CADOURI" PREZIDENTIALE. In repetate iesiri de presa, presedintele nu a ratat ocazia de a aplica o palma sanatoasa dupa ceafa Executivului, fie pentru cercurile de interese care graviteaza in jurul lui, fie pentru coruptia din sanatate, vami, domeniul energetic, fie, cazul cel mai recent, pentru neachizitionarea la timp a vaccinurilor impotriva rujeolei.

In vara, Traian Basescu si-a intrerupt concediul pentru a iesi la Radioul public si a-l acuza pe Tariceanu ca a stiut din rapoarte SRI despre influenta exercitata de anumite grupuri de interese asupra Guvernului. Presiunile vizau, spunea Basescu, adoptarea de catre Guvern a unei ordonante prin care opt procente din actiunile Petrom ajungeau intr-o mana dinainte stabilita. "Coruptia in vami este la acelasi nivel. Nu s-a schimbat nimic semnificativ, domnule. Singura vama unde se pare ca s-a introdus legea vamala e Constanta-Sud... In restul vamilor, contrabanda e in floare!", mai acuza presedintele.

AVERTISMENT. "Daca actualul Guvern a uitat ce a promis in campanie, eu ii cer sa revina la program. Inca nu e prea tarziu, inca nu au reusit sa fie prinsi in mocirla coruptiei si le cer sa faca imediat curatenie si regula in sistemul de sanatate, in sistemul energetic, in vami si in Politia de Frontiera, sa privatizeze cele 8% din Petrom corect, si nu pe sub mana. (...) Am spus «Este coruptie!» si parca am luat aerul unora! Ia uite, presedintele spune ca exista tentatia, exista posibilitatea ca unii ministri sa intre sub influenta unor structuri... Dar faptul ca nu s-a miscat nimic in mod real in sanatate, in energie, in vami, in Petrom sunt tentative de a se introduce o ordonanta in neregula probeaza ca am dreptate, probeaza ca este diferenta intre atitudinea Guvernului si ceea ce noi spuneam in campanie. Nu cream premisele pentru si mai bine, pentru ca exact acesti saci fara fund in care noi am acuzat PSD-ul ca duce banul public nu ne apucam sa ii reglementam, sa-i punem sub control si parca ne place asa, or, pe mine ma inspaimanta ideea ca parca ne place asa, adica schimbam conturile celor dinainte, le dam alte numere de cont: «Ma, baieti, aicea-s conturile, pastrati-va naravul!»", avertiza Basescu.

SANATATE. Tot in vara, una dintre tintele presedintelui a fost Ministerul Sanatatii. "Noi ce am facut in domeniul sanatatii? Am venit la putere, am vazut ca e placut chiar cand esti la putere sa fie un sistem, asa, cu datorii tot timpul, cu bani care nu stim unde se duc, cu medicamente mult mai scumpe, cu lucrurile neclare din punct de vedere al listelor de asistenta, cu un sistem nereglementat solid, ne-a placut si am zis: «E bine si asa». Am blamat PSD-ul pentru situatia din sanatate, iar acum ne facem ca o schimbam. Discutam de un salt de la 800 de milioane de dolari alocati pentru sanatate la 4 miliarde, fara imbunatatirea calitatii asistentei medicale. Asta inseamna ca sistemul papa resursa asta si ea se indreapta nelegitim catre zone unde n-ar trebui sa ajunga", a spus Basescu.

La 12 august, el cerea modificarea Legii spitalelor si eliminarea conflictului de interese in care se afla directorii de spitale care pot fi in acelasi timp si parlamentari, si presedinti de case de sanatate, si sefi de clinici, toate in acelasi timp.

CARACTERIZARE
"Tot timpul am vorbit despre un guvern performant al Romaniei si nu am clasificat vreodata premierii Romaniei din 1990 incoace. Vorbesc despre cel mai performant guvern" - Traian Basescu, presedintele Romaniei

MULTUMIT
"Principalele angajamente pe care ni le-am asumat prin programul de guvernare au fost realizate, fie ca este domeniul politicilor economice, fie ca este domeniul social, fie ca este vorba de reforma proprietatii, fie ca este reforma Justitiei"

CALIFICATIV
"Economia romaneasca de astazi, din acest an, pot sa va spun ca functioneaza nu bine, ci foarte bine. Economia romaneasca - stiti cum se spune romaneste - duduie" - Calin Popescu Tariceanu, prim-ministrul Romaniei

