x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Social Clasa unde elevii adoră să iasă la tablă

Clasa unde elevii adoră să iasă la tablă

de Theodora Şutiu    |    02 Apr 2019   •   11:44
Clasa unde elevii adoră să iasă la tablă

Elevii de clasa a IV-a ai unei şcoli din Bacău sunt nerăbdători să ajungă la şcoală în fiecare zi. Lecţiile pe care le învaţă se desfăşoară de cele mai multe ori sub formă de concurs, iar teatrul este o modalitate prin care cei mici află cum să îşi gestioneze cel mai eficient emoţiile. Neli Popoveniuc, învăţătoarea lor, a creat o strategie didactică proprie bazată pe instruirea diferenţiată cu ajutorul căreia copiii, indiferent de capacităţile pe care le au, reuşesc să asimileze un bagaj important de cunoştinţe la finalul ciclului primar.

Dascălul care foloseşte metode de predare non-formale spune că nu există nicio satisfacţie mai mare pentru ea, decât bucuria să îşi vadă copiii fericiţi atunci când sunt la şcoală şi înţeleg tot ce li se explică la ore: „Instruirea diferenţiată nu este nouă, ci numai modul de abordare. Ea vizează activitatea de învăţare, în special conţinutul, capacitatea de înţelegere, ritmul de lucru proprii unor grupuri de elevi sau chiar fiecărui copil în parte. Astfel, prin nuanţarea modalităţilor de lucru, mai ales prin îmbinarea raţională, echilibrată, a activităţii frontale cu întreaga clasă, cu activităţile pe grupe sau individuale, se evită separarea cu caracter permanent a elevilor capabili de un randament ridicat de elevii lenţi”, a declarat Neli Popoveniuc pentru Jurnalul.

Munca în echipă

În Clasa Isteţilor, elevii ies câte zece la tablă şi rezolvă exerciţii la matematică sau la alte materii, antrenaţi mereu într-un concurs pe echipe. Modul de predare este cu adevărat ieşit din comun: „Elevii clasei se organizează pe trei grupe. Acestea pot avea nume de flori, de gâze sau de animale îndrăgite de copii. Fiecare își poate alege denumirea dorită, de exemplu grupa florilor, albinuțelor, fluturașilor. Grupurile pot avea un secretar ales în mod democratic de către membrii grupului. Acesta se va ocupa de problemele organizatorice ale echipei sale. Fiecare elev va avea prins de vestuță un ecuson cu imaginea grupei din care face parte. Tabla mare va fi împărțită în tot atâtea coloane, astfel încât toți elevii unei grupe să fie scoși la tablă în același timp. Învățătoarea clasei va scrie pe tăblițe seturi de exerciții pentru fiecare elev în parte, în mod diferențiat pentru nivelul de cunoștințe și de dezvoltare intelectuală al fiecăruia. Cunoscând modul în care sunt poziționați elevii în bănci, învățătoarea clasei poate să știe la ce tăbliță va veni să lucreze fiecare elev. De exemplu, dacă se va utiliza la o lecţie de gramatică, pe fiecare tăbliţă va fi scrisă câte o propoziţie, iar cuvintele ce o compun, cu diverse culori. Elevii vor avea ca sarcină să precizeze categoriile gramaticale pentru fiecare cuvânt de culoare verde, roşie sau albastră, în mod diferenţiat fiecare”, mai povesteşte dascălul.

Metoda teatrului-forum

Teatrul-forum este o altă o metodă non-formală pe care Neli Popoveniuc o foloseşte la ora de Educaţie Civică şi îi învaţă pe copii să îşi gestioneze eficient emoţiile: „Teatrul este o modalitate de a-i pune pe copii să se confrunte cu situații reale de viață, de a găsi soluții la propriile probleme, de a-i provoca să gândească și să acționeze în diferite contexte. La orele de Educație Civică, prin imaginarea anumitor scenarii în care ei sunt actorii, ilustrăm mult mai bine cinstea, corectitudinea, sinceritatea și alte valori morale. Reprezintă, de asemenea, o bună posibilitate de gestionare a conflictelor din mediul școlar”, spune dascălul. 

