x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Aimez-vous Giurgiu?

0
Autor: Eugenia Voda 11 Mai 2006 - 00:00

PREMIERA ROMANEASCA
Singurul lucru cu adevarat important la un debut regizoral este daca acel regizor exista sau nu, daca are sau nu are talent.

PREMIERA ROMANEASCA
Am urmarit plina de curiozitate cum a fost primit in presa noastra lungmetrajul de debut al lui Tudor Giurgiu, "Legaturi bolnavicioase". A fost ceea ce se cheama o primire balmajita: paradoxal, atat in tonul "amicilor", cat si in tonul "inamicilor" s-a putut descifra o anumita surdina; si rezervele, si laudele, atatea cate au fost, au avut, deopotriva, ceva posac si evaziv!

Una dintre explicatii - o spun pentru eventualii cititori martieni, care nu stiu - consta in statutul, sa-i zicem, administrativ, al regizorului; cum il numeste o cronica: "Tudor TVR Giurgiu". Se stie, din cele mai vechi timpuri si pana azi, ca, atunci cand un artist se afla intr-o asemenea postura, el imbraca automat "camasa functiei". El nu mai e un artist liber, oricat ar vrea (oricit s-ar imbraca in blugi si oricat i-ar spune toata lumea pe nume), ci e un om aflat, prin definitie, in miezul unui enorm hatis de interese (aici cred ca pana si martienii banuiesc cam ce inseamna sa fii presedintele unei jucarii colosale, numita TVR!). Drept care reactiile critice la orice produce, "in afara serviciului", un artist aflat intr-o asemenea postura, cunosc o inevitabila deviere de la normal.

O alta explicatie posibila a tonului politicos- evaziv din articole ar fi natura subiectului (doua fete se iubesc, dar una din ele inseala; triunghiul amoros combina relatia de lesbianism cu una incestuoasa, pentru ca iubitul fetei e propriul frate!). Pe vremuri, existau filme (de pilda despre istoria Partidului Comunist in ilegalitate) la care subiectul, tabu, trecea inaintea oricarei aprecieri valorice; mutatis mutandis, cam asa s-au petrecut lucrurile si in cazul "Legaturilor bolnavicioase"! Subiectul a devenit, pentru unii comentatori, grila prin care au perceput totul, un bun prilej de a-si exprima adeziunea si de a scutura de prejudecati publicul retrograd ("Traiasca dreptul la diferenta sexuala!").

In ceea ce ma priveste, cred ca accentul trebuie asezat altfel. Singurul lucru cu adevarat important la un debut regizoral este daca acel regizor exista sau nu, daca are sau nu are talent.

Cinemaul inseamna o privire asupra lumii. Un regizor e cu atat mai valoros cu cat privirea lui e numai a lui. In peisajul cinematografiei autohtone, noul debut aduce o altfel de privire. Privirea unui regizor care vrea sa vada - si chiar vede! - "frumos si senin" acolo unde altcineva ar vedea demential sau sordid. O privire care trece totul, pana si umorul, printr-un filtru de exaltare si melancolie. O privire care exista deci, fie ca ne place, fie ca nu (aici e problema, pentru ca daca ai chef de Bosch, sa zicem, nu-l gusti pe Rafael, dar asta e alta poveste).

Imaginea lui Alex Sterian, cu luminozitatea ei paradisiaca, e o expresie perfecta a privirii regizorale; ca si cei trei tineri actori, de o incandescenta a jocului cu care filmul romanesc s-a intalnit foarte rar pana acum (si despre care presa straina a scris splendid la Festivalul de la Berlin); Ioana Barbu, cu feminitatea ei usor infantila, dar cat de plina de subtilitate, de o gratie rafaelitica (o sa spuneti ca mi-a casunat pe Rafael! Nu spuneti pana cand n-o vedeti!); Maria Popistasu, ca un demon frumos si seducator; Tudor Chirila, numai zbucium si adevar. Cel mai bine ii reusesc regizorului secventele in care merge pana la capat in asumarea propriei priviri (de pilda secventa "gaurilor in urechi", ca o dezvirginare perversa; sau secventa "sanilor la lumina lunii", pe terenul de fotbal). Cel mai putin ii reusesc momentele in care nu are incredere in propria putere de sugestie, drept care simte nevoia sa vina cu "vocea din off" a uneia dintre fete, ca o carja stilistica sau ca un semn de slabiciune in constructie.

