x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Politică Guvernul şi-a angajat răspunderea pe comasarea alegerilor. USL a depus moţiune de cenzură

Guvernul şi-a angajat răspunderea pe comasarea alegerilor. USL a depus moţiune de cenzură

15 Dec 2011   •   06:03
Guvernul şi-a angajat răspunderea pe comasarea alegerilor. USL a depus moţiune de cenzură

UPDATE 12:33 - USL a depus motiune de cenzura in urma asumarii raspunderii Guvernului pe comasarea alegerilor.

UPDATE 11:52 - Premierul Emil Boc a prezentat rapid, in doar cateva minute, principalele prevederi ale proiectului de lege privind comasarea alegerilor locale cu cele parlamentare. Primul ministru nu a insistat asupra implicatiilor acestei decizii de comasare si nu a prezentat detalii suplimentare legate de actul normativ.

Executivul isi va angaja raspunderea, astazi, in plenul reunit al Camerei Deputatilor si Senatului asupra proiectelor de lege privind comasarea alegerilor parlamentare cu cele locale in 2012 si promovarea judecatorilor la Inalta Curte de Casatie si Justitie.

USL a anuntat ca va depune motiune de cenzura. In plus, Opozitia va boicota asumarea, neparticipand la sedinta de plen.

Motiunea de cenzura poate fi depusa pana sambata, urmand ca in data de 19 decembrie sa fie citita in plen, iar in 22 decembrie sa fie dezbatuta.

Prin angajarea raspunderii, actele normative se considera adoptate, fara a mai fi dezbatute de legislativ, daca in termen de trei zile nu se depune o motiune de cenzura sau daca aceasta din urma este respinsa.

In cazul adoptarii motiunii de cenzura, Executivul isi pierde mandatul. Opozitia a anuntat deja ca va initia un asemenea demers.

Prima sedinta comuna a Parlamentului de astazi este dedicata angajarii raspunderii Guvernului pe proiectul legii privind promovarea judecatorilor la ICCJ.

Actul normativ prevede ca promovarea in functia de judecator la Inalta Curte de Casatie si Justitie se face numai prin concurs organizat ori de cate ori este necesar si care se anunta cu cel putin 60 de zile inainte de desfasurare, in limita posturilor vacante, de catre Consiliul Superior al Magistraturii.

Potrivit proiectului pentru modificarea si completarea legii 303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor, precum si pentru modificarea articolului 29, alineatul 1, litera b din legea 304/2004 privind organizarea judiciara, la concursul pentru promovarea in functia de judecator la ICCJ pot participa judecatorii si procurorii care au indeplinit efectiv cel putin cinci ani functia de judecator la curtea de apel sau de procuror la parchetul de pe langa curtea de apel, ori la Parchetul de la langa ICCJ, au obtinut calificativul 'foarte bine' la ultimele trei evaluari, nu au fost niciodata sanctionati disciplinar si au o vechime in functia de judecator sau procuror de cel putin 15 ani.

Concursul de promovare in functia de judecator la ICCJ consta in: evaluarea hotararilor judecatoresti redactate, in cazul judecatorilor sau a actelor intocmite in faza de urmarire penala ori in faza judecatii, in cazul procurorilor, interviu in fata plenului CSM si probe scrise, cu caracter teoretic si practic.

Comisiile de concurs sunt numite prin hotarare a CSM si corespund sectiilor ICCJ pentru care au fost depuse candidaturi. Din aceste comisii nu pot face parte sotul sau sotia, rude ori afini pana la gradul al patrulea inclusiv ale candidatilor.

In termen de 15 zile de la comunicarea rezultatelor concursului de promovare in functia de judecator la ICCJ, CSM dispune, prin hotarare, promovarea candidatilor declarati admisi.

De asemenea, proiectul de lege stipuleaza ca in interesul serviciului magistratii-asistenti pot fi delegati, cu acordul scris al acestora, in functiile de prim-magistrat-asistent sau de magistrat asistent sef, de catre presedintele ICCJ pe o perioada de cel mult sase luni. Delegarea asistentilor-magistrati poate fi prelungita cu acordul scris al acestora, cel mult inca sase luni. De asemenea, se precizeaza ca pe perioada delegarii magistratii-asistenti beneficiaza de toate drepturile prevazute de lege pentru functia pentru care au fost delegati. Prim-magistratul asistent este promovat dintre magistratii-asistenti sefi cu o vechime de cel putin doi ani in aceasta functie.

In cea de-a doua sedinta a plenului reunit al Camerei Deputatilor si Senatului Guvernul isi va angaja raspunderea pe proiectul de lege privind comasarea alegerilor parlamentare cu cele locale in anul 2012.

"In anul 2012, alegerile pentru autoritatile administratiei publice locale vor avea loc la data alegerilor pentru Camera Deputatilor si Senat, stabilita prin hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului Administratiei si Internelor si Autoritatii Electorale Permanente. Primarii, presedintii consiliilor judetene, consilierii locali si judeteni in functie isi exercita mandatul pana la data validarii noilor alesi", se arata in actul normativ.

Proiectul stipuleaza ca alegerile pentru Camera Deputatilor si Senat din 2012 au loc in colegiile uninominale delimitate prin hotarare a Guvernului cu cel putin trei luni inaintea datei alegerilor, la propunerea unei comisii parlamentare speciale constituite din cate doi reprezentanti ai fiecarui grup parlamentar. Impotriva acestei hotarari a Executivului persoanele interesate pot introduce actiune la instanta de contencios administrativ competenta, in termen de 48 de ore de la intrare in vigoare. Aceste actiuni trebuie sa se judece in regim de urgenta si cu precadere se solutioneaza in termen de cinci zile de la inregistrare. Impotriva acestei hotarari se poate face recurs in 48 de ore de la pronuntare. Hotararea pronuntata in recurs se definitiva si irevocabila.

In proiectul de lege se precizeaza ca o persoana nu poate candida in acelasi timp pentru functia de primar si pentru un mandat de senator sau deputat si nici pentru functia de presedinte al consiliului judetean si pentru un mandat de senator sau de deputat. In cazul incalcarii acestor dispozitii toate candidaturile aceleiasi persoane sunt nule de drept.

In cazul organizarii alegerilor parlamentare cu cele pentru autoritatile publice locale se utilizeaza liste electorale permanente, suplimentare si complementare, iar in sectiile de votare vor exista urne etichetate conform destinatiei lor, astfel una pentru Camera Deputatilor si Senat, una pentru presedintele consiliului judetean si consiliul judetean, una pentru primar si consiliul local.

Introducerea buletinului de vot intr-o alta urna decat cea destinata buletinului de vot nu atrage nulitatea acestuia.

Persoanele retinute, detinute in baza unui mandat de arestare preventiva, persoanele care executa o pedeapsa privativa de libertate, dar care nu si-au pierdut drepturile electorale, precum si cei aflati in spitale, maternitati, sanatorii, case de invalizi, centre de ingrijire, asistenta si recuperare a persoanelor cu handicap si camine de batrani, cu exceptia personalului acestora, isi exercita dreptul la vot prin intermediul urnei speciale.

Proiectul mai prevede detalii tehnice despre constituirea birourilor electorale, dar si faptul ca cheltuielile pentru pregatirea, organizarea si desfasurarea alegerilor se suporta de la bugetul de stat. (V.M.)

×