x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Politică Profilul alegatorului

Profilul alegatorului

23 Mar 2004   •   00:00

Optiunile politice ale romanilor sunt strans legate de nivelul lor de trai. Sociologii spun ca PSD si PRM atrag populatia saraca si ca PNL si PD sunt partide de intelectuali. Politicienii se bat insa sa castige electoratul formatiunilor concurente.

Conform ultimului studiu al Societatii Academice Romane, bazat pe un sondaj CURS realizat in perioada 3-11 martie 2004 si prezentat de Alina Mungiu Pippidi, electoratul Aliantei PNL-PD provine din orasele mari, cu peste 20.000 de locuitori si are o medie de venit si de ani de scoala cu mult peste media electoratului celorlalte partide. Alegatorii PNL si PD sunt orasenii cei mai bogati si mai educati. Acelasi studiu arata ca alegatorii PRM sunt cantonati in orasele mici, rezultate din politica de urbanizare fortata, sau cele din zonele cele mai defavorizate si sunt cei mai putin educati si informati. Ca venituri, alegatorii PRM sunt mai saraci decat cei ai PSD.

Harta politico-geografica

O impartire mai riguroasa a electoratului ne-a oferit-o directorul CURS, Sebastian Lazaroiu. El spune ca alegatorii PSD locuiesc in special la sate, provin din Moldova, Muntenia si Oltenia, au varste peste 55 de ani, sunt inactivi, au venituri scazute si educatie sub liceu. Electoratul Aliantei PNL-PD este format din oraseni din Transilvania, Banat, Crisana-Maramures si din Bucuresti, au varste intre 18 si 30 de ani, sunt activi, au venituri ridicate si educatie peste liceu. Bazinul electoral al PRM se cantoneaza in Muntenia si Oltenia, alegatorii fiind in special barbati cu varste cuprinse intre 30 si 55 de ani, sunt activi, dar au venituri scazute si educatie sub liceu. Conform lui Lazaroiu, alegatorii PUR sunt orasenii din Bucuresti si Transilvania, cu varste intre 30 si 55 de ani, activi, cu venituri ridicate si studii superioare.

Evolutie lenta

Un Barometru de Opinie Publica, realizat de Gallup in mai 2003, arata ca situatia nu s-a schimbat aproape deloc. Barometrul a prezentat si un studiu al profesorului Dumitru Sandu privind optiunile electorale in functie de nivelul resurselor personale, a carui concluzie este ca nevoiasii se indreapta spre PRM si, in special, spre PSD. Statisticile arata ca cei cu resurse minime opteaza pentru partidul de guvernamănt. Electoratul PRM are in plus un grad mai ridicat de educatie si un consum media mai mare decăt pesedistii. La polul opus se situeaza PNL si PD. Partidul lui Stolojan este unul al celor cu resurse maxime (materiale, educationale, de relatii sociale). La fel si PD e simpatizat de oameni cu resurse medii si maxime. UDMR este o formatiune caracterizata prin preponderenta celor cu resurse medii.
(MONICA IORDACHE, OANA STANCU)


PSD are cel mai mare nucleu dur

Secretarul executiv al PSD, Vasile Dancu, spune ca problema calitatii electoratului este una falsa. „Toate voturile sunt egale. Nu exista vot censitar sau intelectual, asa ca, in democratie, intrecerea este pe numar. Cine ia mai mult castiga", a declarat Dancu, acuzandu-i pe „intelectualistii care spun ca opozitia are un electorat mai tanar, mai scolarizat, mai bogat si mai urbanizat". „Important este altceva: avem un nucleu dur de simpatizanti de 25% din total populatia matura cu drept de vot, PRM 8%, PNL 6%, PD 4%, Alianta PNL-PD 5%", spune Dancu. In aceasta campanie electorala, PSD va incerca sa castige electoratul prin solutii la problemele fiecarei comunitati si nu cu mesaje generale, spune Dancu.

