x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Social Ministrul Turismului, repetent la matematică. Serviciile turistice, garantate 100% sau deloc

Ministrul Turismului, repetent la matematică. Serviciile turistice, garantate 100% sau deloc

de Diana Scarlat    |    07 Aug 2018   •   12:10
Ministrul Turismului, repetent la matematică. Serviciile turistice, garantate 100% sau deloc

Ministrul Turismului a făcut bilanţul celor şase luni de activitate, vorbind despre transpunerea corectă a directivelor europene care spun că pachetele turistice trebuie să fie garantate în proporţie de 100%. Explicaţiile ministrului au arătat cât de mult a înţeles din legea pe care a încercat să o explice. Adică nimic.

“Am avut insolvenţe răsunătoare, iar cel mai elocvent exemplu este cazul Omnia, de anul trecut, unde prejudiciul a fost undeva la 8 milioane de euro, iar poliţa de asigurare, doar de 50 de milioane de dolari. Putem să facem un calcul simplu, când împărţim 50 de milioane de dolari la 8 milioane şi constatăm că românii au fost păcăliţi, pot spune chiar ţepuiţi, pentru că au pierdut şi banii şi nu şi-au efectuat nici vacanţele. La ora actuală, până la transpunerea noii Ordonanţe de Guvern, funcţionează aceeaşi formulă”, a explicat Trif.

De fapt, legislaţia prevede că asigurarea este pentru 50.000 de euro şi nicidecum pentru 50 de milioane de dolari, după cum a susţinut toată conferinţa ministrul.

De la Turism, la Imobiliare

În continuare, Bogdan Trif a trimis, practic, agenţiile spre alte domenii de activitate care ar putea să le garanteze succesul, de exemplu, sectorul Imobiliare. „Pentru a-ţi obţine licenţa, ai nevoie doar de 50 de milioane de dolari (de fapt ministrul vroia să spună 50.000 de euro - n. red), iar tu poţi să rulezi sume importante: vorbim de milioane de dolari, fără nicio restricţie, pentru că în interiorul unei societăţi sunt mai multe coduri CAEN, iar acei bani pe care societăţile îi colectează în urma vânzării pachetelor de  servicii turistice pot să-i folosească şi în imobiliare sau în alte activităţi. Cu alte cuvinte, este o metodă foarte simplă de creditare. Nu ai nevoie să mergi la bancă”, a mai explicat Trif. Reprezentanţii Federaţiei Naţionale a Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR) susţin că prin noua lege nu se mai garantează, de fapt, niciun pachet turistic. Fostul ministru al Turismului, Mircea Dobre, spune că textul de lege este un copy paste nonfuncţional al directivei, care va bloca întregul domeniu.

„Pachetele de cazare cu demipensiune sau all inclusive nu se garantează prin această ordonanţă. Cum poţi să te lauzi când cel mai important produs din România nu e asigurat? Au greşit textul de lege”

Nicolae Istrate, vicepreşedinte FPTR

Scrisoare deschisă a Consiliului Director ANAT către ministrul Turismului, Bogdan Trif

Stimate domnule ministru al Turismului, Bogdan Trif,

 

Am așteptat și ascultat cu mare interes conferința de presă de bilanț la șase luni a ministerului pe care îl conduceți. Am sperat că ministerul pe care cu toții l-am dorit, cel al Turismului, ne va face să fim mândri de meseria pe care, cu pasiune, o exercităm.

 

Rezultatul a fost însă altul: ne-am întristat și ne-am revoltat!

 

Am crezut că veți ieși public și veți mulțumi sincer celor 2.500 de agenții de turism din România pentru că:

În ultimii 28 de ani au trimis milioane de români în concedii memorabile;

În tot acest timp au fost alături de turiștii lor zi și noapte atunci când ceva neplăcut s-a întâmplat;

Atunci când au apărut crize de tot felul peste tot în lume: natură dezlănțuită, atentate, crize politice, au găsit soluții pentru siguranța turiștilor;

Și-au văzut cu maximă seriozitate de treabă și nu au profitat de lipsa de reglementări care să asigure protecția turiștilor, deși statul român era obligat prin directive europene să facă acest lucru;

Au existat EXTREM DE PUȚINE cazuri de insolvență în pofida faptului că marja de profit în industrie este cea mai mică din economia românească;

Atunci când au fost insolvențe s-au mobilizat exemplar, au demonstrat solidaritatea de breaslă găsind soluții pentru repatrierea turiștilor afectați;

Au făcut această muncă cu multă pasiune și atenție pentru nevoile turiștilor lor;

De peste 10 ani s-au preocupat permanent de siguranța turiștilor lor propunând constant și perseverent soluții legale pentru ca aceștia să fie protejați, în pofida dezinteresului major al autorităților din România.