Cu un joc de cuvinte foarte la indemana (si caruia n-o sa-i pun nici o surdina!), as spune ca "Legaturile bolnavicioase" lanseaza un talent regizoral sanatos, care-si trage forta tocmai dintr-o anumita vocatie a fragilitatii, a finetii, a vulnerabilitatii (daca ar fi sa-i gasim o "familie de spirite" in istoria filmului romanesc, ne-am opri la Alexandru Tatos, si atat).

Intr-o secventa vorbita intens si febril, Ã la Rohmer - cele doua studente indragostite polemizeaza tandru, intr-o carciuma de tara, despre "Ren...", opera de tinerete a lui Chateaubriand; moment in care scenariul (matematic gandit de Cecilia Stefanescu) isi comenteaza propria substanta: pe de o parte, nu poti invoca dragostea ca pe o scuza pentru o poveste aproape obscena, dar, pe de alta parte, nici nu poti condamna obscenitatea cand are la baza un sentiment nobil! Din aceasta dilema, fiecare iese cum poate.
Tudor Giurgiu a iesit cu dreptul.
Citeşte mai multe despre:   arte

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Monștri., un film de Marius Olteanu, din 27 septembrie în cinematografe

Monștri., un film de Marius Olteanu, din 27 septembrie în cinematografe
Galerie Foto După un parcurs festivalier de succes, Monștri., de Marius Olteanu, ajunge în cinematografele din România pe 27 septembrie. Înainte de lansarea filmului,  publicul din țară va avea ocazia să-i...

Weekend muzical la Palatul Suțu

Weekend muzical la Palatul Suțu
Seria de concerte Museicorum, afiliate în acest an Festivalului Internațional George Enescu, se încheie cu trei evenimente de excepție care vor avea loc la sfârșitul acestei săptămâni. Muzeul Municipiului...

Claude Lelouch deschide cea de-a zecea ediție Les Films de Cannes à Bucarest

Claude Lelouch deschide cea de-a zecea ediție Les Films de Cannes à Bucarest
Galerie Foto Un bărbat și o femeie - Un homme et une femme. Milioane de bărbați și de femei de pretutindeni, vibrând la unison la un film devenit, de atunci, legendar. Cinema-ul ca experiență și senzație globală, capabil...

Extinction Room (Hopeless.) la eXplore Festival la București

Extinction Room (Hopeless.) la eXplore Festival la București
Extinction Room (Hopeless.), instalația audio performativă semnată de artistul Sergiu Matiș, va avea premiera la eXplore festival #14 - Bucharest International Contemporary Dance and Performance Festival,...

Spectacolul Triburi, în regia lui Vlad Cristache, la Festivalul Zile și Nopți de Teatru la Brăila

Spectacolul Triburi, în regia lui Vlad Cristache, la Festivalul Zile și Nopți de Teatru la Brăila
Galerie Foto Vineri, 20 septembrie 2019, de la ora 18.00, spectacolul Triburi. Codul bunelor BARIERE, în regia lui Vlad Cristache, se va juca în cadrul Festivalului Zile și Nopți de Teatru la Brăila (ediția a XIII-a,...