Lapte si miere intre coperti portocalii

"GREUTATE". Guvernantii si-au trecut promisiunile electorale pe zeci de pagini

  • Reducerea impozitului pe profit de la 25% la 16%;
  • Introducerea cotei unice de 16% pentru impozitul pe venitul persoanelor fizice, dar sa pastreze deducerile de baza si deducerile suplimentare, astfel incat persoanele cu venituri mici sa nu fie afectate;
  • Inlaturarea practicilor de scutire sau de reesalonare a datoriilor la buget;
  • Sporirea ponderii economiei fiscalizate, in detrimentul economiei subterane;
  • Pedepsirea evaziunii fiscale ca infractiune economico-financiara;
  • Impozitele indirecte vor constitui principala sursa de venit la bugetul de stat;
  • Marirea birurilor pe avere si consumul de lux;
  • Impozitarea la valoarea de piata a proprietatilor imobiliare;
  • Separarea administrarii fiscale de politica fiscala;
  • Inlaturarea practicilor de scutire sau reesalonare a datoriilor la bugetele publice;
  • Considerarea evaziunii fiscale drept infractiune economico-financiara si pedepsirea ei ca atare;
  • Eliminarea practicilor de modificare a normelor fiscale prin acte normative de rang inferior;
  • Cresterea capacitatii administrative a institutiilor de colectare a impozitelor si a taxelor;
  • Evaluarea procedurilor de control fiscal si fixarea unor reguli stricte de etica in activitatea de control fiscal, prin cooperarea autoritatilor publice cu comunitatea oamenilor de afaceri;
  • Reglementarea conflictului de interese;
  • Aplicarea codurilor de etica pentru demnitarii de stat si functionarii publici;
  • Reintroducerea conventiilor civile ca instrument juridic de stabilire a relatiilor de munca;
  • Legiferarea corecta a unor institutii juridice esentiale pentru dreptul muncii, cum ar fi raspunderea angajatilor;
  • Dublarea salariilor personalului din educatie;
  • Recalcularea tuturor pensiilor aflate in plata;
  • toate pensiile care au fost recalculate vor fi ulterior indexate cu indicele de crestere a preturilor de consum, astfel incat sa fie acoperita 100% cresterea preturilor;
  • Reducerea arieratelor la bugetul pensiilor prin reducerea reesalonarilor si interzicerea scutirilor, precum si introducerea unor reguli stricte de executare silita;
  • Corelarea nivelului venitului minim garantat cu salariul minim pe economie;
  • Majorarea alocatiei de stat pentru copii pana la circa 10 euro;
  • Acordarea unui sprijin financiar in suma de 200 de euro la constituirea familiei la prima casatorie a fiecaruia dintre soti etc.;
  • Acoperirea din fondul asigurarilor sociale a intregului cost al medicamentelor esentiale pentru ingrijirea sanatatii, fiecare pacient urmand a achita doar o contributie fixa minimala pentru fiecare reteta eliberata;
  • Crearea unor mecanisme de finantare si de plata pentru medicamentele de ultima generatie si tehnologiile de varf, pentru a spori accesul echitabil al populatiei la acestea;
  • Inlaturarea barierelor la accesul la medicamente prin introducerea unor cecuri medicale completate de medici si emise de Casa de Asigurari, care vor garanta plata pentru fiecare reteta gratuita sau compensata;
  • Modificarea legislatiei pentru a permite numirea procurorului general al Parchetului National Anticoruptie de catre presedintele Romaniei la propunerea Consiliului Superior al Magistraturii;
  • Introducerea obligativitatii suspendarii membrilor CSM, pe durata exercitarii mandatului, din eventualele functii de conducere detinute in cadrul instantelor si parchetelor.

    Cate s-au facut din angajamentele asumate

    COLABORARE. Tariceanu a cerut sustinerea Parlamentului pentru cele mai importante proiecte

    Elementul forte al programului de guvernare pe care Parlamentul a dat OK-ul l-a reprezentat introducerea unei cote unice de impozitare de 16%. Dupa o prima sedinta de guvern de tatonare, desfasurata "la inaltime", in Poiana Brasov, membrii Cabinetului Tariceanu s-au intalnit intr-o sedinta formala si au dat unda verde stabilirii la 16% a impozitului pe profit si pe venitul persoanelor fizice.

    CRESTERI DE TAXE. Impozitul pe veniturile microintreprinderilor a fost modificat, cota de 1,5% fiind crescuta la 3%, iar in cazul dividendelor a fost majorata cota de impozit de la 5% la 10%. O alta majorare a impozitelor a vizat veniturile obtinute din Romania de persoanele fizice si juridice nerezidente, cota de impozit pentru dobanzile bancare obtinute din Romania de nerezidenti fiind crescuta de la 5% la 10%. In acelasi timp, cotele de impozit privind veniturile nerezidentilor, altele decat cele obtinute din jocuri de noroc, au fost aliniate la cota unica de 16%.