PNL: „Le spunem sa fie propriii lor stapani"

Liberalii sunt constienti ca, desi electoratul lor este unul educat si cu venituri mari, segmentul lor de alegatori este destul de ingust. „In PNL gasesti in special oameni cu o stare materiala buna si foarte buna, oameni care produc bani. Mai sunt si bugetari, dar putini", spune vicepresedintele PNL Paul Pacuraru, explicand ca alegatorii PNL sunt tinerii, cu un grad mare de independenta, educati si cu venituri mari. „Incercam sa le stimulam libera initiativa. Le spunem sa fie propriii lor stapani", a declarat Pacuraru. Liderul PNL crede ca aproape 20% din electorat este receptiv la un asemenea mesaj, dar cum liberalii vor sa isi mareasca bazinul electoral sunt nevoiti sa abordeze si alte teme, precum protectia sociala.

PD tinteste electoratul suparat

Directorul de campanie al PD, Cozmin Gusa, afirma ca nu se va lua dupa bazinele electorale conturate in sondajele de opinie. „Sunt doua zone vizate: pe de o parte un electorat implicat, educat si, pe de alta parte, oamenii care din cauza revoltei si parerii extrem de negative fata de sistemul politic ar trebui sa se implice, dar nu o fac", explica Gusa. Democratul vorbeste despre trei mesaje generale pentru castigarea acestui electorat: sloganul „Prima Data ordine!", promovarea unei noi generatii politice si implicarea liderilor nationali la nivelul comunitatii locale. „Un Emil Boc, o Maria Petre sunt un castig pentru comunitate. Una e sa te reprezinte in plan national Emil Boc, nu?", sustine seful campaniei PD.

PRM mizeaza pe alegatorii sentimentali

Liderii PRM vad altfel bazinul lor electoral fata de cel pe care il atribuie formatiunii sondajele de opinie. „Avem voturi directionate pe toate categoriile de varsta, profesie, sex etc. Pe zone geografice stam foarte bine in Maramures, Banat, Munteania, iar acum si in Moldova", spune Nicu Vasilescu, vicepresedintele PRM pentru strategii electorale. El spune ca strategia PRM se va focaliza pe fidelizarea acestui electorat. „Avem un electorat foarte sensibil, sentimental. Trebuie sa ii hranim dorinta de a vedea PRM foarte bine", explica acesta. PRM isi va pastra ca atare mesajul justitiar, gen „Sus Patria, jos mafia!". Vasilescu si-ar dori insa mai multi intelectuali in PRM, desi considera ca numarul lor e proportional cu cel al votantilor in general.

PUR: intreprinzatorul, omul si familia

Partidul Umanist este formatiunea care se indentifica poate cel mai vizibil cu electoratul sau tinta: clasa de mijloc, micul intreprinzator, in sprijinul carora au fost orientate si demersurile PUR si in Parlament, si in perioada cat a fost la guvernare. Secretarul general Codrut Seres spune ca umanistii au facut o resegmentare a electoratului, indepartandu-se de criteriile clasice: varsta, venituri, educatie. „Pentru noi sunt importante Omul si Familia. Asta inseamna atat locuri de munca, grija pentru populatia tanara, copii, cat si promovarea femeilor, care nu sunt suficient puse in lumina in viata politica romaneasca", afirma Seres. Ca atare, de la micul intreprinzator, umanistii se adreseaza acum atat familiei acestuia, insa mai ales angajatilor lui si familiilor acestora. Ca atare, mai tot omul care vrea bunastare.


Lazaroiu: „Partidele nu vorbesc pe limba electoratului"

Directorul CURS, Sebastian Lazaroiu, crede ca partidele au inceput sa tina cont de profilul electoratului lor. „In ’96-’98, nici macar nu aveau habar de cum arata alegatorii lor. Dupa 2000 s-au profesionalizat si au inteles cat de mult conteaza cui si cum te adresezi", a declarat Lazaroiu. In schimb, partidele nu au reusit sa vorbeasca pe limba electoratului. „Aici mai sunt dificultati. Totul depinde de expertii care lucreaza pentru partide. Unele prefera specialisti straini, dar acestia nu prea inteleg cum este cu electoratul rural si imbatranit, de exemplu", a comentat directorul CURS.

×