x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Aimez-vous Giurgiu?

0
Autor: Eugenia Voda 11 Mai 2006 - 00:00

PREMIERA ROMANEASCA
Singurul lucru cu adevarat important la un debut regizoral este daca acel regizor exista sau nu, daca are sau nu are talent.

PREMIERA ROMANEASCA
Am urmarit plina de curiozitate cum a fost primit in presa noastra lungmetrajul de debut al lui Tudor Giurgiu, "Legaturi bolnavicioase". A fost ceea ce se cheama o primire balmajita: paradoxal, atat in tonul "amicilor", cat si in tonul "inamicilor" s-a putut descifra o anumita surdina; si rezervele, si laudele, atatea cate au fost, au avut, deopotriva, ceva posac si evaziv!

Una dintre explicatii - o spun pentru eventualii cititori martieni, care nu stiu - consta in statutul, sa-i zicem, administrativ, al regizorului; cum il numeste o cronica: "Tudor TVR Giurgiu". Se stie, din cele mai vechi timpuri si pana azi, ca, atunci cand un artist se afla intr-o asemenea postura, el imbraca automat "camasa functiei". El nu mai e un artist liber, oricat ar vrea (oricit s-ar imbraca in blugi si oricat i-ar spune toata lumea pe nume), ci e un om aflat, prin definitie, in miezul unui enorm hatis de interese (aici cred ca pana si martienii banuiesc cam ce inseamna sa fii presedintele unei jucarii colosale, numita TVR!). Drept care reactiile critice la orice produce, "in afara serviciului", un artist aflat intr-o asemenea postura, cunosc o inevitabila deviere de la normal.

O alta explicatie posibila a tonului politicos- evaziv din articole ar fi natura subiectului (doua fete se iubesc, dar una din ele inseala; triunghiul amoros combina relatia de lesbianism cu una incestuoasa, pentru ca iubitul fetei e propriul frate!). Pe vremuri, existau filme (de pilda despre istoria Partidului Comunist in ilegalitate) la care subiectul, tabu, trecea inaintea oricarei aprecieri valorice; mutatis mutandis, cam asa s-au petrecut lucrurile si in cazul "Legaturilor bolnavicioase"! Subiectul a devenit, pentru unii comentatori, grila prin care au perceput totul, un bun prilej de a-si exprima adeziunea si de a scutura de prejudecati publicul retrograd ("Traiasca dreptul la diferenta sexuala!").

In ceea ce ma priveste, cred ca accentul trebuie asezat altfel. Singurul lucru cu adevarat important la un debut regizoral este daca acel regizor exista sau nu, daca are sau nu are talent.

Cinemaul inseamna o privire asupra lumii. Un regizor e cu atat mai valoros cu cat privirea lui e numai a lui. In peisajul cinematografiei autohtone, noul debut aduce o altfel de privire. Privirea unui regizor care vrea sa vada - si chiar vede! - "frumos si senin" acolo unde altcineva ar vedea demential sau sordid. O privire care trece totul, pana si umorul, printr-un filtru de exaltare si melancolie. O privire care exista deci, fie ca ne place, fie ca nu (aici e problema, pentru ca daca ai chef de Bosch, sa zicem, nu-l gusti pe Rafael, dar asta e alta poveste).

Imaginea lui Alex Sterian, cu luminozitatea ei paradisiaca, e o expresie perfecta a privirii regizorale; ca si cei trei tineri actori, de o incandescenta a jocului cu care filmul romanesc s-a intalnit foarte rar pana acum (si despre care presa straina a scris splendid la Festivalul de la Berlin); Ioana Barbu, cu feminitatea ei usor infantila, dar cat de plina de subtilitate, de o gratie rafaelitica (o sa spuneti ca mi-a casunat pe Rafael! Nu spuneti pana cand n-o vedeti!); Maria Popistasu, ca un demon frumos si seducator; Tudor Chirila, numai zbucium si adevar. Cel mai bine ii reusesc regizorului secventele in care merge pana la capat in asumarea propriei priviri (de pilda secventa "gaurilor in urechi", ca o dezvirginare perversa; sau secventa "sanilor la lumina lunii", pe terenul de fotbal). Cel mai putin ii reusesc momentele in care nu are incredere in propria putere de sugestie, drept care simte nevoia sa vina cu "vocea din off" a uneia dintre fete, ca o carja stilistica sau ca un semn de slabiciune in constructie.

Cu un joc de cuvinte foarte la indemana (si caruia n-o sa-i pun nici o surdina!), as spune ca "Legaturile bolnavicioase" lanseaza un talent regizoral sanatos, care-si trage forta tocmai dintr-o anumita vocatie a fragilitatii, a finetii, a vulnerabilitatii (daca ar fi sa-i gasim o "familie de spirite" in istoria filmului romanesc, ne-am opri la Alexandru Tatos, si atat).

Intr-o secventa vorbita intens si febril, Ã la Rohmer - cele doua studente indragostite polemizeaza tandru, intr-o carciuma de tara, despre "Ren...", opera de tinerete a lui Chateaubriand; moment in care scenariul (matematic gandit de Cecilia Stefanescu) isi comenteaza propria substanta: pe de o parte, nu poti invoca dragostea ca pe o scuza pentru o poveste aproape obscena, dar, pe de alta parte, nici nu poti condamna obscenitatea cand are la baza un sentiment nobil! Din aceasta dilema, fiecare iese cum poate.
Tudor Giurgiu a iesit cu dreptul.
Citeşte mai multe despre:   arte

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Și în APRILIE ne vedem la Operă, online!

Și în APRILIE ne vedem la Operă, online!
Muzica și dansul ne aduc mai aproape oriunde ne-am afla, astfel că Opera Națională Română din Cluj-Napoca le adresează o invitație specială spectatorilor săi, online. Opera Națională Română din Cluj-Napo...