    ANTICORUPTIA. Sintagma "prinderea pestilor mari", prezenta in speech-urile mai tuturor oficialilor europeni care ne-au primit la ei sau ne-au onorat cu prezenta, a devenit repede laitmotivul actiunilor Executivului care au vizat reforma Justitiei. Modificarile legislative au vizat in principal Consiliul Legislativ al Magistraturii, Legea privind organizarea judiciara, cea care viza statutul magistratilor si Legea privind dreptul de autor si drepturile conexe. Vantul schimbarii a atins si institutia stindard a luptei anticoruptie, Parchetul National Anticoruptie. Pe langa modificari de suprafata, precum schimbarea denumirii din PNA in DNA si trecerea in cadrul Parchetului General, si una semnificativa: procurorii anticoruptie sunt abilitati sa ancheteze si dosarele de mare coruptie in care sunt implicati parlamentarii.

    PROPRIETATEA. Acelasi pachet legislativ, considerat de importanta majora, din moment ce Executivul si-a asumat raspunderea pe el, a inclus si legile privind reforma proprietatii. Principiul de baza a fost cel al restituirii in natura a proprietatilor preluate in mod abuziv de regimul comunist si al acordarii de reparatii acolo unde retrocedarea nu se poate face din motive obiective. A fost modificat si Codul Penal in ideea intaririi drepturilor de proprietate ale proprietarului. Pentru a reglementa acordarea de despagubiri, a fost creat un organism de plasament colectiv, Fondul Proprietatea, care ar urma sa fie cotat la bursa.

    CONTRACTE CONTROVERSATE. Contractul Bechtel si contractul EADS, in care prevederile legislative in domeniul achizitiilor au fost nerespectate, iar interesele statului roman nu prea bine reprezentate, au fost trecute pe lista neagra a Executivului si anuntata renegocierea acestora. In privinta EADS, discutiile au fost finalizate, in cazul Bechtel insa, rezultatele se asteapta inca.

    INVATAMANT. Intre o demisie a ministrului si o greva a profesorilor, sistemul de invatamant a fost supus reformei. Au fost organizate ciclurile de studii universitare de licenta pe domenii de studii, s-au reformat planurile de invatamant in sistem de 3 ani studii universitare si 2 pentru master, au fost infiintate doua organisme de evaluare a activitatii universitatilor, dar deocamdata pe hartie. Desi au facut geva, profesorilor nu li s-au dublat salariile, ci au primit doar 11,8% in plus.

    PROTECTIA SOCIALA. Una dintre promisiunile Executivului care pot fi bifate ca indeplinite este cea vizand recalcularea pensiilor, conform principiului "conditii egale de pensionare, pensii egale, indiferent de anul iesirii la pensie". Dupa patru etape, ultima terminata chiar in aceasta luna, ministrul Muncii a anuntat ca peste 3,5 milioane de dosare au fost revizuite, dar ca nu toate vor inregistra o suplimentare a cuantumului.

    SCHIMBARI LA MUNCA. Dupa discutii cu partenerii sociali, Codul Muncii a fost amendat, principalele modificari vizand durata timpului de lucru si noile sanctiuni pentru firmele care lucreaza cu forta de munca la negru si care folosesc minori, sanctiuni care merg pana la inchisoare.

    STAGIU MILITAR. Armata romana trebuie sa fie una din profesionisti. Acest deziderat a stat la baza deciziei de desfiintare a stagiului militar obligatoriu. Actul normativ a fost elaborat, a primit unda verde si in Parlament, prin urmare incepand cu 2007 doar cei care vor dori vor mai imbraca haina militara.

    CUM SE VEDE DE LA EI…
    Economia duduie, angajamentele asumate in programul de guvernare au fost indeplinite in mare parte. Asa vede de la Palatul Victoria premierul situatia. In vara, aflat in teritoriu, la una din filialele moldovene ale partidului sau, Tariceanu a apreciat ca, urmare a masurilor adoptate de Executiv, economia romaneasca functioneaza "nu bine, ci foarte bine", adica, a tradus romaneste primul-ministru, "duduie".

    O data cu iarna, aflat la Barcelona, Tariceanu si-a facut singur un minibilant al activitatii Cabinetului pe care il conduce. Concluzia? "Ne-am indeplinit o mare parte din angajamentele asumate".

    …SI DE LA NOI
    Optimismul a aproape jumatate din romani care, conform unui sondaj Gallup, apreciau la sfarsitul anului trecut ca 2005 va fi mai bun decat precedentul, unul de prosperitate economica, a scazut catre jumatatea anului. Acelasi procent aprecia, in vara, de data aceasta intr-un sondaj Data Media, ca starea generala a tarii a ramas cam la fel ca inainte de alegerile din decembrie 2004. Un sfert dintre romani apreciau insa ca lucrurile s-au inrautatit. In ceea ce priveste impactul unor evenimente si masuri politice ale Executivului adoptate pana la momentul respectiv, doar semnarea Tratatului de aderare la UE era vazuta ca avand conotatii majoritar pozitive.
  • ×