x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Social Supraacciza dispare, dar preţul se ţine tare

Supraacciza dispare, dar preţul se ţine tare

de Valentin Gros    |    05 Dec 2019   •   13:19
Supraacciza dispare, dar preţul se ţine tare
Sursa foto: Christian Silva/Intact Images

Supraaciza la carburanţi va fi eliminată de la 1 ianuarie 2020. Politicienii din Opoziţie semnalează că prin această măsură, încasările la buget vor scădea, însă cei aflaţi la putere estimează că şi preţurile combustibililor se vor diminua. Analiştii economici nu văd posibilă o ieftinire, pe o piaţă dominată de companii străine.

 

Proiectul de lege pentru modificarea Codului fiscal în acest sens a fost adoptat ieri de Camera Deputaţilor, cu 280 de voturi „pentru”, unul „împotrivă” şi două abţineri. 

În cadrul dezbaterilor, deputatul PNL Robert Sighiartău a subliniat că proiectul reprezintă „o măsură reparatorie, benefică”, atât pentru nivelul de trai al românilor, cât şi pentru economia românească. El a amintit că în 2017, când a intrat în vigoare supraaciza, a fost invocată utilizarea banilor colectaţi în vederea construcţiei de autostrăzi, dar acest lucru nu s-a întâmplat.

”Impactul clar al acestei măsuri este o scădere cu 0,38 de lei a prețului unui litru de combustibil. Am făcut o serie de calcule, iar pentru un cetățean asta înseamnă așa: la un plin de motorină va plăti cu 25 de lei mai puțin. Impactul s-ar putea să fie mai mare, dar asta vom vedea după 1 ianuarie 2020”, a mai spus Sighiartău.

3 miliarde de lei va pierde bugetul de stat prin eliminarea supraacizei, estimează Olguţa Vasilescu, deputat PSD.

 

Singura ţară din regiune fără firmă proprie

Analistul economic Ilie Şerbănescu nu crede că preţurile la benzină şi motorină vor coborî. „Piaţa carburanţilor este una monopolistă, controlată de patru mai distribuitori, toţi cu capital majoritar străin: OMV Petrom, MOL, Lukoil, Rompetrol. Aceştia fac ce vor, inclusiv în materie de preţuri”, a arătat Şerbănescu. În opinia acestuia, „statul român, indiferent prin ce mijloace, nu poate influenţa preţurile într-o proporţie semnificativă”. Economistul crede că singura soluţie ar fi ca statul să aibă o companie proprie, cu o cotă de piaţă de minimum 20-30%. „Suntem singura ţară din zonă care are petrol şi în acelaşi timp, singura ţară din zonă care nu are o companie de distribuţie în domeniul carburanţilor”, a completat Ilie Şerbănescu.

×
Subiecte în articol: supraacciza