x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Aimez-vous Giurgiu?

0
Autor: Eugenia Voda 11 Mai 2006 - 00:00

PREMIERA ROMANEASCA
Singurul lucru cu adevarat important la un debut regizoral este daca acel regizor exista sau nu, daca are sau nu are talent.

PREMIERA ROMANEASCA
Am urmarit plina de curiozitate cum a fost primit in presa noastra lungmetrajul de debut al lui Tudor Giurgiu, "Legaturi bolnavicioase". A fost ceea ce se cheama o primire balmajita: paradoxal, atat in tonul "amicilor", cat si in tonul "inamicilor" s-a putut descifra o anumita surdina; si rezervele, si laudele, atatea cate au fost, au avut, deopotriva, ceva posac si evaziv!

Una dintre explicatii - o spun pentru eventualii cititori martieni, care nu stiu - consta in statutul, sa-i zicem, administrativ, al regizorului; cum il numeste o cronica: "Tudor TVR Giurgiu". Se stie, din cele mai vechi timpuri si pana azi, ca, atunci cand un artist se afla intr-o asemenea postura, el imbraca automat "camasa functiei". El nu mai e un artist liber, oricat ar vrea (oricit s-ar imbraca in blugi si oricat i-ar spune toata lumea pe nume), ci e un om aflat, prin definitie, in miezul unui enorm hatis de interese (aici cred ca pana si martienii banuiesc cam ce inseamna sa fii presedintele unei jucarii colosale, numita TVR!). Drept care reactiile critice la orice produce, "in afara serviciului", un artist aflat intr-o asemenea postura, cunosc o inevitabila deviere de la normal.

O alta explicatie posibila a tonului politicos- evaziv din articole ar fi natura subiectului (doua fete se iubesc, dar una din ele inseala; triunghiul amoros combina relatia de lesbianism cu una incestuoasa, pentru ca iubitul fetei e propriul frate!). Pe vremuri, existau filme (de pilda despre istoria Partidului Comunist in ilegalitate) la care subiectul, tabu, trecea inaintea oricarei aprecieri valorice; mutatis mutandis, cam asa s-au petrecut lucrurile si in cazul "Legaturilor bolnavicioase"! Subiectul a devenit, pentru unii comentatori, grila prin care au perceput totul, un bun prilej de a-si exprima adeziunea si de a scutura de prejudecati publicul retrograd ("Traiasca dreptul la diferenta sexuala!").

In ceea ce ma priveste, cred ca accentul trebuie asezat altfel. Singurul lucru cu adevarat important la un debut regizoral este daca acel regizor exista sau nu, daca are sau nu are talent.

Cinemaul inseamna o privire asupra lumii. Un regizor e cu atat mai valoros cu cat privirea lui e numai a lui. In peisajul cinematografiei autohtone, noul debut aduce o altfel de privire. Privirea unui regizor care vrea sa vada - si chiar vede! - "frumos si senin" acolo unde altcineva ar vedea demential sau sordid. O privire care trece totul, pana si umorul, printr-un filtru de exaltare si melancolie. O privire care exista deci, fie ca ne place, fie ca nu (aici e problema, pentru ca daca ai chef de Bosch, sa zicem, nu-l gusti pe Rafael, dar asta e alta poveste).

Imaginea lui Alex Sterian, cu luminozitatea ei paradisiaca, e o expresie perfecta a privirii regizorale; ca si cei trei tineri actori, de o incandescenta a jocului cu care filmul romanesc s-a intalnit foarte rar pana acum (si despre care presa straina a scris splendid la Festivalul de la Berlin); Ioana Barbu, cu feminitatea ei usor infantila, dar cat de plina de subtilitate, de o gratie rafaelitica (o sa spuneti ca mi-a casunat pe Rafael! Nu spuneti pana cand n-o vedeti!); Maria Popistasu, ca un demon frumos si seducator; Tudor Chirila, numai zbucium si adevar. Cel mai bine ii reusesc regizorului secventele in care merge pana la capat in asumarea propriei priviri (de pilda secventa "gaurilor in urechi", ca o dezvirginare perversa; sau secventa "sanilor la lumina lunii", pe terenul de fotbal). Cel mai putin ii reusesc momentele in care nu are incredere in propria putere de sugestie, drept care simte nevoia sa vina cu "vocea din off" a uneia dintre fete, ca o carja stilistica sau ca un semn de slabiciune in constructie.

