x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Social Pledoarie antipoluare: sute de biciclete, trotinete şi maşini electrice au defilat în Capitală

Pledoarie antipoluare: sute de biciclete, trotinete şi maşini electrice au defilat în Capitală

15 Iul 2019   •   14:14
Pledoarie antipoluare: sute de biciclete, trotinete şi maşini electrice au defilat în Capitală

E sâmbătă, e soare, iar banda întâi a Bulevardului Unirii e inundată brusc de sute de biclete şi de trotinete. Electrice, după cum se arată la o privire mai atentă, dar în formaţie s-au amestecat şi biciclete clasice, pedalate cu sârg de proprietarii lor. Evenimentul face parte din campania SMARTiCITY, care promovează un transport alternativ nepoluant în marile oraşe.

Şoferii de autoturism opriţi la stop scot capetele pe geam, pietonii fac fotografii cu mobilul. Şirul lung şi strălucitor de vehicule pe două roţi străbate bulevardul de la un cap la altul, apoi se îndreaptă hotărât spre parcarea din faţa Bibliotecii Naţionale. Acolo, aşteaptă maşini electrice şi hibrid din cele mai diverse, care vor porni, la rândul lor, într-un marş plin de culoare.

Ce dacă e sâmbătă, ce dacă e iulie, ce dacă e o zi călduroasă de 13? La chemarea organizatorilor Jump to smart, bucureştenii s-au înfiinţat de dimineaţă în parcarea Bibliotecii, ca să participe la marşul e-vehiculelor, să admire ultimele noutăţi în domeniu, să le testeze şi să se intereseze de preţuri. La acest ultim capitol, cifrele variază, în funcţie de marfă. E-bicicletele a căror viteză nu poate depăşi (prin lege) 25 km/h au preţuri care pornesc de la 1.800 de euro (şi care se pot plăti în rate lunare), dar există şi scutere electrice care ating 75 km/h şi al căror preţ depăşeşte un pic suma de 4.000 de euro.

Reprezentantul unei firme prezente pe piaţa românească din 2016 ne declară că vehiculele electrice pe două roţi au tot mai multă căutare. Pentru că sunt mai ieftine şi mai practice, pentru că-s nepoluante şi pentru că nu se plătesc taxe pentru ele. Ne prezintă şi ultima noutate a firmei, bicicleta Atala B-CROSS, cu cadru de aluminiu de 27,5’’, baterie de 400 Wh, motor Bosch, timp de încărcare la priză de 3,5 ore, autonomie de 200 km şi preţ de 1.778 euro. O bijuterie!

Ţîrcă Ion, 70 de ani, fost inginer la IOR Bucureşti, dă şi el târcoale vehiculelor electrice, studiindu-le specificaţiile tehnice. Şi preţurile, desigur. Ţine de ghidon  bicicleta electrică din dotare, pe care a meşterit-o singur, în atelierul amenajat în balconul garsonierei sale. „Bicla” domnului Ţîrcă stârneşte curiozitatea celor prezenţi – şi pe bună dreptate. Cadrul a fost meşterit din ţevi de aluminiu cumpărate din piaţa Obor şi tăiate cu bomfaierul, partea electrică a fost realizată din kituri disponibile în comerţ. Totul l-a costat pe fostul inginer vreo mie de lei. Sumă destul de mare pentru un pensionar, dar bărbatul se declară mulţumit de performanţele electricei sale: poate să ruleze cu 20 km/h, bateria de 250 de Wh îi dă suficientă autonomie de deplasare, cadrul uşor de aluminiu (19 kg) face bicicleta uşor de manevrat şi de transportat cu liftul. Dl Ţîrcă mărturiseşte că foloseşte e-bicicleta sa în special vara, fiindcă efortul depus pentru a pedala e mai mic.

