x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Social Salvatorii pe care Guvernul a uitat să-i plătească

Salvatorii pe care Guvernul a uitat să-i plătească

de Mihaela Bîrzilă    |    11 Oct 2017   •   10:50
Salvatorii pe care Guvernul a uitat să-i plătească
Sursa foto: Foto: replicaonline.ro

Agenţia Română de Salvare a Vieţii Omeneşti pe Mare are 130 de angajaţi şi se află în subordinea Ministerului Transporturilor. Sunt scafandrii şi marinarii trimiși în cele mai dificile situaţii de urgenţă. Intervin în cazul navelor aflate în pericol, fac remorcaje, sting incendiile de la bord și sparg gheaţă pe căile navigabile. Au inclusiv atribuţii inclusiv în apele internaţionale. Culmea: tocmai au primit trei nave cu echipamente  moderne dar în curând nu vor mai avea oameni care să le manevreze.

Pe marinarii ARSVOM i-ați văzut recent salvând zeci de femei şi copii din Marea Neagră, când au fost interceptate în larg ambarcaţiunile cu transfugi. “A fost o misiune cu riscuri foarte mari, ne temeam că unul ar putea avea vreo vestă cu explozibil. Poliţia de frontieră nu se putea apropia din cauza valurilor mari. Noi ne-am apropiat şi i-am luat la bord”, povestește Lucian Boris, 45 de ani, un veteran al Agenției, care lucrează ca salvator de când a terminat Şcoala Militară de maiştri de marină. Dar, cu toate că se apelează la ei în situații critice, oamenii Agenției au fost uitați chiar la mărirea salariilor. 

Anul acesta, când s-au întocmit listele cu toate categoriile de bugetari, pentru stabilirea grilei de salarizare, cei 130 de angajaţi ai Agenţiei pentru Salvarea de Vieţi Omeneşti pe Mare au fost pur şi simplu uitaţi. Nu i-a dat pe listă Ministerul Transporturilor, de care aparţin, şi nu s-au regăsit nici pe listele încrucişate care le-au fost cerute sindicatelor cu toate categoriile de salariaţi, tocmai pentru a fi evitate astfel de situaţii. Când au văzut că nu se regăsesc nicăieri în grila de salarizare, scafandrii s-au dus peste mai marii de la Transporturi şi peste Lia Olguţa Vasilescu. După discuţii, eroarea a fost corectată abia luna trecută printr-un amendament. Dar asta nu înseamnă că vor vedea repede banii: amendamentul privind majorările lor salariale încă se mai află prin sertarele Comisiei de Muncă din Senat şi mai trebuie să treacă de plen şi de Camera Deputaţilor.

 

Își riscă viața pe salarii de 1450 de lei

“O să va treziţi în situaţia că nu mai intrevine nimeni. Nici nu se fac angajări, nici nu cresc salariile. Am avut colegi care au plecat pentru că nu se mai descurcau cu banii iar înlocuitorii sunt greu de găsit. Nu vine nimeni pe un salariu atât de mic. De curând, am avut nevoie de comandant, abia am găsit. Un comandant de cursa lungă câştigă 5 000 – 10 000 de euro lunar pe un petrolier, aici nu ia nici o mie”, povestește un angajat ARSVOM.

Un scafandru salvator este încadrat cu salariul minim pe economie în acest moment. Plus un spor de 15% pentru conditii periculoase sau spor de noapte. Norma de hrană este de 26.63 lei, la 12 ore. Cei care lucrează 8 ore în loc de 12, primesc doar 50% din norma de hrană, care n-a mai fost mărită de prin 2008. În prezent, 90% dintre cei 130 de angajaţi ai ARSVOM (personal navigant, scafandri şi personal tehnico-administrativ) sunt plătiţi cu salariul minim, 1.450 lei pe luna.

Mai mult, deşi se expun unor riscuri uriaşe la fiecare intervenţie, până luna trecută n-aveau nici măcar asigurare de viaţă. Au reuşit să obţină această asigurare după moartea unui coleg de 56 de ani. În caz de deces, familiile salvatorilor vor primi 40 000 lei pe asigurarea de viaţă iar în caz de invaliditate, poliţa este de 27000 de lei.

Avantajele omologilor de pe uscat – doar o promisiune

Toate acestea se întâmplă după ce, anul trecut în decembrie, autoritățile le-au mai dat o palmă: au fost anunţaţi că vor fi plătiţi la acelaşi nivel ca angajaţii Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă dar s-au bucurat degeaba, căci nu s-a putut face echivalarea. Salvatorii scafandri care ţin de Ministerul Transporturilor nu au putut fi plătiţi că salvatorii care ţin de ISU pentru că cei de la ISU au statut de personal militar şi sunt plătiţi potrivit soldei de grad fără să beneficieze de salarii de baza. Nu a contat faptul că şi salvatorii de la ARSVOM lucrează în regim de alertă permanentă, că la armata.

"Au fost situaţii când ne-au trimis să intervenim o singură persoană. O singură persoană să conducă şi şalupa, să-i şi salveze pe cei aflaţi în pericol,  nu se poate. E foarte riscant. Ţi se poate face şi ţie rău”

×
Subiecte în articol: ARSVOM scafandri