Cu un joc de cuvinte foarte la indemana (si caruia n-o sa-i pun nici o surdina!), as spune ca "Legaturile bolnavicioase" lanseaza un talent regizoral sanatos, care-si trage forta tocmai dintr-o anumita vocatie a fragilitatii, a finetii, a vulnerabilitatii (daca ar fi sa-i gasim o "familie de spirite" in istoria filmului romanesc, ne-am opri la Alexandru Tatos, si atat).

Intr-o secventa vorbita intens si febril, Ã la Rohmer - cele doua studente indragostite polemizeaza tandru, intr-o carciuma de tara, despre "Ren...", opera de tinerete a lui Chateaubriand; moment in care scenariul (matematic gandit de Cecilia Stefanescu) isi comenteaza propria substanta: pe de o parte, nu poti invoca dragostea ca pe o scuza pentru o poveste aproape obscena, dar, pe de alta parte, nici nu poti condamna obscenitatea cand are la baza un sentiment nobil! Din aceasta dilema, fiecare iese cum poate.
Tudor Giurgiu a iesit cu dreptul.
Citeşte mai multe despre:   arte

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

O.R.T. Chamber Ensemble în recital la Palatul Tinerimea Română

O.R.T. Chamber Ensemble în recital la Palatul Tinerimea Română
Galerie Foto Palatul Tinerimea Română va găzdui marţi, 26 martie 2019, de la ora 18:00, o Seară de muzică franceză susţinută de O.R.T. Chamber Ensemble. Inedita formaţie este compusă din Adriana Cîlţea – harpă,...

Concerte caritabile în beneficiul copiilor cu autism

Concerte caritabile în beneficiul copiilor cu autism
Galerie Foto Damian Drăghici & Brothers, Bogdan Ioan – câștigător la Vocea României în 2018 - și Franny cântă pentru copiii cu autism           Damian Drăghici...

De Ziua Mondială a Teatrului

De Ziua Mondială a Teatrului
Galerie Foto Mesaj de la Carlos Celdrán, Cuba: “Patria mea teatrală este definită prin întâlnirea cu spectatorii” “Înainte de trezirea mea întru teatru, maeştrii mei erau deja acolo. Îşi construiseră lăcaşurile...

Expoziție de artă contemporană: Ion Sălișteanu: 90 de ani de la naștere

Expoziție de artă contemporană: Ion Sălișteanu: 90 de ani de la naștere
Galerie Foto În perioada 25 martie - 25 aprilie 2019, Accademia di Romania in Roma organizează expoziția de artă contemporană Ion Sălișteanu: 90 de ani de la naștere în Galeria de Artă Accademia di Romania in Roma...

Propuneri de lectură pentru weekend

Propuneri de lectură pentru weekend
Galerie Foto Editura Rao vă propune Bridge of Clay, MARKUS ZUSAK, distins cu prestigiosul premiu Indie Book 2019  Bridge of Clay (Podul de lut, în ediția care va apărea pe 17 aprilie în România), semnat de...

100% MOZART – concert dedicat lui Amadeus la Sala Radio!

100% MOZART – concert dedicat lui Amadeus la Sala Radio!
Când ați ascultat ultima oară o creație semnată de marele Amadeus? Mozart – considerat geniul muzicii clasice, care a compus peste 600 de lucrări în nenumărate genuri (operă, simfonii, concerte, muzică de...