„Fiecare copil care va descoperi o greşeală va primi o recompensă, el contribuind la un rezultat mai bun pentru întreaga echipă. Într-un loc vizibil al clasei se va afla panoul cu rezultate. Acestea vor fi consemnate cu markerul, sub formă de buline, steluțe, cerculețe etc. Se vor oferi diplome și premii diverse (stickere, brelocuri, dulciuri), în cazul unor lecții demonstrative sau cu alte ocazii”,

Neli Popoveniuc, învăţător

Care este diferența intre modul in care se dezvolta un copil intr-o școala unde profesorii sunt rigizi și nefocusati pe nevoile elevilor?

În conceperea şi desfăşurarea procesului de învăţământ şcolar , trebuie să se pornească de la faptul că fiecare copil este o identitate, că nu seamănă cu nimeni, cu toate că toţi şcolarii se aseamănă între ei prin anumite însuşiri psihofizice.

Pornind de la această realitate de netăgăduit, că fiecare copil este o individualitate irepetabilă şi că educaţia nu are menirea de a uniformiza oamenii, de a-i ralia la o paradigmă unică, actul didactic va trebui să fie unul individualizat.

Preocuparea cadrului didactic pentru respectarea particularităţilor psihice specifice fiecărei vârste şi a particularităţilor individuale specifice fiecărui elev nu duce automat la eliminarea dificultăţilor din activitatea elevilor. Ca urmare, tratarea adecvată a elevilor în cadrul lecţiilor şi al altor activităţi, inclusiv cele extraşcolare, trebuie să privească atât pe cei care întâmpină greutăţi şi au nevoie de sprijin suplimentar, cât şi pe cei apţi să lucreze într-un ritm mai rapid, să îmbogăţească şi să aprofundeze studiul într-un anumit domeniu, în cadrul unor activităţi complementare lecţiilor. Astfel, prin nuanţarea modalităţilor de lucru în cadrul unui învăţământ preponderent colectiv, mai ales prin îmbinarea raţională, echilibrată, a activităţii frontale cu întreaga clasă, cu activităţile pe grupe sau individuale, se evită separarea cu caracter permanent a elevilor capabili de un randament ridicat de elevii lenţi. Instruirea diferențiată și flexibilitatea profesorilor dornici de a o aplica chiar acest aspect îl vizează.

De ce ați ales metodele non formale?

Metodele non-formale atrag în mare măsură toți elevii, le dezvoltă imaginația, încrederea în sine, cunoștințele sunt însușite într-un mod mult mai plăcut. De asemenea, utilizarea lor îi ajută pe copii să își dezvolte limbajul descriptiv, să își exprime gândurile și emoțiile, să formeze conexiuni între discipline diferite, să lucreze în echipă.

Cum reacționeaza copiii la aceste metode? Se vede in rezultate?

Copiii sunt extrem de încântați ori de câte ori introducem în lecție metode non-formale, iar plăcerea cu care participă la astfel de ore se regăsește și în rezultatele școlare, în cunoștințele temeinice pe care le dobândesc astfel.

Cu arată orele din curtea școlii?

Unele teme, cum ar fi: Punctele Cardinale, Linia Orizontului, Planul Școlii, Protejarea Mediului , chiar e păcat să le desfășori în clasă. Dincolo de faptul că sunt mult mai plăcute, sunt și mai eficiente. Elevii observă pe viu toate acestea.

Care ar fi primul lucru pe care l-ați schimba in sistemul educațional actual?

Aș lăsa profesorii să își facă treaba pentru care s-au pregătit atâția ani: să îi învețe carte pe elevi. Toate documentele, comisiile, hârțogăraia pe care trebuie să o livram nu fac altceva decât să ne abată de la scopul și menirea noastră.

 

 

×
Subiecte în articol: Neli Popoveniuc elevi bacau