x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Social Istoria României, învăţată cu buricele degetelor

Istoria României, învăţată cu buricele degetelor

de Monica Cosac    |    13 Sep 2018   •   12:50
Istoria României, învăţată cu buricele degetelor
Sursa foto: UniversalImagesGroup/UIG via Getty Images

Începând cu anul școlar 2018-2019, toți copiii cu deficiențe de vedere pot învăța istoria României, prin sunet şi atingere, folosind tehnologii moderne. Este vorba despre un proiect care oferă elevilor și profesorilor acces la platforma educațională online www.idea-isa.ro și la o bază de materiale alternative educaționale adaptate pentru nevăzători (digitale și tactile). Pentru a pune la punct această platformă, specialiştii au fost ajutaţi chiar de câţiva elevi cu deficiențe de vedere.

De aceste lecţii de istorie în format digital și interactiv ori senzorial vor beneficia atât elevii din toate cele şapte școli speciale pentru deficienți de vedere din țară (București, Cluj-Napoca Timișoara, Arad, Târgu Frumos și Buzău), dar și toți elevii cu deficiențe de vedere încadrați în învățământul de masă. Materialele educaționale au fost create de specialiști de la Muzeul de Istorie și Arheologie Constanța, împreună cu 12 profesori de istorie din țară și 12 elevi cu deficiențe de vedere, copiii fiind cei care i-au ajutat pe specialişti să adapteze toate materiale de studiu necesităților lor.

Concret, platforma educațională conține 80 de lecții de istorie națională, 45 de materiale audio din textele cronicarilor și mărturiile soldaților din războaie, pasaje din textele istoricului Neagu Djuvara, precum şi scurte filme documentare accesibilizate și prezentări de artă și tehnică militară, specifice Țărilor Române. Acestea sunt completate de cele 120 de materiale tactile și 3D, reprezentând hărți și ilustrații în relief.

„Am colaborat cu specialiști, cu elevi nevăzători și cu profesori de istorie la crearea și dezvoltarea acestui proiect, pentru că aveam nevoie de o abordare modernă și adaptată în predarea istoriei, pentru acești copii care nu pot citi manualele standard și vedea ilustrațiile ori hărțile. Imediat ce deslușesc tainele platformei, elevii devin, la rândul lor, descoperitori de povești istorice”, spune Mihai Leoveanu, cel mai tânăr profesor de istorie implicat în proiect.

Valoarea proiectului „Istoria prin sunet și atingere”, iniţiat de către Asociația Tandem, se ridică la 47.000 de euro, din care 40.000 au fost câștigați prin fondul de finanțare «Lumea prin Culoare Sunet» al Fundației Orange.

„Estimăm că, datorită acestui proiect, în fiecare an școlar, 100 de elevi încadrați în învățământul special vor putea învăța istoria folosind tehnologia”, spune Amalia Fodor, Directorul Fundației Orange.

„Indiferent de dizabilități, oamenii posedă o curiozitate incredibilă legată de lumea din jur, iar uneori trebuie să luăm în calcul nevoile specifice de învățare ale acestora, astfel încât să asigurăm toate premisele dezvoltării”, spune Andreia Bruckner, coordonatorul proiectului.

 

 

×