„Descifrând portrete regale: Ferdinand şi Maria – de la prinţi moştenitori la suveranii României Mari”. O conferință despre construcția imaginii regalității

„Descifrând portrete regale: Ferdinand şi Maria – de la prinţi moştenitori la suveranii României Mari”. O conferință despre construcția imaginii regalității
Galerie Foto Muzeul Național de Artă al României vă invită miercuri, 25 septembrie 2019, ora 18.00 la conferința Descifrând portretele regale: Ferdinand şi Maria – de la prinţi moştenitori la suveranii României Mari....

România - cea mai mare distincție la „Vox Artis” 2019

România - cea mai mare distincție la „Vox Artis” 2019
În perioada 17 – 19 septembrie 2019 a avut loc la la Sibiu, în cadrul Sibiu Opera Festival, ediția cu numărul 11 a concursului de canto „Vox Artis”. 20 de tineri artişti lirici din 7 țări au concurat în...

Un program dens, excepțional, în cadrul Festivalului George Enescu

Un program dens, excepțional, în cadrul Festivalului George Enescu
Galerie Foto În debutul programului zilei de 20 septembrie este inclusă o nouă conferință din seria Forumul Internațional al Compozitorilor în sala de la Universitatea Națională de Muzică din București. Conferința este...

Autobiografia lui Edward Snowden, “Dosar permanent”, lansată în România

Autobiografia lui Edward Snowden, “Dosar permanent”, lansată în România
Editura Nemira publică autobiografia controversatului Edward Snowden, americanul care a dezvăluit lumii întregi pericolele sistemelor de supraveghere a comunicațiilor și internetului, și a fost inculpat de spionaj...

Un program de Festival dens pentru ziua de 19 septembrie, cu șase evenimente marcate pe agendă

Un program de Festival dens pentru ziua de 19 septembrie, cu șase evenimente marcate pe agendă
Galerie Foto De la ora 10.00, în cadrul Forumului Internațional al Compozitorilor, se pot urmări live, pe site-ul Festivalului Enescu sau direct în sală, la Universitatea Națională de Muzică din București, discuțiile cu...

Mihail Siskin, scriitorul care a făcut să renască literatura rusă, revine în București pe 8 octombrie

Mihail Siskin, scriitorul care a făcut să renască literatura rusă, revine în București pe 8 octombrie
Marti, 8 octombrie 2019, indragitul scriitor Mihail Siskin, considerat cel mai important autor rus contemporan si singurul care a primit toate cele trei mari premii literare rusesti, revine in Bucuresti la invitatia...

Plimbare în pași de dans prin parc, în premieră națională, la Sibiu!

Plimbare în pași de dans prin parc, în premieră națională, la Sibiu!
Teatrul „Gong” prezintă pentru prima dată în România conceptul „Happy Manif”, un demers coregrafic inițiat de David Roland și Valeria Giuga (Franța). Spectacolul va fi prezentat publicului larg...

Drum lin printre îngeri, dragă Ducule!

Drum lin printre îngeri, dragă Ducule!
Galerie Foto Regizorul Alexandru Darie, managerul Teatrului Bulandra, a plecat dintre noi. Mult prea devreme. Avea doar 60 de ani. Noblețe și talent. Absent și mereu supraviețuitor. Spațiul lui de zbor era...

Teatru rom la Teatrul Evreiesc de Stat din București

Teatru rom la Teatrul Evreiesc de Stat din București
Galerie Foto Vineri, 20 septembrie, de la ora 19.00, Teatrul Evreiesc de Stat din București și compania de teatru rom Giuvlipen vă invită la spectacolul „Kali Traš/ Frica neagră”, primul spectaocol de teatru despre...

Moonlighting, de Teodora Bogdan, la Galeria Estopia

Moonlighting, de Teodora Bogdan, la Galeria Estopia
Galeria Estopia are vești noi la început de septembrie: după deschiderea spațiului Estopia cu numărul 2 de la Lugano, Elveția, din 12 septembrie, Estopia București are plăcerea să vă invite la prima expoziție ...
Serviciul de email marketing furnizat de