Ana Blandiana: Am început să scriu proză pentru ca realitatea cu sensurile ei maculatoare să nu-mi intre în poezie şi să o sacrifice

Ana Blandiana: Am început să scriu proză pentru ca realitatea cu sensurile ei maculatoare să nu-mi intre în poezie şi să o sacrifice
Poeta Ana Blandiana a afirmat, vineri seara, în cadrul conferinţei "Nu sunt scriitor, sunt numai poet", pe care a susţinut-o la Teatrul Naţional "Marin Sorescu" din Craiova, că a început să scrie proză după ce

"Podul de lut", distins cu prestigiosul premiu Indie Book 2019

"Podul de lut", distins cu prestigiosul premiu Indie Book 2019
Bridge of Clay (Podul de lut, în ediția care va apărea pe 17 aprilie în România), semnat de MARKUS ZUSAK, autorul bestsellerului Hoțul de cărți, a fost declarat câștigător la categoria Ficțiune la acestă...

„Teatrul, un imens teritoriu ce cuprinde lumea toată”

„Teatrul, un imens teritoriu ce cuprinde lumea toată”
Galerie Foto “Livada de vișini” O nouă lume forțează porțile moșiei lor, în timp ce ei au nostalgii, organizează baluri, joacă biliard și vorbesc cu totul altfel decât acționează. Cu piesa Livada de vişini...

Citadela Artelor debutează la Castelul Peleș prin concertul jazz susținut de Sorin Zlat Quartet

Citadela Artelor debutează la Castelul Peleș prin concertul jazz susținut de Sorin Zlat Quartet
Stagiunea „Sunetul Muzicii” de la Castelul Peleș, după 10 ani și numeroase evenimente culturale susținute la Sala de Concerte, primește o înfățișare nouă și un format mai cuprinzător reunite sub numele...

Eva Garet, revelația pianisticii românești, alături de Alley of Winds, invitați ai Stagiunii de colecție de la Biblioteca Națională a României

Eva Garet, revelația pianisticii românești, alături de Alley of Winds, invitați ai Stagiunii de colecție de la Biblioteca Națională a României
Galerie Foto Biblioteca Națională a României găzduiește luni, 25 martie 2019, de la ora 17:30, penultimul eveniment al acestui sezon din Stagiunea de colecție, o seară în care publicul va fi invitat să descopere arta...

Maria Tănase, Amália Rodrigues, Édith Piaf, o triadă de aur propusă de România la Sărbătoarea Francofoniei de la Lisabona

Maria Tănase, Amália Rodrigues, Édith Piaf, o triadă de aur propusă de România la Sărbătoarea Francofoniei de la Lisabona
Ca în fiecare an, România este şi în 2019 unul dintre partenerii majori ai Sărbătorii Francofoniei din capitala Portugaliei, care va avea loc în data de 23 martie, la Cineteatro Capitólio, începând cu ora...

Nume sonore ale artei plastice româneşti la Licitaţia de Primăvară   

Nume sonore ale artei plastice româneşti la Licitaţia de Primăvară   
Galerie Foto Artmark va invită miercuri 27 martie, la ora 19:30, la sesiunea licitaţiei de primăvară, ce se va desfăşura la Radisson Blu Hotel Bucharest.          Sunteţi...

Primul trailer al filmului ''Once Upon a Time in Hollywood'', regizat de Quentin Tarantino, dat publicităţii

Primul trailer al filmului ''Once Upon a Time in Hollywood'', regizat de Quentin Tarantino, dat publicităţii
Primul trailer al filmului poliţist ''Once Upon a Time in Hollywood'', în regia lui Quentin Tarantino, cu Brad Pitt şi Leonardo DiCaprio în rolurile principale, a fost dat publicităţii, informează miercuri Press...

Marius Florea Vizante joacă în serialul de comedie “Liber ca pasărea cerului”, alături de Ștefan Bănică

Marius Florea Vizante joacă în serialul de comedie “Liber ca pasărea cerului”,  alături de Ștefan Bănică
Marius Florea Vizante va fi protagonist, alături de Ștefan Bănică, în savurosul serial de comedie “Liber ca pasărea cerului” care va începe, în curând, la Antena 1. Marius Florea Vizante îl va...
Serviciul de email marketing furnizat de