x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Politică Predescu, Gaspar, Toader: "Nu am fost consultaţi la adoptarea eratei"

Predescu, Gaspar, Toader: "Nu am fost consultaţi la adoptarea eratei"

27 Aug 2012   •   17:04
Predescu, Gaspar, Toader: "Nu am fost consultaţi la adoptarea eratei"

Judecatorii Ion Predescu, Acsinte Gaspar si Tudorel Toader, care au facut opinie separata la hotararea de invalidare a referendumului din 29 iulie, si-au argumentat dezacordul prin faptul ca decizia a fost luata in baza "eratei" la adoptarea careia ei nu au fost consultati.

"Dezacordul exprimat in raport cu hotarare de invalidare a rezultatelor referendumului national din data de 29 iulie 2012, are la baza faptul ca aceasta a fost adoptata prin raportare la prevederile art. 2 alin. 1 lit. c) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Presedintelui Romaniei, solutie prefigurata prin «erata» din data de 6 august 2012, referitoare la Hotararea Curtii Constitutionale nr. 3 din 2 august 2012 , «erata» la adoptarea careia nu am fost consultati, procedeu fara precedent in jurisprudenta constitutionala", se arata in opinia separata la hotararea Curtii Constitutionale (CC) din 21 august, data publicitatii luni.

Cei trei magistrati subliniaza ca, pe de o parte, prin Hotararea nr. 3 din 2 august 2012, CC a statuat in sensul ca cetatenii romani cu domiciliul sau resedinta in strainatate "au dreptul de a vota in mod liber in strainatate pe listele electorale suplimentare", iar "ratiunea pentru care acesti cetateni nu sunt inscrisi in listele electorale permanente rezida in faptul ca nu au domiciliul in tara, astfel incat numarul acestora nu poate influenta cvorumul legal de participare la referendum, respectiv majoritatea persoanelor inscrise pe listele electorale permanente", iar pe de alta parte, erata completatoare face referire la "listele electorale cuprinzand cetatenii romani cu drept de vot care au implinit varsta de 18 ani pana in ziua alegerilor inclusiv", asadar indiferent de domiciliu.

Predescu, Gaspar si Toader precizeaza, in acelasi context, ca listele electorale permanente sunt definite prin prevederile art. 7 alin. 1) din Legea nr. 370/2004, pentru alegerea Presedintelui Romaniei, in care se statueaza ca acestea "se intocmesc pe comune, orase si municipii, dupa caz, si cuprind toti alegatorii care domiciliaza in comuna, orasul sau municipiul pentru care ele au fost intocmite".

"In sensul legii, starea de fapt (domiciliaza) se suprapune peste starea de drept (au domiciliul), motiv pentru care cetatenii romani cu domiciliul ori resedinta in strainatate nu pot fi inclusi in listele electorale permanente, insa isi pot exercita dreptul de vot fiind cuprinsi in listele electorale suplimentare. Prin urmare, includerea in listele electorale permanente a celor 1.101.809 cetateni romani cu domiciliul ori resedinta in strainatate, la care se adauga o parte dintre ceilalti 1.468.369 cetateni aflati in aceeasi situatie, dintre care unii sunt minori este de natura sa afecteze rezultatul referendumului", sustin cei trei judecatori.

Potrivit celor trei magistrati, solutia este promovata si prin Liniile directoare privind alegerile, adoptate de catre Comisia de la Venetia in cadrul celei de-a 51-a sesiuni plenare de la Venetia, din 5-6 iulie 2002, prin care la art. I 1.2. se prevede ca o lista electorala suplimentara poate permite sa voteze persoanelor care si-au schimbat domiciliul.

"Consideram ca listele electorale permanente nu pot cuprinde nici pe cei 512.379 cetateni romani cu drept de vot ale caror acte de identitate au expirat, fara a fi reinnoite pana in ziua votului. Aceasta deoarece, in sensul art. 2 lit. d) din Legea nr. 370/2004, pentru alegerea Presedintelui Romaniei, actele de identitate trebuie sa fie valabile in ziua votarii. in caz contrar, mentinerea acestei categorii de persoane pe listele electorale permanente, este de natura sa consacre o noua categorie, a celor care nu isi pot exercita dreptul de vot, persoane care in mod obiectiv vor fi absente. in ipoteza in care dreptul de vot este exercitat pe baza unei carti de identitate provizorie, respectivele persoane sunt trecute si pe liste electorale suplimentare", se mai arata in opinia separata.

Predescu, Gaspar si Toader au mai spus ca, in aceste conditii, cifra de 18.292.464 de persoane inscrise in listele electorale permanente, cifra luata in considerare la adoptarea hotararii, nu reflecta structura si dimensiunea corpului electoral actual.

"Pornind de la continua scadere a populatiei Romaniei, de la datele statistice furnizate in mod oficial, de la necesitatea eliminarii din liste a celor decedati, a persoanelor care au pierdut cetatenia ori drepturile electorale considerand ca in listele electorale permanente nu pot fi inclusi cetatenii romani cu domiciliul ori resedinta in strainatate si nici cei ale caror acte de identitate nu sunt valabile, constatam ca datele finale sunt de natura sa conduca la validarea rezultatelor referendumului", au mai spus cei trei judecatori CC care nu au fost de acord cu validarea referendumului pentru demiterea lui Traian Basescu.

Hotararea CC de invalidare a referendumului a fost citita luni in Parlament. La momentul publicarii ei in Monitorul Oficial, va inceta interimatul lui Crin Antonescu la Cotroceni, iar Traian Basescu isi va relua exercitarea atributiilor constitutionale si legale de presedinte al Romaniei, conform deciziei CC.

×