Câţiva participanţi la eveniment îl roagă pe dl Ţîrcă să dea o tură demonstrativă cu creaţia sa, ceea ce dumnealui face fără fasoane. Pe cap, fostul inginer are o cască pictată cu tricolorul românesc  - şi pe care a inscripţionat, cu vopsea albastră, CO2, formula dioxidului de carbon. Cu vopsea roşie a tăiat „C”-ul, ca să rămână numai O2 -  oxigenul de care are nevoie Bucureştiul, un oraş sufocat tot mai mult de poluare, după cum ţine să precizeze domnia sa.

În mulţimea de participanţi se remarcă familia Grosu – Viorel Grosu, antrenor al lotului naţional de ciclism, şi soţia, Corina Grosu. Sunt însoţiţi de Adi Marcu, campion naţional la juniori, şi de o tânără speranţă, în vârstă de numai 7 ani, pe nume Flavius Enescu. Corina Grosu îi învaţă pe cei mici să pedaleze în cadrul clubului sportiv Torpedo din Zărneşti, iar cei mai talentaţi dintre puşti sunt antrenaţi mai departe de soţul ei. Cei doi spun că bicicleta electrică este perfectă pentru oraş – deşi ei participă la marşul bucureştean cu bicicletele lor clasice, de curse, ca nişte împătimiţi ai ciclismului ce sunt. 

Două marșuri, un singur scop: aer curat pentru București

Peste 300 de oameni au participat sâmbătă, 13 iulie, la Marșul mașinilor eco, ediția a 2-a și Marșul Bicicletelor și trotinetelor, evenimente care promovează transportul prietenos cu mediul. Evenimentul a demarat în parcarea Bibliotecii Naționale a României, iar marile bulevarde din centrul Capitalei au fost împânzite de mașini electrice, dar și de sutele de participanți pe trotinete și biciclete, care au dat un mesaj puternic pentru aer curat în orașe.

Participanții au testat automobilele nepoluante sau mai puțin poluante: electrice,hybrid și CNG, mulți dintre ei le-au condus și prin oraș, în cadrul marșului, iar impresiile celor care le-au condus au fost de tipul “Wow, vreau și eu !“. Fiind o campanie de informare și conștientizare, mulți participanți au cerut lămuriri despre mai multe aspect legate de mașinile eletrice: costul acestora, numărul stațiilor de încărcare, prețul ș.a.m.d.

Marius Chriac, directorul General ENEL X, prezent la eveniment, a vorbit despre importanța acestor inițiative: “Enel X România a susținut acest eveniment pentru că noi credem că revoluția mașinilor electrice vine mai repede decât ne așteptam în urmă cu câțiva ani. Avem cel mai mare plan de dezvoltare de infrastructură pentru mobilitatea electrică din țară, pentru că ne așteptăm ca numărul vehiculelor electrice să continue să crească susținut, astfel încât este important ca viitorii utilizatori să aibă la dispoziție și infrastructura de încărcare. De aceea vom instala circa 2.500 de puncte în toate regiunile României, în următorii cinci ani”.

Directorul general al Direcției Proiecte al Administrației Fondului de Mediu, Andrei Iorgulescu a spus, la rândul său, că autoritățile locale sunt stimulate să contribuie la infrastructura necesară transportului cu mașini electrice, prin proiectele derulate de AFM. “Pentru stații de reîncarcare în municipii reședițtă de județ, sesiunea de depunere de proiecte a fost prelungită succesiv până în octombrie 2019. Până acum au depus dosare 25 de municipalități solicitând aproximativ 190 de stații cu vreo 470 puncte de reîncarcare echivalent. (...)Mai sunt 16 municipalități eligibile, inclusiv București, pe care le așteptăm să depună cereri de finanțare. Bugetul total este 92 milioane lei – aprox. 20 mil euro“.

La eveniment a participat și Valentin Voicu, consilier general în Primăria Capitalei, care a declarat că, printre inițiativele pe care le-a susținut în cadrul Consiliului General, se numără și instalarea a 30 de stații de încărcarea pentru mașini electrice în parcările publice și “acordarea de vouchere în valoare de 10.000 de lei pentru cei care doresc să monteze stații de încărcare și, mai mult, obligativitatea tuturor instituțiilor publice locale, lanțurilor de magazine, clădirilor de birouri, ansamblurilor rezidențiale să-și instaleze stații de încărcare pentru mașinile electrice“.