Filarmonica „George Enescu“ anunță înființarea canalului propriu pe YouTube

Filarmonica „George Enescu“ anunță înființarea canalului propriu pe YouTube
Filarmonica „George Enescu“ se aliniază trendului digital din secolul XXI și din această perioadă de criză marcată de răspândirea COVID-19, anunțând înființarea canalului YouTube propriu, care...

TNB își propune o restructurare a stagiunii teatrale

TNB își propune o restructurare a stagiunii teatrale
În conformitate cu măsurile care decurg din aplicarea Decretului nr. 195/2020 privind instituirea stării de urgență pe teritoriul României   sunt suspendate  toate spectacolele,...

Muzeul Municipiului București a lansat Cinema Museion

Muzeul Municipiului București a lansat Cinema Museion
Muzeul Municipiului București a rămas dedicat, pe fondul pandemiei, activităților pentru public, care au fost mutate din planul realității fizice, în planul realității virtuale. Între timp, toate cele 15...

The Motans lansează piesa „Întâmplător” – „Ce face dragostea din om?”

The Motans lansează piesa „Întâmplător” – „Ce face dragostea din om?”
The Motans (Denis Roabeș) lansează piesa „Întâmplător”, melodie emoționantă care vorbește despre iubire, dor și despărțire.   The Motans –...

Începem luna aprilie cu o nouă „Întâlnire la voi acasă”. Și continuăm.

Începem luna aprilie cu o nouă „Întâlnire la voi acasă”.  Și continuăm.
Galerie Foto În această seară, de la ora 20,00 în deplin acord cu delicatețea, grația și efemerul pe care le întruchipează primăvara, vă invităm pe canalul YouTube al Teatrului Național din Timișoara la NOPȚI ALBE , o...

#stai acasă și #citeștecărțiesențiale

#stai acasă și #citeștecărțiesențiale
Galerie Foto Din cauza pandemiei de coronavirus, volumele din colecția Jurnalul cărților esențiale nu vor mai apărea împreună cu ziarul la distribuitorii de presă, începând de miercuri, 1 aprilie. Însă Jurnalul se...

Teatrul EXCELSIOR împlinește 30 de ani de activitate

Teatrul EXCELSIOR împlinește 30 de ani de activitate
Galerie Foto Astăzi, 1 aprilie 2020, Teatrul EXCELSIOR împlinește 30 de ani de existență și de activitate dedicată publicului tânăr. Trei decenii de când fondatorul său, Ion Lucian, punea piatra de temelie a unui vis...

Activitățile culturale s-au mutat pe Facebook

Activitățile culturale s-au mutat pe Facebook
Galerie Foto Viața noastră nu se oprește în loc și nici viața culturală, chiar dacă stăm în casă. Străzile și spațiile de evenimente sunt goale, în urma restricțiilor impuse pentru a limita răspândirea...

„Coronavirus Rhapsody”, parodia după „Bohemian Rhapsody”, devenită virală pe internet

„Coronavirus Rhapsody”, parodia după „Bohemian Rhapsody”, devenită virală pe internet
Doi americani au compus o parodie după hitul Queen „Bohemian Rhapsody" având ca temă coronavirusul. Piesa „Coronavirus Rhapsody" a devenit virală pe internet, având peste 3,86 milioane de vizualizări pe...

Casa Artelor „Dinu Lipatti” are succes și în mediul online

Casa Artelor „Dinu Lipatti” are succes și în mediul online
Primul festival de muzică clasică organizat de Casa Artelor „Dinu Lipatti” online a avut loc în perioada 19-22 martie 2020. Cea de-a IV-a Ediție a Festivalului „I Love Lipatti” a experimentat difuzarea în...

Filarmonica Sibiu – “virusul cultural” care a cucerit România!

Filarmonica Sibiu – “virusul cultural” care a cucerit România!
Galerie Foto După evidenta schimbare de viziune din luna august 2019, Filarmonica de Stat Sibiu condusă de dirijorul Cristian Lupeș, a câștigat premiul  pentru ”Muzică” acordat de Radio România Cultural. Sibiul...

#StămAcasă. Spectacolul continuă. Hamlet – al doilea spectacol unteatru oferit gratuit cu sprijinul glo

#StămAcasă. Spectacolul continuă.  Hamlet – al doilea spectacol unteatru oferit gratuit cu sprijinul glo
Galerie Foto După succesul primei transmisiuni live de pe pagina de Facebook unteatru, glo continuă să susțină inițiativa artistică a proiectului cultural independent, oferind iubitorilor de teatru un al doilea spectacol...

Dirijorul Christian Badea și pianistul Daniel Ciobanu deschid pe 2 aprilie 2020 stagiunea online a Filarmonicii „George Enescu”

Dirijorul Christian Badea și pianistul Daniel Ciobanu deschid pe 2 aprilie 2020 stagiunea online a Filarmonicii „George Enescu”
Galerie Foto Filarmonica „George Enescu“ deschide o stagiune specială, online, începând din 2 aprilie 2020, cu unele dintre cele mai importante concerte înregistrate în ultimii ani, pentru a contribui, prin...

Spectacolele „Tattoo”, „Noaptea bufonilor”, „Oidip”, „Mozart steps” și alte 19 evenimente difuzate online de TNRS în această săptămână

Spectacolele „Tattoo”, „Noaptea bufonilor”, „Oidip”, „Mozart steps” și alte 19 evenimente difuzate online de TNRS în această săptămână
Teatrul Național „Radu Stanca” Sibiu continuă seria evenimentelor online în toată perioada stării de urgență decretată de autorități și oferă publicului un program variat care include: redifuzări ale...
Serviciul de email marketing furnizat de