Din păcate, dumneavoastră, domnule ministru, ați ales să defăimați generalizat agențiile de turism din România și doar la întrebarea directă a jurnaliștilor v-ați adus aminte să menționați că “majoritatea agențiilor de turism lucrează corect“. Ați ales să comunicați public că agenții de turism sunt “șmecheri“, că încasează bani în avans de la turiști și îi folosesc în alte scopuri, că fură turiștii români și că au profituri mari la care ar mai trebui să renunțe pentru a acoperi costurile garantării serviciilor turistice.

 

Ați ales să creați așteptări false turiștilor români în sensul în care serviciile turistice vor fi garantate 100%, deși știți foarte bine că majoritatea serviciilor oferite de agențiile de turism nu se încadrează în scopul directivei transpuse recent în legislația românească. Ați ales să comunicați că este treaba noastră, a agențiilor de turism, să găsim soluții de garantare în piață, în contextul în care statul român a abandonat peste noapte fondul de garantare pentru că a înțeles că cerințele formulate de dumneavoastră nu sunt realiste și implementabile.

 

Ați ales să dezinformați spunând că în toate țările din Europa serviciile sunt garantate 100%, deși știți extrem de bine că nu este așa. Ați ales să dați exemplul Germaniei unde garantarea este limitată la un procentaj redus din cifra de afaceri a firmelor de acolo.

 

Domnule ministru, în 28 de ani au fost foarte puține insolvențe și într-o proporție covârșitoare nu au fost cazul de “țeapă“, așa cum v-ați exprimat, ci de insolvențe “normale“. Cazul OMNIA TURISM nu a provocat pagube de opt milioane de euro ci, după cum știți foarte bine, suma respectivă se ridică la maximum 2,5 milioane de dolari (vă poate spune asiguratorul). Firma respectivă era activă de 26 de ani pe piață, iar incidentul s-a declanșat prin sinuciderea administratorului și incapacitatea autorităților și a justiției din România de a desemna în regim de urgență un administrator judiciar care să poată vedea exact ce s-a întâmplat. Chiar vă imaginați că cineva dă o “țeapă“ după 26 de ani de activitate în piață și apoi se sinucide???

 

În toate cazurile de până acum, dincolo de un număr relativ mic de turiști păgubiți (față de care ne cerem noi scuze, ca breaslă) cei mai păgubiți, valoric, au fost tot operatorii din turism care au plătit din buzunar milioane de euro pentru a despăgubi clienții sau a-i face să nici nu simtă incidentul.

 

Acestora AR TREBUI SĂ LE MULȚUMIȚI și nicidecum să-i defăimați public pe nedrept.

 

Toate demersurile noastre din ultimii ani de a găsi soluții pentru garantare pachetelor de călătorie au fost ignorate de autorități, iar acum dumneavoastră comunicați public că “agențiile de turism opun rezistentă și se împotrivesc“. Se împotrivesc la ceea ce ele au propus?

 

Agențiile de turism se împotrivesc MODULUI în care autoritățile, fără niciun studiu de impact, își imaginează că se pot găsi soluții peste noapte la probleme pe care chiar ele le-au ignorat. Se împotrivesc unor soluții aberante de tip “cont fiduciar“ pentru că acestea distrug toate agențiile mici și mijlocii care sunt cronic subfinanțate și necapitalizate suficient pentru că, așa cum ați afirmat corect de această dată, au supraviețuit într-o industrie sălbatică și haotică.

 

Au făcut-o însă cu fruntea sus în fața a milioane de oameni pe care cu cinste și corectitudine i-au servit!

 

Stimate domnule ministru, Bogdan Trif, industria agențiilor de turism din România așteaptă SCUZELE DUMNEAVOASTRĂ. Industria așteaptă mulțumiri pentru că s-a comportat corect și s-a menținut curată în pofida lipsei acțiunii statului român timp de 28 de ani. Evident că nu există nicio pădure fără uscăciuni, dar acest lucru nu permite nimănui să o defăimeze la modul general.

 

Dorim să vă aducem aminte că dincolo de preocuparea noastră comună de a proteja turiștii români, Ministerul Turismului are obligația de a sprijini și nu defăima industria pe care o gestionează.

 

Cu maximă tristețe,

Nicolae Demetriade, președinte ANAT

×