Vânzările de mașini electrice cresc în ritm accelerat. De exemplu, reprezentanții Nissan, prezenți la eveniment, spun ca noul Nisan LEAF a depășit vânzările de EV în Europa, în fiecare dintre 12 luni ale lui 2018, cu o unitate vândută la fiecare 10 minute pe bătrânul continent.

La acest aspect contribuie și sprijinul venit din partea autorităților. În acest sens, directorul general al Direcției Proiecte al AFM, Andrei Iorgulescu a anunțat și faptul ca AFM a alocat încă 15 milioane de lei, începând de luni, 15 iulie, ora 10, pentru înscrierea persoanelor fizice în cadrul Programului Rabla PLUS: "În total, în 2019, au fost solicitate de către persoane fizice și juridice, aproximativ 1.000 de autovehicule electrice și suntem de abia la jumătatea programului“. 

Marșul mașinilor eco a fost completat de WE BIKE ROMANIA, un marș al bicicletelor și trotinetelor, deschis de antrenorul lotului olimpic al României la ciclism, Viorel Grosu, alături de Adi Marcu campionul de juniori la ciclism, dar și de Flavius Enescu, campionul de la ciclism copii, care are 8 ani.

Secretarul de stat în Ministerul Mediului de Afaceri, Paula Pirvănescu, a ales și ea să pedaleze în marș. “După ce am parcurs azi 12,6 km, mi-am promis că voi pedala zilnic de acum înainte. Am fost foarte plăcut impresionată astăzi de modul în care organizatorii acestui event au reușit să aducă oameni deosebiți la “pedalat”, oameni care sunt proactivi în societatea românescăși își doresc să trăim cu toții într-un mediu curat, nepoluat și că transportul antrenativ, cu siguranță reprezintă viitorul. Cred în mașinile electrice și cu siguranță îmi voi lua și eu, dar voi și pedala“.

Ania Caill, cea mai bună schioare a momentului din România, cea care ne reprezintă în Cupa Mondială, a vorbit despre exemplul Franței în domeniul transportului: „ În Franța există vignietele « Crit’air »: sunt 6 categorii, prima fiind pentru cea mai eco, mașinile electrice, și ultima fiind pentru mașinile diesel din anii 1997-2000. În anumite orașe, în funcție de gradul de poluare, se stabilește ce categorii de mașini au voie sau nu în oraș. Mai pot să dau exemplul Londrei.”

Benny Adegbuyi și naistul Nicolae Voiculeț au impărțit aceleași mașini în marș și s-au declarat foarte încântați. „Cred că în viitor îmi voi cumpăra una”, a spus Benny la finalul marșului.

Nu în ultimul rând, participanții i-au urat în cor succes Simonei Halep !

Ce mașini au fost prezente ? Un impresionant IVECO STRALIS de 460 CP, BMWi3 de la BRC Leasing, Automobile Bavariasi EV Connect, Nissan-ul Leaf, Zoe si Kangoo de la Renault, flota de electrice ENEL X, spectaculosul Jaguar I-PACE de 400 CP, împreună cu Mitsubitshi, Hyundai Ioniq de la Țiriac Auto,  Autoklass cu simpaticele SMART-uri electrice, scutere și biciclete electrice, e-Golf de la Porsche București Nord, Smart Trent cu Smart-urile electrice rent-a-car, Beatle VW prezentat de AVER, biciclete de la I’Velo, trotinete electrice de la Hervis, WeAreElectric și Lime. Magiun Topoloveni a oferit cate un borcan de magiun, marca românească înregistrată participanților, iar Aqua Carpatica a asigurat hidratarea participanților cu apă, iar Asociația Berarii României cu bere zero alcool.

Campania SMARTiCITY este inițiată de Jump to SMART-ER (jumptosmart.ro), în parteneriat cu Asociația Română de Relații Publice (ARRP), cu sprijinul Ministerului Culturii și Identității Naționale.

×
Subiecte în articol: masini electrice